Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

nieuwe baan 130 bij 360

Gestart door wiebrand woensdag 17 juni 2015, 08:57:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
nieuwe baan 130 bij 360
Wie kan mij helpen aan een leuk nederlands baan ontwerp,ik ben iedere keer eigenwijs om teveel te willen op mijn plaat.
Dan heb ik te weinig ruimte voor scenery.
Mag 2 lagen hoog.
Maar wil wel rij mogelijkheden dus niet rondjes rijden.
Ik rij c-rails.
Ik zie wel leuke ontwerpen maar dat is allemaal met bergen.
Wie kan mij helpen met een begin opzet zodat ik deze verder  kan uitwerken.
Liefst het hondebot principe.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
en wil je een schaduw station?

Zo ja kijk eens naar onderstaand baanplan of je daar ideeën uit kunt halen:

(klikkie doen)
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hallo Wiebrand,

heb je al eens gekeken op de website van Märklin? Daar staat bij <support>, dan <brochures> o.a. een boek met voorbeelden van eenvoudig tot iets ingewikkelder. Kijk maar eens >> HIER KLIKKEN << voor dit boek, dat je kunt downloaden. Ook staat er bij de hoofdpagina <support> helemaal onderin een link naar baanplannen, die in het magazine zijn gepubliceerd.

en als je wat ideeën of wensen hebt, afmetingen opgeeft enz. dan zijn er vast wel forumleden die je willen helpen.

succes,

Groeten
Roel
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Ja graag
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Dat zijn allemaal banen voor rondjes rijden en dat vind ik niks.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Ik wil een nederlandse baan met schaduwstation waar ik niet perse iedere keer in hoef te rijden.
Mijn afmetingen zijn 130 bij 260 rij crails
Ook graag een paar opstelsporen hoofd baan
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Citaat van: wiebrand op woensdag 17 juni 2015, 08:57:28
Mag 2 lagen hoog.
Maar wil wel rij mogelijkheden dus niet rondjes rijden.
Liefst het hondebot principe.

Wie eigenwijs is, mag geen tips verwachten. Maar je spreekt je zelf tegen.
Het hondenbot principe is juist wel bedoeld om rondjes te rijden, en dat wil je niet.
Laat dat dus los en denk in kopstations (een schaduw kopstation, en een zichtbaar kopstation).

Den Helder, Enkhuizen, Emmen, Enschede, Vlissingen of Zandvoort.
Ga er eens kijken, en kijk wat je daar niet aan bevalt.
Heb je meer ruimte: of combinatie stations Groningen, Leeuwarden (doorgangsstations waar ook kop wordt gemaakt).

Het tijdperk maakt ook nogal uit voor wat je kiest.
En wie zegt je dat je je niet beter kunt beperken tot een 2-lagig diorama?
Een doorgaand spoor dat aan de tafelrand ophoudt, waardoor je toch kop moet maken ...

Als ik NL zou bouwen zou ik gaan voor het station van Schin-op-Geul, met op het hoofdspoor om de bocht het schaduwstation. En op het nevenspoor .... (mooi driehoekig stationsplein).

.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Ik bedoel daarmee dat ze niet konstant een richting uitrijden.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2008

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hoi Wiebrand,

Om een ideetje op te doen.
Dit is mijn baan, ook een hondebot.



Groeten,
Ton.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
ik heb ook een leuke baan maar hij is links iets lang gaat een halve cm van de rand af ga proberen dat aan te passen
kan een spoor weglaten dan lukt het al,maar behoud hem liever.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Moet de baan helaas af breken een steun van mijn spiraal zit helaas in de weg ,kan dat niet veranderen.
Op zoek naar een nieuw baanplan.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
ik had een nieuw baanplan (Magazin 02/2012) gezien bij marklin.de maar daar is geen schaduw station onder.
Maar zal graag deze er wel onder hebben "BahnhoffBurgstein".
Wie kan mij daarbij helpen?.
En wil de drie weg wissel links onderin vervangen door wissels.
Deze geven problemen(drieweg wissel).

vgr van wiebrand
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Wiebrand,

Ik heb het plan even opgezocht. Het driewegwissel linksonder zou je kunnen vervangen door een  2 bochtwissels in de boog ervoor. Je moet dan wel een kleinere radius gebruiken voor die boog om het te laten uitkomen.

