Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan ontworpen en nu?

Gestart door Keesoldscool dinsdag 27 december 2016, 10:08:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Baan ontworpen en nu?
Geacht forum,

Ik heb nu een baan ontworpen die mij bevalt. Het voldoet aan mijn randvoorwaarden, zoals niet te vaak dezelfde trein, alle richtingen mogelijk, ruimte voor FCS en scenery en de mogelijkheid om jaren aan de baan te werken. Ook heb ik de beslissing genomen alles te gaan inregelen met I-train.

Dit betekent allemaal, dat je een plan moet maken van aanschaf. De basis aanschaf heb ik dit voorjaar gedaan door een basisset aan te schaffen. Dit was vooral om te kijken of het smeulende vuur van dertig jaar geleden weer wilde branden en dat deed het. Ik heb van die set de wissels voorzien van elektrisch aandrijving, decoders en wisselverlichting. De baan kent veertien wissels, dus niet megaveel. Met betrekking tot die wissels de vraag of je ze allemaal moet gaan voorzien van decoders van Marklin of moet gaan aansturen met Digikeys. Wat is in deze wijsheid? Graag input.
Dan ook de vraag hoe de baan te voorzien van voldoende vermogen om tenminste zes treinen te kunnen laten rijden. Bij de basisset zat een MS2 en deze wil ik naast de centrale besturing van I-train zo nu en dan kunnen gebruiken. Ook hier graag input.
Ik heb de baan in secties ingedeeld, dus zal veel aansluitingen moeten realiseren. Ook krijgt de baan een ringleiding van 1,5Qmm. Maar welke dikte vanaf de rail naar de ringleiding is te doen gebruikelijk? Ook hier graag input.
Verder sta ik open voor elk advies, mits jullie het mij toestaan daarin een keuze te maken. :D

Met spanning kijk ik uit naar jullie tips, tops.

Hierbij een draadje naar mijn baanplan: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.0



Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
-Cor,
Ik zag er een baan uitkomen, dat zijn weerga niet kent. Tsjonge, wat ga jij een flinke hoeveelheid spiralen maken en wel twee. Dat begrijp ik! Maar nu het geval als je ergens op de spiraal een voorval hebt, waar je bij moet kunnen. Het makkelijkste is, als je rondom erbij kunt komen. Dus moet er ook rondom ruimte kunnen zijn. Verplaatsen? Leent jouw kamer zich daar wel voor? Kortom, ik hoop, dat jij daarover voldoende hebt kunnen nadenken. Anders is het nu de tijd om wijzigingen aan te brengen. In elk geval wens ik jou heel veel suk6 daarmee. Wat i-Train betreft daar zijn velen al mee bezig en velen zullen zich ermee jou van dienst kunnen zijn.
Dit "draadje" zal ik blijven volgen!  8)  :thumbup:
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo GWS,

Ondertussen is er wel 1 omwenteling uit. Wat het erbij kunnen heb ik ook over nagedacht. Het helix frame wil ik als een lade gaan inbouwen, dan kan ik er van boven bij. Aangezien ik uitsluitend met Marklin wil gaan rijden, verwacht ik niet zoveel problemen op de helix.
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
 :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ontworpen en nu?
Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 27 december 2016, 12:34:08
Aangezien ik uitsluitend met Marklin wil gaan rijden, verwacht ik niet zoveel problemen op de helix.

Dat is wel heel erg optimistisch. Ik help het je hopen. ;)

Groetjes
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Sprinter,

Klaarblijkelijk heb jij slechte ervaringen met een helix. Kun je me er iets meer over vertellen?
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Cor,

Waarom zou je elke wissel willen voorzien van een eigen decoder? Met een externe decorder (bv de Marklin K83) kan je al 4 wissels aansturen. Gr, Hans
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Hans,

Mijn belangrijkste motivatie is de hoeveelheid kabels/draden minimaliseren. Maar ik weet als leek niet wat de ervaringen van gebruikers zijn met decoders en I-train. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Beste Cor,

Ik geloof niet dat er wisseldecoders van gangbare merken/namen zijn die niet samenwerken met digitale centrales, het principe is tenslotte oude techniek (in de woorden van jonge techneuten: uit de middeleeuwen), wel zijn er opmerkingen te maken:

er zijn decoders voor de twee hoofdsystemen uit het digitale land: Motorola en DCC, hier moet je op letten

het programmeren (o.a. adres) van decoders kan wel eens wat verwarring wekken, letterlijk de gebruiksaanwijzing volgen is de enige goede methode

het "maken" van een adres is sommige centrales kan ook wel eens wat ingewikkelder zijn.

overigens: het gaat er niet om of iTrain met wisseldecoders over weg kan, het gaat er om dat de centrale met wisseldecoders over weg kan en dat iTrain met de centrale over weg kan.

Ga de wiki op ons forum eens "bestuderen", dat zal je een eerste aanzet geven.

