Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.

Gestart door tomhas maandag 15 juli 2013, 19:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Goedenavond,

Ik ben begonnen om met een testbaantje het digitaal en automatisch rijden te leren. Ik heb een C-rails baantje (zie bijlage, virtuele server versie) gemaakt. Nu wil ik een trein automatisch laten rijden, maar dat lukt niet. Ik kom er zo even niet uit hoe dat komt.
Ik werk met een SRSEII via wifi verbonden met mijn laptop; daarnaast een proeflicentie van iTrain om te leren kennen en te testen.

Als ik de 1652 sleep naar blok 1 en start, gebeurt er wel wat maar zie ik geen trein virtueel rijden. Wat klopt er nog niet aan mijn testbaan?
Ik ben een newbie in digitaal rijden en iTrain, hopelijk kunnen jullie mij een stapje verder helpen.

groet,
Jan
jan demo baan.tcdz
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Je kan virtueel rijden maar dan moet je wel zelf de bezetmelders 1 voor 1 aanklikken.
Het beste kan je dan de Ctrl knop ingedrukt houden dan gaat de bezetmelder even aan en gelijk weer uit.
Dat het gelijk weer uit gaat is belangrijk anders blijft een bezetmelder het blok bezet houden.
Ik zie dat de bochten niet zijn mee geselecteerd, kan je beter wel doen.
Locs moeten nog wel geijkt worden.
Kijk in het tabblad Diagnose daar staan nog wat zaken in die aangepast moeten worden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Zo ziet het er dan uit.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Goedemorgen Tom,

Dank je wel voor je adviezen, ik ga er mee aan de slag!

groet,
Jan
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Het is gelukt, de virtuele baan werkt nu idd! Net ook de echte demobaan aangesloten en getest; hier rijdt de NS1206 ook al automatisch  :thumbup:

groet,
Jan
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Jongens, ik heb een proeflicentie van ITrain om er eens mee te spelen. Eerste wat ik wil is verbinden met de CS3. ITrain komt dan default met poort 15731. Er draait evenwel niks op die poort op de CS3. Hoe kan ik die verbinding maken, moet er toch minstens op de CS3 een proces luisteren. En hoe kan ik op mijn CS3 inloggen ? Weet er iemand een  user/password? Kunnen we met netstat even kijken wat er op welke poort draait.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
waarom stel je die vraag hier ?
op het i-train forum is er een speciale rubriek voor dit soort problemen.

cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat  @citaat

En er zijn ook nog handleidingen.....

Groet, Anne W
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Dus ... in de thread ITrain vraagbaak voor starters, moet je geen startersvragen stellen, duidelijk.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ja schijnbaar mag dat niet (meer) Theo.

Hopelijk vindt je snel antwoord op je vraag ikzelf kan je helaas niet helpen.

Groet Michel
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat

Is een forum hetzelfde als een handleiding? Ik vind het prima, maar door antwoord op dit soort vragen te geven leert de vrager helemaal niets en iTrain is heel ingewikkeld voor mensen die handleidingen niet willen lezen en proberen te begrijpen.

Dit is een goedbedoeld advies van iemand die niets met iTrain te maken heeft, nog een tweede goedbedoeld advies: iTrain is kleine letter "t" gevolgd door een hoofdletter "T", net als bij de spullen van Apple.

Groet, Anne W

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Wat een flauwe reacties hierboven. Lijkt wel het gevreesd  iTrain forumm... ;-)
Het poortnummer is namelijk goed.
Het gaat kennelijk ergens anders mis. Staat TCP ingesteld in iTrain als protocol? Ik vermoed van wel.

Vaak werkt het het beste om je centrale een vast IP adres te geven. Heb je dat al geprobeerd?

En met het juiste adres (zie handleiding) kun je gewoon via je webbrowser in je CS kijken. Als dat lukt, zal verbinding maken door iTrain wel makkelijker zijn, of gewoon lukken.

Nu lijkt er nog helemaal geen verbinding tussen computer en CS te zijn. Dat is altijd even puzzelen als ICT niet je grootste hobby is.

