Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Baanplan Z 160 x 80

Gestart door ermindewinkel zondag 20 oktober 2024, 12:36:17

Baanplan Z 160 x 80

Baanplan Z 160 x 80
Na flink bezig te zijn geweest met allerlei scenery projectjes, voornamelijk om te kijken of het wel lukt, hier dan maar eens een baanplan op beperkte ruimte. In de praktijk heb ik de beschikking over ruimte voor een plaat plywood van 180 x 100. Ik had nog een plaat liggen van 160 x 80, dus dat is het geworden (voorlopig).
Hier een TRA bestandje uit Wintrack 9.
80x160.tra
Voor degenen die het niet kunnen openen ook nog twee screenshots.
screenshot 80 x 160.jpg
screenshot 80 x 160 3d.jpg
Voorbereidingen voor de baanbouw zijn al gemaakt, Foto's daarvan komen later.
Als iemand nog opmerkingen heeft, hoor ik dat graag.
Re: Baanplan Z 160 x 80

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

Ik vind Märkkin Z altijd erg mooi. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien. Er zijn zelfs al mogelijkheden om digitaal te rijden in Z. Wil je dat? Of houd je het analoog?
Citaat van: Postduif op dinsdag 12 november 2024, 10:46:11Er zijn zelfs al mogelijkheden om digitaal te rijden in Z. Wil je dat?
Heb ik al. Al mijn locjes zijn aangepast op Rautenhaus (Selectrix systeem). Ben nu bezig de (voor mij) "nieuwe" besturingssoftware te leren kennen. Kan er al twee onafhankelijk laten rijden (op een test-dubbelovaal). De rest moet ik nog testen. Ze hebben zowat acht jaar stil gelegen.

Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven

Dat is heel mooi! Kan niet wachten op de bewegende beelden!

Ermin, je vraagt in je openingspost ook om opmerkingen of aanbevelingen. Ik doe er een paar.

Het station op de voorgrond vind ik wat merkwaardig gepland. Een trein komt uit het 'westen' op spoor 3 of 4 aan, rijdt dan in 'oostelijke' richting weg om meteen weer via de lus terug te keren in hetzelfde station maar dan op spoor 1 of 2.

Ik zou de trein liever even in een schaduwstation zien verdwijnen. En dan lijkt mij ook het iets meer voor de hand liggen om alle stationsporen met elkaar te verbinden. Hoeft niet, maar dan kun je ook kiezen voor het van richting veranderen van een trein in het station, zonder de lus te nemen.

Sowieso vraag ik me af of het gehele sporenverloop wel logisch is. Wat is het nut van het slingerende spoor in het midden? Het stelt je slechts in staat een rondje te maken vanuit het achterste station; keren is onmogelijk en de stijging is slechts bedoeld om daarna weer te dalen...

Nu ben ik niet zo'n hele grote voorstander van keerlussen op elke baan, maar deze schaal staat het juist toe op een beperkt oppervlak een mooi hondenbot te maken met deels verborgen lussen.

Tot slot vind ik de zichtbare bogen wat krap ogen; ik zou ze minder ver laten doorlopen en zo een vloeiender tracé maken.

Groet,

Peter
@peter:
Bedankt voor het meedenken. Er zijn een paar technische redenen waarom ik het zo gepland heb. Belangrijkste is de storingsgevoeligheid van schaal Z. Dat is de belangrijkste reden waarom ik geen schaduwstation heb, en ook waarom ik zorgvuldig alle wissels in het zicht heb. Tunnels heb ik minimaal gehouden. Je komt er godsonmogelijk bij als in een tunnel een trein ontspoort. Zulke dunne vingertjes heeft niemand. Aanbevolen tunnelhoogte is 36mm. Ik houd 40mm aan in verband met bovenleiding. Mijn locjes zijn meest elektrisch.
Verder zijn alle wissels horizontaal, ook weer in verband met ontsporen. Dat heeft weer repercussies op het gebied van stijgingspercentages, ook al kunnen de lokjes met korte sleep de 5% wel nemen. Verder moeten, uitgetest, de hellingen vloeiend beginnen. Begint de stijging te abrupt dan ontkoppelt de boel. Dus eerst 1mm per 11 cm, dan 2mm per 11cm dan 3 mm per 11cm en tot slot 4mm voor een 3,5% stijging. Hierdoor krijg je een relatief lang rak voordat je op de 40mm zit.
Zoals getekend is de middelste lus inderdaad nogal doelloos. Tenzij er ergens halverwege een halte komt. Één optie daarvoor: een hoge vlakbij het meest noordelijke station. Staat voor geen meter, veel te dichtbij het noordelijke station. Maar het is een optie.

Er zijn andere afwegingen te maken, begrijp ik nu. Ik heb geen ervaring met een andere schaal dan H0 en jouw overwegingen lezend, denk ik dat het daarbij wel blijft ;-)

Dat neemt niet weg dat ik je huidige ontwerp toch wel wat belemmeringen voor een aardig treinverkeer vind opleveren. En als het al best een gedoe is om te stijgen en te dalen, waarom dan überhaupt? Althans, nu zijn het echt vrij zinloze exercities.