Groet, Anne W
Re: Baan ontworpen en nu?
Tja, de hoeveelheid draden minimaliseren. Nou.
Ik zie er alleen maar meer komen! De droom dat digitaal rijden en wissels aansturen maar met twee draadjes naar de rail kon worden gerealiseerd, is niet uitgekomen.
Digitaal vereist op alle fronten een stabiele stroomvoorziening en het loont de moeite om je wissels en seinen apart te voeden met een digitaal signaal via een (kleine) booster en trafo. Eventuele storing op de baan, heeft dan geen verstorende invloed op de wisseldecoders. Rails met rijdende treinen erop geven niet altijd zuivere signalen door. Hoe minder digitaal signaal tegelijk hoe beter, denk ik. Sommige decoders kun je ook nog apart van prik voorzien (bijvoorbeeld de Digikeijs servodecoders).
Dat zorgt allemaal voor betrouwbaardere schakelingen. Maar het maakt een behoorlijke hoeveelheid draad nodig. Voor 'digitale' stroom (met signaal, via centrale of booster)  en wat sommigen 'vuile'  (en goedkope, niet signaalvoerende) stroom noemen
Door ieder C-wissel te voorzien van een decoder, trek je dure stroom met digitaal signaal van de baan. Minder draad, dat wel. Maar de prijs ervan is minder betrouwbaarheid of grotere storingsgevoeligheid.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes met plannen!

Peter
Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Cor,

Met de MS2 in combinatie met iTrain maak je een prima keuze! Ik gebruik die combinatie al bijna 4 jaar door de positieve berichten van een paar mensen hier op het forum die de CC-Schnitte het bijbehorende systeem hebben uitgeprobeerd. Deze startset bevat in principe alles wat je daarvoor nodig hebt en kun je naar behoefte uitbreiden met geschikte CAN-componenten, maar ook combineren met decoders van andere merken, zoals de WDD wisseldecoder van Rosoft.

De onderdelen van CAN digital Bahn zijn ontwikkeld op basis van de CAN-bus van de MS2 en sluiten daar naadloos op aan. Een eenvoudiger, sneller en stabieler systeem voor digitalisering in combinatie met de MS2 zul je m.i. niet vinden. Bovendien, en dat is enorm handig, staan de instellingen van iTrain bij selectie van de CC-Schnitte automatisch allemaal goed.

Vanwege de hoge en stabiele snelheid van het CAN-systeem kun je voor de terugmelding de sectielengte gelijk houden aan de bloklengte, dus geen afzonderlijke inrij-, rem- en stopsecties meer. Daarmee kun je op de centimeter nauwkeurig rijden, iedere keer weer.

Als het rollend materieel dat door iTrain wordt aangestuurd decoders van Märklin of ESU bevat, heb je een vrijwel 100% stabiel treinbedrijf. Decoders van ESU, met name de LokPilot en LokSound V4, zijn daarbij mijn favoriet, want die zijn ook DCC compatibel. Bij MFX in combinatie met iTrain moet je af en toe wat stoeien, iets dat je met DCC niet hebt. Bij gebruik van de LokPilot en de LokSound is een betrouwbaarheidsscore van 100% misschien niet gegarandeerd, maar beslist niet verder dan een vingernagel weg.

Als laatste, je schrijft dat je ook de MS2 wilt gebruiken. Dat kan in combinatie met het automatische bedrijf van iTrain wel eens spontane resets van de MS2 opleveren, maar is erg decoder-afhankelijk. In ieder geval gaat het goed met locs voorzien van Märklin decoder 105827, zoals uit startset 29165, en decoder 107085, zoals uit startset 29180.

Succes met je overwegingen!
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Arie,

Blij met je bericht. Ik heb geen flauw idee welke decoder mijn loc heeft, maar het is een loc uit de startset 29721. Een vijf-asser. Ik heb de link onder mijn favorieten gezet.. Ga ik zeker wat mee doen.
Jij schrijft verder dat je geen aparte rem- inrij- en stopsecties meer nodig bent. Betekent dit dat je bij wijze van spreken vanaf een wissel tot de volgende wissel alleen maar hoeft te isoleren bij de wissels? Mijn informatie tot dusver is, dat je een afremsectie moet maken en voor de zekerheid ook een noodstopsectie. In mijn ontwerp heb ik met de rails hier rekening mee gehouden.
Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Cor,

Even de handleiding opgezocht op internet, het betreft zo te zien een MFX-sounddecoder in 21MTC-uitvoering die niet DCC-compatibel is. De loc kun je gewoon gebruiken in automatisch bedrijf van iTrain en de decoder in een later stadium eventueel vervangen door een ESU LokSound.

Je volgende punt weten anderen hier op het forum veel beter dan ik, maar hier volgt wat basisinformatie:
Blokken gebruik ik uiteraard wel, maar die pas ik heel basaal toe, zoals dat de langste trein in een blok moet passen en dat er bij wissels geen detectie plaatsvindt. Onderverdeling in secties gebeurt door iTrain zelf met behulp van posities. Verder moeten in een blok de linker en rechter spoorstaven overal elektrisch worden gescheiden. Er hoeft slechts 1 doorverbinding te zijn om de volledige massadetectie in dat blok buitenspel te zetten. Meten dus, bijvoorbeeld met een multimeter in de Ohm-stand.

Noodstopsecties heb ik ooit wel gebruikt, maar persoonlijk zie ik er niet de meerwaarde van in voor het systeem zoals ik het heb toegepast. Ik heb ze dan ook weer verwijderd en gebruik tot volle tevredenheid blokken in hun meest basale vorm, zoals hierboven aangegeven. Ik hoor het graag als ik daarbij een belangrijk punt over het hoofd heb gezien.
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Arie,

Klopt. Het is een MFX-sounddecoder. Toen ik de set kocht, wilde de loc altijd vol stoom vooruit en verder niets. Bleek de MS2 op zowel DDC, MFX en nog wat te staan. MS2 op alleen MFX gezet en treinen maar.
Van I-train weet ik, dat je alles kunt initiëren en was ook voornemens dat te doen.
Voor de duidelijkheid, ik rij met Marklin. Moet je dan links/recht scheiden of doe je dat met de puko's?
Re: Baan ontworpen en nu?
Dag Cor,

Dat gedrag van startset 29721 is niet goed en moet eerst worden opgelost voordat je de componenten gaat gebruiken met iTrain. Reset vanuit de MS2 eens zowel de locomotief als de MS2 zelf en laat de locomotief zich dan opnieuw aanmelden. Ook met alle loc-protocollen geactiveerd moet de loc normaal kunnen worden bediend.

