Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Faller 130011 (Koekoeksklok Jubileummodel)

Gestart door Märklin.Pk zondag 26 juli 2026, 20:53:06

Faller 130011 (Koekoeksklok Jubileummodel)
Goedenavond. Afgelopen week op de terugreis het Jubileummodel gekocht type: 130011
Natuurlijk inmiddels in elkaar gezet. Niet al te ingewikkeld, even opletten met het motortje en de bevestigingselementen. Alleen het allerlaatste onderdeel (het armpje van de houthakken) dat is wel een dingetje. Je mag en kan hem niet vastlijmen, want dan gaat het 'hakken' natuurlijk de mist in. Maar gewoon het armdeeltje aandrukken op het witte plastic asje is het ook niet. Valt er namelijk na een paar slagen van af. Iemand een 'miniscule' tip :-)
Re: Faller 130011 (Koekoeksklok Jubileummodel)
Wel, kreeg een ingeving: een minuscuul tipje van blanke nagellak in het gaatje van het armpje...even laten drogen en het armpje blijft nu wel zitten en zit toch niet 'echt' vast aan het plastic asje. Drie kwartier proef hakken, levert nu al een ruime voorraad hout voor de aankomend najaar op :-)
Avondgroet!
En dan kom 'per ongeluk' je deze (in de oude vorm) nog tegen.
Jammer dat Faller het niet meer aandurfde...
And the story continues...nu blijkt dat er nog onderdelen in de verpakking zitten (en dus overblijven), die in principe nodig waren om het vogeltje om het uur 4x 'koekoek' te laten tjilpen.Toch eigenlijk wel bizar. Productietechnisch waarschijnlijk te duur om de inhoud aan te passen aan het 'eenvoudige' Jubileummodel. Blijft het jammer vinden, dat Faller dit heeft teruggedraaid.
Btw: Kwam het origineel nog tegen op Ebay.de ....rond de  200,- (dat dan weer wel)
Toch een leuk item om op je baan te hebben ondanks een koekoek die niet verschijnt.
Werkt het klokje ook?
Hi Dirk-Jan, zeker! En zeer correct ook...:-) Nu nog een mooi plaatsje zoeken op de baan in aanbouw, want eigenlijk ben ik nog niet zover maar ik wilde gewoon dit model weer op mijn baan hebben vroeg of laat. 't is gewoon heel grappig.
En wie weet vinden we nog een manier op het vogeltje naar buiten te laten komen, volgens mij zitten de onderdelen daarvoor toch nog steeds aan de plastic 'Spritzlings'...
Of je alle onderdelen hebt zou je misschien achter kunnen komen als je ergens (digitaal) de handleiding van het oude model kan vinden.

als er maar een "v" voor op staat

Faller kan als je het nummer van het item weet misschien wel iets naleveren.
Modellen die wat onderdelen missen kwamen wel vaker voor.
Heb dit ook bij een vriend zo geregeld dat er reserve onderdelen kwamen.
Hij kan geen Duits dus alles in het Duits beschreven.
En niet al te lang daarna lag het pakketje in zijn brievenbus.
Beste Hans, het toeval wilde nu dat ik ook een stukje van de schoorsteen miste (zag dus een 'gat' aan de zijkant) Zondagavond direct gereclameerd en vanmorgen een positieve bevestiging ontvangen, met excuus, dat zij een nieuwe 'Spritzling' gaan opsturen :-) Klasse derhalve!
Handleiding van de 130389 eens doorgekeken (klik). Als de onderdelen voor het monteren van de koekoek achter het raam in het pakket aanwezig zouden zijn. En je combineert dat met een aandrijving zoals in je eerder gelinkte video. Dan zou het misschien best kunnen. Alleen de elektronica voor het geluid zal je dan creatief moeten zijn (iets met een microcontroller en df player mini bijvoorbeeld).
Ik weet nu al dat ik de trekveer mis...maar dat is op te lossen ;-) Maar serieus, super bedankt voor het meedenken en kijken. Zal mij er een dezer aankomende dagen eens verder in verdiepen. Wie weet komen wij nog ver ...

if we don't try we will never know

Grappig die bewegende items op de baan. Aan het einde van het filmpje had ik pas door dat de fotograaf echt flitst. Als alles zijn definitieve plaats op je baan heeft gekregen willen wij er natuurlijk graag opnieuw foto's van zien.

groet, Wim