3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Banenplan ontwerpen => Topic gestart door: RoCoMaDu-26 op maandag 24 mei 2021, 20:13:37

Titel: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op maandag 24 mei 2021, 20:13:37
Hallo allemaal,

Omdat mijn zoon (eerder dan gepland) het huis uit is hebben mijn vrouw en ik de volledige zolder tot onze beschikking voor onze hobby's.
Mijn vrouw werkt graag aan haar poppenhuis en ik met treinen.
Nu heb ik de halve zolder waar ik onderstaand wil gebruiken voor de treinen (rechts van de blauwe lijn).
(https://bn1302files.storage.live.com/y4mhA6heBTbjTkbieBtSvAIDpo_zHIzujSIs31YJy7XnUaB6P6nZsBf5gTI1fN-Hi_kHzPdUBKp23nVBnJPp6WrLRirbwhs57v28BfbKwyO032YANObiY_Wle9N6Q_vuVwdlZI77JoZ_Uw0AXUvXthiFVPumuxhbHX6OPvyJpK5lnGN-ZQ_9IW_PipT7rcuPf-q?width=800&height=429&cropmode=none)
Dit is wat ik in gedachte had voor het schaduw station, ik wil rechts rijden en daarvoor zijn de rode wissels aangedreven en de groene worden open gereden.
Er moet nog wel het één en ander gebeuren voordat ik met de bouw kan gaan beginnen, zoals:
- Oude baan afbreken.
- Witte linnenkast slopen en afvoeren.
- Muur behangen met glasvezelbehang.
- Laminaatvloer aanlengen (onder oude baan lag tapijt, muur is al weg).
- Muren en plafond schilderen (ik denk aan lucht blauw  :-) ).
- Dan kan de bouw beginnen.
Alleen heb ik geen idee hoe ik een knappe treinen loop op de hoofdbaan/zichtgedeelte kan krijgen. Ik wil Duits gaan rijden periode III en IV en dacht aan 1 of 2 stations, een rangeer terrein (eventueel met draaischijf) en een haventje.
Hieronder nog wat foto's van hoe de zolder er nu bij ligt/staat.
(https://bn1302files.storage.live.com/y4m-rhowbh7ZM2lphyc6u_oS2_L_2jq1Wz7HNBYF00h7i0GZ6OnmzIkz7gzhTNUxljpxBbwzuYmjleH3m2kSUi85SC2H_5XTATtMLP3h4YrefWWsuip2Bz4uBhgWBwPYV27ECfBUdWFHG9ni2kmaPi4vLaOCP7OH6qq0j3GXn79FBvsKRMLiS-vs5lruPTaHZBO?width=4000&height=3000&cropmode=none)

(https://bn1302files.storage.live.com/y4m1Fk_mCt_ciZNFTWlHs6GriWLjzzFYWylc6AZCF4c6Qt4tCIXSM43RdFwLiV5FCGBsTU78swZLkWF3dRRc4Z1S6kQFP0QjiJi0fIzxpNaajeUiDStEnJ0jwNs2bv2vPruhWIqm_wHW-1d-qyYBYh4US8Hi-RGpY95kgc_mjhsQR_nsMcLRMo7Bviu-nn-a3o6?width=4000&height=3000&cropmode=none)

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mByab9Ktn5x1Zbhy0b7CZzm-Z4awAeN2rmzDInK4G_0EdbJkIvx05jbHnoPd98lmHIK1tIeOYVZLZ_AJt5xAgfd7GmqJqljRpYOxj9iCcTXYsJJrHJDzAuKRmirL2EWogmnD6GgDdoDbacrd8wiiFIGtyXTt35dADxlfNLRJTOkwIOr9n3Xja49-Jy4uww3FO?width=4000&height=3000&cropmode=none)

Mochten jullie betere ideeën hebben over het schaduwstation dan hoor (en zie) ik het graag (Ik ben een beetje dyslectisch, vandaar "zie").
En alle ideeën voor de hoofdbaan zijn welkom.
Als jullie een betere verdeling voor het treinen deel weten sta ik open voor alles, de bouw duurt toch nog even (hopelijk wintertijd).

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Zoeff! op woensdag 26 mei 2021, 13:59:16
Misschien zo?
Dan heb je wat meer opstel ruimte (minder verlies) in de onderste sporen.

Aart-Jan
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: orient express op woensdag 26 mei 2021, 14:39:01
Beste Ron, ik zie verlichting niet op je lijstje staan. Haal die TL wel en ga voor dimbare LEDverlichting.  Hoeft niet duur te zijn, maar geeft wel gemak.
Bij bouwen voluit en bij rijden dimmen voor de sfeer. (natuurlijk kun je het zo gek maken als je zelf wilt, b.v. met kleur led strips)
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Olav op woensdag 26 mei 2021, 15:26:43
Wat een mogelijkheid zou zijn voor zover mogelijk is een spoor helemaal rondom te leggen, dubbel of enkelspoor, om rijlengte te creëren. Dan kan je ook achter de hobby van je vrouw langs, hoeft zij maar pakweg 15 cm van de muur te zitten. Om dit in te passen met deuren en of muren is wel op te lossen. En dan op jouw helft maak je het een stuk “ dikker” om je plannen te verwezenlijken
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op woensdag 26 mei 2021, 21:17:27
@ Aart-Jan; bedoel je zo iets:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4m3lzM--Gg4bryPlakbjRShJFdsTszuZZSyzpzVHPnHGQMoHStL-88gCWrq63wSIChdPza1klHZsQvOdUghKsVmGuj5fIHgUdoy-gTTjqFk6diM-10D_FrKXh6PSA69W4P1HlXWKwF-PyjbFpcVuYtKpd8SuTVQ5QpryOQSH-0Ebmpkzz_uAFKYI-VGcayRYOu?width=800&height=429&cropmode=none)

@ Wim; Dat is misschien wel een goed idee, THANKS.  :thumbup:

@ Olav; Ik denk niet dat ik mijn vrouw zo gek krijg.  :-) :-(

Groet Ron.

Ps. alle ideeën voor een zichtbaan zijn welkom.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Laurent op woensdag 26 mei 2021, 23:24:49
Je hebt een prachtoppervlakte, maar als ik zo naar je wensen kijk: 2 stations, haventje, rangeerterrein, etc., dank denk ik dat je de zolder van de buren ook gelijk maar over moet nemen.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op donderdag 27 mei 2021, 19:14:07
 @citaat Laurent,

Dat heb ik geprobeerd maar de buren wilden niet meewerken. >:-D

Maar als er maar één station past en een klein rangeer terrein is het ook goed. ik sta open voor alle mogelijkheden.
Ik heb geprobeerd een hoofdbaan te ontwerpen maar dat was niet meer als "rondjes" rijden.  :-(

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op vrijdag 28 mei 2021, 16:35:38
Hoe het zichtgedeelte eruit ziet is natuurlijk doorslaggevend voor het eindresultaat, dus dat zou de uitgangssituatie moeten zijn. Het schaduwstation is alleen een hulpmiddel in mijn beleving, een plek om treinen te stallen en treinen uit zicht te laten verdwijnen, hoewel het bouwen vaak wel begint met het schaduwstation. Denk na over wat je ècht belangrijk vindt in je toekomstige modelbaan. Er àlles proberen in te proppen zorgt vaak voor een krampachtig samenraapsel van van alles te dicht op elkaar, of een chronisch ruimtetekort, of nodeloze kosten aan rails en materieel.

Op mijn baan is er geen station. Als je in Nederland een willekeurig stuk spoor aanwijst is de kans klein dat je er een station aantreft. Zo ben ik erop gekomen. Het levert me op wat ik wil: een gevarieerd aanbod van verschillende treinen geautomatiseerd zien rijden (dus niet stilstaan). Om mee te spelen, dus met de hand rijbewegingen uitvoeren, is het totaal ongeschikt.
Voor mij heeft bijvoorbeeld ook enorm geholpen Nederland eens van boven te bekijken, vanuit een sportvliegtuigje. Dan zie je hoe ruim alles eigenlijk is opgezet, terwijl het op de grond allemaal hutjemutje op elkaar lijkt te staan. Voor mij was dat een eyeopener destijds. Het kan natuurlijk ook een keuze zijn alles helemaal vol te leggen met rails. Dan heb je heel veel treinbewegingen op een relatief klein oppervlak.
Ook is het belangrijk voor jezelf te weten waarmee je wilt gaan rijden. Bochtige trajecten of S-bochten zijn bijvoorbeeld voor lange treinen of lange rijtuigen vrij funest. Daarom heb ik die bij het bedenken van mijn baan vermeden. Voor korte treinen of ingekorte rijtuigen is dat vaak geen probleem, dus heb je wat meer vrijheid. Dat geldt ook voor de steilheid van hellingen. Bij zware treinen heeft de loc het natuurlijk moeilijker een steile helling op te ploeteren dan een bij een korte trein.
Rondjes rijden hoeft natuurlijk ook geen probleem te zijn, maar door handig gebruik te maken van je schaduwstation zou je een stuk creatiever kunnen zijn in waar je trein in het zicht verschijnt. Ik heb daar bij het baanontwerp bewust rekening mee gehouden. Hoewel mijn baan in de basis een simpel ovaal is, blijft vrij onvoorspelbaar waar de zojuist verdwenen trein weer zal opduiken.

Iemand anders kan het niet voor je bedenken. "Een station" en "een rangeerterrein" zijn ook rekbare begrippen. Amsterdam CS is een station, maar Mariënberg ook. Kijfhoek is een rangeerterrein, maar de eerste de beste losplaats zou je ook als zodanig kunnen bestempelen. Wat wil je nu precies, waar ligt wat jou betreft de nadruk? Wil je (geautomatiseerd) rijden, vooral goederen- of ook personenverkeer, doorgaand of vooral buurtverkeer, rangeren, ... Als je een plan in hoofdlijnen hebt kunnen mensen je hier beter adviseren denk ik.
Succes!
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Hitmaan op vrijdag 28 mei 2021, 20:18:30
ziet er wel goed uit je plan.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Arthur G op vrijdag 28 mei 2021, 23:54:17
Beste Ron

Onderaan op het plan van je schaduwstation heb je 2 sporen die doodlopen en je hebt daar 4 wissels in verwerkt, deze sporen zou ik verwijderen. In een schaduwstation zal je minder snel achteruit gaan rijden en doorrijsporen zijn altijd gemakkelijker te gebruiken. Het gebruik van 4 wissels vind ik persoonlijk ook veel op zo'n plaats. Je moet deze natuurlijk niet verwijderen als je hiervoor een specifiek doel voor ogen hebt.

Je zou ook aan de onderkant een 2de klimspiraal kunnen instaleren die enkelsporig is, zo kan je op 2 plaatsen naar boven/beneden rijden. 

