Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin M tapijtbaan

Gestart door Seinhuiswachter maandag 16 december 2024, 17:32:55

Märklin M tapijtbaan
Hallo iedereen,

In dit topic wil ik graag mijn bouw en rijverslagen weergeven van onze Märklin tapijtbaan.

Inleiding:
Waarom zeg ik onze baan? Deze baan is oorspronkelijk van mijn schoonvader en toen deze zou weg gaan (hij was inmiddels al in dozen gestopt) heeft mijn vrouw gevraagd of ze deze mocht hebben. En toen begon dit avontuur. En dat was best even wennen als je al jaren met een gelijkstroombaan rijdt. Deze staat op zolder en daar is helaas geen plek voor een tweede baan. Zodoende was er al snel het idee om deze altijd tijdelijk op te zetten in de woonkamer. Nadat het enige lokje wat voorhanden was weer gangbaar was gemaakt konden de eerste proefritten beginnen. Het lokje (een BR81) had een kapotte wikkeling die ik tijdelijk heb hersteld in afwachting van een nieuw anker. En zoals wel vaker is één locomotief wel saai. Al snel kwam er uitbreiding. Net als de rails. Nadat er een partij van 10m rechte rails gekocht was op Marktplaats ging het snel. De woonkamer was al snel te klein en reed de eerste trein al door de keuken. De eerste paar keer dat we de baan deden opbouwen was er maar één station en lag alles los op de grond. Later volgde er een vaste keerlus op een triplexplaat. En niet veel later een aantal modules met seinen i.c.m stopstuk. En toen gingen we samen rijden. Mijn vrouw in de keuken en ik in de woonkamer en dan treinen naar elkaar sturen. En omdat we toch rails genoeg hadden werd het de keer er na al dubbel spoor i.p.v. enkel spoor. De losse rails gaf toch wat problemen. Het opbouwen en afbreken duurde uren. En dan nog de ontsporingen. De eerste stationsmodules verschenen. Ondertussen werd er nog van alles bij gekocht en kennis vergaard. De eerste wissels werden elektrisch bediend. Een overweg verscheen en het opbouwen ging steeds makkelijker. Nu zijn we bij het punt gekomen dat we bijna alles hebben zoals we het willen. Alleen misschien wat aankleding want de platen zijn wat kaal. Dit moet wel zodanig dat de platen gestapeld kunnen worden onder de bank.
Het blijkt wel dat de vele modules er voor zorgen dat er een stabiele baan is die ook nog in een avondje is op te bouwen of op te ruimen.

Gegevens van de baan:
Aantal stations: maximaal 3 maar meestal 2
Aantal trafo's: maximaal 5
Aantal locomotieven: 5 stoom 2 diesel en een railbus
Type rails: Märklin M
Bediening: Analoog met de bekende trafo's en blauwe bedieningskastjes
Tijdperk: Jaren 50-70 Niet echt belangrijk
Materieel: Meestal Märklin wagens aangevuld met enkele oude wagens van de gelijkstroombaan.
Aantal Blokken buiten de stations: 7
Aantal modules: 18

Wat foto's van de baan:

de eerste (met los bedieningspaneel) en tweede versie van station Wohnzimmer

Station Küchen voor de laatste verbeteringen.

Station Hintergarten met een losse baan zonder seinen

De beschikbare keerlussen in testopstelling. De bovenste heeft een extra wissel gekregen om deze ook aan dubbelspoor te kunnen koppelen.

De blokmodule voor dubbel spoor

De overwegmodule waar ook de voorseinen voor de blokmodule en station Küchen

De voorseinmodule voor tussen de blokmodule en station Wohnzimmer. Er achter een brugmodule

De techniek:
Meestal zet ik de baan op met Wohnzimmer en Küchen. Optioneel kan Hingergarten in de zomer worden toegevoegd maar ook andere combinaties zijn mogelijk. Door de 2 keerlussen kan er ook nog rond gereden worden. Het stuk dubbelspoor heeft blokbeveiliging waarbij de uitrijseinen op de stations automatisch vrij komen als het blok erachter vrij is. De uitrijseinen hebben een eigen stopstuk en zijn daarom niet gekoppeld aan de opstelsporen. De inrijseinen worden wel handmatig bediend en hebben ook een eigen stopstuk. Automatische seinen worden bediend d.m.v. de schakelrailtjes met de vin. De overweg door contactrails. De overweg is voorzien van rood licht welke ooit nog moet gaan knipperen.
Voor de stekkers is een eigen kleurcode bedacht om wat meer overzicht te houden. Rood, bruin en geel oranje (sein) en groen (sein) hebben hun standaard functie volgens handboek. Echter wissels hebben wit en blauw i.p.v. rood en groen. Verder zijn stopstukken zwart, en verlengkabels grijs met en gekleurde ader. Tussen de modules wordt indien nodig gebruik gemaakt van verlengkabels met 1 of meerdere aders. (De meeste nog met gekleurde stekkers maar worden straks meestal grijs). De kabels worden tijdelijk met schilderstap op de tegelvloer vast geplakt.
Alle stations hebben een eigen trafo. De vrije baan (met of zonder keerlus ook).
Op de foto's is het goed te zien: Er liggen bierviltjes onder de rails of sinds kort ook kleine plankjes. Door de vele modules is het een stabiele baan geworden.

