Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks

Gestart door ermindewinkel zaterdag 21 september 2024, 17:20:09

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 28 april 2026, 19:20:01Ik wil alleen andere wieltjes. Eens kijken of ik daar geen ander, beter, alternatief kan verzinnen.
Rubber?  :roll:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Of wellicht strijkkralen?

M* en bezig te digitaliseren

(strijk-)Kralen en mss knoopjes rietjes of een steeltje van n wattenstaafje, kortom alles wat rond is en hol in het midden.
Dat soort spul zoek ik meestal bij Action tussen de knutsel-spullen, ook soms bij haar-accessoires ( elastiekjes), bij make-up is voor de modelbouw vaak wat te vinden.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Rijdende bakwagen
Goed, houten wieltjes waren geen succes, volgende poging: wieltjes snijden uit perspex. Dat gaat al wat beter. Al houd ik de suggestie van @Hanzi en @robkop over (strijk)kralen in beraad. Komende woensdag heb ik de wekelijkse wandeltocht met een voormalige buurvrouw. Op de terugweg kom ik vlak langs een Action. Eens kijken wat er daar te halen valt.
@Nieuwenhuis Rubber lijkt me op deze schaal (diameter 4 mm) minder geschikt, tenzij van een ouwe matchbox gesloopt.

Perspex wieltjes onder hetzelfde frame gemonteerd. Dat rijdt al een stuk soepeler.
20260501 Perspex wieltjes.JPG

Dan het ondergrondse werk. Beetje onderzoek toont dat bij Conrad een behoorlijke verscheidenheid aan tandriemen te koop is voor een niet al te hoge prijs. Als het serieus wordt met het spul moet ik daar maar eens gaan kijken.

Maar eerst eens een "proof of concept" in elkaar flansen.
Benodigd: twee poelies, een stuk draad en twee plankjes als frame.

Eerst de poelies. Na een aantal mislukkingen het volgende. Blokje lindenhout had ik nog liggen. Dat rond gemaakt met een middellijn van ca 4 cm op de draaibank.
Vervolgens een inkeping als draadgeleider en ingezaagd op de draaibank om er een min of meer nette schijf van te maken.
20260502 Poelies (1).JPG 20260502 Poelies (2).JPG

Als as gebruik ik een 3 mm satehprikker. De poelies inboren op 3,5 mm zodat ze soepeltjes draaien.
20260502 Poelies (3).JPG

Dan een plankje board dat ik nog had liggen van een vorig project twee plankjes met de decoupeerzaag en twee gaten van 3 mm op exact dezelfde plaats. Dan zit die satehprikker klemvast. Poelies ertussen en klaar is het frame.
20260502 Poelies (4).JPG

Volgende stap is magneet aan een draadje en dat draadje opspannen tussen de poelies. Perfect is het zeker niet, maar zoals gezegd is het alleen maar een probeersel om te kijken of het echt werkt.