Mvg
Arthur
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op dinsdag 08 juni 2021, 21:26:22
Hallo Allemaal,

Ik ben weer wat bezig geweest met jullie ideeën en heb het schaduwstation iets aangepast:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mOrM07qBnBM6TgHZHRGZGhecA1USqY13JwQoLp_M4ESB9rpOrPQKbPb2wVfobsVCBNb0rWYqYGW2L-c84MginLZvBFPJ2P9fUF3G-YIauv3YblJjlauYtcRABUiqRffPFcXGNR8l3qiMhQxKNpCSFdwywK0DjVFNhovrahw27fYpFDSykwSJwSTdi--6i7aOH?width=800&height=429&cropmode=none)

Verder ben ik ook met de hoofdbaan bezig geweest en had het volgende bedacht:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mduCm0FGwz91CT_4tKhmP7_h9bQaMbucRCtd8IQyOsFXh3mU9ZIEV1Q8BTqgcxiEqCdj2UxIakYKCIHBa3RNy47AtN1_NCNZXgNBBbLScqnIhJrvYRdiPQIaIAKPgFmBJq3h5pz4Oy9-xznecpcEbrACSk6YQ72Q4oJT5kxG66DY7Ia7OP6AZ110GnSRpfThD?width=800&height=429&cropmode=none)

Of eventueel (als de fooienpot rijkelijk gevuld wordt) dit:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mnfGwOIwtNxyzreZ9jcnxOV2W_5ni6tKaOekXXgyrOd_7nMDod4Cqv7ITlSjtQE9QvCFCkQlXXtOqiL63tyQIk2_jTWfKPVnD6C3TOC7FNkkejt-fopv9sI9wRkySBJVHOMFYuCBWZTX6G91BUcfx594JQVxQmIZXIllOSjh_fsesFxILxy3vZQLEXW3sQWun?width=800&height=429&cropmode=none)

Misschien kunnen jullie nog wat leuke aanpassingen doen, ik vindt dit erg "recht toe recht aan".

Groet Ron.

Ps.(Ik heb het Anyrail bestand bijgevoegd)
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op donderdag 24 juni 2021, 20:55:36
Hallo allemaal,

Ik ben nog even bezig geweest met Anyrail en heb het volgende bedacht wat in mijn ogen "iets" speelser is.

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mHh8Oart1sHpyEn23I-OpqknoBQSkN1XV3xfVyupZYd4hraI_uBQznRMJHQMukVKn7hesDJ3GyoXvjFoABeIKT4QSunK2S2IaI9B3JG7-8afYzHK4W6x1cIalnfCep8DVY3Dj8hA4qqEsTLOOXIIUrLDt3Je_T_Pbxz0RJZNcgu9L895pExhuDL18ZUYqNaqs?width=800&height=429&cropmode=none)

Ook had ik onderstaande bedacht maar dan krijg ik het stijgingspercentage niet onder de 3% (3,5%).

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mZ1kgCVSLyPzZJQqNBtWv7pyGsqCM3ZI3KRTYylg3NgF_LPNnVXJqY9azSf5YKZpYhmdhzOdvtaHRrDfuwU045uSNpTbSQ-TWTFNdiHhvJRSTTwMJes7hB6XrV8tbocTLP7CwWs5szqmX0XA6ZiISKvi4lGf1r2ncX-4TF_kTbCjg5Y7v2RZkx4l0Ay8CYEiw?width=800&height=429&cropmode=none)

Graag jullie op of aanmerkingen.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Arthur G op donderdag 24 juni 2021, 23:36:34
Hallo Ron

Ik heb eventjes mijn fantasie op een blad getekend, ik heb geen anyrail en de foto was net iets te wazig om het over te tekenen en te prutsen in wintrack.
Ik heb daarnaast ook 6 verschillende opstelsporen met en zonder dorp getekend.

Zwart: haven
Cirkel met 4 streepjes: draaischijf😉
Stippelijnen: tunnel

Mvg
Arthur
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Buzz_4stroke op vrijdag 25 juni 2021, 11:21:23
Artur,

Goed dat je zoveel varianten aan het verkennen bent, graag zou ik je nog wat mee willen geven.
- De sporen uit station 1 die onder de haven verdwijnen zou ik zelf langs de muur laten lopen en de haven naar de voorgrond verschuiven.
  Hierdoor kun je de sporen eerder onder een berg laten verdwijnen vanuit het station en zie je ze niet onder de haven duiken.
- Hetzelfde geldt voor de BW, haal deze naar voren en zet station 2 wat hoger dan kun je daar een heel klein dorpje omheen zetten
- De draaischijf heb je relatief klein getekend, deze nemen serieus wat ruimte in, hou daar rekening mee

Uiteraard ben ik geen expert in baanontwerpen maar wil helpen door met een schuin oogje ook naar het eggie te kijken, in model moet je af en toe concessies doen, maar het liefst zo weinig mogelijk.......
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Arthur G op vrijdag 25 juni 2021, 13:06:07
Hallo

Chris:
Ik heb eens geprobeerd het anders te doen, door de sporen achteraan te plaatsen.
De BW naar voren heb ik nog niet gedaan, dat zal ik vanavond eens proberen.
Daar geef ik je 200% gelijk in, ik had dit iets kleiner ingeschat.

Ron:
Eventjes in wintrack iets geprobeerd.

Mvg
Arthur
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: bigboynl op zaterdag 26 juni 2021, 05:51:04
Ik begrijp de functie van de 5 parallelle sporen niet. Als het een station is, waar komen de perrons? Als je rechts rijdt, is het middelste spoor niet bereikbaar. Idem voor het spoor rechts dat onder de andere sporen gaat
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op zaterdag 26 juni 2021, 17:37:35
 @citaat

Inderdaad, en het maakt niet uit of je nu rechts of links gaat rijden. Het is onlogisch. Probeer maar alle rijwegen met je vinger (of muis) te volgen. Het werkt gewoon niet.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Arthur G op zaterdag 26 juni 2021, 18:26:36
Hallo

Het banenplan heb ik enkel gemaakt als van dit kan een mogelijke indeling zijn, de juiste wissels en kruisingen toevoegen heb ik niet gedaan.

Ik had dit moeten vermelden in mijn vorige post, sorry.

Mvg
Arthur
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op zaterdag 26 juni 2021, 22:05:53
Heren allen bedankt voor de reacties.

@Arthur.
Als ik dat baantje rechts onder, wat onder de sporen doorloopt, maak kom ik dan niet in de problemen met het stijgingspercentage?
Ik rij overigens rechts en kom zo ook niet helemaal goed uit. maar ik ga even stoeien met jouw tekeningen en ontwerpen.

De grijze plaat is de plaat van het schaduwstation, de bovenbouw kan en mag daar van afwijken, als ik nog wel bij het schaduwstation kan komen.
(ik wil er 30 to 40 cm tussen houden)
Er mag eventueel ook een uitneembaar deel van links boven naar links onder komen. (alleen heb ik geen idee hoe).

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op zaterdag 26 juni 2021, 22:49:33
Ik dacht aan onderstaande:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4md_A80HtikxbEsIDU6qq2mJqWTVOB9lMUlnLcpFiFha7RGvWa7U1YP4NRNnPGDEQTd12sY_5pN1ZE6QzBGX2FKsylKlx30Gvhmbx3StQgQi6vvv8hICkjbwyp3pxiGhsYYCR3PCZC10pym2JM9zamKO3nLTRArO6z86xHi790TuuMQ5gnVXoyl4m-RrzbMn2p?width=800&height=677&cropmode=none)

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: bigboynl op zondag 27 juni 2021, 10:09:02
Hoi Ron, ziet er goed uit. Je kunt de sporen in het station nog iets langer maken door de wisselstraat onderin ook al in de bocht te laten beginnen.

Bij het industriegebied zie ik nog wel wat aandachtspuntjes:
- het spoor vanaf de groene wissel onderin kan vervallen. Dan rijden de treinen een klein stukje verkeerd spoor, tot het station. Daar zijn genoeg wissels om weer op het goede spoor te komen. Dit komt in het echt ook voor bij aansluitingen van raccordementen
- als een goederentrein aankomt is het handig als de lok omloopt om de wagens te kunnen rangeren. Bij het derde spoor van boven is er een mogelijkheid om een omloopspoor aan te leggen.
- hoe denk je het spoor rechtsboven te kunnen bedienen?

Mijn tip: probeer het rangeren eens uit op papier . Maak een tekening met een lok en net zoveel wagons als je industriesporen hebt en probeer dan de wagons te rangeren. Je zult dan snel zien of er nog problemen zitten in je railplan. En probeer het ook uit als een lok de wagons weer komt ophalen. Veel plezier met deze rangeerpuzzel
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op zondag 27 juni 2021, 20:29:07
De stationssporen kunnen ook op een iets eenvoudiger manier aardig verlengd worden. In de huidige situatie zijn vanuit iedere richting drie stationssporen bereikbaar. De vraag is: is dat noodzakelijk? Als er twee sporen bereikbaar zijn is dat in principe ook voldoende. Dat scheelt een heleboel wissels en wint veel lengte.In plaats van 70cm heb je dan al gauw een meter lengte (30% winst). In dat geval maakt het tweede spoor, om het raccordement te verlaten, ook meer zin. in bijgevoegde tekening heb je twee mogelijkheden. Alleen de rode lijnen; twee stationssporen in iedere richting en twee aansluitingen van het raccordement. Of de rode en de groene lijnen. Dus aan de zuidzijde van het station een extra wissel met DKW. Dat maakt de tweede raccordementaansluiting overbodig.

Omlopen is niet noodzakelijk wanneer je gebruik maakt van een rangeerlok. De goederentrein komt binnen op het middelste spoor. Een rangeerlok, die zijn opstelplaats heeft op bv de blauwe lijn, verdeelt de wagons over de diverse spooraansluitingen en de enkele lok verdwijnt weer om even later terug te komen en een nieuwe trein op te halen.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: BlikkenTinus op zondag 27 juni 2021, 20:51:23
Ziet er inderdaad leuk uit.

Ik zie geen goede redenen om de stationssporen langer te maken. Het wordt anders heel massief. Dit is toch prima zo?
Wat ik wel jammer vind, is dat de treinen die het station aan de zuidkant verlaten, geliijk weer terugkomen. Je kunt ze zelfs helemaal volgen. Het zou leuk zijn als ze (ook) via het schaduwstation zouden rijden of even verdekt opgesteld zouden kunnen blijven.
En voor het industrieterrein moet je even bedenken wat er voor bedrijvigheid gaat zijn en dus hoe er gerangeerd moet worden. Dat is beter dan andersom!

Groet,

Peter

Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op maandag 28 juni 2021, 21:26:20
Hans, Henk en Peter bedankt voor de reacties.

