Dag allemaal,
Ik heb de vorige exemplaren van de 38190 die retour zijn gegaan wegens een afgebroken centraal vergrendeling van de rookkamerdeur wel onderworpen aan een paar ronden op mijn baan alvorens deze retour zijn gegaan.
En nu ik eindelijk een goed exemplaar bezit heeft deze inmiddels een uur of 2 gereden op mijn baan.
Hoe rijdt de loc?
Nou, dat wil ik graag met jullie delen. De loc's die ik hier heb gehad rijden zeer strak over de baan dat komt mede door de relatief grote grote wielbasis bij deze loc. Hoe korter deze wielbasis hoe onstabieler een loc loopt. Neem bijvoorbeeld de S 2/6. Daar is de wielbasis veel korter. (Een S 2/6 heb ik ook hier gehad, deze heb ik retour gestuurd omdat de buffers vooraan aan de loc een beetje omhoog staan, een euvel dat alle S 2/6 - voorzover ik weet - hebben.)
Daarnaast is de som aan mechanische geluiden die de loc produceert naar mijn smaak iets te veel. Mijn loc is hier geen uitzondering in. En dat is iets wat ik de laatste jaren steeds vaker opmerk bij Märklin stoomloc's. Als ik een Märklin stoomloc van een jaar of 10 geleden neem, - bijvoorbeeld een BR 39 met SDS motor - dan rijden deze loc's in 9 van de 10 gevallen als een zonnetje over de baan, strak én nagenoeg geruisloos. De huidige nieuwe modellen van grote stoomloc's - worden volgens mij ook niet meer door Märklin gemaakt, maar in opdracht van Märklin. Ze zien er superstrak uit, maar ze lopen vaak niet bepaald geruisloos.
Mocht je de loc toch graag aan jouw collectie willen toevoegen, hou er dan rekening mee dat de loc niet stil is en ga hem aub persoonlijk afhalen zodat de loc niet heen en weer wordt gegooid tijdens verzending, want daar kan de loc met de huidige verpakking - althans de centraal vergrendeling - niet tegen:)
Groetjes,
Jozef