Hallo iedereen,
In dit topic wil ik graag mijn bouw en rijverslagen weergeven van onze Märklin tapijtbaan.
Inleiding:Waarom zeg ik onze baan? Deze baan is oorspronkelijk van mijn schoonvader en toen deze zou weg gaan (hij was inmiddels al in dozen gestopt) heeft mijn vrouw gevraagd of ze deze mocht hebben. En toen begon dit avontuur. En dat was best even wennen als je al jaren met een gelijkstroombaan rijdt. Deze staat op zolder en daar is helaas geen plek voor een tweede baan. Zodoende was er al snel het idee om deze altijd tijdelijk op te zetten in de woonkamer. Nadat het enige lokje wat voorhanden was weer gangbaar was gemaakt konden de eerste proefritten beginnen. Het lokje (een BR81) had een kapotte wikkeling die ik tijdelijk heb hersteld in afwachting van een nieuw anker. En zoals wel vaker is één locomotief wel saai. Al snel kwam er uitbreiding. Net als de rails. Nadat er een partij van 10m rechte rails gekocht was op Marktplaats ging het snel. De woonkamer was al snel te klein en reed de eerste trein al door de keuken. De eerste paar keer dat we de baan deden opbouwen was er maar één station en lag alles los op de grond. Later volgde er een vaste keerlus op een triplexplaat. En niet veel later een aantal modules met seinen i.c.m stopstuk. En toen gingen we samen rijden. Mijn vrouw in de keuken en ik in de woonkamer en dan treinen naar elkaar sturen. En omdat we toch rails genoeg hadden werd het de keer er na al dubbel spoor i.p.v. enkel spoor. De losse rails gaf toch wat problemen. Het opbouwen en afbreken duurde uren. En dan nog de ontsporingen. De eerste stationsmodules verschenen. Ondertussen werd er nog van alles bij gekocht en kennis vergaard. De eerste wissels werden elektrisch bediend. Een overweg verscheen en het opbouwen ging steeds makkelijker. Nu zijn we bij het punt gekomen dat we bijna alles hebben zoals we het willen. Alleen misschien wat aankleding want de platen zijn wat kaal. Dit moet wel zodanig dat de platen gestapeld kunnen worden onder de bank.
Het blijkt wel dat de vele modules er voor zorgen dat er een stabiele baan is die ook nog in een avondje is op te bouwen of op te ruimen.
Gegevens van de baan:Aantal stations: maximaal 3 maar meestal 2
Aantal trafo's: maximaal 5
Aantal locomotieven: 5 stoom 2 diesel en een railbus
Type rails: Märklin M
Bediening: Analoog met de bekende trafo's en blauwe bedieningskastjes
Tijdperk: Jaren 50-70 Niet echt belangrijk
Materieel: Meestal Märklin wagens aangevuld met enkele oude wagens van de gelijkstroombaan.
Aantal Blokken buiten de stations: 7
Aantal modules: 18
Wat foto's van de baan:
de eerste (met los bedieningspaneel) en tweede versie van station Wohnzimmer
Station Küchen voor de laatste verbeteringen.
Station Hintergarten met een losse baan zonder seinen
De beschikbare keerlussen in testopstelling. De bovenste heeft een extra wissel gekregen om deze ook aan dubbelspoor te kunnen koppelen.
De blokmodule voor dubbel spoor
De overwegmodule waar ook de voorseinen voor de blokmodule en station Küchen
De voorseinmodule voor tussen de blokmodule en station Wohnzimmer. Er achter een brugmoduleDe techniek:Meestal zet ik de baan op met Wohnzimmer en Küchen. Optioneel kan Hingergarten in de zomer worden toegevoegd maar ook andere combinaties zijn mogelijk. Door de 2 keerlussen kan er ook nog rond gereden worden. Het stuk dubbelspoor heeft blokbeveiliging waarbij de uitrijseinen op de stations automatisch vrij komen als het blok erachter vrij is. De uitrijseinen hebben een eigen stopstuk en zijn daarom niet gekoppeld aan de opstelsporen. De inrijseinen worden wel handmatig bediend en hebben ook een eigen stopstuk. Automatische seinen worden bediend d.m.v. de schakelrailtjes met de vin. De overweg door contactrails. De overweg is voorzien van rood licht welke ooit nog moet gaan knipperen.
Voor de stekkers is een eigen kleurcode bedacht om wat meer overzicht te houden. Rood, bruin en geel oranje (sein) en groen (sein) hebben hun standaard functie volgens handboek. Echter wissels hebben wit en blauw i.p.v. rood en groen. Verder zijn stopstukken zwart, en verlengkabels grijs met en gekleurde ader. Tussen de modules wordt indien nodig gebruik gemaakt van verlengkabels met 1 of meerdere aders. (De meeste nog met gekleurde stekkers maar worden straks meestal grijs). De kabels worden tijdelijk met schilderstap op de tegelvloer vast geplakt.
Alle stations hebben een eigen trafo. De vrije baan (met of zonder keerlus ook).
Op de foto's is het goed te zien: Er liggen bierviltjes onder de rails of sinds kort ook kleine plankjes. Door de vele modules is het een stabiele baan geworden.
Exploitatie:Station Wohnzimmer is het hoofdstation en stuurt naar de andere stations goederentreinen waarbij er telkens met een rangeerlok een aantal wagens afgehangen moet worden en de wagens van de trein ervoor weer aangekoppeld moeten worden. d.m.v. vrachtbriefjes wordt aangegeven om welke wagens afgehangen moeten worden. Elk station heeft een eigen rangeerlocomotief. Tussen de goederentreinen door rijdt er ook een reizigerstrein. Dat kan een railbus zijn of een lok met balkonrijtuigen. Aan deze manier van rijden wordt nog gewerkt.