@Hans, Lok omloop :help: :help: (ik ben een leek op treinen gebied :D )
            Trein rijd vooruit links boven op en achteruit rechts boven op.
            Een puzzel is het zeker.
@Henk, Ik had in gedachte dat de buitenste 2 sporen één richting op en de middelste twee, twee richtingen op.
            Dat met die blauwe lijn is wel een leuk idee, die ga ik waarschijnlijk wel plaatsen.
            En heeft dat spoor boven de blauwe lijn wel zin/nut.
@peter, Dat is een leuk idee alleen krijg ik het niet voor elkaar zonder 24130 (R1) bochten (3stuks).
(https://bn1302files.storage.live.com/y4mXPgTfXF5KmYZpEL2UW6RRmMh6KzqJG73Z8m_sZAtJLlvpy-n8BduCwTn1u-ZvNOG-GZ2qjtJBl1dCxguOkPeo15c8aVU86dRBYINQP-nG-RzAVE330X1O2XbKz26tiXdUFKcN33zZdwRBmnJu3a9elIxKD8oDCmsjjwBF25_g82NGXH8UHtH9-OOhZA7IUQ5?width=945&height=311&cropmode=none)
Vanaf rode wissel (midden) naar beneden, daar 3 opstelsporen, vervolgens via de slinger weer omhoog (en dan kom ik niet uit zonder 24130 (R1) bochten.
            Over het rangeren Heb ik geen flauw idee hoe dat in het echt gaat, ik heb wel filmpjes zitten kijken en snap er niet veel (niets) van. Ik begrijp dat ze daar
            de verschillende soorten wagons rangschikken en sorteren.
            Ik had gedacht aan een op en overslag van goederen.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op maandag 28 juni 2021, 23:24:22
Aangezien je stationssporen slechts circa 72cm lang zijn kun je alleen met erg korte treinen rijden. Realiseer je dat dat niet meer is dan een lok met 2 D-trein rijtuigen. Niet veel, zeker als ik kijk naar de opzet van je schaduwstation. Dat staat niet in verhouding.

Je industrieaansluiting heeft eigenlijk hetzelfde probleem. Een goederentrein die binnenkomt op spoor 3, want langste spoor, kan ook niet langer zijn dan die 72cm. Een rangeerlok pikt dan de wagons van spoor 3 en verdeelt deze over de sporen 4 t/m 7. Zoals je zelf al opmerkte is de functie van spoor 8 nihil. Je kan er alleen in achteruit vanaf spoor 4 en dan niks meer. Dan zit de lok opgesloten achter de wagon en kan geen kant meer op. Hoe ga je ontkoppelen? Heb je loks met Telex koppeling of moet je van ontkoppelrails gebruik maken. Die staan niet in je planning.
Jammer dat je geen .any bestand hebt bijgevoegd. Dan had ik een wat andere indeling kunnen proberen. Alsnog?
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op woensdag 30 juni 2021, 20:23:59
Hallo Henk (en alle anderen  :) ),

De stationssporen heb ik op jouw manier aangepast, de sporen worden zo wel een stuk langer.  (Oude situatie ook nog in beeld)
Alleen jammer dat je nu maar 2 sporen kan bereiken en geen 3. :(

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mwJQg7vTdPGBPQEZuC3KBH2idwOFg9Mc1pEg2_rNYHHRHRZ2mPPS3h1MTfeq8iq8TQc2SEnmu8S1jKsE3v6zusCeUHD_NV49CLzzyHJO4fL2Eig0Jfg1jz8IsmHXUA2sLb-LXWQX7oQtbV1w82qwbIAHuWF8Tm8Vj033cRAygig-sXx9ob9qGjm4p2ypiGyRd?width=800&height=429&cropmode=none)

Tevens heb ik de nieuwe situatie ook als "any" bijlage bijgevoegd.
Misschien kan je het station en/of industrie terrein nog wat aanpassen (mag eventueel ook helemaal op de schop of station en industrie omdraaien), de grijze plaat is van het schaduwstation maar hoeft niet gebruikt te worden als hoofdbaan (wel ongeveer zoiets).
Over ontkoppelrails of telex koppeling heb ik nog niet nagedacht. (Wat is beter/prettiger?)
Ik ga waarschijnlijk alles rijden wat ik mooi/leuk vind en heb (nog) niet zoveel treinen.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 30 juni 2021, 22:33:30
Over ontkoppelrails of telex koppeling heb ik nog niet nagedacht. (Wat is beter/prettiger?)

Een combinatie van beide. Een paar jaar geleden heb ik een hele goede uitleg gekregen van Robert:

Als herintreder in 2009 /  2010 ben ik begonnen met een kleine baan. Hierin had twee passeersporen, waarvan 1 met daarin een ontkoppelrail. Voorts had ik twee rangeer(kop)sporen en een opstel( kop)spoor voor een rangeerloc met telexkoppelingen (v60). Hiermee was de bedrijfsvoering als volgt:

1. Rangeerloc (v100) opereerde van zijn opstelpositie en haalde en bracht goederenslepen naar het opstelspoor met de ontkoppelrail.
2. Goederenloc ontkoppelde op het passeerspoor met de ontkoppelrail en gingen daarna naar een opstelspoor in afwachting van een nieuwe sleep
3. Na gereedzetten nieuwe sleep / wegzetten oude sleep ging de rangeerloc retour startpositie
4. Goederenloc retour positie nieuwe sleep, aankoppelen en wegrijden.

In mijn huidige baan [zie Waldbrunn] pas ik dit onverminderd toe, zowel voor goederen als personentreinen:

1. Ik heb een dubbele locloods waarin een goederen en personen stoomloc staan, waarmee ik locwissels doe in het hoofdstation (mbv ontkoppelrail)
2. Ik heb 2 rangeersporen waar goederenslepen gereed staan.
3. Ik heb een enkele locloods met daarin een rangeerloc ( v60) die slepen verplaatst tussen rangeersporen en hoofdstation.
4. Goederenlocs wisselen van sleep in hoofdstation en staan tussentijds op een kort rangeerkopspoor ( waar een dieseltankpunt bij komt) of gaan naar de verzorgingsporen bij de dubbele locloods.

Zo kan je met bescheiden middelen een levendig ( geautomatiseerd ) rijprofiel realiseren.

Groeten
Robert


Sindsdien gebruik ik de ontkoppelrails doorgaans om wagens af te koppelen waarna een rangeerloc met telex ze verplaatst.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op woensdag 30 juni 2021, 22:43:59
Hallo Rob,

Hartelijk dank voor de uitleg.
Dus: 1- Enkel de rangeer locs hebben telex koppeling.
        2- Op de opstel sporen komt een ontkoppelrail. (of op meer plaatsen??)

En waar plaats je ontkoppelrails?

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op woensdag 30 juni 2021, 23:04:12
Hallo Ron,

Hartelijk dank voor je .any bestand maar helaas kan ik er niet veel mee. Je hebt diverse lagen op slot staan die ik niet kan openen of veranderen. Zou je een .any bestand kunnen plaatsen waarin niks op slot staat.

Ontkoppelrails plaats je op de punten waar je wilt ontkoppelen.Meestal is dat aan het begin of einde van een railsectie. Daarbij heb je dan de keuze om de lok wel of niet binnen diezelfde railsectie te hebben. Als voorbeeld heb ik een klein bestandje toegevoegd. Stel de trein komt binnen van rechts. Op de linkse ontkoppelrail wordt de lok ontkoppeld en blijft binnen dezelfde sectie staan. De rangeerlok kan nu de sleep ophalen. Komt de trein binnen van links en ontkoppelt de lok op de rechter ontkoppelrail dan moet de lok doorrijden naar de volgende sectie want er is in deze sectie geen plaats meer. Mede omdat de rangeerlok er anders niet bij kan, die komt namelijk van rechts. (Alleen heb ik daarvoor geen wachtplaats ingetekend).
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 30 juni 2021, 23:17:18
 @citaat @citaat
In mijn baan liggen 6 ontkoppelrails, allemaal in doorgaande sporen. Als het niet nodig is, laat ik locomotieven niet stoppen op een wissel, daarom leg ik er aan beide kanten minstens één rechte naast. Zo kan een lange trein stoppen met de eerste koppeling boven de ontkoppelrails terwijl de loc niet op de wissel staat. Aan minstens één kant van de ontkoppelrails is een lang spoor beschikbaar om flink wat wagens te parkeren. Soms zelfs aan beide kanten.

Omdat het doorgaande sporen zijn, kan de loc na het ontkoppelen gewoon verder rijden. Daarna komt de rangeerloc aan de beurt. Overigens hebben lang niet alle rangeerlocs standaard een telexkoppeling, en er zijn ook wel enkele goederenlocomotieven uitgebracht met telex. Ik herinner me zo uit het hoofd dat er een BR 44, BR 45 en BR 50 met telex bestaan. Die heb ik echter niet, ik heb alleen rangeerlocs met telex. Mijn nieuwste is de Köf 11 142:

(https://wiki.3rail.nl/images/thumb/2/20/M%C3%A4rklin_36345_schuin_van_achteren.JPG/282px-M%C3%A4rklin_36345_schuin_van_achteren.JPG) (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_36345)



In baanplannen van Märklin zie ik vaak een ontkoppelrails in een kopspoor, direct na de wissel. Als je zo'n ontkoppelrails wilt gebruiken, moet de locomotief de wagens op het kopspoor duwen en vervolgens afkoppelen terwijl hij op de wissel staat. Dat werkt in principe wel, maar ik zou er liever nog een kort recht stukje tussen leggen. Ook zie ik soms wel eens een ontwerp met een ontkoppelrails naast een bocht. Dat is niet handig: het ontkoppelen zal nog wel lukken, maar aankoppelen in (of vlak naast) een bocht gaat niet.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op donderdag 01 juli 2021, 19:36:57
@Henk,
Als het goed is staat alles in "any" nu open.

@Henk en Peter,
Bedank voor de verduidelijking. (hopelijk heb ik het met onderstaande begrepen.  ;) )

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mUr_mm0DpH_7ye6nWfNJ1XKez4WVVSlSnY_pYKOOWrIOzVyyOCUvnz74_0613QntjrzHeA9dcCfeNShTK2smdRpw0Ju8kDRdXd1Zu1u8hp8nV5JLyrMEI6RofFzXp8aN9L8q1kPoNxtK9DP-cMoQbxR6yA5RixbBN-1ICvGy_Au6DZ3uR3kdDmIltKhUJ6nJr?width=953&height=295&cropmode=none)

Dat railstuk zonder ontkoppelrail is opstelspoor voor rangeerlok.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op maandag 05 juli 2021, 20:29:17
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend wat lopen schuiven met rails en ben op het volgende uitgekomen.

(https://bn1302files.storage.live.com/y4m-XAf9aoVoE9a3EZ2R11-ak3b6M0EcGQ-STI2byO_JxtQ76vfiWY6XqpoM9XA3NJbjsgQSwRmjMOhyn8rUNaeIVmRxCBzZInYI6ckfVKbAhiCXbbaLvQqjcPWRm4jPFeoYCxBK7rBJG_sSuYHfkjeHjCiUfN0EpeWD5U3wBkYaSzkWwcYaDta3eXXRgMspBWW?width=800&height=680&cropmode=none)

Nou heb ik geprobeerd om tussen de stationssporen 2 en 3 en tussen 4 en 5 (onderste is 1, bovenste is 5) wat meer ruimte voor perrons te krijgen maar dat krijg ik niet voor elkaar.
Hebben jullie hier eventueel een oplossing voor?
Helaas kan ik de twee meest rechtse sporen niet verhogen ivm schuin dak.

Ook nog twee foto's van het plan, met en zonder grond.

