Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Marklin 55085 - Stoomlocomotief type 241-A-58

Gestart door Wijbe donderdag 13 november 2025, 13:05:20

Light My Train

Hallo,

Al een tijdje heb ik een Marklin 55085 - Stoomlocomotief type 241-A-58 in bezit.

Helaas ontbreken de bevestigingsmaterialen (M6?) om de locomotief vast op de sokkel te zetten. Dit zijn wat vleugelmoertjes en speciale boutjes.

Is hier iemand aanwezig die dit model ook heeft en de bevestigingsmaterialen op de foto kan zetten en eventueel opmeten?

Bij Marklin zelf kunnen ze me niet verder helpen, gezien deze onderdelen niet op de 'exploded view' staan....  >:-D
Re: Marklin 55085 - Stoomlocomotief type 241-A-58
Bij mijn spoor 1 locs zijn dat inderdaad M6 bouten, die zaag je eventueel op de gewenste lengte van een tige filetée, de lengte luistert niet zo nauw, maar de afstandsbusjes dat zal andere koek zijn, die lengte moet toch vrij precies zijn.
Ik heb wel geen 55085 om dat na te meten.
Je zou de busjes kunnen weglaten en met vleugelmoeren de lok op afstand van de sokkel houden maar je zal daar niet goed bij kunnen denk ik. Idem voor het opmeten.
't Is wel een lomp en zwaar ding om te manipuleren bij het opmeten...
Misschien is een stapel (grote) M6 rondellen bruikbaar als opvulling, dat lijkt mij nog het beste.
Misschien gebruik maken van draadstang en de afstandbusjes printen? In de afbeeldingen van de vitrine lijkt de loc te zweven. Vleugelmoertje M6 moet geen probleem zijn. 
Citeerde lengte luistert niet zo nauw, maar de afstandsbusjes dat zal andere koek zijn, die lengte moet toch vrij precies zijn.
Exact, het gaat me om die afstand busjes en de maatvoering daarvan.
Misschien daar de vraag eens stellen: klik
Of is dat toch nog een gans andere lok?
Peter heeft 'm dacht ik wel terug moeten sturen... Erg aardige man trouwens in de communicatie!
Citaat van: Lapjeskat op donderdag 13 november 2025, 15:54:55Misschien daar de vraag eens stellen: klik
Of is dat toch nog een gans andere lok?
Dat is inderdaad hetzelfde model. Deze video had ik nog niet eerder gezien. Ik waag een poging!

Zo te zien zitten er 'Standoff hex' onderdelen tussen. Op een Frans buurvrouw forum vond ik nog wat plaatjes; https://forum.3rails.fr/t/echelle-1-loco-55085-vitrine-59960/27020/4
Ja, bij de laatste loc die ik gekocht heb waren het ook zeskantige bouten met langs weerskanten M6 schroefdraad, er zijn geen afstandsbussen gebruikt zoals vroeger, maar dat wordt al heel moeilijk om zo iets zelf te maken, tenzij je een draaibankje hebt.
Hoe kunnen ze zoiets kwijtraken vraag ik me af. Heb het model zelf ook. Wil er zondag wel een paar foto's van die bouten maken met lengte erbij.
Dat zou top zijn Harry!
Dag Wiebe,

Heb foto's gemaakt van de gevraagde bouten. Is het mogelijk om een pb te sturen.  De afbeeldingen zijn namelijk meer dan 6 mb per foto. Dat lukt me niet.
In de bijlage de foto's die ik van Harry heb mogen ontvangen. Hartelijk dank voor het meten!

Nu op zoek naar een leverancier. Denk dat het deels 'zelfbouw' wordt door een male/female 'spacer' op te hogen met een stukje draadeinde.

@HarrySpur1 De korte zijn 2 st. benodigd voor de tender en 2 st. lang voor de locomotief?
Dag Wijbe,

Sorry, lees het nu pas. Dat klopt hoor. De kleine voor de tender en grote voor de lok zelf.

Gr. Harry.