Een schaduwstation met opstelsporen zou je kunnen creëren door links en recht van het station een klimspiraal te maken en daartussen enkele opstelsporen te ontwerpen.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Daar ben ik niet goed in met klimspiralen zagen'.
Bochtwissels wil ik liever vermijden.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Als je een afbeelding wil posten van het plan wat je in gedachten had?
Dan hoeft niet iedereen het iedere keer op te zoeken ;)
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Sorry maar het is verkeerd gegaan met posten.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hoi Wiebrand,

Dankjewel (Y). Zou je wel openstaan voor de nieuwe bochtwissels in R3?
(Deeloplossingen staan ook in dit subforum).
Tja, zonder spiraal wordt t al snel lastig, hoe had je het dan zelf in gedachten?
Anders moet je voorlangs bijv. langs een rechte helling naar beneden...
Maar enig zaagwerk blijft wel.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Proberen iemand te vinden die de spiralen wil zagen.
het is eerder het uitekenen dan het zagen dat lukt wel met gedult.
waar kan ikdie deel oplossingen vinden
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Oke, dus dan kan je alsnog aan de slag met de oplossing voor het schaduwstation, die chimeara aangaf.
hier staan deeloplossingen.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Ga toch nog even verder zoeken vind de perron lengtes erg klein.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hoe heb je het gedaan met de hoogtes is daar een beschrijving van om spanten te maken?.

groetjes wiebrand
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
kan iemand mij aan een goed baanplan helpen hoeft niet perse dubbel baans te zijn rij nederlanda en duits materiaal.
Pedro had mij veel mooie ontwerpen aangegeven maar het wordt echt te druk en problemen met hoogte .
wil wel graag een schaduw station onder de baan, om de mogelijkheid te hebben om verschillende treinen te laten rijden op het traject.

Re: nieuwe baan 130 bij 360
kevinpijls
gast

Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hey Wiebrand,

Misschien kan je zelf al eens aan de slag met Scarm ( freeware ).. Dan neem je wat baanplannen, waar je leuke dingen in ziet & probeer je die te combineren in scarm. Zo ben ik ook begonnen & dan komt de hulp vanzelf wel als je hier je jpg's plaatst.

Onderstaand plan komt bijv uit een marklin boek.. Misschien kan je hier iets mee.. Dit baanplan is 2.95M lang.

Succes!

Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Deze is te breed volgens mij is het 140 cm breed,het ontwerp paste wel maar had weinig ruimte over voor scenery.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
kevinpijls
gast

Re: nieuwe baan 130 bij 360
Je kan de breedte ook aanpassen, door wat minder stationsporen te gebruiken.. En ook een enkelvoudig traject ervan maken ipv dubbelsporig.  Ik zie nog geen aangepaste versie voorbij komen van je.. Dus ik neem aan dat je nog niet geprobeerd hebt?
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Nee dat heb ik nog niet maar het zijn 130 en 230 bochten die kunnen niet kleiner en minder stations sporen helpt ook niet.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
kevinpijls
gast

Re: nieuwe baan 130 bij 360
Zolang je niet zelf probeert, zal er geen uitkomst komen! Daarnaast past een 24330 op een breedte van 1.30, dus die 130/230 past zeker!

Ik heb een beetje het idee, alsof je een kant/klaar baanplan wil, zonder zelf wat moeite erin te steken..?!
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Oke dat moet je zelf weten als je dat denkt, maar het is frusterend als je een baanplan voormekaar hebt en het lukt niet,na er zoveel tijd had ingestoken.
Ben er ook niet zo handig in het ontwerpen.
Zit altijd met de hoogtes zoveel mooie ontwerpen gezien.
Dat ontwerp wat je liet zien komt uit een boek wat ik ook had.
als je dat denkt moet je gewoon niet meer reageren.