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mybS81uOzRa3J0BZgzz4v9nLfpRkaAbF637S5YFPGqbevIkcXfIUYmRgLP8IagTish_bPi0u5NwaRLQ7yWOwnrVlMe1RXCodK2azvzwU8dGDM3ps8duKQlF898lm1dS2KJCHifSE97xsz1z2M_lAUrWrkr8Jv1HcjJHa62mPs8lAtH-jDxvEsVwuJwWXcbv5G?width=1024&height=434&cropmode=none)

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mRYn_FeYmjg_1LcSGvFAyiVDSrW8dXxwurLr5rga0_pAgpgbwP0_cwQ5aZG9BmRpRByQGwk_k2QZjpxJH1AVKCO1CWam2RNOW0pjkeIED15Tfje7fcauytPWko8LWTYNoPlmYV5VuJk1bxW3ulLdSjfmkmJ9KqvLz0Sjw7C0D3RXw7EPLHdD0GX7HDI6rHIF0?width=1024&height=434&cropmode=none)

Groet Ron.

Ps. (nieuw "any" bestand toegevoegd).
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 05 juli 2021, 23:05:42
Zoiets?
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 05 juli 2021, 23:19:16
Of zoiets?
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op dinsdag 06 juli 2021, 17:58:34
Hallo Rob,

Bedankt, ga het vanavond gelijk inpassen.  :thumbup:

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 06 juli 2021, 19:06:49
Graag gedaan.

De eerste versie die ik had gepost heb ik nog wat verbeterd. Zo zijn de stationssporen 3, 4 en 5 zonder beperkingen in beide richtingen bruikbaar:
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op dinsdag 06 juli 2021, 22:02:06
Hallo Rob,

Wederom bedankt, Ik ben voor de tweede gegaan omdat de derde variant te veel over de tafelrand kwam waardoor er linksboven van het station en het klimspiraal maar 40cm ruimte was, nou ben ik niet heel dik maar vond dit net te weinig. Had het liefst 50cm gehad maar is nu 45cm
Hieronder een overzicht van de hoofdbaan plus deel klimspiraal.

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mThOTTa07TCox_sZ3WR7jnala7twj1lRDUDNfGXNBh_C5nkFfuzlFJe1XIu0iH3b96XLgQjNhl9xHv_Jal4HNZlfXGc09jpDqDe9vMV3hzVdxwBvs-vqikPKF8sGzEXiqtwMp1k5PCTWcP3JJ5QcJclcTSf6pAlzWtK3uq-LBpzLGgcdcUqr2xtEl20GH8ncg?width=800&height=680&cropmode=none)

En ik vind het geen probleem om van links de sporen 1, 2 en 3 te kunnen rijden en van rechts de sporen 3, 4 en 5.
Die andere was ook top "alle sporen van beide kanten berijdbaar" maar helaas net te groot. Met de eerste variant kwam ik trouwens niet helemaal uit aan de rechter kant. Misschien kan ik de lus aan de linker kant iets kleiner maken waardoor het gehele station iets kan zakken en er meer ruimte tussen station en klimspiraal komt. (ga nog even puzzelen met rails   >:-D )

Voor de liefhebber het nieuwste "any" bestand toegevoegd.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 06 juli 2021, 23:39:49
De lus links kleiner maken is best mogelijk, maar er valt maar heel weinig te winnen zonder R1 te gebruiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Om die reden had ik zelfs de 24107 die jij eerst had gebruikt verbannen. Of je moet de wisselstraat wat ingrijpender veranderen, maar dat zal ten koste gaan van de lengte van de stationssporen. Leek me ook niet wenselijk.

Als je meer ruimte wilt tussen station en klimspiraal, kun je beter die laatste iets veranderen, draaien of verschuiven. Dat lijkt me niet zo moeilijk.

Een detail: helemaal rechts naast het station heb je nu aan de 24912 drie passtukjes 077 gelegd en daarna volgt een lang recht spoor. Met zo'n lang spoor kan het vrijwel altijd met minder passtukjes. In dit geval zelfs heel simpel door 3 x 077 + 1 x 188 te vervangen door 1 x 077 + 2 x 172.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op zondag 11 juli 2021, 22:43:57
Alweer bedankt Rob,

Ik ben toch voor je laatste versie gegaan en kan nu van de linkerkant alle sporen berijden en van de rechterkant de sporen 3, 4 3n 5.
Tevens nog eens goed naar mijn baan tekening gekeken en kon nog meer pas stukjes weg halen.  :thumbup:

Nu begonnen om de oude baan te demonteren en dan beginnen met het kamertje op te knappen alvorens er weer gebouwd kan worden.

Nogmaals dank en ik zal wel wat foto's van de vorderingen plaatsen.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op donderdag 26 augustus 2021, 21:32:07
Hallo Medespoorders,

Ik ben toch nog even bezig geweest (met hulp van Maarten Marklin) met het schaduwstation:

Oude situatie:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4m2Vmka8swaoga8iK1h2E9Izr_JSQhzeAHxSN-fDDiv2hCYctLwz3UID0dEkkXgN2s9w83nd-lQn562tWZQ6T0nDQndxo-BZ9b3S7b6WX6uwE3XxdYt8ulcFWb-VcRZo0uusNVRYY9T3Upk0F8cFPQaeOIdpDDs2yH2DBPokeJCMCADiOXCKV3UWZ9nTRVAOTl?width=499&height=429&cropmode=none)

Nieuwe situatie:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4ms9E4MTma3RKVkoDuBlYif9_i1smtEAvA3Sq66dpqWMUy9x55T5YN7J5btSm7WRx5DNMy-ZMddd7UTb2-J1EVSYbx_oQsCrjhgPKhxJx-M5LYBCHLr18L_-yjDNlkLatvruKc6HVCQ4M_ob65bWYnsLou0Dn6un9CmGAo1m7b9trAPAce8AQTwdKpC32aXoM2?width=800&height=680&cropmode=none)

In de nieuwe situatie hoeven de lange treinen niet door 3 korte blokken te rijden, slechts maar door 1 (de bocht).
Ik kan dan 2 lange treinen achter elkaar plaatsen (rose en paars), de gele sporen zijn doorrij sporen.
De kortere treinen kunnen dan tussen de groen en rode wissels geparkeerd worden.

Graag hoor ik jullie op of aanmerkingen

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op vrijdag 27 augustus 2021, 02:47:48
Helemaal geen slecht plan, ziet er zeer logisch uit. Alleen helemaal onderaan heb je nog drie sporen liggen. Ik zou daar de paarse en het gele spoor wisselen. Dat geeft een soepeler verloop (minder s-bochten) voor de doorgaande treinen. Ja het paarse spoor is nu iets langer maar dat voordeel vind ik niet opwegen tegen het andere. Mocht je die lengte nodig hebben dan kun je beter bochtwissels inzetten bij de ingang van dit stukje. Hoewel dat in een boog van 4 maal 230 en twee maal 330 ook niet eenvoudig zal zijn maar mijn inziens ook niet geheel onmogelijk.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op vrijdag 27 augustus 2021, 16:04:20
Ik zou nog wat meer S-bochten elimineren als met lange treinen rijden de bedoeling is. Zie bijlage, linksboven in het plaatje correspondeert met linksboven in jouw plan, rechtsonder in het plaatje met rechtsonder in jouw plan.

Geometrie heb ik even niet zo op gelet, het gaat om het idee.

Sorry voor de witruimte. 't Kost me teveel tijd daar wat aan te doen.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op vrijdag 27 augustus 2021, 16:30:39
Denk dat dit voor linksboven moeilijk te verwezenlijken is vanwege dat donker grijze blok in de hoek. Dan moet je al de rechte rail om uit je spiraal te komen inkorten en ik kan niet zien welke rail daarvoor nu gebruikt is.
Rechtsonder lijkt mij helemaal geen probleem. Goed voorstel.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op vrijdag 27 augustus 2021, 17:33:51
Ik vermoed dat je er linksboven ook wel mee weg komt en ik zou (mening!) als dat niet het geval was de boel een paar cm naar rechts opschuiven om het alsnog te realiseren. Lange treinen en veel bochten is vragen om problemen (ik ben van mening dat dat wel een feit is :D - door ervaring wijs geworden). Bovendien win je er (marginaal) opstelspoorlengte mee.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op zaterdag 28 augustus 2021, 00:27:45
Kijkend naar het deel van het schaduwstation langs de muur van 3665 zag ik een aantal punten waarvan ik dacht dat het misschien beter kon.
Ik heb eens wat gepuzzeld, met het onderstaande resultaat. Evenveel opstelsporen, maar nog maar twee korte van bijna 110 cm. Het traject met bochten R1 hoeft niet meer gebruikt te worden om opstelsporen te bereiken. De slinger rechts in de hoek is weg, in plaats daarvan zijn er een paar gewone wissels in de bocht verwerkt. En tenslotte maken de opstelsporen beter gebruik van de ruimte aan de linkerkant. Dit alles komt mede door de twee driewegwissels die nu aan de linkerkant liggen. Ik ga er vanuit dat de treinen bij de spiraal altijd via de binnenbocht dalen en dat betekent dat die driewegwissels altijd opengereden kunnen worden. Dat scheelt weer een paar aandrijvingen en decoders en het schakelen kan ook nooit fout gaan.

Aangenomen dat je genoeg ruimte hebt boven het schaduwstation, denk ik dat je, dankzij de inham, in de hoek alle sporen wel kunt bereiken, al is het wat onhandig als er nu juist op het achterste spoor wat fout gaat en je moet eerst allemaal treinen weghalen voordat je erbij kunt. Wat ik me echter nog wel afvraag, is hoe je denkt bij de sporen langs de muur te komen in het geval van problemen. Het is nogal veel, 13 sporen naast elkaar. Het spoor langs de muur ligt bijna een meter van de rand van de baan...
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op zaterdag 28 augustus 2021, 07:59:29
Dat is een heel knappe combi van wisselstraten Peter. Om ellende te voorkomen wil ik er graag mijn mening over geven, dan kan TS denk ik voor zichzelf wel bepalen wat hij wijsheid vindt.

Met lange treinen wordt het gewicht van de trein een belangrijke factor. Het gewicht van het achterste deel kan het voorste deel in bijv. lastige bochten uit de rails trekken. Zeker met lange personenrijtuigen of goederentreinen met meer dan ca. 20 wagens speelt dat. Je zou daarom moeten streven naar zo min mogelijk bochten in je ontwerp en als het dan toch nodig is die zoveel mogelijk vloeiend en gelijkmatig leggen. Op die manier blijven de wagens tov elkaar gedurende de bocht zoveel mogelijk in dezelfde positie. Een S-bocht is zeker geen aanrader omdat een lange trein zich altijd recht wil maken (dus zich uit de rails wil trekken in een bocht) en vanwege het gevaar van overbufferen.
Bovenstaande in aanmerking genomen zou ik bij het oorspronkelijke ontwerp blijven (dat is prima volgens de KISS-methode (https://www.interaction-design.org/literature/article/kiss-keep-it-simple-stupid-a-design-principle)), met de detailaanpassingen die ik aangaf. Korte treinen maken gebruik van de korte opstelsporen en de R1-bochten; lange treinen van de overige sporen en de ruimere boogstralen.

Succes met het maken van de keuzes! :) :thumbup:
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op zondag 29 augustus 2021, 09:55:52
Heren allen dank voor de input.
Die korten sporen waren inderdaad bedoeld om korte treinen op te stellen en zouden R1 bochten nog wel kunnen.
De lange sporen wou ik zo min mogelijk met wissel en gaven mij zo ook de mogelijkheid om bij de achterste sporen te kunnen.
De drie sporen onderin ga ik, denk ik, wel aanpassen naar het voorbeeld van Rob en 1200Blauw.

