Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Seinen en Rocrail.

Gestart door Gerben B zaterdag 23 november 2024, 14:54:02

Seinen en Rocrail.

Seinen en Rocrail.
Ben me momenteel aan het inlezen over hoe je een spoorbaan kan automatiseren.

En begrijp nu ook hoe je blokken moet maken met bezetmelder en terugmelder en kan aansturen met Rocrail.

En dat de centrale de taal omzet van de software naar het spoor.

Alleen begrijp ik nog niet zo goed hoe het met de seinen zit.

Begrijp wel dat je die kunt configureren in Rocrail en een adres kunt toewijzen.
Via online tutorials van Albert.

Maar hoe zijn de seinen aan gesloten bij de rail.

Zijn de seinen dan ook op de midden rail aan gesloten?

Of is dat enkel bij digitaal rijden met MFX seinen?

Eigenlijk is mijn vraag gewoon.
Melders en terugmelders gaan via massa detectie.
Maar hoe gaat dat met de seinen.
Als je geautomatiseerd wil rijden.

Hoe weten ze of een blok bezet is of niet.
Via decoder of terugmelder etc...?
Bedoel ze moeten ergens op aan gesloten worden.

Connect de software dan bijvoorbeeld het blok dat bezet is met het sein?

Als je alles goed configureert in Rocrail?

En is het sein dan enkel aan gesloten op een decoder.
Zonder verbinding met de midden rail?

Ben nog maar een nieuwsgierige beginner.

Dus liefst begrijpelijke uitleg en niet al te technisch.
Probeer stap voor stap alles te begrijpen ;)

Re: Seinen en Rocrail.

Citaat van: Gerben B op zaterdag 23 november 2024, 14:54:02Maar hoe gaat dat met de seinen. Als je geautomatiseerd wil rijden.

Seinen zijn voor de sier. Je sluit ze aan op een wissel/seindecoder om ze om te zetten met een adres. Dit gaat zoals bij een wissel. In het treintjesbesturingsprogramma stel je in dat je een bepaald sein wil omzetten bij bepaalde wisselstraat (een of meerdere wissels). Dus bij automatisch rijden wordt dat dan het juiste seinbeeld getoond. Dat werkt dan alleen als je alles goed in het programma hebt staan.

Merci Ronald.
Het is me duidelijk nu.

Er word dus niks aan de rails verbonden voor detectie.
Gaat dus enkel via de software   naar de decoder en zo naar het sein.

Citaat van: Gerben B op zaterdag 23 november 2024, 17:36:53Er word dus niks aan de rails verbonden voor detectie. Gaat dus enkel via de software   naar de decoder en zo naar het sein.

Inderdaad. Dat is de bedoeling. Het is puur voor de sier. Voor de leuk.

Beste Gerben,

Seinen zijn inderdaad voor de sier. Maar..
Seinen kun je zelfstandig aansluiten als wissels.
De besturing in Rocrail kan door de seinen toe te wijzen aan blokken of aan rijwegen.
Bij automatisch rijden worden ze in de juiste stand weergegeven.
De video's van Albert beschrijven e.e.a. ook.

Hoi Theo,

Bedankt voor de informatie.

Was inderdaad de tutorials van Albert aan het bekijken.

En vroeg me af hoe de seinen verder aangestuurd werden dan enkel de software.
Iets moest de commando´s toch lezen.

En nu is me het dus duidelijk  het de wissel en sein decoders betreft.

En weet dus nu ook weer dat je de seinen zelfstandig als wissels kan aansluiten ;)

Als ik het goed begrijp word de midden rail isolatie methode meer toegepast.
Voor een stop of afrem sectie.
Om zo ook de MFX uit te lezen van de Marklin seinen?

Als je zonder pc besturing werkt.
En enkel met CS of mobile station werkt.
Of ben ik verkeerd?

Het verwarrende is wellicht dat Märklin de seinen ook in digitaal bedrijf een stukje spoor stroomloos laat schakelen. Verder is er een afremvertraging aan het sein te koppelen om de trein netjes langzaam te laten stoppen.

