Onderstaande topicje is waarschijnlijk een beetje zoek geraakt na het uit elkaar halen
van mijn eerste wat lang uitgevallen weather draadje. Daarom in mijn archief het verhaal maar weer eens opgezocht.
Dit maal geen model van Màrklin maar van Roco. Màrklin heeft helaas het model van de V100 DR nog steeds niet uitgebracht, terwijl je tegenwoordig de V100 ook op de Nederlandse baan kan zien rondrijden. Met name de DR uitvoering sprak mij nogal aan meer vanwege de kleurstelling onderstel lichtgrijs, bovenbouw rood met een witte bies.
De V100 is een lichte universele diesellocomotief en bedoeld als een alternatief voor de V60 die hoofdzakelijk in de rangeerdiensten werd ingezet. In de glorie tijd van de V100 werd hij zowel voor personen als voor goederen vervoer ingezet, maar na het verschijnen van de V180 werd hij meer en meer alleen nog ingezet bij het goederen vervoer. En hier was de standaard motor van de V100 als snel niet toereikend mede door de intensivering en het gewicht van de treinsamenstellingen zodat er al heel snel moest worden gekozen voor dubbeltractie of meer.
Daarom heeft de DR de loc met diversen motor typen uitgevoerd de in dit voorbeeld gebruikte
V114 is dus de sterkere variant van de V100.
Roco heeft naar mijn idee een erg mooi model geleverd ruim voorzien van door de fabriek gemonteerde onderdelen. Het pakkende model ziet er ongeweatherd al erg goed uit maar is wel heel erg rood en het onderstel dominant lichtgrijs en daar gaan we wat aan veranderen.
Op een gegeven moment loop ik tegen een erg mooie DVD van dit type aan, wat mij de nodige informatie verschaft van hoe het model er in het echt uit heeft gezien, de DVD staat namelijk vol met authentieke beelden wat voor mij dus weer een bron van inspiratie is.
Wat hebben we met dit model gedaan :
1)De draaistellen eerst met een wetwash vervuild in diversen kleuren zodat zowel de kleine details als de verschillende veer pakketen goed uitkomen.
2)Het aan de binnenzijde schilderen van de uitlaten.
3)Op diversen plaatsen (niet teveel) aanbrengen van roest plekjes
4)De luchtroosters aan de zijkant voorzien van een wetwash met name deze handeling geeft een goedbeeld van het grote voorbeeld, omdat de luchtroosters zo talrijk en groot zijn dat ze het beeld van de zijkant bepalen.
5)Daarna met de airbrush aan de slag, zijkanten, onderzijde, daarna het dak goed voorzien van een roetlaag. Wat wel leuk is om te zien bij het grote voorbeeld is dat de motorhuif onder de zonnekap een stuk schoner is dan ervoor. Dit dus ook in model aangebracht.
6)Na het airbrushen nog eens licht diversen delen drybrushen
7)Als laatste de ramen en de lampen wat reinigen met acryl verwijderaar, dan krijgt het model toch weer wat glans
Meestal plaats ik foto?s van het model op een tafel maar deze keer weer eens op mijn baan
Veel plezier bij het kijken
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Foto 8
Foto 9
Ik heb er weer de nodige plezierige uurtjes aan gehad.
Groetjes Bert