E2 SeriesJ56 is het zesde exemplaar uit de E2-1000 Serie, gefotografeerd in 2006.Van de JR East Shinkansen-serie E2 werd 53 treinstellen gebouwd tussen 1997 en 2010:
- E2 Series (8 rijtuigen) reeks N, 15 stellen incl. prototype N1, alle afgeleverd in 1997
- E2' Series en E2-1000 Series (10 rijtuigen) reeks J, 39 stellen incl. prototype J1 (ex N21)
De reeks N werd vooral ingezet als Asama semi-express op de Hokuriku Shinkansen, een zijlijn van JR East naar Nagano. De reeks N was geschikt voor 25kV ~ 50Hz zoals standaard gebruikt door JR East, maar ook voor 25kV ~ 60Hz zoals op een deel van de Hokuriku Shinkansen werd toegepast. De snelheid van deze stellen was begrensd op 260km/u. Vanaf 2013 werden een aantal exemplaren van de reeks N aan groot onderhoud onderworpen, zodat ze nog een paar jaar mee konden. Al vanaf 2014 echter werden de eerste exemplaren terzijde gesteld, waarna in maart 2017 het doek voor de gehele reeks viel.
De eerste zes exemplaren van reeks J werden in 1997 eveneens afgeleverd als 8-wagenstel, voor de nieuwe Akita Line (Mini Shinkansen). Deze lijn is een voor normaalspoor geschikt gemaakte reguliere lijn. In tegenstelling tot de eerder genoemde Yamagata Line is de Akita Line nog steeds (in ieder geval deels) geschikt voor smalspoorverkeer. De reeks J was voorzien van een koppelmechanisme om te kunnen koppelen met de E3 Series (waarover later meer) en eveneens geschikt voor twee stroomsystemen (25kV ~ 50/60Hz). Ze waren daardoor uitwisselbaar met de reeks N, totdat besloten werd de stellen te verlengen tot 10 rijtuigen in 2002. Zodoende konden ze als Hayate worden ingezet op de Tohoku Shinkansen naar Hachinohe, de belangrijkste hoofdlijn van JR East. Op de Tohoku Shinkansen wordt de maximum snelheid van 275km/u ten volle benut. Vanaf 2013 werden de eerste van deze uiteindelijk 14 stellen buiten dienst gesteld en de laatste op 18 maart 2019.
Een tweede reeks J was de E2-1000. Deze treinen kwamen uit de fabriek als 10-wagenstel. De eerste, het prototype-stel J51, werd aan JR East afgeleverd in 2001. De rest volgde vanaf 2002. Ze werden ingezet als Hayate op de Tohoku Shinkansen. Deze verbeterde serie verschilde op een aantal punten van de eerste exemplaren. Zo werden de smalle ruiten (voor iedere stoelrij) vervangen door brede panorama-exemplaren. Deze nieuwe stellen zijn enkel geschikt voor 50Hz, hetgeen betekent dat ze ook in dat opzicht (naast de lengte) voor de Akita Line ongeschikt zijn. Van de oorspronkelijke 25 stellen zijn er per 1 juni 2023 nog 19 in actieve dienst.
In 2004 werden bij Kawasaki door het Chinese Ministerie van Spoorwegen 60 exemplaren van de E2 besteld voor China Rail. De achtwagenstellen zijn vanaf 2006 in dienst genomen onder de aanduiding CRH2A. De eerste 9 stellen werden, al dan niet als bouwpakket, gebouwd in Japan. De overige 51 werden volledig gebouwd in China door CSR Sifang. De stellen zijn ingezet op de lijnen Shanghai-Hangzhou en Shanghai-Nanjing. Een vervolgorder voor 40 treinstellen bij CSR Sifang volgde in 2010. Uit de CRH2A werden door de Chinese industrie de CHR2B, -C(1 en 2), -E (dubbeldekker) en -G ontwikkeld. Ieder opvolgend type heeft een hogere maximumsnelheid, tot uiteindelijk 380km/u.
