WAARSCHUWING: DIT DRAAIDE BEVAT VOOR SOMMIGE MENSEN SCHOKKENDE BEELDEN VAN SLOPEN / MODIFICEREN VAN MÄRKLIN MODELLEN. Wie hier niet tegen kan, niet verder lezen.
Hierbij een ombouwverslag van een BR03 naar de BR03-154 'versuchslok'.
Zie voor eindresultaat de forumfoto van
3Rail/Edward
. Dit is een testlok geweest die heeft geleid tot de latere stroomlijn beplating 03's en 05.
Dit model sprak mij aan en navraag leerde dat dit een ombouw is voor de Märklin 3085. Edward heeft hem als ik het goed begrepen heb een exemplaar kant en klaar kunnen kopen. Verder speurwerk naar dit model in H0 bracht mij bij de Günther (bestaat niet meer) ombouwset. Een webwinkeltje in messing speciaalmodellen VS Modelbau had hem nog liggen en kon mij ook aan de bijbehorende klinknagel tenderopbouw helpen (niet meer van Günter, maar van Roco).
Tja, je begeeft je dan in de wereld van messingbouw, met bijbehorende prijzen... Ombouwset kost meer dan gebruikte 3085, maargoed, je wilt wat bijzonders of niet.
Goed, ik heb nu geen tijd om alle begeleidende teksten te typen, komt hopelijk van de week, maar hierbij vast de foto's tot nu toe.
Uitgangssituatie: een BR03 met al wel donkere wielen zoals de latere digi versies hebben, maar glimmend drijfwerk, en met een electrische (of digi, maar dacht dat het een analogen is) aansturing.
Dit exemplaar kwam uit een tijd van denk ik de eerste plastic Märklin onderdelen op locs: veel te fel van kleur. Bijvoorbeeld de frames van meeloop/voorloopstellen. Die zijn hier al beschilderd met hier en daar een toefje zwart er doorheen of bij.
In feite worden de metalen ketel, chassis, motor en electronica van het Märklin model gebruikt. De ketel wordt zwaar verbouwd. Te beginnen met het verwijderen van de (kunststof) zijplanken.
Om te beginnen de plasic zijplanken er af:
De onlangs aangeschafte echte Dremel (ipv 20 euro Gamma dingetje) kwam hierbij tot zijn eerste echte inzet.
Hier zie je links de zakjes met kleinonderdelen en de witmetalen grotere delen. Naast de ketel liggen verwijderde en metalen zijplanken.
De voorste delen van de zijplanken moesten wel behouden blijven
De gietmalnaden van de Märklin ketel. Omdat straks de hele ketel opnieuw gespoten wordt, gaan we die gelijk afslijpen.
Het wegslijpen van de leidingen voor de windgeleiding die voor de kabine op de staande ketel komt (dat puntige ronde driehoekige geval)
En de weggeslepen gietnaden. Later nog wat gepolijst. Alleen het dremel polijstmiddel is nog wat onduidelijk: witte zachte polijsttrondjes, en een soort bruine dikke droge pasta met opdruk Polijstmiddel, maar onduidelijk is hoe exact te gebruiken, maar het leek te werken.
Nogmaals: model moet immers toch gespoten worden, dus geiljk de lelijke gietnaden weg.
Veel passen.
Ook aan de cabine moest wat weg om alles passend te krijgen.
En dan de zijkanten van de cabine, de rode onderbalken, verwijderen.
De eerste onderdelen geplaatst. Ondanks de uitsparingen in de nieuwe keteldeksel toch wat wegslijpen voordat de bolle deur er op paste.
En dan:
Auw, dat doet pijn, de hele bufferbalk er af!
159-160 mm vanaf de achterkant van het lokchassis. Dus maar op 160 mm afzagen, kan er altijd nog een mm meer afgeslepen worden.
De cylinders verwijderen. Bij oudere modellen zag ik nog wel eens schroefjes hiervoor. Maar deze zijn er aan gestantst.
Uitboeren dus met klein boortje.
Links een uitgeboorde, rechts nog te doen.
Uiteindelijk bleek dat de cylinder er met een schroevendraaer ook gewoon af te wrikken was.
Drijfwerk behalve koppelstang loshalen:
Het chassis klaar:
Dan het samenlijmen. Vingers natuurlijk toch onder de industrielijm... (soort 'seconden'lijn)
Het werkblad met de tekeningen en instructie. Feitelijk niet meer dan 4 kantjes inclusief plaatjes.
Dus elk (Duits) woord goed begrijpen en zonodig opzoeken, en netjes de lijst afwerken en afstepen wat gedaan is.
Geen voorbeeld foto van kaal gemaakte Märklin model als voorbeeeld, dus echt heel precies lezen en volgen.
De voorkant waar in afbouw nog de bufferbalk op gaat, met verende bufferst en luchtslangen en koppelingshaak.
Maar eest de verlichting op orde krijgen.
Hier is tijdens het werk 1 Märklin lantaarn los gekomen. Er lijkt hier iets afgebroken wellicht op de foto, maar dat is schijn.
Dit was fase 1, kostte ongeveer 7 uur werk, veel passen en meten en controleren.
volgende stappen:
2) voorkant / lantarens bepalen, voorkeur heeft behoud van lichtfunctie, maar kit gaat uit van verlies en vervangen door metalen lantarens die wit ingeverft worden. Ik heb echter van Gützold nog wat mini LED lantarens liggen, en daar is goed aan te komen als vervangingsonderdeel, die ga ik ook proberen. De standaard lichtgeleider van Märklin is geen optie meer denk ik, hoewel, paar gleufjes onder/achter lantarens in het witmetaal...
3) windleibladen plaatsen, die missen steun aan de bovenkant, ik denk dat iik daarvoor toch een steun ga hergebruiken van de oorspronkelijke windleibladen steunen.
4) tender ombouw, aanpassen en plaatsen Roco opbouw.
5) spuiten lok (wil ik met nog aan te schaffen airbrush doen)
6) afbouw (ruiten, loknummers, rood verven bufferbalk etc.).
Dus nog niet klaar.