De puntcontacten van de rails niet scheiden, wel de spoorstaven (links/rechts dus). Dan kun je gebruikmaken van massadetectie. Daar is een hoop over geschreven, inclusief de diodetruc. Daar heb je met de GleisReporter deLuxe van Can digital Bahn trouwens geen omkijken naar, want die zit gewoon ingebakken.
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Hans,

De loc rijdt onder MFX perfect, wissels schakelen correct, dus wat moet er volgens jou worden aangepakt?
En dat met het scheiden van links/rechts is mij niet duidelijk. Kun je hier wat meer over zeggen? Ik ben een leek op digigebied van Marklin en dus zoekende. Mijn winkelier head het juist over blokken maken dmv. puko's en niet over links rechts. Hoe doe je dat dan met een ringleiding 0, enz, enz. Mag ook via PB
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
De treinkamer helemaal leeg. My man cave.  >:-D Schoonmaken en klaar voor de bouw. Van mijn baanplan komt de bovenste railsectie ter hoogte van de vensterbank.
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Hoi Cor,

Ik weet niet wat je al in bezit hebt?

Leeeke en ik zijn zover ik weet de eerste hier op het forum die het cc-schnitte systeem gebruiken.

Aan startset 1 heb je genoeg om digitaal met iTrain te kunnen gaan rijden. Klikkie
De CC-Schnitte is een multiprotocol centrale dus de keuze voor decoders zijn groot.
Voor de terugmelding adviseer ik de loconetinterface van RoSoft. Dit systeem is vele malen goedkoper dan van Can-Digital-Bahn.

Op mijn blog kun je meer info vinden, o.a. aansluitschemas.
http://www.ms2-cc-schnitte.nl

Mocht je meer info willen hebben dan hoor ik het wel.

Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Barry,

Dank voor je bericht. ik ga het zeker bestuderen.
Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Barry,

Zou je voor de terugmelding eens een rekenvoorbeeld kunnen geven, liefst met actuele prijzen van de componenten. Telkens weer als ik ga rekenen kom ik met de terugmelding van Can digital Bahn namelijk goedkoper uit.

Cor heeft aangegeven dat hij met max. 6 treinen wil gaan rijden, en wel in twee richtingen. Een aantal van 24 blokken is dan ruim voldoende voor een soepele treinenloop. Alvast bedankt!
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Ik wil best een rekensommetje maken, maar dan heb ik wat extra info nodig.
Uit hoeveel blokken bestaat jou baan? Als ik jou plan zie schat ik meer dan 24 blokken.
Verder zou ik niet besparen op het aantal melders in een blok al hoewel iTrain uit de voeten kan met 1 melder per blok.
In lange blokken waar treinen mogen stoppen zou ik min. 2 melders gebruiken. Melders gebruik je niet alleen voor een goed rijgedrag
maar ook om andere zaken te laten schakelen. Verder kan ik nog wel tientallen zaken benoemen om meer dan 1 melder per blok te gebruiken.

Een loconetinterface van RoSoft kost ?79,- en een bezetmeldmodule met 16 aansluitingen kost ?20,-.
De Gleissrepoter Deluxe kost ?56,- en heeft maar 8 aansluitingen.
Re: Baan ontworpen en nu?
Dank je wel voor je toelichting, Barry. Ik had nog 1 punt willen toevoegen en dat is dat met een tweede interface ook een duurdere versie van iTrain dient te worden aangeschaft.

Conclusie: de mogelijkheden en varianten zijn legio en uiteindelijk zal Cor zelf een beslissing moeten nemen op basis van deze en andere informatie én datgene waar hij zelf het beste gevoel bij heeft. En wellicht ook de portemonnee!

Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Daarom wilde ik nog wachten op extra info van Cor mocht hij voor w.b.t. de kosten meer willen weten.

Maar even vanuit gaande dat hij 24 blokken heeft en 2 melders per blok gaat gebruiken.
Gleisreporter Deluxe: 24*2=48 melders, 48/8=6 modules, 6*56=?336,-. iTrain Standaard ?179+?336=?515,-

Loconetinterface RoSoft: 24*2=48 melders, 48/16=3 modules, 3*20=?60,-. Loconetinterface, terugmeldmodules en iTrain Plus ?79+60+?229,-=?368,-

Dus zelfs met iTrain Pro ?299 en Loconetinterface ben je nog goedkoper uit :D

Verder zullen we maar even afwachten wat Cor te vertellen heeft :thumbup:
Re: Baan ontworpen en nu?
Leuk bedacht Barry, maar die vlieger gaat niet op  :)

Met CAN-bus weet iTrain tot op de centimeter nauwkeurig waar de trein zich bevindt en is dus 1 melder per blok voldoende. En als ik jouw eigen sporenplan bekijk pas je bij sporen die in 1 richting worden bereden 2 melders en bij sporen die in beide richtingen worden bereden zelfs 3 melders toe. We gaan even opnieuw rekenen:

Gleisreporter Deluxe: 24*1=24 melders, 24/8=3 modules, 3*56=?168,-. iTrain Standaard ?179+?168=?347,-

Loconetinterface RoSoft: 24*3=72 melders, 72/16=4,5 ofwel 5 modules, 5*20=?100,-. Loconetinterface, terugmeldmodules en iTrain Plus ?79+?100+?229=?408,-

En zo ziet het plaatje er opeens heel anders uit.
Maar wat je zegt, de uiteindelijke beslissing ligt bij Cor  :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Barry en Arie,

Boeiend om de wederzijdse kennis en kijk op de zaak te lezen. Vooralsnog heb ik één beslissing genomen en wel dat ik zowiezo ga rijden met de iTrain Plus ga rijden. Hoe de verbinding met de baan tot stand komt, staat voor mij open.
Ook heb ik besloten om de wissels gewoon uit te rusten met Marklin decoders. Verschillende wijzen mij ook op Viesmann, maar ik heb geen zin in het programmeren van de Viesmann decoder. De switches op de decoder van Marklin hebben mijn voorkeur. Tweede bijkomend voordeel is de beperking van bekabeling door ook niet te kiezen voor Digikeys.
Het zal wel betekenen dat ik voor voldoende voeding moet zorgen. Ik denk dan ook aan een voeding van 100 W (VA). Dat lijkt rijkelijk veel, maar dan hoeft de voeding niet op zijn max en werkt zuiniger en gaat langer mee.
Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Cor,

Een 100 watt voeding is echt teveel voor gebruik in huis. In het pre-internettijdperk toen we nog zelf onze trafo's wikkelden gold een algemene norm voor max. 3A binnenshuis en 5A buitenshuis in verband met brandgevaar.

De combinatie van MS2, gleisbox en voedingsadapter die bij je startset geleverd is heeft daar echter niets aan, omdat dit een op elkaar afgestemd geheel is. Als je dan toch je MS2 wilt blijven gebruiken als handregelaar zou je ook een CS2 of 3 kunnen overwegen.
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo Arie,

Van mijn startset had ik de wissels voorzien van aandrijving en decoder. Door het op de verkeerde plaats aansluiten van de Gleisbox begon één van de wissels te brommen bij schakelen. Dus heb ik de gleisbox anders aangesloten en het probleem was opgelost. Wat ik wil op mijn baan is op het schaduwstation, omkeerlus, helix, tafel hoog en buitenbaan tafel laag automatisch rijden. Op de binnen baan met de MS2.
Dan moet ik toch voor het automatische gedeelte een voeding gebruiken?
Ik heb het tafel niveau aangepast, ik zal deze afbeelding toevoegen. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.msg1125949#msg1125949
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Beste Cor,

Ik lees een denkfout in het verhaal van Vazal: iTrain (en geen ander computerprogramma) weet waar een trein is, het programma rekent aan de hand van de ijkcurve uit waar de trein is nadat hij een melder geactiveerd heeft.

Er zijn allerlei oorzaken mogelijk waarom de berekening af kan wijken van de werkelijkheid, bijvoorbeeld even geen spanning, iTrain beveelt dan ook aan om meer melders per blok te maken, zodat iTrain kan controleren of de berekening in overeenstemming is met de werkelijkheid en indien nodig nog correcties kan aanbrengen.

Groet, Anne W

Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Vazal,

Even een correctie! Het CAN-bus systeem is een doorlus systeem zonder aansluitvolgorde maar met adressen.
CAN-bus heeft dus totaal niets te maken met detect en de nauwkeurigheid daarvan.
Met jou rekensom ga jij er dus vanuit dat als je loconet met s88-n gebruikt dat je meer dan 1 melder per
blok moet gebruiken ivm de nauwkeurigheid, dit klopt dus niet.

ITrain berekend met afstand en tijd waar een trein zich in een blok bevind. Met 1 melder in een blok heeft iTrain maar 1 referentiepunt
om deze berekening te kunnen maken. Dit is natuurlijk voldoende maar in de praktijk blijkt dat dit bij lange (stations)blokken nog regelmatig
voor problemen zorgt, bijv. bij slecht contact door vuil op de rails, vuil op de wielen en locs die aan onderhoud toe zijn enz enz.
Bij 1 hapering of korte stilstand van een trein klopt de hele berekening van iTrain niet meer, met als gevolg dat een trein te ver door rijdt.
Bij hele korte blokken met 2 á 3 railstukken, bijv. tussen twee wissels in een wisselstraat is 1 melder of zelfs geen melder prima, want daar mag een trein meestal toch niet stoppen.
Dus vandaar het advies om in de langere blokken min 2 melders te gebruiken. Elke keer als een trein een bezetmeldsectie binnen rijdt
maakt iTrain de berekening opnieuw en zal dus corrigeren als een trein sneller of langzamer blijkt te rijden.

Mijn baan en indeling is destijds gemaakt voor iTrain 2.xx en is later aangepast voor de nieuwe mogelijkheden in iTrain 3 en 4.
Dus mijn baan graag niet als voorbeeld nemen :D.