Succes!

Peter

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hoi Theo,  Ik zelf rij met iTrain en CS3+ .  stuur mij maar een PB bericht dan geef ik je mijn tel. nr  Kunnen we even bellen. Praat makkelijker dan via het forum.  Ik zelf heb de kennis gehaald uit de filmpjes van Jeroen Balkema op YouTube en de nederlandse handleiding ( 250 pag.)  van iTrain  Grt Ton
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
De video's (tutorials) van Jeroen Balkema staan per onderwerp gerangschikt op het i-Train forum.
https://berros.eu/itrain/forum/viewforum.php?f=128
Aflevering 3.2 "Instellen van interfaces" zou uitkomst kunnen/moeten bieden.
En deze reactie is niet als "flauw" aan te merken maar bedoeld de vragensteller te verwijzen naar een forum waar voor hem als beginnend i-Train gebruiker nog veel meer informatie beschikbaar is.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Dag Theo

ik stuur je hierbij 2 foto's met de instellingen zoals ik het doe tussen mijn CS3 en iTrain; Als je nog vragen hebt, shoot!
groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
oeps, hier 2de foto
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Is het gelukt Theo?
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
ik heb als het goed is nu mijn hele(aanstaande) baan in Itrain gezet

het gedeelte van het schaduw station werkt nu heb nu ook de rest alvast getekend.

nu heb ik een vraag ik heb twee sporen over andere getekend in het midden onder op de tekening vanaf station 2 naar beneden.
is dit een probleem later of kan dit gewoon?


baan plan.jpg

het is het stuk waar de rode lijn omhoog gaat


Gr Ed
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
nee geen probleem!
je ziet ook de grijze rand om de stukken rails en iTrain weet dat ze ongelijkvloers elkaar kruizen.

groetjes, Ruud
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Beste mensen,

Ik heb een klein vraagje.
Langzaam aan ben ik begonnen om nieuw baanplan (Engental-Burg) in iTrain te tekenen.
Niet dat het haast heeft, want ik werk nog aan Engental, maar over een aantal jaren ga ik een nieuw en eenvoudiger baanplan opzetten.
Daartoe gebruik ik verloren uurtjes om alles alvast rustig tot in de puntjes voor te bereiden.

Mijn nieuwe en kleinere station heeft 2 opstelsporen die elkaar kruisen (géén engels wissel dus).
Nu wil ik dat het spoor van deze opstelsporen al voor de kruising bezet worden gemeld.
Hoe doe ik dat in iTrain?
Moet ik daarvoor 2 bezetmelders tekenen (1 vóór en 1 na de kruising?
Ik kan namelijk in iTrain niet de rails voor en na de kruising als 1 blok, met 1 melder definiëren.
Of moet ik 2 blokken maken?

Wie heeft de ervaring?kruising opstelsporen.jpg

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Ja dat worden 2 blokken.
want het andere spoor kan dus niet in zijn blok liggen

Gr Ed
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
je kan ook de rail 2209 koppelen aan een van de kruiswissel 2257 zodat het 1 geheel wordt. ("ken aan groep toe" in schakelbord iTrain)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Martin,

De blauwe 2274 en de rode 2209 moet je aan een wissels koppelen/vastmaken.

stel je koppelt de blauwe 2274 aan de 2273 dan wordt de lengte van je afbuigende spoor in iTrein de lengte van de 2273 + de lengte van de 2274.

de rode 2209 kun je aan de 2275 koppelen en dan wordt de lengte in iTrain de lengte van de 2209 + de lengte van de 2275.

En zo als Rudibeer schrijft: ken aan groep toe.

Tenminste zo heb ik het gedaan.

Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Keep it simpel: gewoon 2 blokken
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat dat wordt volgens mij in de vorige 2 posts al aangegeven
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Bij herhaling blijft het beter zitten ;)
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 11 april 2024, 20:57:43Nu wil ik dat het spoor van deze opstelsporen al voor de kruising bezet worden gemeld.
Waarom wil je dat?
Je schrijft in feite dat het blauwe blok rechts van de kruising al bezet moet worden gemeld terwijl de trein nog vóór de kruising aan het rijden is. Dus nog niet in het blok rechts aanwezig is. Dat gaat tegen alle logica in: Aanwezig melden terwijl je er nog niet bent.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat
Op het moment dat ik een klein wagonnetje op de railstukken 2274 of 2209 ga zetten, is het hele opstelspoor achter de kruising onbereikbaar, dus bezet.
Nu heb ik maar 2x enkele railstukken ontworpen, maar dat kunnen er ook natuurlijk net zo goed wat meer zijn voor de kruising.
Ik denk erover om die railstukken met een terugmelddraadje te verbinden aan het draadje naar de terugmelder van het blok van de opstelsporen achter de kruising.
Dan geeft iTrain bezet over het gehele traject (vóór en achter de kruising), ongeacht waar e.e.a. staat geparkeerd.
Je houdt daarmee iTrain een beetje voor de gek.
Ik hoef dan ook geen extra blokken te maken en doe net of het gedeelte voor en na de kruising één blok is.
Dat moet toch kunnen of zie ik wat over het hoofd.?




Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 16 april 2024, 20:17:52a) Op het moment dat ik een klein wagonnetje op de railstukken 2274 of 2209 ga zetten,

b) Je houdt daarmee iTrain een beetje voor de gek.
Ik hoef dan ook geen extra blokken te maken en doe net of het gedeelte voor en na de kruising één blok is.
Dat moet toch kunnen of zie ik wat over het hoofd.?
a) Dan krijg je dat wagonnetje alleen met handmatige besturing daar weer vandaan.

b) Het is nog maar de vraag of je iTrain voor de gek kunt houden.
Waar tel je de lengte van de korte railstukjes bij op? Als je dat bij het andere deel van het blok doet dan stopt de trein op het wissel. En kun je de losse wagon alsnog niet ophalen.
Er is mogelijk een verschil tussen Klassiek en 'Gebruik posities'. Maar wees er verdacht op dat in versie 6 alleen nog met 'Gebruik posities' gewerkt kan worden.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Martin,

Ik heb het al eerder geschreven:
Citaat van: Trainhenk op donderdag 11 april 2024, 22:08:19De blauwe 2274 en de rode 2209 moet je aan een wissels koppelen/vastmaken.

stel je koppelt de blauwe 2274 aan de 2273 dan wordt de lengte van je afbuigende spoor in iTrein de lengte van de 2273 + de lengte van de 2274.

de rode 2209 kun je aan de 2275 koppelen en dan wordt de lengte in iTrain de lengte van de 2209 + de lengte van de 2275.

En zo als Rudibeer schrijft: ken aan groep toe.

Tenminste zo heb ik het gedaan.

Wat maakt het uit hoe lang de wissel is?
Even sterk overdreven; desnoods maak je een wissel van een meter lang.

Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Goedemiddag

ik bn verder aan het gaan om mijn boven baan aan te sluiten op de bezet meldrs.
nu ben ik bij no 13 van de (Rosoft) bezetmelders op mijn ecos kan ik zien dat no 13-1, 13-2 en 13-3 aangeven als er een bezetmelding is
helaas komt hij niet binnen op mijn iTrain display
Oftewel mijn bezetmelding van de ecos word niet overgenomen,

Als ik in iTrain via de pijltjes in het melder nummer omhoog ga naar bv 12.5 dan word het wel juist aangegegeven, maar daarin tegen als ik dan naar boven ga 13.3 dan gebeurd er niets meer. Dit geld ook voor 12.2 en 12.3

en dus word er ook geen blok paars dat er iets staat

wat zie ik over het hoofd?

