Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

"Sachsenstolz"/BR 19.0/Märklin 38190.

Gestart door Jozef zaterdag 29 november 2025, 16:44:43

"Sachsenstolz"/BR 19.0/Märklin 38190.
Dag allemaal,

Ik ben nu al bijna een maand op zoek naar een "Sachsenstolz"/BR 19.0/Märklin 38190.
Nu zou je zeggen, dat is toch geen probleem, er zijn er genoeg te koop. Ja dat klopt, maar de locs die ik tot nu toe hier heb gehad (2 stuks) of waar ik telefonisch naar gevraagd heb (1 stuks) hebben allemaal één probleem...
Namelijk de centrale vergrendeling van de rookkamerdeur is tot op dit moment bij 3 locs afgebroken!
Het is volgens mij te wijten aan de nokjes van de doorzichtige kunststof verpakking die rakelings naast de centrale vergrendeling van de rookkamerdeur liggen. Stel de loc zou stevig in de verpakking zitten dan is er niets aan de hand. En dat doet de loc ook máár alleen aan de onderzijde. De bovenzijde van de loc kan naar mijn smaak nog veel te veel vrij naar links en rechts bewegen in de verpakking en dus tikken de kunststof nokjes van de verpakking de centrale vergrendeling van de rookkamerdeur eraf. Ik begin de hoop een beetje op te geven eerlijk gezegd.
Zijn er hier mensen op het forum die deze loc bezitten? En is bij hun loc de centrale vergrendeling van de rookkamerdeur niet afgebroken?
Echt jammer dit, want ze zullen denk ik allemaal retour gaan naar Märklin en het onderdeel is niet los te koop volgens de explosietekening. Zucht...

Groet,

Jozef
Re: "Sachsenstolz"/ BR 19/Märklin 38190.
Hieronder een foto van hoe het hoort.
Re: "Sachsenstolz"/ BR 19/Märklin 38190.
Oei, wat vervelend? Is de rookkamerdeur niet in z'n geheel als reserveonderdeel te bestellen?
Re: "Sachsenstolz"/BR 19/Märklin 38190.
Helaas niet. Tenminste niet volgens de explosietekening op de website van Märklin.
Re: "Sachsenstolz"/BR 19/Märklin 38190.
Vreemd. Volgens de explosietekening is de deur wel een los onderdeel. Er staat alleen geen nummer bij. Bij nader inzien: er staat bij geen enkel onderdeel een nummer...
Re: "Sachsenstolz"/BR 19.0/Märklin 38190.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Als de nummers er niet bij staan, kun je ze ook niet als onderdeel bestellen.
Als je de explosie tekening bekijkt, dan kan je concluderen dat je op een trappetje en buffertje, wat schroefjes en veertjes na, geen enkel onderdeel meer kan bestellen.
Vandaag nog eens een foto gemaakt van een van de getroffen loc's en deze uitvergroot.
Het lijkt er op dat de centrale vergrendeling van de rookkamerdeur een apart onderdeel is dat los in de rookkamerdeur wordt gedrukt.
Zie foto.
Ik heb het momenteel erg druk anders stuurde ik een mail naar Märklin met het verzoek mij het onderdeel te laten toekomen.
Maar men is erg strikt de laatste tijd bij Märklin en men verzoekt de loc op te sturen.
Ik ben benieuwd hoe dat dit naar de verkopers toe opgelost gaat worden.

Groet,

Jozef
Is dit een optie?
Forum Moderator

@citaat Cor, zou jij gaan prutsen aan een nieuwe loc van €650,-

Op Stummiforum wordt er ook melding van gemaakt, zie ==> Klik
Gewoon via de handelaar proberen op te lossen. Verder zolang je nog garantie hebt nooit zelf prutsen aan je dure loc.
Ad je bent mij voor:)
Inderdaad laat Märklin maar met een oplossing komen.
Want ook al wordt het afgebroken onderdeel vervangen. Stel ik moet de loc ergens naartoe sturen later omdat ik deze wil verkopen of wat dan ook dan is het wel de bedoeling dat de loc heel aankomt. Modificatie van de verpakking?

Goed dat er bij onze oosterburen ook aandacht aan wordt besteed:)

Groet,

Jozef
Citaat van: Kappa op maandag 01 december 2025, 20:39:28@citaat Cor, zou jij gaan prutsen aan een nieuwe loc van €650,-

Op Stummiforum wordt er ook melding van gemaakt, zie ==> Klik

Klaarblijkelijk is het een zwak punt van deze loc. Een nieuwe loc geeft niet de garantie, dat het er niet meer afbreekt. Ik ben dan pragmatisch, neem mijn verlies en zou het vervangen door een messing exemplaar. Breekt vast minder snel.