Deze wijsheid heb ik gekregen door het jaren lang eindeloos te testen op mijn (te grote :D) testbaan.
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Je was me voor Anne W :D
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Citaat van: Keesoldscool op vrijdag 30 december 2016, 10:21:44
Hallo Arie,

Van mijn startset had ik de wissels voorzien van aandrijving en decoder. Door het op de verkeerde plaats aansluiten van de Gleisbox begon één van de wissels te brommen bij schakelen. Dus heb ik de gleisbox anders aangesloten en het probleem was opgelost. Wat ik wil op mijn baan is op het schaduwstation, omkeerlus, helix, tafel hoog en buitenbaan tafel laag automatisch rijden. Op de binnen baan met de MS2.
Dan moet ik toch voor het automatische gedeelte een voeding gebruiken?
Ik heb het tafel niveau aangepast, ik zal deze afbeelding toevoegen. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.msg1125949#msg1125949


Als je met de combinatie MS2 en cc-schnitte gaat rijden kun je zowel automatisch als handmatig met de MS2 rijden over heel je baan.
(Dit geld ook voor een centrale met rijregelaars zoals CS2 of een Ecos).

Voor het schakelen van wissels en seinen ed gebruik je een externe voeding. Het signaal naar een sein- of wisseldecoder komt van de Gleissbox
maar de spanning om de wissel om te gooien (werkspanning) komt van de externe voeding. Dit voorkomt dat er dure rijstroom vanuit de gleissbox
naar je wissel gaat ipv naar de treinen.

Zie ook het aansluitschema op mijn blog. Je ziet dus 2 voedingen naar de wisseldecoder gaan. Werkspanning en Digitale spanning.
Re: Baan ontworpen en nu?
Citaat van: Vazal op vrijdag 30 december 2016, 08:25:00
Leuk bedacht Barry, maar die vlieger gaat niet op  :)

Met CAN-bus weet iTrain tot op de centimeter nauwkeurig waar de trein zich bevindt en is dus 1 melder per blok voldoende. En als ik jouw eigen sporenplan bekijk pas je bij sporen die in 1 richting worden bereden 2 melders en bij sporen die in beide richtingen worden bereden zelfs 3 melders toe. We gaan even opnieuw rekenen:

Leuk, wat heeft dit met de CAN-bus te maken? Dat is geheel aan de rekenkracht van het programma.

Citaat van: Vazal op vrijdag 30 december 2016, 08:25:00

Gleisreporter Deluxe: 24*1=24 melders, 24/8=3 modules, 3*56=?168,-. iTrain Standaard ?179+?168=?347,-

Loconetinterface RoSoft: 24*3=72 melders, 72/16=4,5 ofwel 5 modules, 5*20=?100,-. Loconetinterface, terugmeldmodules en iTrain Plus ?79+?100+?229=?408,-


Waarom in het tweede reken voorbeeld nu ineens 3 melders per blok? 2 melders per blok is voldoende,
en waarom niet 1 melder, aan het programma en de baan is immers niets verandert.
We rekenen nog een opnieuw

Loconetinterface RoSoft: 24*1=24 melders, oftewel 2 modules, 2*19=?38,-. Loconetinterface, terugmeldmodules en iTrain Plus ?79+?38+?229=?346,-

Groetjes


Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Excuus, ?19,- per module ipv ?20,- :D

@ Sprinter, dit had ik al uitgelegd ;)
Re: Baan ontworpen en nu?
Oei, dit is pure eindejaarshorror  B)

@ Kees: je blaast je gleisbox en misschien ook wel je MS2 op als je het aansluit zoals in je afbeelding. Je het dan 2 afzonderlijke voedingen die kortgesloten worden met fataal gevolg op het moment dat er een locomotief over het verbindingsstuk tussen beide gedeelten rijdt.

Zoals Barry al aangeeft kun je met de MS2 rijden over heel je baan. Centrales, en de gleisbox behoort daar ook toe, verdragen elkaars aanwezigheid nu eenmaal niet. Triest, maar waar.

@ Barry en Anne: Ik viel bijna van mijn stoel toen ik jullie opmerkingen las, dat jullie 'even geen spanning', 'slecht contact' en 'locs die aan onderhoud toe zijn' als normaal accepteren en wat maar door iTrain moet worden opgevangen. Ik zeg als een loc haperingen vertoont: 'Aanpakken en verhelpen'.

Heren, hoe dan ook, zodra een loc met de voorste wielen het blok binnenrijdt, moet dat signaal zo snel mogelijk bij iTrain aankomen. En dat doet Het CAN-bus systeem. Niet meestal, maar gewoon altijd.

Ik laat het hierbij voor dit jaar.
Fijne jaarwisseling iedereen en voorzichtig met vuurwerk  :thumbup:
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Citaat van: Vazal op vrijdag 30 december 2016, 14:01:10

Heren, hoe dan ook, zodra een loc met de voorste wielen het blok binnenrijdt, moet dat signaal zo snel mogelijk bij iTrain aankomen. En dat doet Het CAN-bus systeem. Niet meestal, maar gewoon altijd.


En dat doet de Loconetsinterface met s88-n modules dus ook. Misschien is het ene systeem net iets sneller als de ander maar dan praat je over milliseconden.
Het gaat er in ieder geval om dat beide systemen niets te maken heeft met de nauwkeurigheid van het rijgedrag.
Dit wordt door de software geregeld en het maakt niet uit of het nou om iTrain of Koploper gaat.

Het CAN-bus systeem is niets anders dan een bepaalde manier van communiceren en aansluiten van de componenten, zoals dat ook bij Loconet of S88 het geval is.

