hallo allemaal,
21 dagen geleden, op 3 mei, werd de eerste editie van het evenement 'het begin' gehouden. vorig jaar was dit ook geplant maar toen werden de plannen niet allemaal goed gekeurt en moest het evenement afgeschaft worden. dit jaar was het erg succesvol en getswoud hoopt dit evenement volgend jaar weer te kunnen houden.
op 2 mei worden tussen alle bedreivigeheden door al vele voorbereidingen getroffen. het volledige foto verslag:
alle stomers bij elkaar, langzaamaan wordt begonnen met het opstoken van de loc's
en vanaf de andere kant.
in de avond word er druk gerangeert
de gsm 012 komt even zijn water voorraad aanvullen
en vanaf de andere kant. rechts is te zien dat de 3029 en v200 056 ook klaar staan voor dit evenement
het materiaal wat in 2009 nog niet beschikbaar was wordt aan de kant gezet, hier staan van voor naar achter de 1631, 2 oostenrijkers, BR 44, BR 81
en hier staan de 6504 met daarachter de ptt wagons, rechts de mp 3020 met daarachter de 2404.
oude goederendiensten worden ook weer tevoorschijn gehaald, hier word de eerste goederentrein klaargezet
na alle voorbereidingen kan het evenement echt van start gaan op 3 mei om 8 uur.
hier komt de 89'er binnen met de allereerste personentrein
niet veel later staat die langs het station.
na vertrek van de 89'er komt de 2 assige 3029 aan met de eerste goederentrein
na het splitsen worden de 3 kolenwagons samen met de bolle wagen naar het hoofdspoor gebracht
daar wordt de v200 056 aangehaakt
ondertussen komt de V200 060 binnenrolllen, die gaat een locwissel doen met de 012 081-6 (vroeger gebeurde dit met de 01 097)
de locwissel wordt snel uitgevoert, op de achtergrond wacht de kolenboer op een groen pitje
klaar voor vertrek
later komt de V200 terug met de vam trein, ondanks dat getswoud die vroeger niet had moet die wel gereden worden. dat leverde leuke samenstellingen op
de 012 is ook weer terug van zijn slag amsteldam
de 1631 word opgehaalt, tijd om te rijden
loc onder de draad
plan E's eraan en rijden maar
tenderlocjes
toen was het tijd voor de eerste stomer om aan de kant gezet te worden, niet lang na de komst viel het doek voor de 89 028. niet lang daarna werd de loc bedrijfsvaardig opgekocht door de stichting tenderlocomotieven die als doel had om de afgedankte stomertjes bedrijfsvaardig te houden.
heel lang heeft de trein gependelt met de 89 028 op kop, 5 oostenrijkers, conducteurswagen en de 3029 als sluitloc
ook heeft de 1600 nog een tijdje gereden met een ptt wagon achter zijn plan E stam, dit was voor de komst van de motorpost en voor dat het plan E postrijtuig aan getswoud geschonken werd als cadeautje van het 5 jarig bestaan van de baan. jaja tony, je wagon rijd nog altijd achter de 1631 mee.
tijd om de olievloot uit te halen
een kleine pauze op het nog in aanbouw zijnde industrie terrein
de V200 060 rijd de lege oliewagons naar de rotterdamse havens
en de 44'er komt met volle oliewagons terug naar getswoud. men denkt altijd dat deze loc gekocht is door de gsm, maar de loc is aangeschaft door getswoud en heeft een korte dienst gehad op het hoofdnet, daarna is de loc geschonken aan de gsm. de loc was aangeschaft omdat getswoud behoefte had aan een grote sterkte goederenlocomotief, dan krijg je al heel snel een 1'E machine van 2100 pk op het oog.
de posttrein is ook weer terug
aan het einde van de dag bracht de 2404 de gevulde VAM wagons naar apeldoorn VAM.
en kwam de 6504 ook nog langs met een gesloten goederentrein
als afsluiter van de dag reden alle stoomloc's gezamelijk de laatste rit
met de 012 op kop
daarachter de 81, 2 assige 3029, 89 en 44.
de 89 en 44
de zwaar overgemotoriseerde trein kreeg nog opdruk van de 3029
wat een sleep.
het was een geslaagde dag, getswoud hoopt volgend jaar weer hetzelfde evenement te kunnen organiseren maar dan met nog meer loc's en andere samenstellingen