Maar bij het blokgestuurd automatisch rijden, zoals o.a. bij RocRail, Koploper, Traincontroller en iTrain het geval is, heb je al die zaken niet nodig. De software stuurt de locdecoders aan en bewaakt de veiligheid van het treinverkeer. Dat gaat heel mooi en scheelt allerlei ingewikkelde en kostbare zaken.

Groet,

Peter

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Het is me echt duidelijk nu.

Fijn dat je hier terecht kunt met allerlei vragen.
Als iets niet zo duidelijk is.

Groetjes Gerben

Je kan daarom het beste de goedkoopste seinen kiezen die je kan vinden. En ook nog mooi vindt. Dure seinen die van alles schakelen zijn niet nodig bij een geautomatiseerde baan.

Het is daarom ook dat ik eerst goed wil weten hoe alles werkt.
En geen onnodige kosten doe.
Waar ik later spijt van krijg.

Voor dat ik aan mijn baan begin
Eerst vond ik een central station wel heel kostelijk.

Maar merk wel, dat als je allemaal dure seinen moet kopen.
En rem decoders etc...

Ben je uit eindelijk ook veel geld kwijt.

Persoonlijk kies ik dan toch liever voor een centrale station en geautomatiseerd rijden.

Bij de bouw van mijn baan.
Kan ik de rails dus al gerust leggen.

En kan ik al de blokken met de secties voorzien.
Met de bedrading.

En even met een lampje testen.
Of alle massadetecie secties goed werken.

En zo in de loop van de tijd.
Investeren in melders etc...
Die dan aansluitbaar zijn op de bedrading van de bloksecties onder de baan.

Was bang dat ik de baan nog niet kon opbouwen.
Omdat als de rails vast ligt.
Ik niet meer aan de midden rail kon.
Voor eventueel de seinen aan te sluiten.

Maar dat is dus in dit geval geen probleem.
Als je met besturings programma gaat rijden.

Ga eerst eens een klein testbaantje maken waar je alles op kan uitproberen, en als je dat onder de knie hebt, kan je beginnen met de uiteindelijke baan.

Hoi flyerman,

Dat ga ik zeker doen.
Om eerst de werking van alles te begrijpen.
Van melder/sein/decoder/wissel  de aansluitingen enz...

Bedoelde eigenlijk dat als je alles wat begrijpt.
En aan de definitieve baan wilt beginnen.

Dat je dan eerst niet echt alles moet hebben.
Om te kunnen beginnen.

Maar wel het verschil moet weten tussen de soorten mogelijkheden.

En dat je dan sommige voorzieningen al voorziet bij een opbouw van een baan.

Groetjes Gerben

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Waarom moet je voor je begint met een testbaantje de verschillen weten, je leert het meest door die verschillen te "ontdekken"......

Overigens zijn het twee verschillende dingen: digitaal en automatisch rijden, bij automatisch rijden is digitaal slechts het doorgeefstation.

Groet, Anne W
Je ontwerpt even een ovaaltje of zoiets, een paar wissels erin, je deelt het in in blokken, zet er een paar (goedkope) seinen bij, en met een centrale kan je verschillende besturingsprogramma's uit proberen. 

Welke centrales en toebehoren je bij elkaar kan gebruiken kan je hier op het forum of op het www wel vinden.

Dat geld ook voor hoe je het in moet delen met blokken.

Je kan alleen maar leren door fouten te maken. 

Succes

Over het nut van een testbaan doe ik ook nog even een duur in het zakje.

Ik heb op mijn definitief gebouwde baan een groot dubbelsporig ovaal met twee inhaalsporen die als deel van het schaduwstation fungeren. Dat deel heb ik als testbaan gebruikt zonder echt die intentie te hebben overigens.

Eerder heb ik mij uitvoerig ingelezen en bedacht waar alle isolaties, decoders en terugmeldmodules zouden moeten komen. Toen alles aangesloten en in RocRail gezet. Eigenlijk was er meteen mee te werken. En ik heb er best wat mee geleerd!