No hard feelings, maar het is fijn dat iemand die om info vraagt ook de juiste info krijgt. Als ik ergens de fout in ga dan hoor ik dat ook graag :thumbup:
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Beste Barry en Arie,

Klaarblijkelijk hebben jullie allebei een specifieke voorkeur, wat betreft het verbindingssysteem tussen pc en baan. Als jullie het niet erg vinden, ga ik mij in beide systemen verdiepen. Mijn baan zal nog wel een paar jaar in ontwikkeling zijn, dus ik heb alle tijd. Uiteindelijk komt er wel een keuze.
Ik dank jullie zeer voor het aandragen van beide mogelijkheden. In mijn beleving is het niet nodig om elkaar te overtuigen op mijn draadje en is het een idee, dat voort te zetten via PB's.
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Beste Arie,

Ik zal er nog aan toevoegen: "koude motor", verder, een programma wat specifiek geschreven is voor één melder per blok, Railware, is op sterven na dood en nogmaals: iTrain beveelt aan om meer dan één melder per blok te doen om de nauwkeurigheid van de berekeningen te verhogen.

Voor mij einde discussie, het is niet een systeem wat ik gebruik of zou willen gebruiken, ik ben een aanhanger van het simpele principe van twee melders per rijweg: remmelder en stop/aankomstmelder.

Groet, Anne W
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Hallo allemaal,

Allereerst een voorspoedig 2017 gewenst. We zitten hier aan de 'knieperties', een plat koekje, die van dezelfde ingrediënten gemaakt zijn als de nieuwjaarsrolletjes van gisteren. Een nieuw jaar zonder dat we weten, wat er gaat gebeuren. Spannend.
Gisteren de treinkamer wezen inmeten en tot de conclusie gekomen, dat mijn plan niet helemaal past. Dus plan aangepast en ook gelijk de helix aangepakt om het hellingspercentage te verkleinen. Ik had nog wat ruimte, dus deze benut. Zie mijn draadje voor het banenplan. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.msg1125949#msg1125949
Re: Baan ontworpen en nu?
Voor de goede orde, op mijn huidige testbaan vind je per blok nog 3 melders, inrij-, afrem- en stopmelders, maar die worden niet meer als zodanig gebruikt. Na letterlijk enkele jaren testen is het gebruik van posities als absolute winnaar uit de bus gekomen. Daarvoor hoefde hardwarematig trouwens niets veranderd te worden, maar wordt alleen het activeringssignaal van de inrijsectie nog gebruikt. Het hele blok, eventueel in combinatie met het blok ervoor als de snelheid te hoog is, wordt gebruikt om geleidelijk te kunnen afremmen tot stilstand. Doorschieten van de trein in het volgende blok is daarbij een onbekend fenomeen.

Wat de afrem- en stopsecties betreft, die liggen er in mijn baan dus voor spek en bonen bij, vooral omdat door de Roco universeelkoppelingen spontaan losschietende koppelingen niet meer voorkomen. Tel daarbij de nieuwe, sinds 2015 sterk verbeterde wisselaandrijvingen 74491 van Märklin, die out-of-the-box uitermate betrouwbaar werken op wisselstroom, maar waar ik voor de gelijkstroomvoeding vanaf de wisseldecoders nog een diode over elke spoel heb gesoldeerd, en je hebt in combinatie met de andere hoogwaardige componenten in het systeem een modeltreinbaan met een ongeëvenaarde betrouwbaarheid.

Om daar een kwaliteitsaspect aan te hangen, ben ik uitgegaan van de volgende voorwaarden:
Over 10 sessies van elk 4 uur gerekend mag er maximaal 1 niet-fatale fout in het automatisch treinbedrijf optreden. Fatale fouten zijn helemaal niet toegestaan.
Fatale fouten zijn daarbij aanrijdingen en doorschieten van een trein in het volgende blok.
Stilvallen van een trein waarbij de hele treinenloop tot stilstand komt zonder aanrijdingen en zonder doorschieten beschouw ik als een niet-fatale fout.

Tot nu toe voldoet mijn baan daar prima aan en kan ik me lekker bezighouden met het handmatig via de MS2 bedienen van de rangeerloc op het rangeergedeelte, terwijl de overige treinen automatisch door iTrain worden aangestuurd. De grote uitdaging daarbij is de interactie tussen het automatisch en het handmatig treinbedrijf, bijvoorbeeld hoe haal je een trein uit het automatisch bedrijf om de loc van de trein af te koppelen en naar de locloods te dirigeren en vervolgens met de rangeerloc de wagons en/of rijtuigen af te rangeren en opnieuw samen te stellen. Ook dat gaat trouwens prima met iTrain.

Wat ik nog niet heb genoemd, maar minstens zo relevant is: De betrouwbaarheid staat wat mij betreft op zo'n hoog peil, dat ik het absoluut niet als bezwaarlijk ervaar om ondertussen wat anders te gaan doen, zoals de hond uitlaten, en de treinen gewoon automatisch te laten rijden. Veel blijer kun je als mens toch niet worden van techniek, toch?
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Mooi dat alles goed werkt :thumbup:. Zoals eerder al uitgelegd blijven je rem en stopmelders wel dienst doen. ITrain blijft bij posities alle melders in het blok gebruiken om berekeningen te maken om de trein op de juiste plek te laten stoppen. Om te controleren of de lok goed geijkt is kun je in het locomotievenoverzicht een kolom "positie" toevoegen. Hierin wordt aangegeven waar de lok is of stilstaat in het blok. Deze afstand is gemeten vanaf het begin van de eerste melder tot aan de voorste (gedetecteerde) wielas van de trein.