Gr Ed

Ed Flameling 26-04-2024.tcdz
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Voor mij betekent het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg omdat in het baanplan(grid) de blokken en terugmelders geen benaming en/of corresponderend nummer hebben.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
hetgeen nog geen naam of nummers heft is ook nog niet ingevoerd omdat ik het baanplan op mijn werk maak

maar het probleem ligt dat itrain de bezetmeldingen van de 13e melder niet overneemt van mijn ecos

op de ecos zijn de meldingen wel te zien maar geeft ze niet door ( dit geld alleen voor melderblok no 13 op dit moment zijn van bezetmelder 13 de nummers 1,2,3,4,en 5 ) aangesloten
deze reageren wel in de ecos maar op een of andre manier niet in Itrain
de melders 1 t/m 12 doen het wel

zowel in de ecos als in iTrain Zoals al eerder geschreven als ik bv melder 13.1  verander naar 12.5 en zet op melder 12.5 een lok dan reageert iTrain wel, maar vanaf 13.* werk er geen een

Dus ergens word melderblok 13 niet doorgegeven

ik hoop dat het nu wat duidelijker is

Gr Ed

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Heb je het aantal s-88 modules correct in de ecos geconfigureerd ?
zie paragraaf 15.3.1 van de handleiding van de ecos.
Het aantal modules aangeven in i-Train is niet noodzakelijk.

Cees
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Cees,

wat ik al aangaf bij de ecos werkt het wel en kan ik ze zien oplichten

alleen in iTRain gebeurd er niets op de melders aangesloten op de 13e melder

Gr Ed
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
als je deze melder vervangt door een andere melder en dan kijkt wat er gebeurt?
ondanks dat ecos wel ontvangt.
terugmelderadressen staan op "standaard"?


Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
wat ik al heb gedaan
is dez melder een nummer geven wat al in gebruik is nl 12.5 als deze aangaat gaat hij ook mee
dus ik vermoed dat de instellingen van de melder goed staan


maar wat er mis is weet ik dus niet

Gr Ed
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Goedenavond iedereen,

Onlangs ben ik begonnen met het bouwen van mijn baan, hiervoor ben ik bezig met iTrain. Echter heb ik een vraag of het realistisch is zoals ik het gemaakt heb. In de bijlage heb ik mijn baan zoals deze is en het iTrain bestand. Het gaat mij met name om de ontkoppelaars en het rangeergedeelte. Is dit zo mogelijk of moet ik 1 melder gebruiken per rangeerspoor?

Mochten er op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

D1bbes
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Hi,

hierbij wat uitleg:
-   Ontkoppelaar in schakelbord zetten en groeperen in het blok
-   Positie in voeren in eigenschappen, volgens volgende/vorige
-   In een trainroute invoeren in het positieveld ( een wacht moet ingesteld zijn) in het blok met de OK.Dan een actie invoeren ( OK uitvoeren: ontk 1st, Loc of laatste)in de routeeditor ( of nwe actie maken) om de OK te activeren

Er zijn ook goede videos op youtube: Bob Fuller , playlist iTrain supplement, video 11 gaat over bontkoppelaars. Succes.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Heren,

Ik zocht informatie over de lengte van de wissels voor in Itrain.
Nu kan je zelf wel meten, maar er was een topic over die dit al eens had besproken.  I.p.v. een topic opzoeken staat het nu in de geweldige Wiki.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie&action=submit

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie

Mochten er aanpassingen nodig zijn, graag doorgeven. Zal rottig zijn als er iets niet klopt.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Tony,

 @citaat

Als ik de link open kom ik in de modus om de pagina aan te passen en is slecht leesbaar.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie

Deze werkt beter.  ;)

Henk
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Oeps, foutje bij knip en plak

Ik mis alleen wel de lengtes van de bogen. Als iemand die nog heeft dan zal ik dit er bij zetten.

Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Best niet zomaar die lengtes overnemen. je moet ook rekening houden met de afstand waar de rail geknipt/gedremeld is tot het einde van die rail. Zelf meet ik altijd , waar ik erbij kan tenminste
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
 @citaat Wellicht heb je het over K rails.

Dit gaat over C rail. Mits je natuurlijk de spoorstaven aanpast dan klopt het inderdaad niet meer, maar dan spreek je over MM i.p.v. CM.
Re: iTrain vraagbaak voor starters. Altijd tcd of versie 5 tcdz bijvoegen.
Indeed