Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Een nieuwe baan, klein maar fijn en bereikbaarheid prio 1

Gestart door mardo zondag 13 oktober 2024, 14:35:23

Een nieuwe baan, klein maar fijn en bereikbaarheid prio 1
Beste forumleden,

Het is tijd voor een nieuwe baan. Ik heb met veel plezier aan mijn oude baan gewerkt en was best trots op het resultaat. Maar het is tijd voor wat anders. Ik kan niet goed meer onder tafels kruipen. Dit omdat ik mijn nek niet meer helemaal kan buigen door de fixaties die erin zitten. Ook had mijn oude baan best een paar blind spots, plekken waar wel treinen reden maar die je niet kon zien. En dat zonder beveiliging op die stukken... Verder was mijn baan wel mooi maar ook wel wat rommelig, vooral aan de onderzijde.. Dit ook omdat het voor mij toch nog steeds een leerbaan was met oa het lren met houtbouw, gipsen, bergen maken, grasmaster, digitaal rijden etc.

Dus tijd voor een nieuwe baan. Door jullie feedback in het banenplan ontwerpen heb ik gekozen voor een kleine baan (je zou het ook een grote module kunnen noemen). Ik wil namelijk het volgende;

- een baan op hoogte zodat je net als bij een modulebaan er voor staat, hierdoor komen de treinen meer tot hun recht dan dat je er van bovenaf op kijkt.
- automatisch rijden naar een klein kopstation
- wat rangeermogelijkheden, eventueel ook automatisch, eventueel met een locloods
- hele mooie scenery met een achterwand
- verlichting vanaf de bovenzijde, net als de modulebanen. Ik wil dit zelf gaan maken met een arduino en ledstrips, ook versnelde dag/nacht schakeling
- auto's die rijden, wrs wordt dit het viesmann carmotion

Wat wil ik niet;
- een grote, complexe baan
- moeilijk bereikbare plekken, zeker niet laag
- mijn hobbyruimte volledig ingenomen door de treinbaan, ik heb ook de ruimte nodig om te knutselen etc.

Ik ben inmiddels begonnen, zie nog 1 foto met mijn half afgebroken baan en daarna de nieuwe opbouw.
ALs basis een bureau, daarop een plaat, hierop komt de bediening, laptop, trafo's, decoders etc. Lekker bereikbaar vanaf de bovenkant
Daarboven een frame, ik wilde graag nu echt een frame maken zoals in de voorbeelden. Afmetingen voor wat je straks ziet rijden in de scenery is 80cm, bij 180.

Banenplan volgt!

Re: Een nieuwe baan, bereikbaarheid prio 1
Citaat van: mardo op zondag 13 oktober 2024, 14:35:23Dus tijd voor een nieuwe baan. Door jullie feedback in het banenplan ontwerpen heb ik gekozen voor een kleine baan (je zou het ook een grote module kunnen noemen). Ik wil namelijk het volgende;

- een baan op hoogte zodat je net als bij een modulebaan er voor staat, hierdoor komen de treinen meer tot hun recht dan dat je er van bovenaf op kijkt.
- hele mooie scenery met een achterwand
- verlichting vanaf de bovenzijde, net als de modulebanen. Ik wil dit zelf gaan maken met een arduino en ledstrips, ook versnelde dag/nacht schakeling

Goede ideeën  :thumbup:  Dat zeker. Even in samenhang met onderstaande opmerkingen een reactie daarop geven:

Citaat van: mardo op zondag 13 oktober 2024, 14:35:23Wat wil ik niet;
- een grote, complexe baan
- moeilijk bereikbare plekken, zeker niet laag
- mijn hobbyruimte volledig ingenomen door de treinbaan, ik heb ook de ruimte nodig om te knutselen etc.

Jouw opzet is in basis goed. Je gaat mooi op hoogte werken. Ik heb ooit ook mijn oude baan afgebroken en een kleinere baan gebouwd. Zelf heb ik Ikea-stellingen gebruikt en daarop modules. Waarom? Omdat je de modules eraf kan halen of op de zijkant zetten zodat je makkelijk aan de onderzijde kan werken. Zie ook mijn draadje. Voor bereikbaarheid is het dan helemaal lekker. Je haalt de modules zo naar beneden en zet ze op bokken. Kan je rustig werken. Daarna zet je zo op hun plek. Bij jou kan dat ook gemakkelijk. Dan heb je alle ruimte en mogelijkheden om overal bij te komen.

Succes!
Re: Een nieuwe baan, bereikbaarheid prio 1
Dank Ronald voor je feedback, ik heb naar je draadje (zeg maar gerust draad :) ) gekeken en dat is inderdaad ook een hele mooie oplossing met de kasten. Overigens komt mijn bureau onderstel/frame van dezelfde winkel..
Re: Een nieuwe baan, klein maar fijn en bereikbaarheid prio 1
En een eerste banenplan.