Bedenk het volgende:
Natuurlijk kun je de loc terugbrengen (kost tijd en waarschijnlijk brandstof). Dan maar hopen, dat de winkelier een nieuwe op voorraad heeft liggen en dat hij goed is. Als hij terug moet naar Märklin ben je langer kwijt en moet je twee keer rijden. En als hij dan goed is, wanneer breekt hij dan bij jou af? 

PS: zoveel mensen kopen een nieuwe loc en gaan hem direct modificeren. En bij een tweedehands (voor jou nieuw) gebeurd het ook.

Dus in antwoord op je vraag: In dit geval zou ik het doen.
Cor het is niet de loc die in dit verhaal faalt maar de verpakking. Lees aub mijn eerste bijdrage van dit topic.

En ik ben niet gestart met dit topic om oplossingen aangeboden te krijgen maar om toekomstige kopers van deze loc te waarschuwen en om bezitters van deze loc te attenderen op een eventueel afgebroken centrale vergrendeling van de rookkamerdeur wat hun misschien nog niet was opgevallen, dit zodat ze de garantie op de loc kunnen aanspreken.

Groet,

Jozef
Mijn excuses.

Het gegeven, dat je mensen wilde waarschuwen om deze loc goed te controleren en/of niet aan te schaffen, heb ik niet als hoofdpunt uit je eerste post weten te destilleren.
Zo zie je maar weer, hoe gemakkelijk ruis tussen zender en ontvanger optreedt.

Oh ja, 'Märklin' leest niet mee. Misschien probleem aankaarten bij De Kleine Meppel.
Forum Moderator

Citaat van: Cor op dinsdag 02 december 2025, 07:32:03Klaarblijkelijk is het een zwak punt van deze loc. Een nieuwe loc geeft niet de garantie, dat het er niet meer afbreekt. Ik ben dan pragmatisch, neem mijn verlies en zou het vervangen door een messing exemplaar. Breekt vast minder snel.
Je hebt wel een punt hoor Cor, ik had vorig jaar drie setjes met 3yg umbau wagens met binnenverlichting gekocht en in elk setje van twee wagens zat een starre stroomgeleidendekoppeling. Maar in één van die setjes de 43175 was deze koppeling misvormd, maar voor garantie te claimen moest ik de hele set terugsturen, wat natuurlijk belachelijk is.
Dag allemaal,

Van de week de 3e loc thuis laten bezorgen... En jawel wéér een afgebroken centraal vergrendeling van de rookkamerdeur.
En vandaag naar Olaerts gereden nadat hun telefonisch bevestigd hadden dat bij hun loks de centraal vergrendeling er nog aan zat.
Dus eindelijk, nu heb ik er eentje die in orde is:)

Groet,

Jos
Forum Moderator

Hey Jos,

Je hebt dan wel veel pech met deze loc en ik denk dat ze het bij de Märklin service afdeling heel druk hebben met reparaties.
Ik vraag me dan af of ze de grepareerde loc zo weer in dezelfde doos stoppen, met dezelfde kans dat het wiel weer afbreekt en de loc een maand later weer op hun bureau ligt.
Ik heb even de tijd genomen om Märklin een e-mail te sturen:
***********************************************************************************************************
Hallo Märklin,

Um gleich zur Sache zu kommen:
Die Verpackung von Dampflokomotive 38190 ist nicht in Ordnung!

Die Lokomotive ist am Boden der Verpackung durch sechs Stifte sicher fixiert und kann sich daher nicht bewegen. Ihr Oberteil ist jedoch nicht in der Verpackung gesichert und kann sich somit nach links und rechts bewegen. Dadurch lösen die Nocken an der Vorderseite der Verpackung während des Transports den zentralen Verriegelungsmechanismus der Rauchkammertür.

Mit freundlichen Grüßen,
Dag Ad,

Tsja, dat is niet te hopen. Ik heb in de onderwerpregel van de e-mail aan hun 3x het woord: Achtung! neergeschreven, hopelijk trek dat wat aandacht:)

Groet,

Jozef
Dag allemaal,

Ik heb de vorige exemplaren van de 38190 die retour zijn gegaan wegens een afgebroken centraal vergrendeling van de rookkamerdeur wel onderworpen aan een paar ronden op mijn baan alvorens deze retour zijn gegaan.
En nu ik eindelijk een goed exemplaar bezit heeft deze inmiddels een uur of 2 gereden op mijn baan.
Hoe rijdt de loc?
Nou, dat wil ik graag met jullie delen. De loc's die ik hier heb gehad rijden zeer strak over de baan dat komt mede door de relatief grote grote wielbasis bij deze loc. Hoe korter deze wielbasis hoe onstabieler een loc loopt. Neem bijvoorbeeld de S 2/6. Daar is de wielbasis veel korter. (Een S 2/6 heb ik ook hier gehad, deze heb ik retour gestuurd omdat de buffers vooraan aan de loc een beetje omhoog staan, een euvel dat alle S 2/6 - voorzover ik weet - hebben.)
Daarnaast is de som aan mechanische geluiden die de loc produceert naar mijn smaak iets te veel. Mijn loc is hier geen uitzondering in. En dat is iets wat ik de laatste jaren steeds vaker opmerk bij Märklin stoomloc's. Als ik een Märklin stoomloc van een jaar of 10 geleden neem, - bijvoorbeeld een BR 39 met SDS motor - dan rijden deze loc's in 9 van de 10 gevallen als een zonnetje over de baan, strak én nagenoeg geruisloos. De huidige nieuwe modellen van grote stoomloc's - worden volgens mij ook niet meer door Märklin gemaakt, maar in opdracht van Märklin. Ze zien er superstrak uit, maar ze lopen vaak niet bepaald geruisloos.

Mocht je de loc toch graag aan jouw collectie willen toevoegen, hou er dan rekening mee dat de loc niet stil is en ga hem aub persoonlijk afhalen zodat de loc niet heen en weer wordt gegooid tijdens verzending, want daar kan de loc met de huidige verpakking - althans de centraal vergrendeling - niet tegen:)

Groetjes,

Jozef
Dag allemaal,

Gisteravond heb ik nog even de ketel van de loc gedemonteerd om te kijken of het worm en wormwiel wel ingevet waren. Want de mechanische geluiden die ik hoorde kwamen onder andere van de motor en daaropvolgende tandwielen. Meestal is dat deel wel gesmeerd af fabriek maar deze keer niet. Het liep volgens mij helemaal droog. Dus even wat vet erin gepompt. Vervolgens de loc hele poos heen en weer laten rijden en heb de indruk dat de mechanische geluiden nu een stuk minder zijn. Mooi!

Groetjes,

Jozef
Dag allemaal,

Ik heb een reactie gehad van Märklin. Ondanks dat de centraal vergrendeling van de rookkamerdeur niet los bestelbaar is volgens de explosietekening kan Märklin blijkbaar - zo zegt men tenminste - toch een nieuwe centraal vergrendeling laten toekomen met de post. Nu is het aan jou hoe dat je het liefst handelt, je kunt de loc terug geven aan je verkoper, of opsturen naar Märklin. Echter de klus stelt volgens mij niet zo veel voor. Maar nogmaals jij beslist!

Je kunt als volgt te werk gaan:
Allereerst, het gaatje in de rookkamerdeur ten behoeve van de centraal vergrendeling is gelukkig een doorlopend gat en géén blind gat.
Het is zodoende mogelijk om het pinnetje, welke nog in de rookkamerdeur zit door te drukken met een naald/spitse pincet en vervolgens kun je de nieuwe centraal vergrendeling op zijn plek steken.
Mocht er bij jouw loc nog een stukje uitsteken dan kun je het eindje er uiteraard ook uit trekken met een pincet.

Daar ik tijdens het e-mail verkeer met Märklin nog geen reactie had gehad op mijn vraag of het een doorlopend gat of een blind gat betrof heb ik zelf eerst de ketel en het daaraan vastzittende machinistenhuis gedemonteerd door middel van het demonteren van de 4 schroefjes. Vervolgens heb ik met mijn pink (Ik heb geen dikke vingers.) de rookkamerdeur naar voor toe uit de ketel gedrukt, daar hoefde ik slechts licht voor te drukken.
Vervolgens had ik de rookkamerdeur los in mijn hand en kon ik met een naald/scherpe pincet het nog resterende pinnetje naar voor uit de rookkamerdeur drukken. Nu de nieuwe centraal vergrendeling in de rookkamer deur steken en vervolgens de boel weer in omgekeerde volgorde in elkaar monteren.

Succes!

Jozef