Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

anti Slipbandjes

Gestart door nkeer3 donderdag 04 januari 2024, 13:17:14

anti Slipbandjes

Leuke dag in het Spoorweg museum

anti Slipbandjes
Hallo mannen

Ik wens Iedereen nog een heel mooi en gezond 2024

Heeft iemand een idee of er een algemene site is voor Slipbandjes van verschillende merken bestaat? waar kunt zien voor welke loc's deze worden of kunnen worden gebruikt.
Zo heb ik een H0 VT147 / VS145 von Hobby Train waar ik nieuwe slipbandjes voor nodig was volgens Lemke DL Past daar ROCO 40069 ook voor.
Ik heb eens in mijn slipbandjes bakje gekeken maar heb deze natuurlijk niet. Wel de volgende zakje gevonden waar deze nummers op staan
Roco 40066 en 40070 
Marklin 7153
Fleischmann 544003
maar kan de text niet meer lezen voor welke loc's deze zijn, denk dat ze bedoeld zijn voor BVB BR43 Roco - BR10 Marklin - V100 Marklin - BR81 Marklin ?
Vandaar dus mijn bovenstaande vraag.

Groet Ruud Nkeer3
Re: anti Slipbandjes

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Het probleem met merkvreemde asb's is niet alleen de diameter maar ook de breedte en de dikte van de bandjes. Ze moeten namelijk in de groef passen die in de wielen is gemaakt. Er zijn ook verschillende produktie methodes om deze bandjes te maken. Die van Märklin bijvoorbeeld zijn 'echte' bandjes of, zo je wilt, smalle stukjes rubberbuis. Roco bandjes zijn plat gestanst uit een plaat rubber. Aangezien alle bandjes behoorlijk uitgerekt moeten worden om strak op de wielen te liggen maakt de productie methode niet zo veel uit.
 Als vuistregel kun je stellen dat de diameter van het wiel vermenigvuldigt met 0,7 bij benadering de (binnen) diameter van het bandje moet zijn.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Ik zet op mijn Roco elektro Loks nog wel eens de Märklin ASB voor soortgelijke Loks. Die zijn wat robuuster en dat past.

Leuke dag in het Spoorweg museum

Hoi Mannen,

Ja maar dan moet je wel weten welk bandje van welk merk er ook toepasbaar is en dat weet ik dus niet.ja proberen zou je zeggen, maar weet je wel wat voor een gepier dat is bij stoomloc's?  :P