Gegevens
Gebouwd | 1995-2010 | |
Gerenoveerd | - | |
Gesloopt | 2013- | |
Fabrikanten | Hitachi, Kawasaki Heavy Industries, Nippon Sharyo, Tokyu Car Corporation | |
Gebouwde treinstellen | 53 | |
Gebouwde rijtuigen | 502 | |
Bewaard gebleven | 2 rijtuigen | |
Operators | JR East | |
Rijtuiglengte | 25,00m / 25,70m (koprijtuigen) | |
Breedte | 3,380m | |
Hoogte | 3,700m | |
Max. snelheid | 275km/u | |
Acceleratie | 1,6km/u/s | |
E3 SeriesStel L66 uit de E3-2000 reeks, reed begin dit jaar gekoppeld met E2 Series J69 station Tokio uit.De E3 Series werd ontworpen als Mini-Shinkansen en is dus geschikt voor de bochtiger opgewaardeerde reguliere lijnen. Daarom zijn de rijtuigen van deze Serie minder breed dan die van een volbloed Shinkansen. Op de stations van de hoofdlijnen ontstaat er daardoor een gat tussen perron en treinstel, dat wordt opgelost door een uitschuifbare trede onder iedere deur. Stoelindeling van deze Serie is 2+2. Voor dit treintype werd inzet op de eerder genoemde Akita Line beoogd, die tegelijk met het verschijnen van deze Serie geopend werd in 1997. Verantwoordelijk voor het ontwerp was wijlen
Kenji Ekuan, in Japan vooral bekend vanwege zijn ontwerp voor een sojaoliefles. Dat is een in Japan een veelgebruikt voorwerp.
Er bestaan van deze Serie drie hoofdvarianten:
- E3 Series "R": 26 treinstellen van 6 rijtuigen gebruikt op de Akita Line op de Komachi service vanaf 3 juni 1997
- E3-1000 Series "LR": 3 treinstellen van 7 rijtuigen gebruikt op de Yamagata Line op de Tsubasa service vanaf 4 december 1999
- E3-2000 Series "LR": 12 treinstellen van 7 rijtuigen gebruikt op de Yamagata Line op de Tsubasa service vanaf 20 december 2008
Het prototype S8 bestond uit vijf rijtuigen en werd in 1995 afgeleverd. Na een stevig testprogramma werd het geschikt gemaakt om aan de dienstregeling te gaan deelnemen. De eerste batch E3 reeks R werd vanaf 1996 gebouwd als 5-wagenstellen. In 1998 werden alle dan aanwezige 26 treinstellen voorzien van een zesde rijtuig.
De eerste 19 treinstellen werden door JR East gehuurd van een speciaal voor dat doel opgerichte lease-maatschappij, de Akita Shinkansen Sharyō Hoyū, gedeeld eigendom van JR East zelf en de Akira-prefectuur die met de Line ontsloten werd. Die constructie zagen we al eerder bij de Series 400. 20 treinstellen staan sinds 2013 terzijde. Twee exemplaren van de R-reeks werden in 2014 tot excursietreinen verbouwd. Eén exemplaar is in 2020 terzijde gesteld. De vier nieuwste stellen uit deze reeks ondergingen een upgrade naar E3-1000 standaard (treinstellen R24 en R25 werden L54 terwijl R23 en R26 samen L55 werden)
De E3-1000, gebouwd tussen 1999 en 2005, bestond oorspronkelijk uit drie treinstellen. In 2014 vervingen de eerder genoemde L54 en L55 de oudste treinstellen L51 en L52. De stellen uit deze reeks bestaan uit zeven rijtuigen en worden tot 2024 ingezet als Tsubasa op de Yamagata Line. Daarna valt het doek voor deze reeks.
Ook de E3-2000 is actief op de Yamagata Line, eveneens als Tsubasa. Deze nieuwe reeks, gebouwd in 2008 en 2009, diende ter vervanging van de Series 400. Deze verschilden van de eerdere E3's ondermeer door actieve vering, LED koersborden, wat design-verbeteringen en een aansluiting voor een laptop voor de passagiers. Tussen 2014 en 2016 werden de stellen gerenoveerd en van een nieuw, opvallend jasje voorzien.
