Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

littfinski 410412 doet niets

Gestart door Magna vrijdag 03 oktober 2025, 21:19:57

IB 2 met koploper

Goedenavond

Inmiddels gaat het ombouwen van mijn baan van relais naar PC besturing redelijk vlotjes. Uiteraard tegen wat problemen aangelopen maar alles toch op kunnen lossen.
Maar nu ben ik tegen iets aangelopen waar ik echt niet uit lijk te komen zonder hulp.

Ik gebruik wisselmotoren van Turtle en heb daarvoor Littfinsksi decoders aangeschaft. De 410412 welke speciaal voor motor aangedreven wissels is. Alles is aangesloten zoals het hoort. Rood-bruin op KL2 en 12 V= op KL1. Op KL9, aansluiting voor wissel 1, heb ik een turtle aangesloten. Op de Intellibox2 DCC gekozen. Als je dan de programmertoets indrukt zou de motor wat tekenen van leven moeten geven en kun je op de IB2 het wisselnummer aangeven.......en dan blijft het stil. Er gebeurt helemaal niets. Ik heb een andere geprobeerd maar hetzelfde. Iemand hier een oplossing of tip voor want zo valt mijn hele plan in het water.

gr Gerard
Re: littfinski 410412 doet niets

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Meet je ook die 12 volt op de klemmen? Wellicht is 12 volt wat te weinig....Draai rood en bruin eens om

Groet, Anne W

IB 2 met koploper

Anne

Staat netjes 12 volt op de draden en omdraaien ook al geprobeerd. Had helaas geen resultaat.

Gr Gerard

IB 2 met koploper

goedemorgen

Weer wat bezig geweest maar het probleem lijkt vanuit de Intellibox te komen. Hier moet waarschijnlijk iets worden aangepast maar wat? Ik heb speciale opties 914 al gewijzigd in 27 maar dit is eigenlijk voor motorola en ik moet DCC hebben. Mogelijk dat dit bij iemand bekend voorkomt? Ik heb een deel van mijn baan met M rail en daar gebruik ik viessman 5211 decoders voor en dat werkte in 1x prima dus word er nu een beetje kriebelig van waarom de litifinski het maar niet wil doen. Wie heeft de gouden tip?

gr Gerard

De Viessmann 5211 is een Motorola decoder, dus Motorola werkt prima. Nu checken of DCC echt aan staat in de IB.

Groet, Anne W
Ik begrijp dat na het indrukken van het programmeerknopje de wisselmotor niets doet. Volgens mij moet de motor dan wat heen en weer gaan, ongeacht het signaal van de IB. Dat moet pas per se een DCC-signaal zijn bij het kiezen van het gewenste adres. Je moet dan wel bij ieder adres apart nog eens voor DCC kiezen.

Misschien toch iets met de aansluitingen. Plaats eens een foto hoe je de boel hebt aangesloten.

Mijn testbaan 260x200

Littfinski geeft het advies om de draden op kl9 te wisselen als er niets gebeurd na indrukken programmeertoets. Er kunnen diodes in de Turtle zitten.

IB 2 met koploper

@ Anne
De viesmann wordt inderdaad met motorola aangestuurd. Dit heb ik bij de eigenschappen van magneetartikelen aangepast. Standaard stuurt de IB alles via DCC naar buiten.

@ HenkV  Inderdaad moet de motor even wat bewegen na het indrukken van de programeer knop maar helaas. De IB staat al op DCC als voorkeur en bij magneetartikelen ook op DCC. Alles is volgens de handleiding aangesloten. Als ik meet op de aansluitingen van de print heb ik de juiste waarden. Ik ben nu aan het werk maar zal morgen wel een foto maken hoe alles aangesloten is.

@ digipost Het wisselen van de draden had ik ook al geprobeerd maar hielp ook niet. Ik heb de motor even los uit de turtle gehaald en daar zitten geen diodes op.

Het enige wat ik nog kan bedenken is bij de speciale opties iets moet worden veranderd. Als je motorola motordecoders gebruikt moet daar optie 914 op 27 worden gezet dus mogelijk is er ook zoiets voor DCC decoders?
Het zal ongetwijfeld wel goedkomen maar voor nu ben ik een beetje door mijn ideeën heen. Alvast bedankt voor het meedenken.

gr Gerard.

Ik heb geen ervaring met de IB, dus ik zwijg verder, iemand in de buurt met een ander merk DCC centrale?

Groet, Anne W
Ik begrijp niet waarom het in de eerste plaats bij de IB wordt gezocht. Na het indrukken van het programmeerknopje moet de motoraandrijving heen en weer draaien. Die motoraandrijving wordt gevoed door de externe voeding. De centrale is bij het programmeren alleen van belang voor het bepalen van het adres.

Als er na het indrukken van het knopje niets gebeurt, zou ik het om te beginnen bij de voeding zoeken. Probeer eens een andere voeding. Een gewone wisselstroomtrafo is prima bruikbaar.

IB 2 met koploper

Goedemorgen

Ondanks het druilerige weer is mijn dag goed begonnen want het werkt!!!!!!!

Wat was nu het probleem? Ik kwam een paar voltjes tekort. Om te testen gebruikte ik de voeding waar de turtles nu analoog op worden gevoed en die werken prima maar die voeding is 12 volt. Omdat ik er gewoon vanuit ging dat dit via de decoder ook voldoende zou moeten zijn, ik dacht er zelfs aan het voltage nog iets naar beneden bij te stellen om zo de wissels langzamer om te laten lopen, bleek dat als je er gelijkspanning op zet deze tussen de 15 en 24 volt moet zijn. Wisselspanning mag wel wel vanaf 12 volt. Dus zowel de IB als de decoder werken netjes zoals ze horen te doen. De komende tijd weer genoeg werk om alle turtles over te zetten naar de decoders en dan de laatste stap, de baan voorzien van meldsecties voor de terugmeldingen maar dit werkt perfect op mijn proefbaantje dus ik verwacht hier geen problemen.

Iedereen bedankt voor de reacties.

gr Gerard
Fijn!  :thumbup: