Beste forumleden,
Het is tijd voor een nieuwe baan. Ik heb met veel plezier aan mijn oude baan gewerkt en was best trots op het resultaat. Maar het is tijd voor wat anders. Ik kan niet goed meer onder tafels kruipen. Dit omdat ik mijn nek niet meer helemaal kan buigen door de fixaties die erin zitten. Ook had mijn oude baan best een paar blind spots, plekken waar wel treinen reden maar die je niet kon zien. En dat zonder beveiliging op die stukken... Verder was mijn baan wel mooi maar ook wel wat rommelig, vooral aan de onderzijde.. Dit ook omdat het voor mij toch nog steeds een leerbaan was met oa het lren met houtbouw, gipsen, bergen maken, grasmaster, digitaal rijden etc.
Dus tijd voor een nieuwe baan. Door jullie feedback in het banenplan ontwerpen heb ik gekozen voor een kleine baan (je zou het ook een grote module kunnen noemen). Ik wil namelijk het volgende;
- een baan op hoogte zodat je net als bij een modulebaan er voor staat, hierdoor komen de treinen meer tot hun recht dan dat je er van bovenaf op kijkt.
- automatisch rijden naar een klein kopstation
- wat rangeermogelijkheden, eventueel ook automatisch, eventueel met een locloods
- hele mooie scenery met een achterwand
- verlichting vanaf de bovenzijde, net als de modulebanen. Ik wil dit zelf gaan maken met een arduino en ledstrips, ook versnelde dag/nacht schakeling
- auto's die rijden, wrs wordt dit het viesmann carmotion
Wat wil ik niet;
- een grote, complexe baan
- moeilijk bereikbare plekken, zeker niet laag
- mijn hobbyruimte volledig ingenomen door de treinbaan, ik heb ook de ruimte nodig om te knutselen etc.
Ik ben inmiddels begonnen, zie nog 1 foto met mijn half afgebroken baan en daarna de nieuwe opbouw.
ALs basis een bureau, daarop een plaat, hierop komt de bediening, laptop, trafo's, decoders etc. Lekker bereikbaar vanaf de bovenkant
Daarboven een frame, ik wilde graag nu echt een frame maken zoals in de voorbeelden. Afmetingen voor wat je straks ziet rijden in de scenery is 80cm, bij 180.
Banenplan volgt!