Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

De LED-lantaarntjes in formaat Z van Märklin

Gestart door PaulPeer vrijdag 16 november 2012, 23:59:10

De LED-lantaarntjes in formaat Z van Märklin
Hallo,

heeft iemand ervaring met het plaatsen van de LED-lantaarntjes in formaat Z van Märklin?  (bijv. Spur Z - Art.Nr. 601223). Ik ben drie uur bezig geweest met het plaatsen (of trachten te plaatsen) van 1 lantaarntje en heb het dan gefrustreerd in de hoek geworpen. Als je fijne vingertjes hebt van een vierjarige en scherpe ogen van een vierjarige, dan zal het misschien wel loslopen, maar op de verpakking staat duidelijk "niet voor kinderen geschikt" :-))

Mocht er iemand geweldige tips hebben, dan hoor ik het graag. Indien niet, dan heb ik toch even stoom kunnen aflaten :-)

Paul
Re: De LED-lantaarntjes in formaat Z van Märklin
Adem rustig in en,uit. :D

En vertel nu eens rustig wat precies je probleem is.
Z is zover ik weet niet heel ruim vertegenwoordigd. Dus ik denk dat je het met bemoedigende woorden moet doen. :(

Hoe plaats je zo'n ding.  Zit er een voetje bij? En vooral wat wil er niet lukken.
Het kan niet heel anders zijn als een H0 lantaarn behalve dat je een vergrootglas nodig hebt om hem te zien.
Gaatje boren, druppel lijm en hij staat.

De oplossing heet misschien pincet.
Succes ,
Robin
Dank je wel voor het antwoord! Wel, het "zichtbare" deel van de lantaarn is eenvoudig. Zoals je zegt "gaatje boren, lampje erin, wat lijm erop", maar onder de tafel komt daar een plat draadje uit, 1 mm breed, een kwart millimeter dik. Dit draadje heeft een bovenkant en een onderkant (het verschil zie je met een vergrootglas). Dat draadje moet in een klein "kastje" worden gefriemeld, waarop je dan moet drukken en dan zou het draadje moeten vastklikken.

Zie je dat plastisch voor je? in je ene hand een vergrootglas, in de tweede hand een pincet, met je derde hand moet je dan dat "kastje" vasthouden en met je vierde hand het lipje op het kastje toeklikken. OK, ik maak er hier een beetje een karikatuur van, maar ik vroeg me af of er ooit iemand hierin is geslaagd, gehurkt onder zijn treintafel :-)
Geen idee welk genie dat heeft bedacht.

Kun je er geen draden aan solderen zodat je de boel verlengt?

Je hebt ook van die klem aansluitingen voor speakers.
Maar die zijn denk ik veel te grof.

Nogmaals succes.

Groeten Robin
hallo,ik leef helemal met je mee.Ik heb ze nooit aangesloten gekregen.Ze staan er voor jan ..Er zijn ander,ik meen van Viessmann ,die zijn eenvoudiger aan te sluiten.En in deze tijd is een kerstboom en kerstster van Noch ook leuk.  Succes Ruud
Citaat van: rjvdh op vrijdag 30 november 2012, 23:06:22
hallo,ik leef helemal met je mee.Ik heb ze nooit aangesloten gekregen.Ze staan er voor jan ..Er zijn ander,ik meen van Viessmann ,die zijn eenvoudiger aan te sluiten.En in deze tijd is een kerstboom en kerstster van Noch ook leuk.  Succes Ruud

Dank je wel, Ruud. Het doet me goed te weten dat ik niet de enige op aarde ben die er niets van gebakken heeft :-) Ik zal eens naar andere merken kijken, maar tot nu toe had ik er nog geen in formaat Z gevonden.

Paul,

Heb je een foto van zo een mini lantaarn.
Ik ben nu toch wel benieuwd hoe ze er uit zien.En wat voor vervelende aansluitingen erbij zitten.

Robin
Citaat van: Hero op maandag 10 december 2012, 20:24:44
Heb je een foto van zo een mini lantaarn.

Neen. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar ik kreeg het ding niet scherp genoeg ingesteld. En nu heb ik het lampje uit grote frustratie weggekieperd en ben overgestapt op een andere merk (zie volgend bericht)
Na suggesties van enkelen heb ik testen gedaan met lantaarntjes van Brawa en van Viessmann. Beide kunnen eenvoudig worden geplaatst. Het enige wat je hoeft te doen is een gaatje van 4mm doorsnee boren in je tafel, en dan kan je de lampjes plaatsen, zelfs zonder lijm.

Epiloog: na het lantaarnje 89575 van Märklin vol frustratie in de vuilnisbak gekieperd te hebben, kreeg ik er twee nieuwe onder de Kerstboom ;-) Ik ben dus maar met goede moed opnieuw begonnen, maar niet zoals in de gebruiksaanwijzing staat vermeld. Voor wie met hetzelfde probleem kampt, hier een manier die wel lukt:

- Boor geen gat van 1,5 millimeter in je treintafel zoals op de gebruiksaanwijzing, maar een van 3 millimeter
- Probeer het draadje dat uit de lantaarnpaal komt niet onder je treintafel in het bijgeleverde plaatje te klikken, maar doe het op een gewone werktafel waar je goed licht hebt. Ik gebruikte een loep met LED-verlichting. Het is belangrijk het draadje niet te diep maar ook niet te ondiep in de houder te klikken. Om zeker te zijn, draai je het draadje en de houder zo dat je de contactpunten kunt zien (dus precies tegengesteld aan dat wat de gebruiksaanwijzing voorstelt)
- Als dat klaar is, dan steek je het lantaarntje van onder naar boven door het gaatje in je treintafel. Om de vermijden dat de lantaarn weer door het gat floept, kan je het opvullen met secondelijm of met wat lijm en gras gemengd.

Nog een opmerking: het licht van de LED-lantaarntjes (althans nr. 89575) is zeer zwak. Je ziet ze, maar ze geven niet echt licht. Ook dat vind ik een reden om Viessmann-lantaarns te gebruiken en geen Märklin.