Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Niet onthouden rijrichting UH 76200 bij achteruit

Gestart door maavm dinsdag 25 oktober 2016, 21:40:56

Niet onthouden rijrichting UH 76200 bij achteruit
Beste mensen,

Afgelopen weekend een oudere analoge loc, de 3058 van Marklin, voorzien van een decoder en wel de UH 76200. Voor mij was dat de eerste keer en het viel me erg mee. Daarna op de rails gezet en hij reed meteen goed, mooi optrekken en afremmen, het is een genot om te zien. Wat me nu wel opviel is dat deze decoder, wanneer de rijrichting op achteruit is ingesteld, deze instelling niet vasthoud als de spanning langere tijd van de baan is (meerdere uren). Ik heb nog een loc met een 76200 die blijkt dat ook te hebben, was me nooit opgevallen. Zijn er anderen hier die ook die ervaring hebben met deze decoder. Het is voor mij niet echt een probleem. Maar ik ben toch wel benieuwd of anderen dit herkennen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Marcel
Re: Niet onthouden rijrichting UH 76200 bij achteruit

Forum member sinds 2006

Dat is mij ook al eens opgevallen bij deze modellen van UH

Een reden om ze nooit meer te gebruiken.
Ja dat heb ik onlangs ook met een 76200 meegemaakt en ik heb een opstelspoor waar de stroom uitgeschakeld wordt en bij het weer onder stroom zetten ging die lok de andere kant op en ik er nu een oude  M decoder in gezet nu gaat het OK.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Voor sporen die tijdelijk zonder stroom gezet worden is er een oplossing, de middencontacten verbinden met de digitale toevoer via een weerstandje van 1000 Ohm, dit zorgt ervoor dat de decoder de digitale informatie blijft ontvangen, maar dat de lok niet gaat rijden.

Dit lost natuurlijk het probleem na een complete shutdown niet op, er zijn computersystemen die dit wel opvangen.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Oudere decoders hebben een vluchtig geheugen dat zich na verloop van tijd wist.
De tip van Anne kan hierbij helpen, mist de baan constant onder spanning bijft.
Bedankt voor de reacties. Zoals gezegd is het denk ik geen probleem op mijn baan omdat de treinen altijd vooruit rijden zal ik maar zeggen. Uitzondering zijn inderdaad de opstelsporen in het station, maar mogelijk kan ik daar Anne's tip gebruiken. Blijkbaar zijn het trouwens niet alleen oude decoders die daar last van hebben, tenzij ze me vorig een decoder hebben verkocht die jaren op een plank heeft gelegen.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Beste Marcel,

Het moet dan een decoder zijn die alleen het protocol Motorola 1 verstaat, want dat is het enige protocol vanuit Märklin die geen richtingsinformatie in zich heeft.

Hoe het dan met analoge aansturing gaat, weet ik niet.

Groet, Anne W
De decoder is een multiprotocol decoder die ik DDC aanstuur met een Tams Mastercontrol.  Analoog herkenning heb ik uitgeschakeld en via één van de CV's heb ik de vooruit rijrichting ingesteld.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Beste Marcel,

Dan snap ik er niets van....

Groet, Anne W