Dan is er nog de centrale. Zelf heb ik een tweede hands CS2. Ik vind het wat overkill omdat ik het ding vooral gebruik als doorgeefluik voor de computer. Het is wel makkelijk dat een Märklin CS alle protocollen kent en dat het apparaat goed te gebruiken is om, wanneer nodig handmatig te rijden en te schakelen. Dat zou echter ook simpeler kunnen. Wat mij betreft mag Märklin een variant van de Roco Z21 maken als stap tussen Mobile en Central Station, zonder touchscreen en speelwereld fratsen.

Groet,

Peter

Hoi Peter,

Ben eigenlijk ook van jou gedacht.

Eerst goed inlezen en vragen stellen.
En pas beginnen als het duidelijk is.

Heb zelf nu ook een tweedehands CS2 aangeschaft.
Om zo de besturing via Rocrail te kunnen krijgen.

Inderdaad jammer dat er geen midden weg is.

Groetjes Gerben

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 24 november 2024, 17:51:08Wat mij betreft mag Märklin een variant van de Roco Z21 maken als stap tussen Mobile en Central Station, zonder touchscreen en speelwereld fratsen.

Dat zullen ze niet zo snel doen. Je hebt namelijk een instapcentrale en een "uitgebreide" centrale voor meer gemak, grotere baan en geautomatiseerd rijden. Dat is voor Märklin helemaal goed. Wil je meer dan alleen een beetje handmatig rijden stap je over op de duurdere uitgebreide centrale die Märklin aanbied. Aangezien de meeste mensen die Märklin hebben / rijden ontzettend trouw zijn aan het merk verkoopt de duurdere centrale zich toch wel. Degene die verder kijken en durven zullen eerder geneigd zijn om verder te kijken dan het merk Märklin voor digitale componenten.

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Ik gebruik de ecos i.s.m. rocrail
Gebruik deels de automatismen van de ecos en deels rocrail
Is prima te combineren en zeker geen overkill.
Je kan zelfs handmatig door het automatisch rijden heen rijden zonder ongelukken.
Dus die cs2 is prima!
Groet
Jan

@ Ronald: nee, het zal zeker niet snel gebeuren, nog een Märklin centrale, maar naar mijn mening zou iets dat werkelijk tussen de CS3plus en de MS2 in zit best kunnen verkopen. Het verschil tussen de CS3 de plus versie eigenlijk te klein.
En de doorgewinterde fanaat vindt zijn  weg wel elders, maar met Mfx blijft het dan wat tobben (sowieso wel, maar toch is handig als het op zit!).

@Jan: natuurlijk gaat het goed om met de CS treinen handmatig te bedienen maar dat gaat ook via RocRail met je mobieltje in de hand, terwijl de rest gezellig automatisch rijden kan.

Groet,

Peter

Stationchef van de S.a.A.-bahn

@peter: mobieltjes bepalen al teveel ons leven. Even lekker zonder in de hobby is mijn devies. Maar ieder zijn ding.
Ik gebruik ook de rijwegen van de ecos om b.v, de deurtjes van de loodsen te openen als de lok ervoor staat.
Spaart weer acties in rocrail en zo.
Ingrijpen als het nodig is met de draairegelaars als het een keertje foutloopt.
Maar alles is persoonlijke voorkeur  als je je maar comfortabel voelt als je de baan bestuurt of besturen laat  :P

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Gerben,

Als ik je topic zo lees ben je nog in de onderzoeksfase.

Ik wil je attenderen op de website van Koploper; www.pahasoft.nl.
Daar staat onder op de pagina onder het kopje Handleidingen van derden de volgende handleiding:
Beginnershandleiding (versie 9.4.7; Chris Burger)

Deze handleiding heeft mij ontzettend geholpen om het hele verhaal rond bezet/terugmelders en blokken te begrijpen.
De testbaan heb ik ook, welliswaar in iets andere vorm, gemaakt en ik had op een gegeven moment drie loks met geluid e.d. die door de software aangestuurd werden, rijden.

Als je dat lukt is het hele verhaal je duidelijk en kun je met je eigen baan beginnen.
Kan met Koloper, maar er zijn ook andere goede software programma's maar dat is een andere discussie.

Zoals anderen ook schrijven, seinen vallen dan onder scenery en hebben in die zin geen functie.
Ze staan wel mooi op je baan.  ;)

Henk

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

Beste lezers

Een kennis van mij wil zijn bestaande baan gaan automatiseren met Rocrail
Nu heeft hij voor de seinen meerdere OM 32 in gebruik.
Het lukt hem niet om de seinen aan de gang te krijgen.
Ik ben zelf ook voor hem aan het zoeken, maar helaas niets over OM32

Wellicht dat hier iemand op het forum is die hem kan helpen

Alvast bedankt

Hoi Koos,
Welke centrale gebruikt je kennis? En hoe is de OM32 aangesloten op die centrale? Of wordt hij rechtstreeks vanuit de computer aangestuurd?

Hier vind je meer info over Rocrail en de OM32: Rocrail en OM32

Hoi Albert

Allereerst bedankt voor je reactie

Mijn kennis gebruikt de Lenz centrale en de OM32 zijn gekoppeld met de pc door een RS485

Ik heb zelf destijds ook de OM32 gebruikt en moest een Configfile aanmaken die door Koploper apart wordt ingelezen
Hij kan niet vinden waar de configfile moet worden ingelezen in Rocrail

Overigens is de basis van modelspoor automatiseren altijd simpel: een trein mag naar het volgende blok als dat volgende blok leeg en niet gereserveerd is.

Groet, Anne W

Dag Anne

Dat weet ik om maar om alles in goede banen te leiden heb je soms wat instellingen nodig

Citaat van: KoosLeiderdorp op dinsdag 26 november 2024, 18:37:50Mijn kennis gebruikt de Lenz centrale en de OM32 zijn gekoppeld met de pc door een RS485

Ik heb zelf destijds ook de OM32 gebruikt en moest een Configfile aanmaken die door Koploper apart wordt ingelezen

Hoi Koos,
Die configfile is alleen voor Koploper. Rocrail kan daar niets mee.
In Rocrail moet de OM32 worden toegevoegd als aparte centrale. Daarna moet je bij de seinen aangeven dat deze worden aangestuurd door die centrale.
Hoe je in Rocrail de seinen moet instellen voor de OM32 weet ik niet, maar daarvoor verwijs ik je weer naar de pagina die ik hierboven heb voorgesteld onder het kopje 'Signale'.

Overigens is het veel handiger als je kennis een account aanmaakt op het Rocrail forum en daar zijn vraag stelt. Dan kan hij eventueel een incidentmelding uploaden en kan de vraag sneller beantwoord worden.

Als je Rocrail hebt, dan zou ik die gebruiken om de baan aan te sturen. De filmpjes van Albert zijn heel goed les materiaal. Rocrail kan de baan helemaal zelfstandig en zelfs willekeurig de treinenloop regelen. Ik had ook eerst ook een CS2, maar ik heb nu een CS3+, daar rijd ik handmatig mee. Automatisch rijden gaat altijd via Rocrail. Je moet het zo zien dat Rocrail het Central Station bestuurt, inclusief wissels. In Rocrail is het veel makkelijker om automatisch rijden in te stellen.
Daarnaast heb ik ook een Arduino op de computer aangesloten. Deze gebruik ik voor de terugmeldingen van de baan, de aansturing van een spoorwegovergang en voor de seinen. Voor de seinen heb ik een motorshield op de Arduino geprikt die een DCC signaal maakt. Dat signaal gaat uiteraard niet naar de baan, maar alleen naar decoders. Zoek maar eens op DCCNext. Het Arduino materiaal is helemaal niet duur.

Zoals eerder al geschreven, seinen staan er voor de sier op je baan. Ze regelen niets, sterker nog, ze worden zelf geregeld. De Rocrail software regelt alles. Door middel van de terugmelders weet Rocrail ook precies waar een trein zich bevindt en zal geen andere trein toelaten op dat baanvak. En als er een bepaalde route gekozen is (of wordt) dan geeft Rocrail opdrachten om de wissels goed te zetten. En als een wissel weigert en de trein komt op een verkeerde melder, dan schakelt Rocrail gelijk de stroom af.

Beste Koos,

Mijn opmerking is niet voor jou bedoeld, maar voor mensen die gelijk in moeilijkheden beginnen te denken.

Groet, Anne W