Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Hulp/assistentie gevraagd: ombouw gelijkstroom naar 3-rail

Gestart door Kermit65 zaterdag 26 april 2014, 14:41:52

Hulp/assistentie gevraagd: ombouw gelijkstroom naar 3-rail
Ik hik al een tijdje aan tegen een project waarbij ik enkele gelijkstroomlocs wil (laten) ombouwen naar 3-rail. Ik wil dat doen voor onder meer een Köfje van Lenz en een V60 van Dingler.
Voor mij is tijdgebrek de voornaamste reden, ik ben dus eigenlijk op zoek naar iemand die mij in elk geval bij deze locs kan assisteren of dit voor mij wil doen.
Nu staan de locs werkloos in de vitrine en dat is zonde. Wie wil/kan mij helpen?
Re: Hulp/assistentie gevraagd: ombouw gelijkstroom naar 3-rail
Hoi,
Laten ombouwen kan o.a. door MTE in Vlaardingen of Modeltreinmarkt in Barendrecht.
Vraag vooraf prijsopgave.
Groet Matje
Dat is hiervandaan een enorm eind (regio Schiphol). Iets dichterbij misschien beschikbaar?
Harlaar in Badhoevedorp
Dank, dat is mijn stamplaats zo ongeveer, maar die durft het niet aan. Ik zoek meer een forumlid die mij hierbij wil helpen, misschien was ik niet helemaal duidelijk daarin. Het gaat mij ook een beetje om het onder elkaar zijn met forumleden, per slot van rekening delen we hier toch een bepaalde passie..  >:-D
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Je vraagt nogal wat. Ombouwen van vrij onbekende modellen van tweerail naar drierail.

Daarnaast ook bij voorkeur in jouw directe omgeving.
Het lukt mij redelijk om een decoder in te bouwen. Het aanpassen van de verlichting is stap twee (indien gewenst),
maar onder een Köfje van Lenz een sleper bouwen: oops. 8o
idem voor een V60 van Dingler.

Misschien heeft Teunistreinen een idee. (die zit ook een beetje in jouw buurt meen ik)

John
Ik denk dat je de Lenz op 3rail moet vergeten. Er is redelijkerwijs geen ruimte voor een sleper en er zitten RP25 wielen op. Die zakken weg in je wissels.

De Dingler V60 geen idee, ken ik alleen in spoor I.

Gr, Ben.
Ben,

Het ombouwen van de Lenz is wel vaker gedaan zag ik op Stummi. Helaas geen bouwbeschrijving maar het schijnt nog best goed te rijden. Alleen is de trekkracht flut omdat de sleper ook vermogen vraagt.
De Dingler is voor de Deutsche Post Philatelie op de markt gebracht in HO in een oplage van 1000 stuks geloof ik.

John,

Ja, anders zet je zoiets niet op het forum natuurlijk. :-)
Met dezelfde afmetingen als de Märklinbroers 3064/3065 denk ik toch dat een sleper moet passen onder de V60.

Ik heb er geen haast mee en als een forumlid verder weg woont dan heb ik daar minder problemen mee dan een winkel waar ik verder dan niet kom. Je bent hier per slot van rekening toch als "gekken onder elkaar" nietwaar.

Grt

Richard
Hoi Richard,

Ik zou Teunis een mailtje sturen, die wil vast met je meedenken!

(Mte in Vlaardingen is van jouw kant van Amsterdam ook maar iets meer dan een halfuur rijden, je kan ze natuurlijk eerst ff bellen of zij deze loks wel om willen bouwen)

Vr gr

Frank
Dank! :thumbup:
Dag Richard,

Ik ben zo'n gek met passie. Ik heb al aardig wat materieel omgebouwd van 2- naar 3-rail, maar het eerste waar je naar moet kijken is of er voldoende ruimte (hoogte) is tussen het chassis en de puntkontakten bij een wissel.
Dit doe je door een sleepcontact te nemen en dit onder het chassis te plaatsen op een wissel. Als de wielen dan nog kontakt maken met de rails, moet het in principe mogelijk zijn.

Mocht je er niet uitkomen met de gegeven adressen, dan wil ik wel eens kijken of het mogelijk is.
Maar dan moet je wel naar Oud-Beijerland komen. Hier heb ik de spullen.

Met  vr. gr.

Wil Tweeendrie.

Dat vind ik uitermate tof, Wil. Ik ga testen zoals je hebt aangegeven en ik kom hierop terug!
Groeten,

Richard
Richard,

nog even een aanvulling, omdat ik op de K-rails zowel met 3- als met 2-rail materieel rij, kan je de loks bij mij ook testen op sleepkracht en kontakt mogelijkheden en hoe deze op de wissels rijden/reageren.

Groetjes

Wil
Dat is mooi, Wil. We houden beslist even contact.  :thumbup: