Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag over V90 loc van Railion

Gestart door Treinzoeker zondag 25 mei 2014, 10:39:52

Vraag over V90 loc van Railion
Dag,

zelf ben ik een opnieuw beginnende liefhebber van Märklin H0. Ik denk erover om een nieuwe baan op te bouwen met Nederlands materieel, of iig met materieel dat in Nederland op het grootspoor te zien is.

Ik wil graag eerst een dieselloc kopen, voor rangeerwerk. Ik vind de V90 prachtig (zowel in het echt als op schaal), maar klopt het dat deze loc op het grootspoor in NL te zien is (geweest)? Ik meen van wel, maar ben er niet zeker van. Is deze ook in de blauwgele NS kleuren te zien geweest (grootspoor)? En als dat zo is, is er dan ook een schaalmodel van?

Bij voorbaat veel dank voor het meedenken!

groeten, Patrick
Re: Vraag over V90 loc van Railion
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Patrick,

Ik denk niet dat de V90 ooit in NL is geweest en in de blauwgele NS kleuren zeker niet.
dank voor je reactie Kappa. Misschien moet ik dan uitwijken naar die prachtige 1200 in Berlijns blauw zoals die in jouw sig staat.  Jammer    :P

als er maar een "v" voor op staat

Dit vind ik nu jammer, geen diesellok op een Nederlandse baan :(
Hoe kortzichtig kun je zijn?

Er rijden dan wel geen DB V90 's op de rails van de NS, maar wat te denken van een DR V100 zoals Roco of Brawa die in het programma hebben?
Dan zijn er wel DB lok's die weldegelijk in Nederland rijden, denk daarbij maar aan de DB 216/218 serie.

En kijk tijdens je zoektocht, vooral naar de goederentreinen van het grote voorbeeld, dan zal je zien dat je niet eens hoeft terug te vallen op E-tractie ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 27 mei 2014, 09:49:53

Dan zijn er wel DB lok's die weldegelijk in Nederland rijden, denk daarbij maar aan de DB 216/218 serie.

Hoi

De eerste 218 die daadwerkelijk ook IN Nederland gereden heeft moet ik nog tegen komen. Verder dan de grens zijn deze volgens mij nooit geweest.

Een 216 kan gewoon wel. :thumbup:

Bart
216 heeft in Nl gereden , hoofdzakelijk rond groningen . 1974-1984 , cargo en passa
220/221 , 218 , lollo 216 , 211/212 , 215 .

NS wou toen graag 218ers huren , maar DB had ze zelf nodig .

het standaard materieel heeft wel in de grensstations gewerkt . de 290/291 is meer een korte baan / rangeerlok , een echte rondje-om-de-kerk machine

exoten als de 245 , 265 , 280 en de 240 moet je vergeten ( of een privaatbahn ? )
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: robbie103 op dinsdag 27 mei 2014, 16:25:30
Kies een grensstation en een periode voor de grote kaalslag, dan kan er enorm veel...

Klopt Robbie,

In mijn jeugd, eind jaren 50, weet ik zeker dat de V200 in en rond Arnhem/Nijmegen te zien was!
Je kan het zo gek niet bedenken of het kwam in die tijd voor.

Gr. Fred.
Op Zeeuws Vlaanderen hebben een aantal voormalige V100's gereden als Serie 204.... en genoemd naar (zee)helden oa Michiel de Ruyter, Johan Evertsen (en zoon???) en Frans Narigheid, ehh Naerebout O:-D. Roco heeft die Naerebout in 3 rail uitgebracht met telexkoppeling. Wellicht kan je hier iets mee?

groeten Martin

BR 103fan forever

Citaat van: Marklindak op dinsdag 27 mei 2014, 23:38:55
In mijn jeugd, eind jaren 50, weet ik zeker dat de V200 in en rond Arnhem/Nijmegen te zien was!

