Nieuws:

Stichting 3rail wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Vrienden en Sponsoren. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

lijm

Gestart door tonompl woensdag 07 oktober 2026, 18:53:47

lijm

achteraf…..achteraf is mooi wonen

lijm
goedendag mede Märklinisten,
Ik ga bezig met een tweetal perrons. Deze ga ik uit Styrodur snijden. Ik zal een aantal secties aan elkaar moeten lijmen, dus mijn vraag is: welke lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ik heb ooit in een grijs verleden wel eens piepschuim gelijmd met houtlijm, en dat ging volgens mij wel ok.
Voordat ik op het werelwijdeweb nog meer in de war ga raken door allerlei 'beste koop' en 'nu of nooit' "aanbiedingen" eerst maar eens hier een poging wagen...
Alvast bedankt, groet Ton.
Re: lijm

Keuze uit geschikte lijmen

• PU-isolatielijm / Montagelijm (zoals Jackodur, Jackoboard of Illbruck PU010):
   • Waarom: Sterk, vult kleine oneffenheden op en is speciaal gemaakt voor XPS. Isolatienoord +2
• MS-Polymeerkit (zoals Bison Poly Max, TEC7 of Fixall):
   • Waarom: Oplosmiddelvrij, geeft een elastische en sterke verbinding. Lijmwebshop.nl +1
• Houtlijm (D2/D3, bijvoorbeeld Bison houtlijm):
   • Waarom: Veel gebruikt in de modelbouw (zoals treinenbanen of diorama's) omdat het veilig is voor het schuim, al droogt het wel wat langzamer doordat Styrodur weinig vocht opneemt. www.zaros.nl +1
• Dubbelzijdige kleefband (tapijttape):
   • Waarom: Handig in de modelbouw voor platte vlakken, maar let op: je kunt de platen daarna nauwelijks nog corrigeren zonder schade. 

achteraf…..achteraf is mooi wonen

Dag Jeroenk,
Hartelijk dank voor de suggesties! Ik ga aan de slag met de ouderwetsche houtlijm.
Groet, Ton