De sporen links boven ga ik bekijken of dat met minder bochten kan, voorbeeld van 1200Blauw.

Heren nogmaals dank, ik ga er mee puzzelen.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op zondag 29 augustus 2021, 12:27:03
Hallo allen,

Het puzzelen is gelukt, ik heb er het volgende van kunnen maken:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mNxvKg__fr6iy3V0w1tvkxd4np3U6Gpe3RSYTjy24oljub74QTtbvz-wt5pFsY3cQynnT7KCH8ydnQbsrzN5LgWMInDFkIeJmx3MmZKAtqG8IzsqdbWNk6uH3GxyTjMEdZYrZUB70z3Qb5BDpQjb_A65txFb0Qp3EDWVepSY36snykMDpm8lwqSho5KC-XY-V?width=800&height=680&cropmode=none)

Op en aanmerkingen zijn welkom.
Mocht het linksboven niet passen (rookkanaal schoorsteen) kan ik de sporen bovenaan nog iets laten zakken door een 24188 te vervangen voor een 24172. (over alle sporen links en rechts).
Daar waar geen rails ligt worden mangaten, zodat ik toch bij de onderste sporen kan als dat nodig is.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op zondag 29 augustus 2021, 21:46:20
Mocht het linksboven niet passen (rookkanaal schoorsteen) kan ik de sporen bovenaan nog iets laten zakken door een 24188 te vervangen voor een 24172. (over alle sporen links en rechts).

Je kunt ook iets naar rechts schuiven door hetzelfde trucje uit te halen voor alleen alle sporen bovenlangs. Dan lever je weer iets in van de lengte van de opstelsporen die je juist door deze operatie gewonnen hebt en schuift je spiraal ook marginaal op naar rechts. Aan jou of dat een probleem is of niet.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op zondag 29 augustus 2021, 23:42:31
Hallo 1200Blauw,

Dat zou eventueel ook nog kunnen maar ik denk dat ik die 16,6mm niet zal missen op die lengtes.
Mocht ik nog niet uitkomen kan ik jou oplossing ook nog toepassen.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op maandag 30 augustus 2021, 02:13:29
Als je meer ruimte wilt tussen station en klimspiraal, kun je beter die laatste iets veranderen, draaien of verschuiven.

Het is alweer een tijdje geleden, maar deze suggestie heb ik maar eens opgepakt. Als ik de maten van de kamer en de baan goed heb begrepen moet het passen. De verbeterde doorgang kun je zo laten, dan heb je gewoon wat meer bewegingsruimte. Eventueel zou je het bij het station helemaal links kunnen gebruiken door de baan plaatselijk iets breder te maken. Ook met het eronder liggende schaduwstation heb je dan meer mogelijkheden, misschien passen daar dan meerdere sporen parallel in de bocht van 180°.

Voor wie de C-railgeometrie niet kan dromen is de draaiing van 20,7° misschien wat vreemd gekozen. De achterliggende reden is de C-rail wisselhoek van 24,3°, die is van belang bij de wisselstraat aan de onderkant. Met het bochtje 24206 van 5,7° maakt dat 30° en met zo'n hoek kun je weer alle kanten op. De spiraal 5,7° draaien levert echter maar een kleine verbetering op bij de doorgang. Een extra bocht van 30° maakt dat veel beter, maar dan komt de spiraal in de knel met de stoorzender van 37 x 38 cm linksachter. Daarom mijn keuze voor een extra bochtje van 15°, waarmee de draaiing uitkomt op 20,7°.

Om aan de bovenkant ook weer goed uit te komen met die 20,7° moet de aansluiting tussen spiraal en de zichtbare sporen veranderd worden. Daarbij heb ik meteen maar de vrijheid genomen om de sporen naar het industrieterreintje wat aan te passen. Geen R1 meer en een tikkie vloeiender. Overigens begrijp ik niet goed waarom er dubbelspoor ligt tussen de spiraal en de engelse wissel van dat industrieterreintje, maar ik heb het maar zo gehouden.

Aan de onderkant heb ik ervoor gekozen om eerst een recht stukje van 077 + 2 x 188 te leggen en dan pas de eerste wissel van het schaduwstation. Het zou makkelijk passen om alvast een wissel in plaats van minstens één van die 188's te leggen en zodoende langere opstelsporen te maken, maar aangezien dat deel van de baan me nogal lastig te bereiken lijkt, heb ik dat niet gedaan.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op maandag 30 augustus 2021, 18:50:10
Hallo Rob,

Bedankt voor de input. Dit is wat je bedoelde:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4m7CBa12kVHUNFLnr519c97axnKFrLEl1abKchODG7oQvw9jQMrth7AMc4Z9NTQOQpiz2AUdCaKRLE2WLPBaQOcY1uDrS2bcqkM799VXNqkPR0Ked3vm0BjGce8jTH_nyVejgdoVa4PUyPtbLOJrcJYwULdlb93U6RoqqrrP5vFnz2862iaf_7nlUz0_ubP-GW?width=800&height=680&cropmode=none)

(https://bn1302files.storage.live.com/y4m06MHhN1rk0bk0XZRU7IrjjQdw9fjORDsFBVhDhZ0HZ6Jj7d1iNcbNotBygSGcMmgcry-ykFL2bzIyMgxsQTr9e2Vb0CDIm2rCMMf0-5Ci3JxmWCSjfMaBc_nOEBMrBnm-NxWyyjpfTHTAVtfRfma0cofjA778s1DV4TBwd5EvrkeiuH7QEooEPQ8JkJAoHU3?width=800&height=680&cropmode=none)

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mUKKB5rNOptF0bkZrKtGZgo4pU_m3ima0MjW8LddERbaspDyxD2RNdxYwcdeETM7_x1NFsB7rHax6cW9Yp16roHSW1MuoASCb-awhcBjvkzI7iQVMVlcbJufjTa-GIU5hHLP7YlJO7HJDMtx5sDZSDits9f8x7VdvOhVaLzaH-x3TShAl3N75_CnBU7LqgjLj?width=800&height=680&cropmode=none)

(https://bn1302files.storage.live.com/y4m33TaeyO-T2QXLz4DERp5D7fiar5HZPGdxGYF_GhVmooMsOgAto6_ipA2MdY6NUXzNXpaHtCYqmI8QpJDxBDCEWzU0jVSLKhTRzqGP7FT25c4fh8WFOiNPGTYpB0BnPWruRoxAQfX2GCkyDuHHt6tRYJkpLDpOJ30fltdifsiffJCC8pIMWa2uBVnAFL2IZnQ?width=1066&height=620&cropmode=none)

(AnyRail bestand bijgevoegd)

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 31 augustus 2021, 00:37:48
Inderdaad. En gelukkig past het.

De aansluiting van het station op de spiraal zou nog wel wat mooier kunnen, bedacht ik. De lange rechte sporen kunnen bijvoorbeeld op de slanke parallelafstand van 64,3 mm. En omdat de hoek van 24,3° van de wisselbocht 224 ook prima te maken valt met een paar flauwe bochten 912, is het mogelijk om rechtsachter twee fraaie parallelbochten te leggen. Met de juiste combinaties van rechte rails en wat kleine aanpassingen in de groene sporen boven de spiraal, past het allemaal weer vrijwel exact en blijft de helix praktisch op dezelfde plaats.

Overigens zou je de helix heel gemakkelijk nog wat dichter bij het blokje van 37 bij 38 kunnen leggen om de tussenruimte met het station te maximaliseren. Een paar suggesties:
Je kunt zelf uitproberen of het dan nog wel past binnen de beschikbare ruimte.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Hero op dinsdag 31 augustus 2021, 09:50:57
ALs je dat rechte stukje boven de spiraal inkort valt die slinger daar ook nog wel weg te werken.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 31 augustus 2021, 21:02:15
 @citaat
Met C-rail is dat inderdaad mogelijk, het is zelfs heel gemakkelijk, maar er zit een addertje onder het gras. Het wegwerken van die slinger betekent dat de rechte sporen boven de spiraal korter worden. Zonder slinger kan de aansluiting bijvoorbeeld gemaakt worden met 75° aan R2/R3, op de standaard parallelafstand. Het gevolg is dat er van zowel de 2 x 172 als de 236 + 094 nog 077 + 064 over blijft.

Die slinger ligt er niet zomaar, hij zorgt ervoor dat de sporen zo lang mogelijk boven de onderliggende spiraal lopen en daar waar dat niet zo is, ligt het groene spoor er buiten. Zonder slinger zouden de groene sporen - komend van de spiraal - sterker moeten stijgen om daar waar ze de spiraal weer kruisen hetzelfde hoogteverschil te halen als in de rest van de spiraal. Die sterkere stijging is ten eerste nodig omdat het weglaten van de slinger betekent dat de groene sporen korter worden, ten tweede omdat ze de spiraal op een andere plaats kruisen, waar het onderliggende spoor in de spiraal iets hoger ligt. Zonder verhoging van het stijgingspercentage betekenen deze twee effecten dat het hoogteverschil bij het kruisen ongeveer 10 mm kleiner wordt. Die 10 mm moeten ergens vandaan komen.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op dinsdag 31 augustus 2021, 22:10:22
Hallo Rob,

Dat van die vloeiende bocht is knap gevonden en ik heb er het volgende van weten te maken:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mmcxkPoU2UJojG1Qwh3F_x2kAP6IaAefLA9sSTuscPl4TX8gD3t5-pTfkX0jEHHY0An2P0Maxj6hiGZvuiNN07hcVcLDfFO5Zm-oxoKOzq7mAAcUhWkT3GW5-9pV_c2-BpLvb3ESb8GEce05f8ezs1JQeHPkP0NcOhVrOB75IHQ1nhT5KFSE7-6me9geiJZH9?width=800&height=680&cropmode=none)

(Had hem moeten opslaan zonder vrije hoogte  :-( )

En ik heb het op een parallelafstand van 77,4 gehouden. (kleine aanpassingen op jou ontwerp)  :thumbup: :thumbup:

@ Hero; zoals Rob al zei, maar bedankt voor de input.  :thumbup:

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 01 september 2021, 20:40:06
Voor mijn gevoel zijn we er nu bijna. In het industriegedeelte liggen nog wat tegengestelde bochten, dat zou misschien nog wat vloeiender kunnen. Is maar een detail natuurlijk.

Voor wat betreft de spiraal had ik bedacht dat ongeveer de helft van de bovenste omwenteling gewoon zichtbaar zou kunnen blijven. Aan de linkerkant kan dan de tunnelingang komen, dicht bij het obstakel van 37 x 38. Desalniettemin blijft er een groot oppervlak zonder sporen beschikbaar voor scenery. Eventueel zou er in de ruimte boven de spiraal nog wel een stukje industrie passen. Dat is heel gemakkelijk aan te sluiten, bijvoorbeeld zoals ik in de onderstaande plaatjes heb geschetst. Zowel boven- als onderaan de klimspiraal zijn de aansluitingen iets anders. Bovenaan was dat nodig om de driewegwissel in te kunnen passen. Onderaan hoeft dat niet, maar ik heb het gedaan omdat er dankzij het verschuiven van de klimspiraal bovenaan bijna geen passtukjes meer nodig zijn, en als neveneffect is de doorgang tussen spiraal en station een fractie groter.