Exploitatie:
Station Wohnzimmer is het hoofdstation en stuurt naar de andere stations goederentreinen waarbij er telkens met een rangeerlok een aantal wagens afgehangen moet worden en de wagens van de trein ervoor weer aangekoppeld moeten worden. d.m.v. vrachtbriefjes wordt aangegeven om welke wagens afgehangen moeten worden. Elk station heeft een eigen rangeerlocomotief. Tussen de goederentreinen door rijdt er ook een reizigerstrein. Dat kan een railbus zijn of een lok met balkonrijtuigen. Aan deze manier van rijden wordt nog gewerkt.
Re: Märklin M tapijtbaan

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Prachtig! Enkel wat echt nodig is, meer moet dat niet zijn, ik mis de scenery absoluut niet  ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Ach hoe leuk :thumbup:  :thumbup:
Prachtig verhaal, lekker kort  :P
Maar erg leuk om te lezen  :wink:
Welkom op het forum!

Groeten,

Erik.
Hallo iedereen,

Bedankt voor het warme welkom op dit forum.
Deze keer een kleine update van een leuk tussendoorprojectje: Een draaischijf.
Ik had al lange tijd een wens voor een draaischijf. Lang twijfelde ik of ik een kant-en-klaar Märklin-M schijf wou hebben maar op een gegeven moment wogen de kosten niet op tegen t geringe gebruik ervan en ook nog de grote van de schijf. Deze is schijnbaar 36cm en de grootste locomotief die we hebben is maar 21 cm. Dus wederom op internet kijken of er alternatieven waren. Zelfbouw werd de optie maar hoe. Uiteindelijk heb ik dan de oplossing gevonden. Geen nieuw wiel uitvinden maar een beproeft concept gebruiken. (Wederom op dit forum gevonden waarvoor dank).
En vandaag was het zo ver: De zaag ging in de plaat.

Het resultaat wacht nog op geschikte schroeven

Als basis heb ik een dunne triplexplaat gepakt waaronder een hardboard plaat zit geschroefd. Beide zijn samen even dik als alle andere modules. De brug van de draaischijf is gezaagd uit de ronde schijf die uit de put is gezaagd. D.m.v verzonken schroeven worden de twee platen aan elkaar vast gemaakt. In de onderste plaat komen nog gaten voor de vergrendeling van de schijf. Dit wordt een pin die straks uit het bedienhuisje op de brug steekt. (Optillen om de schijf te ontgrendelen) De draaischijf wordt handmatig gedraaid. Wel zitten er straks slepers onder voor de voeding van het spoor op de brug. Dit doe ik met dun messing folie van maximaal 0,5mm dik.
Op de plaat komen maximaal 6 sporen waarvan 1 toegangsspoor.

Wordt vervolgd.

Succes! Leuk! een draaischijf zelf bouwen!
Qua voeding: ik heb wel eens gehoord van mensen die een audioplug gebruiken, zo'n 6,3mm jack. Die kun je naar hartelust ronddraaien. Kijk eens op:
Ik fantaseer zelf ook nog eens over een draaischijf, ook zelfbouw. Handmatig lijkt mij inderdaad the way to go. Ik prakkiseer wel eens over een groot draaiwiel om m dan te bedienen, met een tandwiel ofzo. Nouja, succes in ieder geval! Leuk onderwerp!

Wat een leuk initiatief Seinhuiswachter!
En leuk om met ons te delen over de exploitatie en alle oplossingen.

Leuk voor potentiële herstarters....zoals ik dus.
Heb nog steeds een ovaaltje 5200en, enkele rechte en een aansluitrail met de oranje trafo,
kwestie van een locje erbij en gaan.
Alleen nog 2 volwassen dochters het huis uit; maar daar zit vordering in, de oudste heeft
een mooi appartement gescoord, is echter in dec. 2025 pas af.

Intussen benieuwd wanneer jij de volgende baan weer uit gaat leggen.

Interessant zelfbouw project met M-rails, dat is leuk om te volgen  :thumbup:
Wellicht een apart topic hiervoor beginnen?

Groeten,

Erik.

Op het veel grotere Duitse Stummiforum is er inderdaad een aparte rubriek voor.
Een rubriek zou op dit forum ook leuk zijn.
Paar jaar geleden was Laurent hier erg actief met zijn huiskamerbaan met voornamelijk modern materieel.
Bootste de samenstellingen van bekende treinen heel secuur na. Mis hem een beetje.

Goedemorgen,

De oliebollen zijn verorberd, het jaar 2025 is begonnen: iedereen de beste wensen.
Mijn 1e bijdrage 2025 zijn een paar vragen aan Seinhuiswachter.
Ik zie dat je de bedrading meestal bovenop de moduleplaten hebt.
Is dit een bewuste keuze?  Het is wel zo makkelijk natuurlijk bij een storing of om iets te veranderen.
Of heb je ook moduleplaten waar je bedrading onder doet?
En heel iets anders, als je het wil delen met ons, het is geen verplichting(!) je voornaam.
Bedankt,

groeten,
Baanloos - Leon
Hallo Leon,

Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2025.

Mijn antwoorden:
De bedrading boven op de platen is bewust bovenop omdat t een baan is die altijd op de grond ligt en de focus op het rijden. De platen liggen ook na het rijden op een stapel onder de bank. (muv de seinmodules). Het maken van bedrading aan de onderkant bemoeilijkt het storing zoeken in deze situatie en laat de draad eerder slijten. Hoe platter de modules hoe meer modules ik kan opbergen en dus bouwen. Dit ook omdat de koppeling tussen de modules met losse rails plaats vindt.
Verder moet ik nog wennen aan de gastvrijheid op dit forum in vergelijking met andere fora waar ik actief ben/was.

mvg,

Joost

Citaat van: doevie op maandag 30 december 2024, 16:36:41Qua voeding: ik heb wel eens gehoord van mensen die een audioplug gebruiken, zo'n 6,3mm jack. Die kun je naar hartelust ronddraaien.
Ik veronderstel dat jij zelf nog niet met dergelijke audiopluggen hebt gewerkt,  mij lijkt de hoogte die je daarvoor nodig hebt compleet onbruikbaar voor een vloerbaantje, dat worden vast sleepringen.
Hallo Fem,

Die audiopluggen werken inderdaad prima maar helaas zijn ze in deze situatie inderdaad niet bruikbaar omdat de constructie dan te hoog zou worden. Anders moeten de locomotieven altijd een helling nemen. Ik heb maar 2 sleepringen nodig. Een massa (via de as), een rijspanning en een vaste voeding voor de draaischijfseinen. De vergrendel nok schakelt naast de rijspanning op de brug ook een seintje (rood/wit). Athans dat is momenteel nog het plan. Dit weekend maar eens wat gaan tekenen voor de 3-d printer. Het bedienhuisje waarin de nok en contacten in komen.

mvg,

Joost

Citaat van: Baanloos op donderdag 02 januari 2025, 08:46:48En heel iets anders, als je het wil delen met ons, het is geen verplichting(!) je voornaam.
Bedankt,

groeten,
Baanloos - Leon

Tja Leon, sommigen wachten daar een tijdje mee .... :wink:

Groeten,

Erik.

Ja, een naam is hier heel belanrijk, geen mens is geïnteresseerd in wat er gezegd wordt maar vooral in wie er wat zegt  ;)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Kissebissen graag elders, er zijn vast forums te vinden waar ze dat graag doen.

Groet, Anne W

Maar eens lachen mag je hier toch ook hoop ik? Of komen hier alleen azijnpissers?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Nee hoor, maar er zijn verhoudingsgewijs meer deelnemers die niet van gekissebis houden.

Groet, Anne W

@citaat  :offtopic:
In onderzoek uit 2013 van het Centrum voor Leesonderzoek werd "kissebissen" herkend door:
89 %    van de Nederlanders;
54 %    van de Vlamingen.[2]

Ik behoor dan tot die 46% Vlamingen... :lol:

Voor mij behoort leuteren over een naam tot kissebissen, voor anderen behoort een opmerking maken over leuteren over een naam dan weer tot kissebissen, zo is het altijd wat hé  ;)
Hallo iedereen,

Hierbij een update van het draaischijfproject:
De draaischijf is inmiddels gebouwd. Naast de sleepringen voor de spanning zijn ook de sporen gelegd. Alleen een bedienhuisje ontbreekt nog. Deze is belangrijk omdat daar de vergrendelpal in gemonteerd zit die tevens de seinen en het brugspoor schakelt. Draaischijf niet in de eindstand betekend geen spanning om te rijden en de seinen op rood.
Het huisje en de pal worden 3d geprint maar moeten nog getekend worden.

De vorderingen tot nu toe en een detail van de sleepringen waar ik het eerder over had. Elke ring heeft 2 opnamepunten.

Morgen maar eens een start maken met het tekenen van het huisje als ik tenminste tijdens mijn (laatste van het seizoen) dienst op het seinhuis in Simpelveld geen last heb van wisselstoringen door de sneeuw.

mvg,

Joost

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.