Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

BR86 met Telex koppeling

Gestart door GHN-Marklin zaterdag 03 november 2012, 20:50:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR86 met Telex koppeling
GHN-Marklin
gast

BR86 met Telex koppeling
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een BR86 loc aangeschaft. De loc rijdt prachtig. De telex koppeling reageert echter bijzonder merkwaardig. Het gaat ongeveer als volgt:
De loc rijdt met aangekoppelde wagons vooruit.
Na keren van de loc is er niets aan de hand. De loc rijdt gewoon achteruit.
Na voor de 2e keren wordt de telex koppeling geactiveerd, de wagons worden onbedoeld losgekoppeld, en de loc rijdt nu vooruit. De telex blijft geactiveerd totdat er opnieuw gekeerd wordt. Ik vrees zelfs voor doorbranden van de spoeltjes.
Ik zou willen dat de telex met één van de functietoetsen op de 6021 centrale zou kunnen aanroepen.
E.e.a. lei(ij)dt tot dermate onvoorspelbaar gedrag dat ik overweeg om de telex magneetjes maar gewoon los te knippen. maar ja, daar heb ik natuurlijk geen telex loc voor aangekocht :-(
Echter voordat ik een dermate drastische maatregel ten uitvoer breng probeer ik toch nog een balletje op te gooien in dit forum. :help:

Groet,
Gerrit

Re: BR86 met Telex koppeling
Dit komt door de delta decoder die de telex op deze manier aan stuurt.

Is alleen op te lossen met een andere decoder.(met functie uitgangen)
De spoeltjes moeten dit kunnen hebben.Hier blijft die telex ook wel eens op staan.En nog nooit rook gezien. :D

Robin
Re: BR86 met Telex koppeling
Hoi Gerrit

Binnenkort wordt mijn BR86 omgebouwd met een LokPilot4 en dan krijgen beide koppelingen een eigen functie uitgang. Iedere andere decoder met genoeg functies voor het licht en de telex kan natuurlijk ook.
Re: BR86 met Telex koppeling
Moet je natuurlijk wel zorgen dat je motor aangestuurd kan worden door die decoder.
Dat is nu een wisselstroom exemplaar.
Daar kunnen niet alle decoders mee overweg.
En de telexen vinden het wel prettig als je de spanning na het inschakelen verlaagd. (is ook niet overal mogelijk)

Robin
Re: BR86 met Telex koppeling
GHN-Marklin
gast

Re: BR86 met Telex koppeling
Bedankt voor de snelle reacties:
Ik heb net de loc opengemaakt. Er zit inderdaad een DELTA decoder in. Althans ik heb 4 dipswitches voor het instellen van het adres. En bij een DELTA decoders heb je geen functies, anders dan licht uit- aan. Zou ik daar nog wat mee kunnen doen. b.v. licht uit is TELEX geactiveerd en visa versa?  :idea:
Re: BR86 met Telex koppeling
Ik zou eerst even checken of de spanning over de telex wordt verlaagd met een multie meter.
Anders doe je misschien een ombouw voor een vuurwerkshow van 3 seconden.

Maar je zou je licht kunnen op offeren voor de telex. (licht aan -> telex omhoog)
Re: BR86 met Telex koppeling
GHN-Marklin
gast

Re: BR86 met Telex koppeling
Een vuurwerkshow van 3 seconden dat vind ik de moeite niet waard. Als zo'n show nu 5 seconden duurt, dan wil ik daar nog wel voor gaan :-)

Robin, bedankt voor de waarschuwingen. Ik zal voorzichtig zijn.

Groet
Gerrit
Re: BR86 met Telex koppeling
Lid sinds: 2011

offline
Re: BR86 met Telex koppeling
Hoi Gerrit,

Bij de Marklin MFX  / MSD decoders is het een voorinstelling bij de function mapping : Telex-alt of Telex-neu . Ik weet niet precies wat het verschil is.
Bij DCC regel je het met CV 115, zie ook hier voor een duidelijke uitleg: http://www.floodland.nl/aim/info_2200_krois_1.htm

succes,

Guus