Gegevens
Gebouwd | 1995-2009 | |
Gerenoveerd | 2014-'16 | |
Gesloopt | 2013- | |
Fabrikanten | Kawasaki Heavy Industries, Tokyu Car Corporation | |
Gebouwde treinstellen | 41 | |
Gebouwde rijtuigen | 261 | |
Bewaard gebleven | - | |
Operators | JR East | |
Rijtuiglengte | 20,05m / 23,07m (koprijtuigen) | |
Breedte | 2,945m | |
Hoogte | 4,080m | |
Max. snelheid | 275km/u | |
Acceleratie | 1,6km/u/s | |
E4 Series MaxStel P11 te zien op station Utsonomiya.Achterzijde van stel P5, zoals we eerder hebben kunnen zien gekoppeld aan stel L1 uit de Series 400.Na de E1 Series (die ik niet behandel) is de E4 Max de tweede Serie die is ontworpen als dubbeldekker, van 8 rijtuigen. De hele Serie werd ondergebracht in de P-reeks. Stel P1 werd afgeleverd in 1997. De E4 werd ingezet om Niigata met Tokio te verbinden via de Tohoku en Jōetsu Shinkansen. Incidenteel kwam er ook wel eens een stel op de Nagano Shinkansen. Vaak werden ze gekoppeld aan een Series 400 (zoals we eerder zagen), maar ook onderling koppelen kwam voor. In die hoedanigheid, dus met 16 gekoppelde dubbeldeksrijtuigen, was zo'n trein in staat 1.634 zittende passagiers te vervoeren. Dat is nog steeds een wereldrecord voor een hogesnelheidstrein. De 26 tussen 1997 en 2003 gebouwde treinstellen hebben een maximumsnelheid van 240km/u. Twee exemplaren, P51 en P52, waren speciaal aangepast voor de steilere hellingen op de Nagano Shinkansen en konden doorrijden tot Karuizawa. De stellen P81 en P82 waren bovendien geschikt om op die lijn door te rijden naar Nagano, omdat ze zowel met 50Hz als 60Hz konden omgaan. Opmerkelijk is wel dat de bovendekken van de rijtuigen 1-3 (waarvoor geen stoelreservering noodzakelijk is) een stoelindeling 3+3 hadden, zonder armleuningen, en de benedendekken de voor Shinkansen gebruikelijke 3+2. De luxueuze Green Cars, rijtuigen 7 en 8 hadden op de bovendekken een stoelindeling 2+2 en beneden 3+2.
Ondanks dat in 2011 werd aangekondigd dat de gehele vloot E4 in 2016 terzijde gesteld zou worden, werden ze in dat jaar enkel geweerd van de Tohoku Shinkansen. De E4's bleven in dienst op de Joetsu Shinkansen tot uiteindelijk in 2021 alle stellen aan de kant werden gezet. Er is slechts één rijtuig van deze markante Serie bewaard gebleven.
Gegevens
Gebouwd | 1997-2003 | |
Gerenoveerd | - | |
Gesloopt | 2013-2022 | |
Fabrikanten | Hitachi, Kawasaki Heavy Industries | |
Gebouwde treinstellen | 26 | |
Gebouwde rijtuigen | 208 | |
Bewaard gebleven | 1 rijtuig | |
Operators | JR East | |
Rijtuiglengte | 25,00m / 25,70m (koprijtuigen) | |
Breedte | 3,380m | |
Hoogte | 4,485m | |
Max. snelheid | 240km/u | |
Acceleratie | 1,65km/u/s | |
E5 SeriesE5-stel U26 rijdt station Tokio binnen. De E5 Series wordt gebouwd vanaf 2009 en is nog steeds in productie. Prototype S11, de latere U1, verscheen voor het eerst op Tokio Station op 9 december 2009 als start van het testtraject voor deze serie. Vanaf 5 maart 2011 werd de serie voor het eerst in de dienstregeling ingezet, als Hayabusa op de Tohoku Shinkansen. In eerste instantie was de maximale dienstsnelheid 300km/u, maar dat werd per dienstregeling 2013 verhoogd naar 320km/u. In 2016 werd de dienstregeling uitgebreid naar de destijds nieuwe Hokkaido Shinkansen.
Er is in principe één variant van de E5 gebouwd, maar dat is een kwestie van definitie. JR Hokkaido (naar het eiland in het noorden van Japan) heeft in 2014 namelijk ook vier exemplaren afgeleverd gekregen, maar die worden aangeduid als H5. Ze wijken af ondermeer vanwege de aanwezigheid van een tilt-systeem van 1,5°, waardoor ze sneller door krappe bogen kunnen. Een snelheid van 320km/u kan worden gehandhaafd in bochten met een radius tot 4.000m. Verder zijn er een aantal maatregelen genomen tegen het barre weer in het noorden, zoals een iets gewijzigde sneeuwschuiver, een andere rubbersamenstelling voor de rijtuigovergangen en een stalen onderstel in plaats van het standaard aluminium om de elektronica beter te beschermen. Verder zijn er een aantal details in de vormgeving anders, zoals een blauwe bies onder de ramen in plaats van de roze bij JR East. De H5- en E5-stellen kunnen moeiteloos worden gecombineerd en worden ook door elkaar ingezet op de Tohoku en Hokkaido Shinkansen. Sinds 2016 worden de treinen op deze verbindingen ingezet als Hayabusa, Hayate, Yamabiko en Nasuno, waarmee de veelzijdigheid van deze Serie wel is aangetoond. Ook wordt wel gekoppeld met E3 gereden als Komachi, waarbij de maximum snelheid uiteraard is teruggebracht naar 275km/u vanwege de beperkingen van de E3.
