Citaat van: Jan22 op donderdag 21 februari 2013, 15:46:51
Dinsdag raakte ik in discussie met enkele N-spoor rijders. Zij moesten hun rails alsmaar oppoetsen met wasbenzine, en dan uitwrijven met een doekje. Vooral Trix- en Fleischmann (messing) rails zou aan dat euvel lijden. In tunnels had men totaal geen last van het zwarte vuil (fijnstof?). Volgens hen was dit bij Z-spoor nog erger.
Vreemd, wij k-railers poetsen toch zelden onze RVS-rails op.
Wat maakt hun rails zo stoffig? Of is de onze dat ook?
Hoi jan,
Waarom een discussie?
Dat is nergens voor nodig,want stof heeft altijd invloed op de contacten en op de rails,zeker als dat contact alsmaar kleiner wordt.
Bij 2-rail ben je ook nog afhankelijk,van beide railstaven om stroom door te voeren,maar vergeet ook niet het vuil wat in de locomotief terecht komt,of er juist vandaan komt.
Wrijven met een droge doek,kan ook zorgen voor statisch elektriciteit,en dat trekt ook stof aan
Wellicht kan een anti-statische doek hier uitkomst bieden.
Ook bij 3-rail heb je net zoals bij 2-rail,maar contact op enkele kleine puntjes,als je ziet waar de wielen de rails raken,en met de puko's heb je dan nog een klein voordeeltje.
De sleper heeft een groot contactvlak,en dan heb je nog beide railstaven over.
Hierdoor heb je met analoge 3-rail,minder last van stof en vuil,maar dit veranderd wel een beetje als men digitaal gaat rijden.
Decoders moeten nu eenmaal hun informatie goed door krijgen,en er wordt vaak alleen naar de sleper gekeken.
Vergeet ook niet,dat de massa een duidelijk punt van aandacht is,en die is lang niet bij elke lok hetzelfde.
Veel met de treinen rijden,heeft ook effect op het schoonhouden van de baan,dat wordt ook nog weleens vergeten.
Want lang niet op elke baan wordt dagelijks gereden,uitzonderingen daargelaten.
M.v.g.
Hans V200.0