Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Z-spoor locje weigert dienst

Gestart door Laenderbahn027 zondag 22 december 2019, 10:46:58

Z-spoor locje weigert dienst
Hallo,

Situatie: Marklin BR89 z-spoor locje wil niet rijden. Spanning zonder loc: 7 V. Spanning met locje op de rails: 0.85 V en het treintje rijdt niet. Is al schoongemaakt en gesmeerd en op zich is het anker soepel rond te draaien. Iemand een suggestie?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Z-spoor locje weigert dienst
Borsteltje(s) niet in orde?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste William,

Klinkt als "hoog stroomverbruik waardoor trafo het niet aankan", heb je nog een ander lokje om te kijken of de spanning dan wel goed blijft?

Groet, Anne W
Citaat van: nobody op zondag 22 december 2019, 11:01:31
Borsteltje(s) niet in orde?

Zo zien ze eruit:

Untitled by ChristiaanM, on Flickr

Geen idee wat hiervan te vinden?

Groeten,
William
Citaat van: Anne W op zondag 22 december 2019, 11:02:08
Beste William,

Klinkt als "hoog stroomverbruik waardoor trafo het niet aankan", heb je nog een ander lokje om te kijken of de spanning dan wel goed blijft?

Groet, Anne W

Hoi Anne W,

De Z-spoor-collectie bestaat uit alleen deze loc, aangezien ik alleen de startset heb...

Groeten,
William
'k Zie niets vreemds aan de borstels. Is de druk correct? Niet te hoog/laag? Zijn de lamellen goed schoon?
Draait 't motortje wanneer je 'm voedt vanaf een 4,5 of 9 volt batterij?
- Of de druk correct is? Geen idee, ik ben er niet aan geweest. Het locje heeft wel gereden, maar werd daarbij wel loeiheet.

- Lamellen zijn schoongemaakt, zag er netjes uit.

- Of het motortje draait bij 4.5 of 9 V moet ik nog testen. Ik heb geen 9 V hier liggen, noch een 4.5 V houder met drie batterijen...

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste William,

Meet je de spanning op de railstaven, op de aansluitingen van de trafo of op de borstels?

Groet, Anne W
Gezien het spanningsverschil met en zonder lok lijkt het mij meer op een sluiting.
Meet de weerstand eens op een linker- en rechterwiel van de lok. De meter mag bijna niet uitslaan gezien de hoge weerstand van de spoel en andere verbindingen. Slaat de meter uit dan is het foute boel.