Hallo,
Hierbij plaats ik mijn foto's van de open dag van het AW Bremen waar ik gister ben geweest. Voor het depot was een kleine materiaalshow en drie pendeltreinen. De pendeltreinen waren zeer moeilijk op te foto te zetten en dit heb ik dan ook niet kunnen doen. Aanwezig waren: ECR Class 77, hebben hun revisie nog gehad in Tilburg, DBS Gravita BB10, Efw 221 122, EVB Hercules, Wiebe baureihe 216 en de pendeltreintjes.
Ik verdeel mijn foto's in twee gedeelten. Namelijk de foto's die ik op Flickr heb gezet en de foto's die ik niet op Flickr heb gezet. Veel kijkplezier!
Flickr gedeelte:
AW Bremen - 14-06-2014 by
Emslandstrecker, on Flickr
Een van de fraaiste V160 varianten is wel de V6 van de Mindener Kreisbahn. Tijdens de opendag van het AW Bremen Sebaldsbrück, goed verzorgd, waren een aantal DB(S) locs van verscheidene series te zien, o.a. 225, 218, 294, 265, een aantal V100's van o.a. NBE en Northrail en de 225'ers van NBE en MKB.
AW Bremen - 14-06-2014 by
Emslandstrecker, on Flickr
Het was mogelijk om in de 218 339 een kort ritje in de cabine te maken. Best leuk om daar eens de mogelijkheid voor te hebben.
AW Bremen - 14-06-2014 by
Emslandstrecker, on Flickr
Een hele reeks locs klaar voor de sloop stonden ook bij het AW Bremen te wachten op wat komen gaat. Alle locs van de serie 218, een enkeling nog met een slabbetje, zijn geplukt en zullen hun laatste ritjes lang geleden hebben gemaakt.
Van voor naar achter: 151 070, 218 442, 218 334, 218 393, 218 349, 218 347, 218 482, 218 346, 218 350, 218 378, 218 353, 218 323, 218 377 en 218 355.
AW Bremen - 14-06-2014 by
Emslandstrecker, on Flickr
294 959 werd gebruikt voor een spectaculaire demonstratie. De bovenbouw van de loc werd door middel van een kraan van zijn draaistellen getild en vervolgens naast de loc gehangen waarna de bovenbouw weer terug werd geplaatst. Knap hoe precies dit in zijn werk gaat.
AW Bremen - 14-06-2014 by
Emslandstrecker, on Flickr
NordBayerischeEisenbahn 212 071 was ook van de partij. Helaas met wat geklieder redelijk duidelijk in beeld..
AW Bremen - 14-06-2014 by
Emslandstrecker, on Flickr
Wiebe 216 012 met op de achtergrond Efw 221 122 en ECR 247 011 op de achtergrond.
AW Bremen - 14-06-2014 by
Emslandstrecker, on Flickr
DB Schenker 295 065 werd misbruikt om weer te geven hoe een hersporings operatie gaat. Het was geen live demonstratie dus de loc heeft de hele tijd zo gestaan. Via een stel hydraulische pompen is de loc lichtjes omhoog gepompt. Als de ontspoorde assen los zijn van de grond word de loc weer richting het spoor bewogen en zo gauw de loc goed hangt laten ze de machine weer in het spoor zakken. Dit alles wordt bediend met de hendels op de voorgrond en aangedreven vanuit het rijtuig links.
Overige gedeelte:
Konferenzlok 218 184. Het binnenwerk is verwijderd en voorzien van een barretje, een tafel met wat stoelen en een lcd tv.
Hoe het erin gaat...
en wat er na een aantal jaren dienst weer uitkomt.
Het AW Bremen is erg ruim opgezet en heeft iets van 5 hallen. Elke hal heeft een eigen functie. 3 van deze halen zijn aan elkaar verbonden. De eerste hal is het magazijn. In de tweede hal worden onderdelen gemaakt of 2e hands onderdelen gerepareerd en worden ook de motoren van de locomotieven weer vanaf 0 opgebouwd. In deze hal stonden genoeg werknemers die genoeg tijd hadden om alles duidelijk uit te leggen. Erg leuk! De 3e hal is het leukste om te zien, hier bevind zich namelijk de rolbrug en dus ook de locomotieven. Hier een overzicht van wat er aan een van de kanten van de hal stond. Veel 218/225 en natuurlijk ook de V100 en V90.
Als onderdeel van de Rettungszug heb je ook twee trekkrachten nodig. Hiervoor werden tweemaal 212 omgebouwd tot 714. Hier één van de twee locomotieven. Op de achtergrond is de 225 008 van DBS te zien. Jarenlang waren deze locs druk in de weer in de Chemiedriehoek in Beieren en op de Montzen-route. Nu er in Beieren ECR klazen rijden en de Montzen-route is geëlektrificeerd beperkt het werkgebied van deze locs zich tot het Oldenburgische land. Binnenkort ook maar eens achter deze schoonheden aan.
Opnieuw de 294 maar hier hangt die nog wat hoger in de lucht.
De andere kant van de hal met de super fraaie 225 van MKB.
En weer de andere kant van de hal met de 225/218 familie met daartussen een 294 die net is aangeschaft door een private vervoerder, waar ik de naam niet van heb kunnen vinden.
221 122 en EVB Hercules 420 11 naast elkaar.
Als afsluiten dan de 247 011 van ECR, onderdeel van DB Schenker. Links de lichte variant van de Gravita in dienst bij DB. Jammer genoeg vond een of andere DB Schenker fanclub uit Osnabrück het nodig om deze machine zowat de hele tijd bezet te houden.
Mochten jullie nu nog niet vol zitten met foto's laat het horen ik heb nog wat foto's van de locs die er nog stonden, maar dan uiteraard van dichterbij.
Groeten Dewey