Kun je dan niet beter met een visuele scheiding in het midden van de baan werken? Twee gelijkwaardige stations aan beide zijden op eenzelfde hoogte met een bergrug, bos of stad ertussen? Zo zou je misschien ook keerlussen deels uit het zicht kunnen halen en toch bereikbare sporen houden, ook met stijging en daling.

Een andere optie is het leggen van enkele verborgen sporen onder een stuk scenery dat je weg kunt halen.

Ik denk toch dat er wel iets meer van te maken is. Met 1.6m lengte heb je het equivalent van bijna 5 meter in H0 en dat is in mijn beleving heel wat om een stuk geloofwaardige scenery met goed treinbedrijf op uit te voeren.

Groet,

Peter

Na nogal wat vijven en zessen heb ik nu een proefbaantje draaiende op digitaal. Flinke vertraging gehad omdat de digitale centrale een kapotte print had waarvan de reparatie een paar weken in beslag nam. Vervolgens bleek de nieuwe print nieuwe software nodig had. Die ben ik nu aan het doornemen. Verder nog druk geweest met Sinterklaas en nu met de Kerst. 't Schiet niet op al zit er wel voortgang in.
Nu nog de andere lokjes invoeren in de nieuwe software. Dan een wat grotere proefbaan leggen, de huidige is een simpele dubbelovaal, waarop ik meerdere loco's simultaan kan laten rijden.
Ook de scenery ligt stil op 't moment. Het wachten was op gevulde schoenen afgelopen week. Eerst maar eens een stapel banketstaven maken voor de verkoop op de winterfair van het dierenasiel waar ik vrijwilliger ben.
Een tijdje terug had ik wilde plannen (die zijn er overigens nog steeds en in de tussentijd nog een stuk wilder geworden) voor een baantje op een plaat plywood (had ik nog liggen) van 80 x 160 cm. Ruim zat voor een baantje in Z.
In de tussentijd een beetje aan het hobbyen geweest met scenery en wat andere zaken, en ook m'n andere "werkzaamheden" (ben gepensioneerd) namen wat tijd in beslag.
Ik ben nu bezig met een tweede proefbaantje (Small steps, Elly, naar de film "Contact"). deze is iets gecompliceerder dan de vorige.
Proefbaan #2.jpg
Voor degenen die het kunnen en willen openen hier een *.TRA bestand in Wintrack 9.
Proefbaantje met helling.tra

De bedoeling van een proefbaan is uiteraard het uittesten van de verschillende mogelijkheden. Op 't moment ben ik "druk" met de opritten. Heb diverse opties die ik aan het uitproberen ben.
Ik maak diverse stutten voor de opritten voor de ongelijkvloerse kruisingen.
Hier het snijden van één van de verschillende modellen:
20250818 snijden van opritten.JPG
En vervolgens het product.
20250818 opritten.JPG 
Er begint, héél erg langzaam en met vallen en opstaan, wat vorm in te komen. Even niet op de ongeorganiseerde puinzooi letten, maar hieronder een eerste aanzet. Ben nog steeds bezig om voor de opritten de juiste vorm te vinden, dus dat zal zeker nog veranderen.
20250821 proefbaan #2 in opbouw (1).JPG 20250821 proefbaan #2 in opbouw (2).JPG
Na nogal wat vijven en zessen, aangevuld met een hoop vieze woorden die ik niet durf te publiceren uit angst van het platform afgemieterd te worden, heb ik eindelijk m'n proefbaantje draaiende. Dat wil zeggen, alleen de buitenste ovaal. Alleen dat heeft me een halve dag gekost. Railtjes waren vuil. Poetsen helpt, maar dan raken de railtjes weer los.
Voorlopig draai ik alles analoog, dat is het meest storingsvrij en het makkelijkst aansluiten. Eerst de hele baan, zoals gezegd een proefbaantje om uit te testen, draaiende krijgen, inclusief de wissels. Dan ga ik verder kijken. Plannen genoeg.
Later een filmpje als bewijs. Eerst storingsvrij rondjes draaien, met een stammetje erachter.
Zoals beloofd, hier een filmpje waarop een rijdende diesellok met stam te zien is. Het had wel wat voeten in de aarde. Zelfs als de lok zonder storing z'n rondjes draait wil dat nog niet zeggen dat het stammetje goed volgt. Maar tisgelukt.
Gemerkt dat m'n proefbaantje een voor een tweerail gelijkstroom storende fout heeft. Er zit een keerlus in die voor kortsluiting zorgt. Omdat ik die keerlus nog niet compleet had heb ik dat tot nu toe niet gemerkt. Hieronder het aangepaste plan. Voor degenen die het kunnen en willen openen in Wintrack 9: Proefbaantje met helling.tra
Proefbaan #3.jpg
Er zit voortgang in. Ik heb nu twee lokjes tegelijk rijdend zonder gekke ontsporingen en dergelijke.
Nu nog kijken of er een sleep achter kan.
En nu dezelfde baan en locomotieven, maar dan met sleep. Op schaal Z is één en ander wat gevoeliger. Waar een, relatief zware, locomotief goed overheen rijdt ontsporen de lichtere wagons. Ik moest dus eerst de baan wat beter leggen, onvolkomenheden oplossen en hier en daar de boel fixeren (met latexlijm) voordat de treintjes relatief ongestoord met hun sleep de rondjes konden rijden.