Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Märklin spoor 1 - kerstvakantiebaan rondom racebaan

Gestart door Merc_A vrijdag 25 januari 2013, 04:48:01

Märklin spoor 1 - kerstvakantiebaan rondom racebaan
Voor de liefhebbers van Märklin Maxi - een jaar alweer voorbij. Vorige jaren heb ik hier verslag gedaan van wat we hier elk jaar doen met kerst: een grote tafel in de woonkamer bouwen, met daarop een racebaan voor de nieuwjaarsrace, en daaromheen ter aankleding een werkende spoor 1 baan. Een tijdelijke baanopzet dus (al ligt ie nog wel tot en met februari).
Het goed kunnen racen is dus het belangrijkste aspect, maar de treinbaan moet zo goed mogelijk interacteren met de auto's op de weg: dus lage viaducten, als het kan gelijkvloers langs de weg gelegen.

Dat is dit jaar denk ik prima gelukt :) Voor het eerst is de trein niet later om de racebaan heengelegd, maar zijn weg en spoorbaan tegelijk samen ontworpen. Thema is zoals altijd een snelweg + rangeerterrein opzet, dus veel asfalt dicht naast meerdere opstelsporen, waar veel plek is voor wagons en locs.
We racen hier overigens digitaal, er kan met vier auto's tegelijk op een tweebaans weg worden geracet. De auto's kunnen middels wissels in de baan elkaar inhalen of de ideale racelijn rijden.
We racen draadloos met het Scorpius Wireless digital systeem. Dit betekent dat het contact tussen controller en auto's en wissels via RF gebeurt, middels zenders in de auto's, de controller en de baanwissels. Dan is er ook nog een dongle boven de tafel die alle data in de pc invoert, zodat we ook aan tijdmeting kunnen doen - essentieel voor spannende races!
Het race systeem gebruikt ook leuke bijkomstigheden als benzineverbruik - tijdens de race houdt het systeem je stroomverbruik bij en vertaalt dat naar benzineverbruik. Als je tank bijna leeg is, moet er in de pitstraat bijgetankt worden om verder te kunnen. Het pitten en tanken is een erg leuke bijkomstigheid tijdens de race, en soms zelfs heel spannend of de voorliggende auto het wel haalt.

Hier het ontwerp voor het baanplan.
De auto's starten in de pit straight, gaan via de triangle richting Avus kuipbocht, dan door de caroussel naar het rangeerterrein rechtuit (shunting yard straight). Hier rijden de wagens langs een serie opstelsporen waar de treinen geparkeerd staan. Aan het einde van het rechte stuk is een haarspeldbocht, richting de chicane. Dan door de Ceasar curve, de Beamerbocht naar de elleboog, vanaf waar we weer richting de Avus racen. De Avus is dus viersporen breed, maar feitelijk twee wegen die even parallel aan elkaar lopen. Dan weer de caroussel en terug op de pit straight.

De treinen zijn zoals gezegd meer een decoratief element, maar ze moeten wel foutloos hun rondjes kunnen rijden, en het blijkt dat iedereen het leuk vindt om met de treinen te rijden - rangeren, achter elkaar aan jakkeren, wagons verslepen, etc.
De nadruk ligt hier duidelijk op het speelplezier, en minder op realisme als accuraat schaalgetrouw landschappen maken. De scenery is dan ook heel basic gebleven, ook omdat het maar een tijdelijke baan is.
Ik heb eigenlijk alleen maar Maxi treinen en wagons, ik hou erg van de zware metalen treinen, het rijdt heerlijk qua geluid ook.
Ook verzamel ik van Maxi eigenlijk alleen maar kleine wagons, die de 600 mm. radius kunnen rijden - dus geen lange locs en wagons, enkel korte wagens, vooral goederenwagons, en rangeerlocs.
Mijn favorieten zijn wel de rode V60 (een heel mooi Maxi model dat heel stil en soepel rijdt, hoogvermogenaandrijving heet dat geloof ik?) en de kleine Köf, mijn enige niet-Märklin Maxi model.

Tot slot een filmpje, want dat zegt meer dan 1000 woorden natuurlijk. Een filmisch verslag van de baan en de race die we op nieuwjaarsdag reden.
Ik kan hier blijkbaar niet de video embedden geloof ik, dus bij deze gewoon de hyperlink:

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Veel kijkplezier!

Merc
Re: Märklin spoor 1 - kerstvakantiebaan rondom racebaan
Hallo Merc,

Mooi fimpje op you tube  :D

En een mooie combinatie race baan met spoor1  :D

Wel een hele onderneming alleen voor de kerst.

groetjes Eugene
http://lgbmarklintrein.wordpress.com/
Hoi Merc

Leuk dat je de spoorbaan en slotracebaan bent gaan combineren.
Ik heb zelf ook een slotracebaan (ninco,scalextric sport)
Leuk dat er weer iemand is die van racebanen en treinen houd
Leuk filmpje trouwens.

Tony
Leuk :thumbup:
Niet bepaald "Stille nacht ... "
Ook erg geinig: De poes in schaal 29:1  ;)
Haha ja, die katten... Ik heb altijd een soort Godzilla monster die over de baan waakt :D
Leuk te lezen dat er meer zijn die de combinatie trein / racebaan maken, ik vind het echt uitstekend bij elkaar passen, en een lust voor het oog.

Nog maar een plaatje dan, het oog wil ook wat ;)

Deze machinist ziet tot zijn schrik dat zijn V60 een ideale plek blijkt om de straatrace te bekijken...

Merc

Hoi Merc,

Leuk filmpje en verslag.
M'n broer had zijn Fleischmann racebaan ook na vele jaren weer eens van zolder gehaald.

Wij reden vroeger met de Märklinbaan tesamen met Faller AMS, maar het Faller spul is allemaal weg.

Groeten,
Ton.