Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

HAG-lok loopt niet

Gestart door Re460 woensdag 12 augustus 2009, 07:46:29

HAG-lok loopt niet
Re460
gast

HAG-lok loopt niet
Hallo leden,

Probleempje;
Onlangs een HAG-lok gedigitaliseerd. Hiertoe de veldmagneet verwijderd en een permanent magneet geplaatst. Lopi3 geplaatst en opnieuw bedraad.
Uit de test bleek dat de verlichting goed werkt echter de loc wil niet rijden.
De lopi3 in een andere lok gezet en deze werkt probleemlos.
Het moet dus in de motor zitten.
Bij HAG kun je de magneet loshalen van het blikpakket en dat heb ik dus gedaan bij het plaatsen, zou de magneet misschien op zijn kop of er gedraaid in zitten? Maakt de positie van de magneet uit of niet??
Het op zijn kop plaatsen kan volgens mij gewoon je verandert er de draairichting van de motor mee. Horizontaal een kwart slag draaien kan dat uitmaken???
Analoog liep de motor gewoon goed, dus het anker lijkt ook in orde. Bedrading is ook doorgemeten. Bij ingebouwde motor meet je op de motordraden gewoon netjes een verbinding door de ankerspoelen heen. Koolborstels en ankerspoelen lijken dus ook goed.
Iemand een advies?
Groet,
Erwin
Re:HAG-lok loopt niet

Permanent magneet veranderen omdraaien,ik meen Blausee Mitolz heeft op dit forum overgemeld,had zelfde probleeem,na verandering fantastische loop met vr gr.
Zojuist nog even Keuterman gebeld. Volgens hem moet de magneet worden gedraaid. En dan niet de onderkant en bovenkant draaien maar horizontaal een kwartslag.
Ook zou het anker tegen het ijzerpakket kunnen aanlopen. Het anker moet volgens hem door het servicecentrum of de fabriek worden gejusteerd.
Daar het motorschild met 2 schroeven vastzit kun je volgens mij weinig justeren.
Groet,
Erwin
Hierbij nog een update;

Zojuist de permanent magneet een kwart slag gedraaid. Licht 3x wit 1x wit is in orde maar lopen doet hij niet. Hierna de motor uitgebouwd en gevoed met een 9V-batterij. Motor loopt goed.
Maar ja nog steeds geen fout gevonden. Na wederom meten de fout gevonden. Op de 21MTC-platine zitten de motordraden op aansluiting 17 en 18. Een heel kleine koperlitze maakte sluiting tussen 17 en 18. Dit kwam er met meten uit maar was pas met een loep zichtbaar. Aansluitingen opnieuw gesoldeerd en hierna volledig in orde. Nu de bedrading nog netjes afwerken en een Sound-decoder inbouwen.
Ombouw (aanbrengen led-verlichting en zwitserse lichtwisseling en digitaliseren) was lastig maar heb er weer wat van opgestoken.
Dank voor de tips.
Groet,
Erwin

Citaat van: Re460 op woensdag 12 augustus 2009, 20:54:42
...maar heb er weer wat van opgestoken.
Dank voor de tips.
Groet,
Erwin
en wij ook :D

Dennis
En weer een stukje;
Na het fatsoeneren van de bedrading, kwam er weer een functietest......
Nu werkte de verlichting niet goed en de lok rijdt weer niet.  :x
Mijn gevoel zegt dat dit eigenlijk niet kan. Wederom bedrading controleren.
Het enige wat er is toegevoegd zijn de nieuwe smoorspoeltjes in de motordraden. Van de 21MTC-platine tot de motor de draden doorgemeten. De oranje draad is onderbroken.
Het smoorspoeltje blijkt defect. Nieuwe geplaatst en de boel rijdt weer.
Nu de verlichting nog. Na wat doormeten blijkt er aan 1 zijde een SMD-led kapot te zijn. Hiervoor een nieuwe ingesoldeerd (ben ik blij dat ik er destiijds 200 bij Joost heb besteld).
Nu is dan alles in orde. Zojuist nog een luidspreker ingebouwd en dan volgt volgende week de sounddecoder. Lok draait nu met een lopi3 haar rondjes op een testovaal, wat loopt die HAG-motor toch mooi. Volgende keer weer een HAG-lok.
Groet,
Erwin