En ik heb het op een parallelafstand van 77,4 gehouden. (kleine aanpassingen op jou ontwerp)  :thumbup: :thumbup:
Nu ben ik nieuwsgierig: wat is de reden dat je voor die parallelafstand hebt gekozen?

Grappig trouwens dat je 77,4 noemt, dat doet me meteen aan M-rail denken. Bij C-rail is voor bochten R1/R2/R3 de 'normale' parallelafstand 77,5, voor bochten R3/R4/R5 is de slanke parallelafstand 64,3. Als ik sporen dichter bij elkaar leg dan gebruikelijk, kijk ik naar de Morop normen (https://www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html), met name NEM 102 (https://www.morop.eu/images/NEM_register/NEM_D/nem102_de_2019.pdf) en NEM 103 (https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem103_d.pdf). Voor grensgevallen gebruik ik bovendien nog een spreadsheet om nauwkeurig uit te rekenen wat de minimale afstand is waarbij de langste rijtuigen nog veilig kunnen passeren bij alle mogelijke bochten.

P.S. Jouw laatste plaatje is te klein om overal de railnummers te kunnen zien. Ik kan .any bestanden bekijken, maar dat had je er deze keer ook niet bij gezet. Daarom heb ik het bij het onderstaande voorbeeld bij de slanke parallelafstand gelaten, dat moet je zelf nog maar een keer aanpassen.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op woensdag 01 september 2021, 21:18:39
Het zou toch mogelijk moeten zijn die nare knik bij de driewegwissel uit het hoofdtraject te halen? Is er geen combinatie te vinden waardoor je iets eerder uit de bocht van de klimspiraal komt en dan in een rechte lijn naar de bocht rechtsboven? Dat maakt de overgang van helling naar vlak minder complex en scheelt weer een bocht en dus een ontsporingsmogelijkheid bij lange treinen.

Persoonlijk (mening, kwestie van smaak) houd ik ook niet van opstelsporen direct aftakkend uit de hoofdbaan en een hoofdbaan aftakkend op een wissel. Het ziet er gewoon niet realistisch uit vind ik. Maar respect voor de knappe constructies en het puzzelwerk.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Hero op woensdag 01 september 2021, 21:51:20
ik begrijp heel goed waarom het traject zo loopt.
In je zichtbare deel wil het oog ook wat.  Dit ziet er toch niet uit.
Das best een afwijkende laatste winding waard. Je zou de cirkel kunnen vergroten richting de muur oid.
( mocht het stijgingspercentage te hoog worden. )
Maar das mijn mening. T wordt mijn baan niet dus doe wat je wil.

Mvg Robin
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 02 september 2021, 00:22:53
Interessante bespiegelingen, allebei. Ik kan niet voor Ron spreken, maar ik vind het prima om kritiek te krijgen op wat ik zoal bedenk, of het nu om smaak gaat of over wat anders. Als er veel mensen meedenken, wordt het resultaat uiteindelijk beter.

Het is nu juist de bedoeling om níet iets eerder uit de bocht van de klimspiraal te komen. Zoals ik had uitgelegd, wil ik zo lang mogelijk de spiraal volgen, totdat de sporen op een gegeven moment naar buiten gaan. Desalniettemin hebben jullie me opnieuw aan het denken gezet over die slinger. Hoewel ik er persoonlijk geen enkel probleem mee heb, zal ik proberen om hem er uit te halen. Ik heb nog wel een idee hoe dat zou kunnen. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: denk aan bochten 912.

Welk stijgingspercentage Ron van plan is, weet ik niet. Ik ga er vanuit dat het stijgingspercentage in de rest van de baan nergens hoger zal zijn dan in de binnenbocht van de spiraal. Met 3% levert elke omwenteling een hoogteverschil van 103 mm op. Je kunt ook uitgaan van een gewenst hoogteverschil per omwenteling: 10 cm bijvoorbeeld geeft een stijgingspercentage van 2,9%. Zolang de groene sporen boven de binnenbocht van de spiraal liggen, zullen ze datzelfde stijgingspercentage moeten hebben, anders zou het hoogteverschil daar kleiner zijn dan in de spiraal. De driewegwissel in het laatste ontwerp ligt er vlak naast, wat betekent dat hij nog op een helling die niet veel kleiner zal zijn, oftewel zo'n 2% of meer. Hoe verder de wissel van de spiraal ligt, hoe kleiner die helling kan zijn.

Met het idee waarmee ik de slinger wil elimineren wordt het weer puzzelen om de aftakking(-en) naar de industrie in te passen. Ik denk dat ik maar eens ga proberen om er een paar engelsmannen in te krijgen. Liefst een flink eind van de klimspiraal, maar ik betwijfel of dat gaat lukken.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op donderdag 02 september 2021, 02:19:17
't was effe puzzelen, maar dan heb je ook wat. Toen ik het 3D-aanzicht zag, was ik onder de indruk. Dit ziet er inderdaad veel mooier uit! Gelukkig hielden jullie vol, ik ben overtuigd.

Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op donderdag 02 september 2021, 14:10:28
Zitten "we" nog wel met het punt van de bereikbaarheid. Hoe komen we bij een ontspoorde trein in deze spiraal of het schaduwstationdeel erachter? Ik las ergens dat het de bedoeling was mangaten te maken, maar waar komen die dan?

Interessante bespiegelingen, allebei. Ik kan niet voor Ron spreken, maar ik vind het prima om kritiek te krijgen op wat ik zoal bedenk, of het nu om smaak gaat of over wat anders. Als er veel mensen meedenken, wordt het resultaat uiteindelijk beter.

Prima insteek, zo denk ik er ook over. Mijn opmerkingen zijn allerminst bedoeld om je aan te vallen, maar meer een andere mening te geven zodat idd het resultaat beter wordt. Uiteindelijk beslist Ron natuurlijk wat hij met de opmerkingen of plannen doet.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op donderdag 02 september 2021, 19:32:14
Rob, Robin en 1200Blauw bedankt weer voor het meedenken.

@Rob: Die laatste is erg mooi, geen (overbodige) bochten meer.  :thumbup:
Ik had zelf ook al wat gemaakt maar dan kwam ik eerder uit het spiraal, die van jou is veel mooier. (ga ik overnemen in mijn plan).
Aan de rechterkant heb ik de sporen ook op 64,3mm gezet.

Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met het rangeer terrein of moet ik aan beide kanten van het hoofdspoor een terrein(tje) maken zodat de rangeer lok alleen het hoofdspoor oversteekt en niet gebruikt? Want dan is er aan mijn plan nog wel wat te sleutelen. :D
En ik zou de wachtsporen nog wat langer willen hebben, als er een mogelijkheid is, misschien een extra bocht rechts boven.

@Robin: bedankt voor het opperen van het plan zonder extra bocht, ziet er inderdaad beter uit.

@ 1200Blauw: In het klimspiraal midden komt een mangat en onderin van het schaduwstation komt een mangat. Verder is de afstand tot de muur ongeveer 70cm of minder. Alleen op het hoofdspoor moet ik soms een uitneembaar stuk maken om overal bij te kunnen.

En ik zie het ook niet als kritiek maar als meedenken (zoals Rob ook al aangaf).  :thumbup:

Als ik de aanpassingen heb uitgevoerd zal ik weer plaatjes posten en het bestand toevoegen.

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op donderdag 02 september 2021, 21:03:29
Hallo allemaal,

De aanpassing is uitgevoerd dus zoals beloofd hierbij de plaatjes.

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mOmVoxkcnp3A3yrGHpGZ8xRZFgSMNB9_7GIWLuhN8wMSdDlPb3QPDGaU2Kxri-swkRDfTPuNyx8EqAVT0SvBWnPUU1aCmtH5weQTkUgVdGE3O7T20GhvvGUTes7zOQHDN9yBxzfBrFgVLbeFRl__Y55kCz4HKuTjaKXB2Qcdk8Q4URjo-UMBnDcxrAc7rxpcA?width=800&height=680&cropmode=none)
Schaduwstation en klimspiraal  :thumbup:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mA_pNC5hZS-QyRValASeiusi7Oui2uKzv0oRxFbBgsga92pQ9880CBrNOMp5-ZrGd5QXxf6GDRR4BmVbA3cnjb9Llb2_5JwJVADSpKQR2cr91tAdalHOK4XWuGBf5aoLCLIpINd4fwQSjv4j27ylPCvUY4ih4uhIPi-vssFjWdYoWbFbC8EMDuZ9Fx5k5riKD?width=800&height=680&cropmode=none)
Hoofdspoor en station  :thumbup: industrie en rangeer  :help:

(https://bn1302files.storage.live.com/y4mLaJc4A2zgY2MrpuInWnMejTL7ucjGvmigQaSsIh6wA9Dz2W-CPjhzBU4YpJH2npmObTYZnMv_gC0T3hIT1IIx00b09TskIeWC_nsSAIgrJD8QeBxBolMdrlahUzrI2CLnnmSpFyV89TJHIDpYTeQ3vIih5PrFxVinCNieMQA5H1UXVgTIUb-asFgMo55GBSD?width=800&height=680&cropmode=none)
Wachtsporen station  :thumbdown: (naar mijn idee nog net te kort)

Dus aan het industrie/rangeer terrein moet nog wat gesleuteld worden en als het kan de wachtsporen nog iets verlengt.

Speciale dank voor Rob (speeltmettreintjes)

Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op vrijdag 03 september 2021, 02:52:53
In vergelijking met je station zijn die wachtsporen inderdaad te kort. Is het geen optie die te verleggen naar de onderzijde, daar heb je 3,66 meter ter beschikking. Op de huidige plaats een lengte van 3,2 meter. Dat scheelt al 40 cm. En dan de wisselstraat tot in de bocht leggen, win je nog een paar cm. Of andere mogelijkheid: Het doorgaande spoor naar achteren houden en de wachtsporen vooraan. Dan kun je het geheel door de bocht leggen en heb je effectief circa 4,5 meter lengte ter beschikking. Begrijp je? Hetzelfde principe als in je schaduwstation rechtsboven.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op vrijdag 03 september 2021, 12:48:10
Langer maken van de opstelsporen is niet zo moeilijk. Wat me echter wél moeilijk lijkt, is zorgen dat alle verborgen sporen straks ook nog bereikbaar zijn. Dat komt enerzijds doordat er boven de opstelsporen relatief weinig werkruimte is en ten tweede doordat de stationssporen in de weg liggen als je bij de verborgen verbindingen moet zijn. Het lijkt me dat het veranderen van de opstelsporen daarbij niet zo veel verschil maakt. Voor zover mogelijk heb ik rekening gehouden met de bereikbaarheid, maar of het voldoende is, weet ik niet.