Achterin een pendelbaan naar een kopstation, hier kan mooi een blauwe railbus afwisselen met een blauwe pijl (beide uit Oostenrijk).
Voorin is de locloods belangrijk, hier komen de locs (zonder verdere wagens erachter) naar toe voor onderhoud. Ze moeten dan mooi 'zagen' om er te komen.
En nog wat klein rangeerwerk met de Kofs.

Suggesties zijn welkom!

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Op zich een mooi plan, niet te druk met sporen. Als ik het goed begrijp staat het pendelbaantje los van de rest van de baan, dat is prima. Maar waarom dan slechts een hoogteverschil van 12cm. Op die hoogte ligt ook de nok van een normaal huis op niveau 0. Dat zou ik, indien mogelijk, naar minstens 20cm brengen, je hoeft toch geen helling op. Dan krijg je een realistischer indruk van Oostenrijkse bergen. Tevens heb je in het stationnetje meerdere wissels liggen met steeds één rechte ertussen. Waarom? Het is net te weinig om er een lok te parkeren. Daarvan zou ik er twee uithalen. Dan krijg je of rechts meer ruimte voor lokonderhoud bij de loods, of links langere opstelsporen voor meer trein.
Maar, jouw baan, jouw beslissing. Doe wat je mooi vindt, dit is slechts gratis advies.
De tips van Henk kan ik goed volgen. En ondanks je voorpret over het 'zagen' om in de loods te komen, lijkt het mij toch prettiger en realistischer om de wissels zo te leggen dat je ook het onderste spoor met maar een keer steken kunt bereiken. Het is erg onlogisch nu en op den duur misschien vervelend elke keer diezelfde toeren uit te moeten halen.
Maar alles kan en mag zolang je het zelf leuk vindt!

Groet,

Peter

Je zou van het onderste deel ook een "timesaver" kunnen maken. Dan voeg je nog een leuk spelelement toe ook!

https://wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-timesaver.html
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 15 oktober 2024, 03:35:57Op zich een mooi plan, niet te druk met sporen. Als ik het goed begrijp staat het pendelbaantje los van de rest van de baan, dat is prima. Maar waarom dan slechts een hoogteverschil van 12cm. Op die hoogte ligt ook de nok van een normaal huis op niveau 0. Dat zou ik, indien mogelijk, naar minstens 20cm brengen, je hoeft toch geen helling op. Dan krijg je een realistischer indruk van Oostenrijkse bergen. Tevens heb je in het stationnetje meerdere wissels liggen met steeds één rechte ertussen. Waarom? Het is net te weinig om er een lok te parkeren. Daarvan zou ik er twee uithalen. Dan krijg je of rechts meer ruimte voor lokonderhoud bij de loods, of links langere opstelsporen voor meer trein.
Maar, jouw baan, jouw beslissing. Doe wat je mooi vindt, dit is slechts gratis advies.
Dank, het pendelbaantje staat inderdaad los van de andere baan. Ik kom rechts wel uit bij een schuine wand dus kan niet te hoog gaan. Ik wil ook minimaal 2 opstelspoortjes daar hebben liggen maar ik ga zeker kijken of ik wat hoger kan, goede tip. Minder wissels ga ik ook nog even naar kijken. Ik dacht nu bv een loc rechts binnen te laten lopen voor onderhoud (automatisch) en dat je dan links zelf nog kan rangeren.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 15 oktober 2024, 07:30:48De tips van Henk kan ik goed volgen. En ondanks je voorpret over het 'zagen' om in de loods te komen, lijkt het mij toch prettiger en realistischer om de wissels zo te leggen dat je ook het onderste spoor met maar een keer steken kunt bereiken. Het is erg onlogisch nu en op den duur misschien vervelend elke keer diezelfde toeren uit te moeten halen.
Maar alles kan en mag zolang je het zelf leuk vindt!

Groet,

Peter

Dank Peter, ik snap wat je zegt, maar ik vind het zagen ook wel een mooi gezicht. Kan nog wel kijken dat het in 1 beweging kan inderdaad, en dan meer ruimte voor opstelsporen zoals Henk ook zegt.
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 15 oktober 2024, 10:20:00Je zou van het onderste deel ook een "timesaver" kunnen maken. Dan voeg je nog een leuk spelelement toe ook!

https://wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-timesaver.html
Hi William,
Dank is zeker een leuk speelelement, ik had dat op mijn oude baan ook even liggen (in M-rails). Alleen speelde ik dat eigenlijk nooit.. Dank voor de suggestie!