Hallo Allemaal,
Zoals je waarschijnlijk al hebt gezien, ben ik vrij nieuw op het forum hier.
(Om mij een beetje te leren kennen lees mijn topic:
Even voorstellen: GGeek).
Omdat ik vrij nieuw ben en een beetje richting wil gaan geven aan een leuk tijdverdrijf ben ik mij aan het oriënteren wat er mogelijk is op de beperkte ruimte die ik ter beschikking heb.
Ik heb tot mijn beschikking een kamer met de afmetingen van 472 cm bij 240 cm.
Zie het bijgevoegde plaatje.
De kamer is opgedeeld in 3 delen. Dit is voornamelijk gedaan in verband met de positie van deuren/ramen en andere zaken.
De deur is geplaatst in het middelste deel aan de bovenkant en draait naar binnen toe, de kamer in.
Het linker deel is dus vrij krap en zit tussen de muur en het scharnierpunt van de deur. Ik heb hier een ruimte van circa 90 cm ter beschikking in de breedte, maar wel de volle 240cm.
Dan is er een ruimte van circa 100cm gereserveerd, in dit stuk draait de deur naar binnen toe, dit is aan de bovenkant van de tekening. De onderkant heb ik vooralsnog gereserveerd als bedieningsconsole. Hier wil ik de computerschermen positioneren alsmede wat aanvullende knoppen en een telefoon. Hier kan dus een (dubbel)spoor langs lopen dat het linkerdeel met het rechterdeel verbind.
Het rechterdeel is vervolgens in een L gevormd, omdat er een stukje onbruikbare ruimte is door een leidingencompartiment. Dit compartiment is één keer open geweest bij het behangen en het leggen van wat kabels naar onze meterkast. Daarna nooit meer.
In de rechterkant zit ook een raam dat naar binnen toe opendraait. Dit raam is eigenlijk altijd dicht, maar zou (bij voorkeur) wel bereikbaar moeten blijven en open kunnen.
Dan heb ik natuurlijk al wel enige tijd rond gekeken en gelezen hier op het forum.
Mijn voorkeur is om te werken met K-rails, ik weet nog niet goed hoe de beschikbaarheid hiervan is, maar persoonlijk vind ik het er mooier uitzien dan C-rails. (Hoewel de meningen daarover verdeelt zijn.)
Boogstralen zijn natuurlijk erg beperkt op deze ruimte, Ik wil mij hierin laten adviseren door mensen die meer ervaring hebben dan ik.
Tijdperk, modern, volgens marklin begrippen is dat IV, V en VI.
Er zou nog een verdwaalde museumlijn kunnen rijden

(railbus, stoomtrein)
Het landschap dient rond de randen op een hoogte van 95cm te starten, 50 cm daarachter kan het zakken om een glooiend landschap te realiseren. (Ik moet ergens kasten wegwerken nog.)
Bruggen zijn zeer welkom mits functioneel of decoratief op de achtergrond.
Qua personenvervoer denk ik dat ik mij het beste kan beperken tot het 'doorgaande verkeer', ik heb geen ruimte om verschillende 160cm treinen te laten stoppen, denk ik.
Het landschap zou ik ene kant landelijk, andere kant industrie willen hebben
Als station denk ik dan aan een dorpsstation, kleine stad. Voorbeelden die ik ken zijn: Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof, Tilburg West, Oisterwijk, Vught.
Allen stations met twee sporen zonder echt een passeerspoor (uitzondering oisterwijk). Max lengte voor station zou 120cm mogen zijn als je het mij nu vraagt. Ik zou dan kunnen beginnen met een stuk te bouwen op een module.
Paradebaan? Het doorgaande stuk dat langs één of twee dorpsstations trekt (mits inpasbaar natuurlijk).
Voorkeur is om het spoor waar mogelijk dubbel uit te rusten zodat treinen in twee richtingen kunnen rijden zonder elkaar in de weg te zitten. Daarbij wil ik zoveel mogelijk rechts rijden (denk hier aan bij spiralen).
Ik ben vooralsnog opzoek naar ideeën hoe en waar de stations (2x) en kleine industrie te plaatsen. Zodat ik kan kijken naar de hoofdsporen.
Natuurlijk zou ik het geweldig vinden als er mensen zijn die tekeningen met hoofdsporen plaatsen, al verwacht ik dat van niemand op dit moment.
Met vriendelijke groeten,
Martijn