Omdat er een sterk verband is tussen bereikbaarheid en de hoogteverschillen, heb ik die ingevoerd. Daarbij heb ik een paar keuzes gemaakt:
Vervolgens heb ik de spiraal ingesteld op 100 mm per omwenteling, oftewel een stijgingspercentage van 2,91%. Dit heb ik ook weer gebruikt voor de verbinding tussen het station en de opstelsporen. Die sporen zijn niet al te lang. Om met 2,91% toch 100 mm lager te raken wanneer ze het onder het station door moeten gaan, moet de wisselstraat aan de linkerkant van het station alvast een stukje dalen. Bovendien heb ik een truc toegepast: door de paarse verbindingen niet strak langs de muur te leggen, zijn ze (iets) langer. En langer betekent meer hoogteverschil. Als de wisselstraat alvast 10 mm verliest, zijn de paarse en gele sporen nu net lang genoeg om op 800 mm uit te komen tegen de tijd dat ze onder het station door moeten gaan.

Een neveneffect van de extra bochten in de paarse sporen is dat ze minder ver van de rand van de baan liggen. Of dat voor de bereikbaarheid veel uitmaakt, weet ik niet. Aan de linkerkant zal het sowieso wel meevallen, daar komt immers een mangat. Helemaal rechts zal het vanaf de rand van de baan moeten. De afstand lijkt niet al te groot, maar je hebt daar maar iets meer dan 100 mm werkruimte. Het lastigst lijkt me het middelste stukje van de paarse sporen. Net niet meer bereikbaar vanuit het mangat, en vanaf de rand van de baan, onder het station door, kun je er ook al moeilijk bij. Misschien moet je daar maar een afneembaar stukje scenery bovenop zetten, maar ook dan ligt het station nog behoorlijk in de weg. Een groot, afneembaar stationsgebouw boven de sporen misschien? Afijn, die puzzel laat ik aan jou over.

De gele opstelsporen liggen onder het nog uit te werken rangeerterrein. Om daar meer werkruimte onder te hebben, moet dat liefst een stuk hoger komen te liggen dan het station. Daarom heb ik de engelsmannen op ±980 gelegd. Als dat ook de hoogte van het rangeerterrein wordt, heb je 185 mm werkruimte boven de opstelsporen. Dat moet genoeg zijn. Het laatste punt van zorg is nog de gele lus achterin de hoek. Te ver van de rand om te bereiken, en door het grote schaduwstation eronder lijkt een mangat ook geen optie. Ook daar mag je zelf een oplossing voor verzinnen.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: 1200Blauw op vrijdag 03 september 2021, 15:27:21
Ik heb hier al even over nagedacht, sinds de bijdrage van Ron van gisteravond, en me afgevraagd of ik wel moest reageren.

Ik zou denk ik vanwege de bereikbaarheid van het onderste schaduwstation op het tussenniveau helemaal geen groot aantal lange opstelsporen willen hebben, maar me beperken tot alleen de rijlengte, dus slechts twee sporen zo ver mogelijk richting achterwand, eentje heen en eentje terug. Een toeschouwer is allang vergeten welke trein er een minuut geleden uit beeld verdween denk ik en het scheelt je veel problemen bij een calamiteit.

De reden is als volgt. Stel je voor dat het onderste schaduwstation helemaal volstaat met lange treinen en ergens in het midden achteraan is een trein ontspoord. Probeer die dan nog maar eens met 10cm hoogteverschil in de rails te frutten. Het enige dat je dan nog kunt doen is de trein er stukje bij beetje tussenuit vissen (koppelingen los maken etc.) en dat zal ook niet meevallen met slechts zo weinig hoogteverschil. Een hoogteverschil van 20cm is dan al een stukje fijner. Dat bereik je door het tussenniveau zoveel mogelijk weg te laten, dus dat niveau beperken tot het hoogst noodzakelijke.

Andermaal: slechts een mening! :) :thumbup:
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op vrijdag 03 september 2021, 18:41:28
@Rob, bedankt weer voor deze geweldige bijdrage.


@1200Blauw, Ik lag vannacht (je moet wat als je niet in slaap kan komen) precies hetzelfde, allen had ik het idee om er 2 of 3 sporen van te maken.
(Uw mening wordt gewaardeerd.  :thumbup: )

@Henk, Ik begrijp wat je bedoeld, tegen de muur het doorgaande spoor en vooraan de wachtsporen. (ga ik ook mee puzzelen)  :thumbup:

Ik kan het schaduw station ook nog lager maken en een wenteling meer in de klimspiraal, b lijft het probleem van bereikbaarheid in de wachtsporen!
Het schaduw station heb ik nu op 500mm en het zichtdeel op 900mm, hoogteverschil 400mm, daar kan ik (nu nog) makkelijk tussen. Als de wachtsporen daar op 800mm komen zou dat voldoende moeten zijn omdat het schaduwstation daar 600mm diep is. (wordt wel krappe sokken).
Om het rangeer deel daar iets omhoog te maken is ook een optie, alleen zit ik daar met een schuin dak en kan het dus niet helemaal tegen de achterwand. (was in de plannen ook al niet).

Ik ga van het weekend wel even puzzelen met de oplossing van Rob (speeltmettreintjes), misschien kan ik van zijn bijdragen wat sporen verwijderen en kom ik beter uit qua hoogte en diepte en eventueel zoals Henk aangaf de sporen wisselen (voor- en muur- kant).

Genoeg te puzzelen dit weekend.  :-)

Allen weer bedank,
Groet Ron.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op zaterdag 04 september 2021, 01:16:53
In vergelijking met je station zijn die wachtsporen inderdaad te kort. Is het geen optie die te verleggen naar de onderzijde, daar heb je 3,66 meter ter beschikking.

Bepalend voor waar de opstelsporen kunnen komen, is de plaats voor de onvermijdelijke keerlus. Dat betekent dat er sporen onder het station door moeten en om voldoende te dalen is een meter of 3 aan spoorlengte nodig. Daarmee valt de optie van opstelsporen langs de muur van 3,66 af, lijkt me. En dan heb ik het nog niet eens over de bereikbaarheid.

Eerlijk gezegd zie ik geen goed alternatief voor de keerlus dan rechtsachter in de hoek. Weliswaar is dan bij een probleem ver achterin de bereikbaarheid niet ideaal, maar een betere plaats zou ik niet weten. Met de keerlus in de hoek vind ik het logisch om de opstelsporen ongeveer te leggen waar Ron ze ook al had gedacht. Ongeveer, want ze kunnen langer en de zes sporen hoeven niet strak langs de muur. Uitgaande van 60 cm als breedte van de baan, kunnen ze zelfs nog iets naar links, dan liggen ze vlak langs de rand, dus dat heb ik uitgewerkt. De parallelafstanden zijn trouwens allemaal kleiner dan 77,5 mm, daardoor liggen de achterste sporen ook minder ver weg. Het scheelt maar 5 à 6 cm, maar alle kleine beetjes helpen, nietwaar?
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op zondag 05 september 2021, 14:22:50
Rob ik sta elke keer weer versteld van de snelheid waarmee jij telkens de baan weet aan te passen naar een beter plan.  :thumbup: :thumbup:
Nou zat ik van de week (s'nachts) ook te denken aan wat 1200Blauw schreef over minder wachtsporen (dacht zelf aan 3 sporen) zodat er meer bereikbaarheid was.
Hoe sta jij daarin? Die 3 zouden voldoende moeten zijn om niet de zelfde trein terug te zien in het station.

Groet Ron.

Ps. (de antwoorden zullen wat langer duren, ga eerst nog even op vakantie).

Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 05 september 2021, 23:29:34
Nou zat ik van de week (s'nachts) ook te denken aan wat 1200Blauw schreef over minder wachtsporen (dacht zelf aan 3 sporen) zodat er meer bereikbaarheid was. Hoe sta jij daarin?

Die wachtsporen zie ik niet alleen als middel om variatie in de treinen bij het station te krijgen maar ook als extra opstelruimte, als aanvulling op het grote schaduwstation. Naar mijn idee kun je nooit te veel opstelruimte hebben. Vooropgesteld dat het bereikbaar is, zou ik zo veel mogelijk opstelruimte maken. Als je de industrie wat verhoogd aanlegt, zijn de vijf wachtsporen zijn redelijk tot goed bereikbaar, alleen voor de sporen in de hoeken moet je wat verzinnen.

Voordat je omwille van de bereikbaarheid minder wachtsporen maakt, zou ik eerst nadenken over oplossingen voor twee grotere problemen met de bereikbaarheid bij dit ontwerp: de paarse verbinding langs de muur en de gele keerlus in de hoek. Pas als je weet hoe je dat gaat aanpakken, lijkt het me zinvol om te overwegen de bereikbaarheid van de wachtsporen te verbeteren. En dan denk ik niet aan het weglaten van een wachtspoor, maar eerder aan het aanpassen van de gele wisselstraat onder het station: daar heb je slechts 10 cm hoogteverschil en zoals ik het had getekend, is de afstand van de rand tot het verst liggende spoor zo'n 60 cm. Met mijn armen kom ik daar niet tussen, daar zou ik al een grijper moeten gebruiken. Met een andere wisselstraat is die afstand best terug te brengen. Simpel gezegd, hoe kleiner die afstand, des te korter de opstelsporen kunnen zijn.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op maandag 06 september 2021, 21:01:35
Hallo Rob,

Ik heb het plan van je overgenomen en ben zéééér tevreden.
Is het misschien een idee om nog een klimspiraal(tje) aan te leggen, links en/of rechts van het station.
Ik heb even gemeten en als ik rechts 10cm van de muur ga kan ik 8,5cm omhoog (vanwege schuin dak).
Het station mag van mij best hoger komen te liggen.
Ik was al wat aan het puzzelen maar krijg het niet (sluitend) voor elkaar. Ik moest telkens het station naar links schuiven.
Misschien weet jij een oplossing

Groet Ron.

Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op dinsdag 07 september 2021, 12:52:19
Een spiraal aan de linkerkant van het station past niet. Uitgaande van vlak liggende stationssporen kan de daling ingezet worden bij de wisselstraat, te beginnen met de drie 24612's, maar vanaf dat punt is er simpelweg niet de ruimte om genoeg hoogteverschil te maken zonder sterk te dalen. De paarse sporen lopen niet voor niets zo ver naar rechts voordat ze onder het station door gaan.

Rechts een spiraal gaat ook nauwelijks. Als het alleen om stijgingspercentages en hoogteverschillen zou gaan, zou het weliswaar makkelijk kunnen, maar zonder bijzondere maatregelen zullen de sporen in de spiraal onbereikbaar zijn: door het onderliggende schaduwstation is het niet mogelijk om een mangat te maken. Bovendien betekent een spiraal dat de erboven liggende wisselstraat van het station erg ver van de rand van de baan komt te liggen. Alweer een uitdaging voor de bereikbaarheid.



Ik kreeg nog een idee over het bereikbaar maken van de gele wachtsporen annex keerlus. Daartoe heb ik de wisselstraat onder het station zodanig veranderd dat de wissels minder ver van de rand van de baan liggen. Het gevolg is dat de wachtsporen korter zijn, maar door ook aan de andere kant de wisselstraat aan te passen wordt dat weer goedgemaakt. Het belangrijkste is echter dat de keerlus nu voor een groot deel netjes onder de zichtbare sporen ligt, waardoor het mogelijk is om een mangat in die lus te maken. Dat was dus het idee dat ik had gekregen. Daarbij denk ik aan een mangat met afneembare scenery om ook de zichtbare sporen in de hoek bereikbaar te maken want die liggen inmiddels behoorlijk ver van de rand.