Groetjes wiebrand
Re: nieuwe baan 130 bij 360
kevinpijls
gast

Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hey Wiebrand,

Dat denk ik omdat:

1. Er nergens in je hele topic ook maar iets van uitgetekende ideeen, aanpssingen etc te zien zijn.. ( zelfs geen kladje met potlood/papier).
2. Ik ben ook niet heel erg bedreven in het ontwerpen, maar als je bijv Scarm download, zit daar een handleiding bij, waarin je alle basics kan toepassen in het programma.
3. Daarnaast sla je de adviezen die je krijgt, meteen af.. ( bijv. de bochtwissels.. )

Je geeft gewoon aan.. Dit kan ik niet, dat kan ik niet etc etc.. Maar je echt erin verdiepen, dat doe je volgens mij niet..? Als ik verkeerd zit, dan zie ik graag het tegendeel bewezen :)

Ik snap dat het misschien soms wat frustrerend kan zijn dat je baanplan niet past.. Daarom raadt ik je aan om toch al eens iets te gaan proberen met scarm of andere programma's.. Er zijn er namelijk zoveel, met allemaal een uitgebreide handleiding.. Hoelang ben je al bezig met je baanplan design..? Daarnaast denk ik dat je teveel wilt, voor een "starter". Begin anders een met een simpel, standaard baanplan uit een boekje & ga vanuit daar verder met het verdiepen in alle benodigde onderwerpen/aspecten van modelspoor.. Dan zul je zien dat je vanzelf verder komt..

Ik ben momenteel ook al dik 1,5 jaar bezig met het ontwerpen van mijn " ideale " baan.. En die is er ook nog niet!

Ik wil je er gewoon voor behoeden, dat je leuke hobby, dalijk een frustratie wordt & je deze geweldige hobby aan de kant schuift, omdat je er geen plezier uit kan halen.. Begrijp me niet verkeerd, alles wat gezegd wordt, is opbouwend & ondersteunend bedoeld!

Grtz
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Zijn ze er al dan bochtwissel voor r3?
Re: nieuwe baan 130 bij 360
kevinpijls
gast

Re: nieuwe baan 130 bij 360
Je kan toch de 24671 / 24672 gebruiken icm met 24230 etc..

Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Ga toch maar proberen deze baan aan te leggen,het moet toch echt gaan.
Nog even mijn maten van de baan gemeten is toch 130 bij 370.
Wat is de beste hoogte voor de hoofdbaan, en hoeveel ruimte moet je hebben tussen de opstel sporen en hoofdbaan.
Zijn er nog problemen in of  dingen die beter kunnen.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Wiebrand,

Zij de eerder gesignaleerde tekortkomingen dan weggenomen ?
Zie topic : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54470.msg949061#msg949061
In elk geval is de beschikbre ruimte 130 x 370 te klein voor dit ontwerp: de rails lopen langs de randen van de tafel !

Cees
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hoeveel ruimte tussen rails en rand is veilig
Re: nieuwe baan 130 bij 360
met valbeveiliging 2,5 cm en zonder minstens het dubbele maar beter circa 10 cm
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Waar ik mijn baan van ontwerpen vandaan heb lukt het wel (rooderwaard http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44337.0 )dus moet het bij mij ook kunnen terwijl zijn baan smaller is
groetjes wiebrand
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Daar zie ik toch op diverse plekken valbeveiliging zitten of een ruime afstand van rails tot rand plaat/tafel
Het is je eigen keuze totdat je geconfronteerd wordt met een ontsporing en materieel dat naar beneden valt met alle gevolgen van dien.
Diverse  gebruikers van dit forum kunnen er over meepraten, laatst nog Ragoem.
Maar zoals gewoonlijk komt het berouw na de zonde.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Klopt maar het valt niet mee omdat tegen te gaan dan moet je echt een kopstation maken, gaat dat weer niet ten koste van je rij afstand?.
Alle voorbeelden zijn gemaakt op rondjes rijden.
Maar met een schaduw station kan je in iedergeval iedere keer een andere trein laten rijden.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Moet u gelijk geven heb het al gehad een tijd terug gelukkig goed afgelopen.
Toch maar wat anders gaan tekenen.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Wie kan mij helpen om er een schaduw station en 2 spiralen tussen  te plaatsen.
Zodat ik daarna het station kan aanpassen.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
CiteerPedro had mij veel mooie ontwerpen aangegeven maar het wordt echt te druk en problemen met hoogte .

Die problemen over de hoogte maak je zelf. Jij wilde minstens 10 cm hoogte verschil hebben en dat kan nu eenmaal niet op deze afmetingen en met het geen jij wilt.
Ik had hiervoor een prima oplossing gevonden, door op een plek 9 cm hoogte verschil te creëren. Dat jij je daar niet in kan vinden is jou probleem en niet mijn probleem. Ik heb zelf op mijn baan soms een hoogte verschil van 8,5 cm en dat is echt geen enkel probleem. Zelfs niet als je met je panto's omhoog wilt rijden. Daar heb je namelijk pantovangers voor. Die kan je zo maken.

