Een tijdje geleden heb ik op ebay een Re460 gescoord. Deze bleek een Delta uitvoering met veldspoel, je weet wel, zo'n koffiemolen. Bovendien had deze loc verlichting met leds (jawel!) maar gele, witte hadden ze in die tijd nog niet.
Daarom maar besloten tot een ombouw. En tevens besloten deze te documenteren. Alles is al wel een keer beschreven, maar misschien dat iemand er toch weer iets van kan leren.
De volgende zaken worden aangepakt:
- de motor: ombouw naar 5-polig en voorzien van kogellagers
- de decoder, vervangen van de delta decoder door één anno 2012 (lopi 4)
- de verlichting: vervanging van de lichtprint.
Het lijdend voorwerp van deze verbouwing:
De Re460-73-0 in RTSI uitvoering.
Bij het lichten van de kap blijkt alles er nog netjes bij te liggen.
Als bonus zie je in het midden de 2e versie zwitserse lichtwissel print. Deze heeft transistoren aan boord die de verschillende uitgangen afhankelijk van de AUX ingangen kan schakelen. In eerste instantie was ik van plan deze print te hergebruiken. Later besloten dit toch anders op te lossen.
Alles is er dus uitgebouwd.
Stap 1 en 2, kogellagers en 5 polig anker.
Het lager aan de tandwiel kant is simpel in te bouwen. Als je de oude (veld)magneet en anker hebt verwijderd hou je dit over:
In het midden boven het tandwiel zie je het nylon glijanker, waarmee Märklin standaard de locs uitrust. Dit nylon stukje is eenvoudig van buiten naar binnen eruit te drukken. Ik doe dat altijd met een kruiskop schroeven draaier.
Er is nu een gat ontstaan waarin precies een 4mm lager past. Deze kun je er zo indrukken. Let wel op dat ie goed vast zit. Ik heb gemerkt dat de grootte van het gat tussen verschillende locs kan variëren. Soms is het nodig het lager met een heeeel klein beetje secondenlijm te fixeren.
In dit geval zit het allemaal strak en bleek lijm niet nodig.
En dan het motorschild. Voor de ombouw heb ik een setje 60941 gekocht, waar alle onderdelen die nodig zijn inzitten. [EDIT]Nummer aangepast naar de juiste[/EDIT]
Om een lager in het motorschild te bouwen moet het 1,5 mm gat in het schild vergroot worden naar 4 mm (zie ook de
wiki). Dit doe ik met behulp van een centreerboor, een boorkolom en een
zelfgemaakt hulpmiddel waarin ik het motorschild vastzet.
Het uitboren is echt niet moeilijk. Zo'n centreerboor haal je bij een goede gereedschapzaak (1,5-4mm).
Het lagertje druk je er zo in:
De boel weer in elkaar schroeven en je hebt een nieuwe motor op rolletjes geïnstalleerd.
En dan nu de verlichting. Ik had twee opties, of de gele leds verwijderen en nieuwe witte leds erop solderen of de hele print vervangen. Ik heb voor het laatste gekozen, omdat op de oude print alleen plaats is voor één rode led. De twee rode sluitlichten, die nu standaard zijn voor de SBB, was er ten tijde van de productie van deze loc nog maar één.
Sinds kort is de verlichting vervangingsprint E172883 te krijgen. Hiervan heb ik er twee besteld.
Binnen twee weken waren ze binnen. Helaas bleek van één een rood ledje te missen. Die wordt dus geruild. Daar wacht ik nu nog op, maar ik heb de verbouwing toch maar door laten gaan. Dan eerst maar aan één kant. Hier zie je de oude en de nieuwe print:
Wat opvalt aan de nieuwe print is dat de rode en witte led door een plastic kapje van elkaar gescheiden zijn. Hierdoor kan in de loc waarvoor dit onderdeel eigenlijk bedoeld is ? denk ik ? het rode licht netjes aan de zijkant schijnen en het witte aan de binnenkant. Achteraf heb ik de kapjes verwijderd, want het kost teveel licht bij inzet in deze loc.
Het bleek noodzakelijk de houder een beetje bij te werken, omdat de nieuwe print net iets breder is. Ook moest de onderzijde van de cabine iets geruimd worden.
Voor het aansluiten heb ik uiteindelijk niet voor het gebruik van de eerder genoemde zwitserse lichtprint gekozen. Reden hiervoor is dat ik niet zeker weet of het mogelijk is met gedoofde lichten en rood sluitlicht te rijden. Die configuratie is nodig bij een duwtrein.
Ik heb gekozen alles met de decoder functie uitgangen aan te sturen. Aan beide zijden heb ik het volgende nodig:
- drie front lichten
- één wit sluitlicht rechts onder, en
- twee rode sluitlichten
Alle witte leds op de lichtprint zijn afzonderlijk aan te sturen. De leds in het midden en linksonder branden altijd tegelijk en zijn daarom doorverbonden.
Aansluitschema is:
- licht voor : led midden en linksonder voor
- licht achter: led midden en linksonder achter
- aux1: rechts onder voor
- aux2: rood licht voor
- aux3: rechts onder achter
- aux4: rood licht achter.
Met function mapping heb ik de locdecoder zo geprogrammeerd dat f0 (licht) de rechts onder van beide zijden ook aanstuurt.
Voordat de decoder is ingebouwd heb ik aan het niet aangedreven draaistel, met sleper, nog een extra kontakt gemaakt voor verbetering van de massa. Eén kontakt zit rechtsboven aan het motorschild geschroefd en ik bouw er ook altijd één in het ander draaistel.
Een dun stukje messing met gaatje wordt tussen plastic en metaal van de koppeling bevestiging geschroefd en de draad aan de massa gesoldeerd.
Een simpele maatregel die een hoop ellende en ergernis kan schelen.
De decoder moet er één zijn met 4 funtie uitgangen. Ik heb daarom de 21 polige lopi 4 van ESU gekozen met de versie 2 adapterprint. Hierop zitten twee transistoren waardoor aux 3 en 4 te gebruiken zijn.
Je ziet hier ook de ander zijde van de lichtprint met de soldeerpads.
En na een uurtje rustig solderen heb je dan dit:
Je kunt hier de zwarte kapjes op de lichtprint nog zien zitten, die heb ik er later dus afgehaald.
En dan is dit het resultaat:
Wit licht:
wat naast het onscherpe van de foto op valt is dat het midden licht qua sterkte achter blijft. Ik vermoed dat dit komt doordat het ledje op de print net niet voor de lichtgeleider zit. Ik heb het een paar keer uit en in elkaar gezet, maar krijg het niet beter. Misschien bouw ik hier nog eens een aparte led in. Bij het freubelen heb ik ook d zwarte lichtkapjes verwijderd.
Rood licht:
Dat ziet er dus wel goed uit. Eigenlijk hoort niet de hele schijnwerper rood te zijn, maar daar kan ik mee leven.
En dan als afsluiting nog twee plaatjes van de loc die de trein de tunnel in duwt.