Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hulp bij ontwerp gevraagd

Gestart door Gino donderdag 03 april 2014, 13:45:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij ontwerp gevraagd
Hoi,

Zoals ik in het voorstelhoekje al schreef ben ik een beginnend modelspoorbouwer.
Ook schreef ik dat ik een Mac computer heb en dus niet met windtrack kan werken.

Nu kwam ik op internet een spoorplan tegen wat op maat gemaakt lijkt te zijn voor de ruimte die ik beschikbaar heb.
Alleen zou ik er graag een paar wijzigingen in aanbrengen en daarvoor zoek ik dus even wat hulp.
Heb het plan opgeslagen en met een paar rode pijlen aangegeven wat ik bedoel.

In de bochten rechtsonder worden R1 en R2 gebruikt maar daar zou ik graag minimaal R2 en R3 gebruiken.
Bij pijl 1 moet ik een stuk tussen zetten om heel de boel wat meer op te schuiven naar de rechterkant.
Er is daar nog wat ruimte maar ik zou er nog iets meer ruimte kunnen maken indien nodig.

Maar hoe ga ik dan verder vanaf pijl 2, 3 & 4, met welke railstukken bedoel ik dan.
Want er zit daar dan ook nog een wissel en ik weet het even niet goed.
Hoop dat iemand mij goede raad kan geven.
Op de tweede afbeelding zijn de twee schaduwstations weer gegeven waar ik in principe niets aan zou veranderen tenzij hier betere alternatieven/suggesties gegeven worden.
Ik ben benieuwd.

Groetjes, Gino



Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Hallo Gino,

Ik ben zelf ook een Mac gebruiker en ik werk met railmodeller als ontwerp programma. Heb er een zeer goede ervaring mee. Je kunt ook een demo downloaden om te testen. http://www.railmodeller.com
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
He Gino !

Het is je gelukt om het banenplan op het forum te krijgen ,zie ik.
Hoe je het railprobleem oplost weet ik niet, maar heb je bedacht hoe je overal bijkomt om te werken of te poetsen ?
1.20 meter is erg diep ! Treinen hebben de vervelende gewoonte om juist op plekken  te ontsporen, waar je amper bij kunt.

Bedenk ook , dat als dit je eerste baan is, je al veel tijd en werk kwijt bent, voordat je op het bovenste niveau bent.
Het duurt dus relatief lang , voordat je aan de scenery kunt beginnen.
Probeer ook in gedachten in je ontwerp met de treinen te rijden/spelen en vraag je af of het aan je behoeften voldoet.

Grtz Tony


Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Bedankt voor de tip Barry, dat ga ik zeker eens bekijken.

Tony, ik kan links en rechts van de baan nog komen, dus aan de 120cm kant links en de 180/257cm kant rechts.
Voor de 180/257cm kant is de 257cm van muur tot muur dus dan moet ik wel onder de tafel door.
Eigenlijk alleen in het midden moet ik de 120cm vanaf de voorkant bereiken maar met een opstapje of klein trapje moet dat wel lukken denk ik.
En dat ik er lang over zou doen voordat ik aan de scenery kan beginnen had ik ook al bedacht eigenlijk maar denk dat het toch beter is om gelijk het spoor helemaal naar je zin te maken alvorens aan de afwerking te beginnen want als je daar al mee bezig bent en je wil dan nog iets veranderen lijkt mij ook geen makkelijke opgave.
Ik denk dat ik met het baanplan wat ik hier voor ogen heb voorlopig meer dan voldoende mogelijkheden heb.
Moet er alleen eerst achter zien te komen hoe ik die bocht rechtsonder ruimer kan laten lopen.

Enorm bedankt voor de reacties en het meedenken mensen, super tof.
Heb je toch een beetje het idee dat je er niet helemaal alleen voor staat.
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Hoi Gino,

Waarom moet er bij pijl #1 opgeschoven worden?
Ga je het station daar wat rechter leggen?

Vind het wel een grappig plan voor een eerste baan.
Het rechter schaduwstation zou ook wat langer kunnen worden door ook te verlengen naar die 2 meter 57.
Als je dat wilt natuurlijk.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Omdat als ik de bochten rechtsonder wil veranderen naar R2 & R3 ik toch meer naar rechts moet opschuiven om de grotere bocht ruimte te geven.
En dan moet er volgens mij ergens in de buurt van pijl 1 een stukkie tussen of zie ik dat verkeerd???

De schaduwstations zijn inderdaad langer te maken.
Dat was ik nog van plan maar dat is kwestie van rechte stukken ertussen zetten.
Ik zit alleen met de vraag welke delen ik nodig heb om de R1 & R2 bochten om te zetten naar R2 & R3 en hoe ik dat dan aan moet passen met welke wissel.
Maar ben inmiddels aan het oefenen met Railmodeller en dat is niet makkelijk maar het laat wel duidelijk zien wanneer je buiten je beschikbare ruimte dreigt te komen.

We modderen gewoon verder, bedankt voor de reacties.

Groeten, Gino
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Hoe wil je bij je station komen? vanuit het hoekje naar het station diagonaal is 1,65 mtr.

grt frans
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Als ik onder de tafel heen ga kan ik aan de rechterkant nog lopen over de hele lengte van 2.57m Frans.
Ook aan de linkerkant kan ik lopen.

Welke rails worden er meestal voor de schaduwstations gebruikt?
Ook C-rails???
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Het stuk ertussen zetten moet niet zo moeilijk zijn. Begin eens met een 24094 en als dat te kort is een 24172 o f 24188. Ik denk dat je met een verlenging van het tussenstuk met zo'n 15 tot 20 com wel genoeg hebt.
Volgens mij kun je alle 24130'ers rechtsonder 1:1 vervangen door een 24230 en de 24230 vervang je dan weer door een 24330.
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Ok was op de tekening niet zichtbaar.
grt frans
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Hoi Gino,

Ik heb even je station getekend met onderin 230 en 330 bochten.
Je hebt dan wel een ietsje bredere tafel nodig daar. Maar dat mocht geen probleem zijn zei je eerder.

Met vriendelijke groet,
Peter.

edit Oeps nu vergeet ik je station te verlengen naar 2,57 meter.
edit Nu wel met de langere stations
Re: Hulp bij ontwerp gevraagd
Super Pjedro, dit was waar ikzelf niet uitkwam.
Ben met Railmodeller bezig maar krijg het zelf niet voor elkaar.
Dank je wel, dit is geweldig, kan weer verder.
Fijn weekend, Gino