De V200 was zelfs nog gast op het 150 jarig jubileum van de NS  :warning:
Dag allen,

erg bedankt voor alle reacties, hier kan ik mee vooruit!

Groeten, Patrick

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Dick,

De V200 is ook veruit mijn favoriete lok.
Heb hem ook gezien tijdens het jubileum.

En ze moesten mij  eraf halen, want net op dat moment ging de lok aanstalten maken, om huiswaarts te keren.

M.v.g.

Hans V200.0

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

Bentheimer Eisenbahn hadden ook v100's. Dit op kleine nabouwbare stations. Overgave van goederen treinen van v100 naar 2400.
Zuid-Limburg is ook mogelijk. Heel erg mogelijk. Schin op Geul. Landgraaf. Heuvelland heeft charme als nergens anders in Nederland. Miljoenen lijn is een mooi voorbeeld. Nu zijn de stoomoc's daar niet mijn smaak maar daar trek je je maar niks van an.

Groeten Jeroen
Citaat van: martjo op dinsdag 27 mei 2014, 23:52:59
Op Zeeuws Vlaanderen hebben een aantal voormalige V100's gereden als Serie 204.... en genoemd naar (zee)helden oa Michiel de Ruyter, Johan Evertsen (en zoon???) en Frans Narigheid, ehh Naerebout O:-D. Roco heeft die Naerebout in 3 rail uitgebracht met telexkoppeling. Wellicht kan je hier iets mee?

groeten Martin

Over de V100:
Hier lopen een aantal grote voorbeelden en modellen door elkaar. Waar Martin op doelt zijn ex-DR-locs, die oorspronkelijk in de DDR hebben gereden.
Krokodil68 heeft het over de westduitse V100en.  DB-serie 211/212.
Voor de leek lijken ze op elkaar maar wezenlijk toch heel verschillende locs.
Geschiedenis word hier behandeld:
http://www.nicospilt.com/index_duitsland_dieselDR100.htm

Märklin fahren-ärger sparen

Das een leuke site van Nico Spilt, Baanloos ! Thnx  :thumbup:

Grtz Tony

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

Beste Baanloos,
Het verhaal ging toch over de V90? en of deze ergens in NL geweest zijn. Dus niet over DR V100.

Groeten Jeroen
Waarom breng je dan zelf de V100 van de Bentheimer Eisenbahn ter sprake Jeroen?
En da's dus een andere V100 dan de zeeuwse ex-DR> Railion > DB Schenker.

Dus kan de oorspronkelijke vragensteller hopelijk alle bomen in het V-loc-bos nu zien....

mooie 44er bij de VSM

Citaat van: Bart op dinsdag 27 mei 2014, 19:00:31
Hoi

De eerste 218 die daadwerkelijk ook IN Nederland gereden heeft moet ik nog tegen komen. Verder dan de grens zijn deze volgens mij nooit geweest.

Een 216 kan gewoon wel. :thumbup:

Bart

Citaat van: Kappa op zondag 25 mei 2014, 11:12:49
Patrick,

Ik denk niet dat de V90 ooit in NL is geweest en in de blauwgele NS kleuren zeker niet.

Hallo Heren,

Tussen Nijmegen en Kleve reden tot 1991 Duitse dieselloks. Er reden zowel 212, 290 als ook 218 dieselloks. Er reden dus wel degelijk 218 in Nederland alleen dus tot in Nijmegen. Ook reden er wel eens 290ers van Kleve naar Nijmegen.

Met vriendelijke groeten,
Jasper

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

De 218  reed met de Austria Express tot Arnhem waarna vanaf hier met electrische tractie naar Amsterdam werd gereden.
Ze kwamen dus wel verder dan Nijmegen.
Heb ze weleens gezien in Arnhem op donderdagavond als ik van koopavondwerk afkwam.

mooie 44er bij de VSM

Klopt inderdaad. Volgens mij staat in het boekje grensbaanvakken ook een aantal foto's erin. Ik zal eens kijken

Jasper