Zo he deze had ik nog niet gezien!!!!
Citeermaar het is frusterend als je een baanplan voormekaar hebt en het lukt niet,na er zoveel tijd had ingestoken.
Leuk dat je er zo over denkt, maar nu weet je precies hoe ik me voel! Jij zelf niet maar een ander wel! wow ik hoop dat ieder een dit leest!!!!!

Maar ik heb mijn zeg je weer gedaan.
Veel succes met het ontwerpen van een geschikt baanontwerp zonder compromissen! 

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Sorry  Pedro maar dat ging niet over jou baanplan
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Hoi Wiebrand,

Als ik dit allemaal zo lees en in je profiel zie  hoe lang je al bezig bent met zoeken, heb ik maar één advies.
Kies een (eenvoudig) baanplan uit een van de Märklinboeken waarvan je denkt, dat je het kunt maken en ga gewoon aan de slag.
Op deze manier ben je over 5 jaar nog steeds bezig met plannen maken. Tenzij dat je hobby is natuurlijk.

Zelf heb ik een paar heel simpele banen en beleef er veel plezier aan  :P

Succes met je keuze(s) !

Grtz Tony
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Nee dat weet ik Wiebrand, maar ik heb je wel 3 keer geprobeerd te helpen, maar het was nooit goed wat ik ook deed.
Mijn reactie was op de frustratie van het werk wat ik eraan gehad heb om voor jou een mooie en goede baan te creëren.
Nu doe ik het graag, maar eens houd het op zeker als je hem gewoon aan de kant schuift omdat je ergens 1 misschien maar een halve centimeter te kort komt.
Bij de derde keer dacht ik zoek het maar uit je bent niet te helpen, want je wil iets, dat duidelijk niet kan. Al probeer je het 100 keer.
Althans wat er volgens jouw niet kan.
Maar het geeft niet ik vermaak me verder prima op dit draadje. Ik zal verder niet reageren meer, want elke seconde is eigenlijk al teveel.
Ja, inderdaad over frustratie gesproken! Daar ging het over!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2008

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Citaat van: Tony op woensdag 02 december 2015, 15:38:15
...
Kies een (eenvoudig) baanplan uit een van de Märklinboeken waarvan je denkt, dat je het kunt maken en ga gewoon aan de slag.
...
Heb ik ook gedaan.
Alleen heb ik het ontwerp gespiegeld en ben die aan het bouwen.
Reden van spiegelen was, omdat het raam van de slaapkamer nooit meer open zou kunnen.
En het was ook handiger in de kamer zelf.

Groeten,
Ton.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2008

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Nog even ter aanvulling.

Een baanplan is altijd compromissen sluiten als je beperkte ruimte hebt.
Ik had ook nog graag een nevenlijntje op de baan gehad, maar het was of dat of een draaischijf.
Ik heb gekozen voor de draaischijf, omdat ik die altijd al erg graag in m'n baan wilde hebben.

Groeten,
Ton.
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Niet iedereen heeft de ruimte en het budget van Hans Peter Porche,  >:-D >:-D >:-D
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Lid sinds: 2007

offline
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Ik zou graag deze baan uittekenen met wintrack 10 maar hoe moet ik beginnen alle rails loopt schuin?.
Als het kan met dubbel spoors hoofdbaan

http://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0114_Download_GP.pdf
Re: nieuwe baan 130 bij 360
Ik heb geen wintrack, maar als je nu eens links boven begint met een rechte rails 188 en daar links en rechts een rail 530 aansluit dan kun je de baan verder opbouwen aan de hand van het plan uit MM
Je hebt 3,60 meter beschikbaar dus er kunnen zelfs 2 stuks 188 ingevoegd worden
Gun je zelf de moeite om te proberen er dubbelspoors hoofdbaan van te maken; het kan en zo moeilijk is het niet

Cees
Re: nieuwe baan 130 bij 360
-Wiebrand:
Indien je de baan wil ontwerpen in WT oefen eerst met een klein baantje te tekenen, in de tutorial van WT staat hoe je een klein baantje stap voor stap moet opbouwen.
Indien je dat onder de knie hebt ga dan pas van start met een grotere baan.
Je zal zien het lukt wel door het zelf te doen leer je het meest, indien er toch een probleem zou zijn zulle er wel helpers zijn.