Doorschieten van een trein heeft meestal te maken met reactievertraging of de afreminstellingen iTrain of in de locdecoder de optrek en afrem cv te hoog. Deze kun je het beste allebei op 1 zetten.
Re: Baan ontworpen en nu?
Bedankt voor je reactie, Barry  :thumbup:

Dat van die rem- en stopmelders wil ik nu wel eens definitief weten. Ik ga gewoon weer een doorverbinding in die secties maken tussen de linker en rechter railstaven, zodat er niets meer te detecteren valt. Het losmaken van de betreffende terugmelddraden als andere optie lijkt me niet geschikt, omdat je dan ook de diode-truc vanuit de decoder kwijtraakt, wat weer de resultaten kan beïnvloeden.

Maar eerst zal ik de kolom 'positie' die je noemt opnieuw activeren. Als dat nog steeds in orde blijkt, voer ik de stap hierboven uit. Het kan even duren, maar ik zal in ieder geval mijn bevindingen melden  :)
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Deze info heb ik van xander zelf, dit is ergens op het iTrainforum terug te lezen (kan het niet zo snel vinden) en hij vertelde dit vorig jaar tijdens de iTrain Fanclubdag bij HIP.

Lees ook blz. 111 t/m 113 van de handleiding.
Re: Baan ontworpen en nu?
De eerste metingen zijn gedaan. En inderdaad, ik heb zelf kunnen constateren dat iTrain bij het rijden met posities een correctie toepast bij de afrem- en stopsecties.

Vooralsnog heb ik de metingen bij 1 locomotief en 1 blok uitgevoerd. De loc is een Piko 59701 met ESU LokSound V4 decoder en het blok heeft een lengte van 74 cm, waarbij 'Gebruik posities' is aangevinkt en de 'Stoppositie' is ingesteld op -4 cm.

Als alle 3 de meldsecties actief zijn, komt de loc circa 4 cm voor het einde van het blok tot stilstand door de eerdere fijnafstelling van de reactievertraging op 550 ms en is de waarde van 'Positie' in het locomotiefoverzicht 70 cm.

Als de laatste 2 meldsecties buiten werking zijn gesteld, rijdt de loc zo'n 1,5 cm verder door. De waarde van 'Positie' in het locomotiefoverzicht blijft hierbij onveranderd 70 cm. Door de waarde van de reactievertraging proefondervindelijk te verhogen naar 580 ms, komt de loc weer 4 cm voor het einde van het blok tot stilstand. Deze meting is 8 keer herhaald, waarbij de variatie van het stoppunt niet merkbaar groter was dan bij 3 actieve meldsecties, namelijk circa 1 cm.

Conclusies volgen later na meer metingen met meerdere locomotieven en meerdere blokken.
Re: Baan ontworpen en nu?
De tweede serie metingen is ook uitgevoerd. Deze bestaan uit 3 onderdelen, waarbij het langste blok van 112 cm op mijn testbaan is gebruikt en eveneens een tweede locomotief, de Märklin 36243, die ook met een ESU LokSound V4 is uitgerust.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om te beginnen de Piko V200 die hierboven al is vermeld in combinatie met een bloklengte van 112 cm. Hierbij is de 'Stoppositie' ingesteld op -6 cm.

Drie meldsecties actief: De loc komt circa 5 cm voor het einde van het blok tot stilstand. De reactievertraging is 550 ms en 'Positie' in het locomotiefoverzicht is 106 cm.

Laatste 2 meldsecties buiten werking: De loc rijdt zo'n 1 cm verder door. 'Positie' is onveranderd 106 cm. Door de waarde van de reactievertraging te verhogen naar 580 ms, komt de loc weer 5 cm voor het einde van het blok tot stilstand. Ook deze meting is 8 keer herhaald, waarbij de variatie van de stopposities iets groter was dan bij 3 actieve meldsecties, namelijk circa 1,5 cm, oftewel 0,5 cm meer.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vervolgens de Märklin BR24 in combinatie met het blok van 74 cm. De 'Stoppositie' van dit blok is onveranderd -4 cm.

Drie meldsecties actief: De loc komt circa 4 cm voor het einde van het blok tot stilstand. De reactievertraging is 540 ms en 'Positie' in het locomotiefoverzicht is 70 cm.

Laatste 2 meldsecties buiten werking: De loc komt iets eerder tot stilstand, maar nauwelijks meetbaar. 'Positie' is onveranderd 70 cm. Door de waarde van de reactievertraging te verlagen naar 520 ms komt de stoplocatie weer overeen met die van 3 actieve meldsecties. Ook deze meting is 8 keer herhaald, waarbij de variatie van de stopposities niet merkbaar groter was dan bij 3 actieve meldsecties, namelijk circa 1 cm.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als laatste de BR24 in combinatie met het blok van 112 cm. De 'Stoppositie' staat nog steeds op -6 cm.

Drie meldsecties actief: De loc komt circa 7 cm voor het einde van het blok tot stilstand. De reactievertraging is 540 ms en 'Positie' in het locomotiefoverzicht is 106 cm.

Laatste 2 meldsecties buiten werking: De loc stopt nagenoeg op dezelfde plaats. 'Positie' is onveranderd 106 cm. De waarde van de reactievertraging wordt verlaagd naar 520 ms, maar het effect ten opzichte van 3 actieve secties is nauwelijks meetbaar. Vanzelfsprekend is ook deze meting 8 keer herhaald, waarbij de variatie van de stopposities net als bij de V200 iets groter was dan bij 3 actieve meldsecties, namelijk circa 1,5 cm, oftewel 0,5 cm meer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als volgende stap ga ik alle afrem- en stopsecties 'kortsluiten', dus de linker met de rechter railstaaf verbinden, en alle treinen weer laten rijden. Gezien de metingen heb ik daar alle vertrouwen in. Na afloop daarvan de conclusies, al kan dat wel even duren. Tot later!  :)
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Leuke metingen :thumbup:.