Nadat ik de wachtsporen annex keerlus had veranderd, heb ik nog wat rangeersporen neergelegd. Ik heb daarbij niet zozeer gedacht aan rangeermogelijkheden, maar aan de gele sporen er onder. Het duidelijkst komt dat naar voren bij het diagonale spoor dat boven een stukje van de keerlus ligt. Daar ligt het niet in de weg, terwijl een spoor boven het mangat lastig zou zijn bij het maken van afneembare scenery. Een ander aandachtstpunt bij het leggen van de rangeersporen  is dat zowel de wisselstraat aan de rechterkant van het station als de gele wisselstraat eronder bereikbaar moeten blijven. Dat is de reden dat de rangeersporen, afgezien van dat diagonale, nergens ver van de muur liggen. Zoals ik het heb getekend, is de baan langs de muur van 320 cm op het smalle deel slechts 60 cm. En de kortste afstand van de rand tot de muur van 365 cm is ook maar 65 cm.

Na deze aanpassingen denk ik er nog twee belangrijke aandachtspunten voor de bereikbaarheid zijn: een klein deel van de paarse sporen tussen het station en de muur, en delen van het grote schaduwstation.


Het station mag van mij best hoger komen te liggen.

De aangegeven hoogtes zijn natuurlijk relatief. Min of meer willekeurig had ik het station op 900 gelegd. Daaruit volgden de wachtsporen op 795; door de iets aangepaste wisselstraat kan dat nu naar 790. Om daar genoeg werkruimte boven te creëren, wilde ik het rangeergedeelte een stuk hoger dan het station en dat is bereikt door ook maar meteen de beide engelsmannen hoger te leggen. Zo kunnen de treinen makkelijk oversteken tussen de twee rangeer-/industriegebiedjes. Tenslotte kun je met de spiraal net zo ver naar beneden als je wilt. Met 4,5 omwentelingen komt het schaduwstation op ±500 cm. Lager zou ik niet gaan want dan kun je van onderen niet meer goed in de spiraal komen. Misschien is 500 voor jou zelfs al te laag. Voor meer ruimte boven het schaduwstation moet je gewoon de bovenbaan hoger leggen -  voor zover het schuine dak dat toelaat natuurlijk. Of je vraagt aan Peter de geluidsman hoe hij een spiraal met uitneembaar segment heeft gemaakt.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Lobomotion69 op dinsdag 07 september 2021, 15:13:42
Leuk Rob, moet dat mangat dan rechtsboven in de hoek komen, begrensd door de gele en de blauwe sporen? Daar ligt toch een schaduwstation onder? Hoe wil je daar dan inkomen?
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: RoCoMaDu-26 op dinsdag 07 september 2021, 22:03:11
Hallo Rob, wederom bedankt voor deze uitwerking van het sporenplan.
Ik vind het helemaal "te gek" zo.
Over de bereikbaarheid maak ik mij nog niet zo'n zorgen, ik kom (nog) makkelijk onder de 40cm door.
En als ik het zo bekijk; -als ik van de keerlus van de wachtsporen een deel uitneembaar maak kan ik daar ook in de hoek komen.-
Het industrie terrein wou ik al uitneembaar (eventueel opklapbaar) maken.

Helaas kan ik de sporen (aansluitsporen station) niet hoger maken dan 900mm vanwege het schuine dak daarboven

Hallo Henk, je heb helemaal gelijk dat er nog een schaduwstation onder komt, maar met een verwijderbaar deel in de keerlus zou het moeten lukken om ook in de hoek te komen.

Hieronder het volledige plan:
Het schaduwstation en klimspiraal:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4mR5OpeiL6B6fkpCDCyywjCYmBRGHRp3sJG9gKNLrBYHmJg3jffME4CNjtV8cGai05v32dHl0Wg7TGc3wETEsntspX4XIPS0OaafxPbEc5FsB9AeljZS6raTF1cmZnTiOYfK2XB2kx5Vz94qWvgR-V4m98jX8mfC6I-mOJWBuXKODXWkR3CGuf06_NE7sdfZZL?width=800&height=680&cropmode=none)

Het klimspiraal, industrie en hoofdstation:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4moDY6PtMFjhYE2UgVT_ojLEeaMe0OUEm2738YS-cud82b60bQLiT7v3dnLpQSSdt14G0TsbQj4IQBZZlKMzMu_Hm1LT8qh8pDdlHE1bxn-2msDKwlSHprUH6Mn7vDAWWcFPIRgz2khIQhWlq7TiTd2EWy6sAO33_kEqgm2FiF5M6VIrVIJyIOUOZ6gUA1tMXa?width=800&height=680&cropmode=none)

De wachtsporen:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4mSd6XSzlLmoax_WjxYMTW_Bll01H1gHNj3lSVH3Yvdt49RHBF3fGucgVnDXNDCGUgHxpu5EMRmMoxzDPpqzz82bMusGA27U6ToGgHiVsv2ihQXYVgR5ww4pyUDdA5tNnYbF4e-S-uvatAkJnx_AZgr3RdoXcxZIGjbuUgvLGW57SOQ_PRYGWNPKecrFiIz3ta?width=800&height=680&cropmode=none)

3D zichtdeel:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4m01wZR8w6Fs585yBdap2l2QY8esyfDSjk_Ije1jo7gW91kAcH57Q6Gbqr2PPz27NaF1jViOVB5LMCScclO-tFUL_4CgNVYUIxcodvWU1Wzpf99JQaQttf3P5y5qq03QkeDHxifyi2ySowhXcHKWXJhrCcDviiCOFJ9-zdBXe3npVI4oytA8ec_QcwnNncYafc?width=1920&height=813&cropmode=none)

3D complete plan:
(https://bn1302files.storage.live.com/y4msPTKDftAenumNUZYm0v5A2UV1UAiWT_DhNziViXQnKPE-qGjUjy3VHk3m0P6A9I9eUWyLI_hx1Dj-bpBAbKU3SQLWYKxJ0QE76iCy3pBhOwMm8R4iYCb-bBJKik0dLE5acCESR2FJ_2UZ1d2XDQVVg9Zl1QyH_A3Ro12ZHGt5Nw13pncZ3hvP1PiyKuMR8cT?width=1920&height=813&cropmode=none)

Met de hoogte kan ik nog wel wat spelen om er geen vlak landschap van te maken.

Als bijlage het complete plan in "any".

Groet Ron
(die na zijn vakantie gaat beginnen met bouwen  :-) )
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op woensdag 08 september 2021, 00:56:59
Leuk Rob, moet dat mangat dan rechtsboven in de hoek komen, begrensd door de gele en de blauwe sporen? Daar ligt toch een schaduwstation onder? Hoe wil je daar dan inkomen?

Zoals Ron het van plan is, liggen de voorste sporen van het schaduwstation inderdaad wat in de weg, maar ze beslaan maar een klein deel van het mangat. Ik verwacht dat het met een enigszins flexibel lichaam geen enkel probleem is om er in te komen, je hoeft immers alleen maar onder het spoor van de gele keerlus door en dat ligt op 790. Ruimte zat. De toegang tot het mangat in de spiraal is veel krapper, dat lijkt me heel wat lastiger. Om in het mangat iets aan de baan te kunnen doen, zullen wel twee of drie van de sporen van het schaduwstation leeg moeten zijn, maar dan moet ook dat mogelijk zijn. C-rails is sterk genoeg om op te zitten of staan. Als het zo uitkomt, zit ik er ook wel eens op (met een kussen, dat wel, dat zit prettiger). Hieronder heb ik een plaatje toegevoegd waarop de vrij te laten sporen gemarkeerd zijn.

Als blijkt dat dit toch teveel gevraagd is, kan er nog gemakkelijk wat gesleuteld worden aan het schaduwstation. Bijvoorbeeld door langs de muur van 256 een paar sporen minder te maken en pas langs de muur van 320 meer sporen toe te voegen. Sterker nog, daar hoeft het niet bij 6 te blijven, er passen makkelijk 8. Ze zijn daar bovendien prima bereikbaar: minder dan 60 cm van de rand van de baan en veel ruimte er boven. Dat sleutelen kan sowieso geen kwaad. Zo vind ik de wissels vlak bij de spiraal te slecht bereikbaar, dat zou ik niet zo doen. En over de bereikbaarheid van de sporen onder het station hebben we het eerder al uitgebreid gehad.
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: Butselboy op woensdag 08 september 2021, 22:37:06
Citaat
Over de bereikbaarheid maak ik mij nog niet zo'n zorgen, ik kom (nog) makkelijk onder de 40cm door.

Het gaat daar niet om: om te kunnen werken moet je kunnen zitten en ook nog een arm door het mangat krijgen. Dan lijkt met een minimale hoogte van de vloerplaat van 70 cm geen overbodige luxe voor een normaal gebouwd mens (170-180 cm hoog). :warning: Bovendien zit het mangat in een hoek zodat je niet om je as kunt draaien.
Ik zou eerst een proberen met een stuk karton van 1m x 1m waarin je een mangat uitknipt, en nagaan of er in uw banenplan voldoende ruimte is voor je hoofd en je voldoende vrije armslag hebt terwijl je toch nog comfortabel kunt zitten.
Ik spreek van ondervinding: ik moet dikwijls het werk daar overlaten aan mijn kleinzoon. Maar eerlijk is eerlijk: zelf ben ik niet van de lenigsten! :-)

Jos
Titel: Re: Halve zolder ter beschikking.
Bericht door: speeltmettreintjes op zondag 12 september 2021, 09:33:59
Omdat de sporen van het schaduwstation op sommige plaatsen slecht bereikbaar waren, of, bij de gele lus, enigszins in de weg lagen, heb ik er nog een keer naar gekeken. Met een iets andere opzet zijn bijna alle sporen redelijk tot goed bereikbaar te maken.

Wat is er allemaal gewijzigd? Wel, aan het begin zijn de twee slechtst bereikbare wissels weggelaten (om de overige twee te bereiken, is nog wel enige lenigheid vereist). Dat is niet alleen beter voor de bereikbaarheid, maar doordat er nog maar 4 parallelsporen liggen, wordt ook het werken in het mangat binnen de gele lus wat makkelijker.

Ten tweede zijn er, ter compensatie van de verdwenen opstelsporen, langs de muur van 320 twee sporen extra gekomen.

Ten derde, en het meest ingrijpend, zijn de wijzigingen van de sporen onder het hoofdstation. Met 8 parallelsporen op een hoek van 21,4° ten opzichte van de muur, hetzelfde als de stationssporen, wordt de ruimte optimaal benut. Alleen de sporen rechts in de hoek liggen nog wat ver van rand of mangat, voor de rest lijkt het me allemaal goed te doen, temeer daar alle wissels nu dicht bij de rand van de baan liggen.

Tenslotte nog een opmerking over het omloopspoor: op een bepaald punt lijkt dat misschien te dicht bij een bocht 24530 te liggen, maar dat is maar schijn. De parallelafstand is daar ±58 mm en bij zo'n ruime bocht is dat ruim voldoende.