Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Marklin 49960

Gestart door Peter01 zondag 04 mei 2025, 11:47:06

Marklin 49960

Marklin 49960
Goedemorgen,
Hopelijk stel ik mijn vraag op de juiste plaats anders bij voorbaat mijn excuses.

Ik overweeg de Marklinwagon 49960 (meetwagon) aan te schaffen om mijn locomotieven op dezelfde snelheid in te stellen. Is de wagon daarvoor geschikt of sla ik de plank volledig mis en zijn er betere opties?

Alvast bedankt
Re: Marklin 49960

Ik heb de 49960 en heb die gebruikt om de snelheid in te stellen.
Later heb ik de ESU meetwagen aangeschaft.  Ik denk dat de ESU nauwkeuriger is.

Willy

Windhoven

Laat ik dan ook maar reclame maken voor de Piko 55060 meetwagon. Daarmee kan je veel meer meten dan alleen snelheid en afstand. Ook de helling en verkanting en dat kan ook nuttig zijn bij de aanleg van een baan.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik heb ook de meetwagon van Marklin.
Is een prima ding.
Eén ding moet ik wel zeggen van het zg ijken van locs dmv een meetwagon: je kan alléén achteraf je instellingen controleren.
Dus instellen en dan meten. Daarna aanpassen en weer meten.
Ik heb er leuke metingen mee gedaan, bv de startsnelheid, terugval in snelheid met bv 10 beladen wagons; en uitrijd-afstand bij diverse snelheden als trein in stroomloos stuk komt, of een automatische afremsectie .  Best interessant om het in een grafiek te verwerken.
Zo ook metingen gedaan met de 6400 in delta en digitaal uitvoering. En dan merk je dat de loc niet fatsoenlijk langzaam kan rijden...

Mvg. Marcel.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Peter,

Ik gebruik Koploper om de snelheid van mijn locs te ijken.
Geen idee wat nauwkeuriger is, maar je zal er niet veel van merken als het wat onnauwkeurig is.
Maar dan moet je wel een baan hebben met massadetectie waar je een blok met exact gekende lengte kan toewijzen om te ijken.

En om locs op exact dezelfde snelheid in te stellen, kan je beste één loc ijken en de andere loc op de geijkte loc inregelen.
Maar exact gelijk krijg ze bijna nooit, zeker niet als de decoders verschillen.
Maar ook dat is niet zo erg, want eenmaal gekoppeld zullen de locs het minieme verschil in snelheid wel opvangen.

Dank voor jullie reacties. Ik ga de wagon aanschaffen.