Het doorverbinden ven de linker er rechter spoorstaaf heeft geen nut, zeker niet als je de draden naar de terugmeldmodule nog aan gesloten zijn want dan heb je een bezet blok (spookmelding). Heb je de melders niet aangesloten dan heb je een blok waarvan alleen het begin gedetecteerd is.

Een test wat je wel kan doen is de draden van alle 3 de melders bij elkaar knopen onder één melder, dus heb je dan een blok met één melder. Als dan de trein het blok binnen rijd dan heel even de trein tegenhouden als of je een slecht contact hebt en dan kijken waar hij stopt.
Nu hetzelfde doen maar dan met de drie melders weer aangesloten en kijken waar de trein dan stopt. Als de trein stopt op de plek waar hij moet stoppen dan weet je of iTrain bij iedere melder de berekening opnieuw maakt. Wel op positie blijven gebruiken bij deze test.

Volgende week donderdag heb ik onze CC-Schnitte demobaan bij mij thuis staan en kan ik ook weer gaan rijden. Mijn baan is afgebroken omdat ons huis te koop staat.
Re: Baan ontworpen en nu?
Bedankt, is best wel grappig om met een meetlint langs het spoor te liggen  :)

Ik ben weer aan het testrijden en ogenschijnlijk is er niets veranderd, behalve dan dat de running lights van de terugmelders op het schakelbord niet meer zo aanwezig zijn, doordat alleen de inrijmelders nog maar oplichten. Het testen gaat voorlopig nog wel even door.

Wat het doorverbinden van de railstaven bij de afrem- en stopsecties betreft, dit is bedoeld om het verlies van de decoder-truc vanuit de terugmelddecoder te compenseren, doordat de draden van die secties zijn losgeschroefd. Had ik misschien wat beter moeten aangeven.

Inderdaad zijn nu alleen nog maar de inrijsecties gedetecteerd, maar kennelijk is dat geen probleem bij het met posities rijden. iTrain klaagt niet dat er geen afrem- en stopmeldingen meer binnenkomen en blijft de treinen ook buiten de gedetecteerde (inrij)secties normaal aansturen.

Spooktreindetectie heb ik niet geactiveerd. Vind het trouwens een beetje onzinnige functie: 'om te detecteren dat een trein een verkeerd blok inrijdt ten gevolge van een wissel die niet goed omgezet is.' volgens de handleiding. Ik heb al even geleden een test uitgevoerd zonder spooktreindetectie met het inrijwissel van het station, maar als het wissel niet wordt omgelegd terwijl dat wel door iTrain wordt aangestuurd, blijft het inrijsein rood en remt de trein vóór het sein af tot stilstand.

Die test waar je om vraagt moet ik nog even over nadenken. Ik geloof meteen dat Xander die correctiefunctie in iTrain heeft ingebouwd als hij dat aangeeft, dat is trouwens uit de metingen ook gebleken. Maar eigenlijk was ik alleen benieuwd wat het effect van het uitschakelen van de rem- en stopsecties in de praktijk zou zijn.

Goed te horen dat de demobaan weer gebruikt gaat worden. Ik hoop dat je met de demobaan ook eens kunt testen wat het uitschakeleffect van de afrem- en stopsecties bij jullie systeem is O:-D.
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Ik sta nu pas erbij stil dat dit draadje van Cor is. Misschien beter om dit verder voort te zetten in mijn draadje "iTrain tip, tricks en voorbeelden"?

Misschien dat laaste posts vanaf post 38 daar naar toe verhuist kan worden?
Re: Baan ontworpen en nu?
Aan de andere kant gaat het nog steeds om de MS2 en iTrain en de afwegingen die daaruit voortvloeien, al worden die laatste wel heel uitgebreid besproken. Ik hoop van harte dat Cor de strekking nog kan volgen.
Re: Baan ontworpen en nu?
Keesoldscool
gast

Re: Baan ontworpen en nu?
Cor volgt 'zijn' draadje nog steeds, maar weet niet of hij het nog kan volgen.  :D  Het zou erg fijn zijn als dit soort zaken in de Wiki worden opgenomen en dan wel een wiki met besturen met de MS2/3, iTrain, CS3. en ook de eraan te hangen zalen als CC-Schnitte, Digikeys, Can bus, enz. Er zijn nu onderhand zoveel draadjes met ieders (eigen-)wijsheid, dat je de boom in het bos niet meer ziet en het een speld in de hooiberg wordt.
Ik zie en lees veel deskundigheid, maar te versplinterd. Ook zijn er in mijn ogen teveel mensen, die het forum gebruiken als sociaal media en daar heb ik wel wat moeite mee, temeer dat dit forum de mogelijkheid heeft tot het sturen van PB's. We hebben met z'n allen, denk ik, nog wat te leren. :D
Re: Baan ontworpen en nu?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan ontworpen en nu?
Haha, als er iets niet duidelijk is dan horen we dat wel.

Voor wbt de cc-schnitte hebben Leo en ik al een draadje lopen en hebben een Blog, zie ook mijn onderschrift.