Inmiddels, per 7 juli 2023, zijn de stellen U1-U49 afgeleverd. De stellen U47-U49 werden dit jaar afgeleverd na een productiestop in 2020 (stel U46 werd nog wel in 2021 afgeleverd). JR East verwacht de stellen U50-U59 tussen nu en eind volgend jaar afgeleverd te krijgen.
JR Hokkaido heeft haar vier H5's in dienst gesteld in 2014 en '15. Stel H2 werd afgeschreven bij de Fukushima-aardbeving van 2022, waardoor er momenteel drie stellen dienstvaardig zijn. H2 bestaat nog wel, maar is niet meer dienstvaardig. Het stel staat momenteel in Nanae op het
JR Hokkaido Hakodate Shinkansen Algemeen Depot en gaat worden gebruikt voor het trainen van personeel.
Er zijn plannen om de E5 Series naar India te exporteren, voor de nieuwe lijn van Mumbai naar Ahmedabad.
Gegevens
Gebouwd | 2009-heden | |
Gerenoveerd | - | |
Gesloopt | - (H2 terzijde) | |
Fabrikanten | Hitachi Rail, Kawasaki Heavy Industries Rolling Stock Company | |
Gebouwde treinstellen | E5: 49 (anno 7-2023), H5: 4 | |
Gebouwde rijtuigen | E5: 490 (anno 7-2023), H5: 40 | |
Bewaard gebleven | - | |
Operators | JR East, JR Hokkaido | |
Rijtuiglengte | 25,00m / 26,50m (koprijtuigen) | |
Breedte | 3,350m | |
Hoogte | 3,650m | |
Max. snelheid | 320km/u | |
Acceleratie | 1,73km/u/s | |
E6 SeriesEen (goede) foto van de E6 Series heb ik eigenlijk niet. Op deze foto is er eentje te zien in de achtergrond. Het is op zich wel een aardige foto. Hoewel JR Central en JR East geen verbindingen delen, kun je toch het materieel gezamenlijk fotograferen, zoals hier in Tokyo. Op de voorgrond zien we G51, het laatste exemplaar uit de G-reeks van de Series N700A van JR Central, daarnaast E5 Series U26 van JR East en helemaal achteraan zien we verborgen een anoniem gebleven E6. Ik zal voor de rest van dit draadje proberen beter mijn best te doen.De E6 Series is een zogenaamde Mini Shinkansen. Wat dat is moge inmiddels duidelijk zijn. De Serie werd gebouwd in opdracht van JR East tussen 2010 en 2014 voor de Komachi-dienst op de Tohoku Shinkansen en en de Akita Line. De stellen zijn voorzien van actieve vering en een tiltmechanisme van 1,5° voor hogere snelheid in de bochten. Het design van dit treintype werd verzorgd door
Ken Okuyama, die in zijn tijd bij Pininfarina verantwoordelijk was voor diverse auto-ontwerpen van oa Ferrari en Maserati. De Laurel Prize van 2014 werd aan de E6 Series toegekend.
Een E6 Series bestaat uit zeven rijtuigen en kan worden gekoppeld met een E5 of H5, waardoor een trein van 17 rijtuigen ontstaat. De stellen werden in eerste instantie gereden met maximaal 300km/u, maar dat werd al in 2014 verhoogd naar 320km/u op de Tohoku Shinkansen. Op de Akita Line (Mini Shinkansen) bleef de snelheid daar met 130km/u ver onder. Vanaf 1 oktober 2014 zijn alle 24 stellen in dienst. Stel Z9 was gekoppeld aan H5 Series stel H2 ten tijde van het eerder genoemde ongeluk als gevolg van de aardbeving bij Fukushima in 2022 en moest eveneens worden afgeschreven. Het werd gesloopt.
Gegevens
Gebouwd | 2010-2014 | |
Gerenoveerd | - | |
Gesloopt | 1 treinstel | |
Fabrikanten | Hitachi, Kawasaki Heavy Industries | |
Gebouwde treinstellen | 24 | |
Gebouwde rijtuigen | 168 | |
Bewaard gebleven | - | |
Operators | JR East | |
Rijtuiglengte | 25,00m / 20,50m (koprijtuigen) | |
Breedte | 2,945m | |
Hoogte | 3,650m | |
Max. snelheid | 320km/u | |
Acceleratie | 2,0km/u/s | |