Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

schaduwstation Barry

Gestart door brietdijk dinsdag 25 december 2012, 13:20:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
schaduwstation Barry
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels verhuist en heb nu de juiste afmetingen voor de tafel kunnen opmeten.
Ik was al een beetje bezig met het tekenen, maar dat valt niet mee als je er nog weinig ervaring mee hebt.
Hieronder een eerste opzet van het schaduwstation.
Graag zou ik jullie meningen, tips of ideeën willen horen.

Re: schaduwstation Barry
Ziet er goed uit! Een paar opmerkingen:

  • Probeer de spiraal zo ruim mogelijk te maken. Het kan gerust over die bovenste sporen naar je schaduwstation heen gaan.
  • De 2 korte opstelspoortjes kunnen een stuk langer als je het meest rechtse spoor met een meegebogen wissel aansluit op het omloopspoor, en het spoor links ervan kun je ook voor de boog al laten beginnen
  • De aansluiting bij de spiraal zou ik juist helemaal links leggen (dan zijn je opstelsporen zo lang mogelijk), of zo ver mogelijk naar rechts (dan kun je zelfs de slinger na de wissel van het omloopspoor weghalen)
  • Eventueel zou je zelfs het omloopspoor helemaal naar rechts kunnen leggen. Dan heb je ruimte voor nog meer sporen.
  • Eventueel zouden er ook nog wat doodlopende sporen bij kunnen, voor treinstellen en trek-duw treinen
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: schaduwstation Barry
Zo te zien gebruik je C-rails. Als je dan toch een nieuwe baan bouwd, zou ik proberen de r1 (24130) boog niet te gebruiken. 1:87 rijtuigen van 30,3 cm kunnen hier veelal niet doorheen.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: EgMaf op dinsdag 25 december 2012, 13:59:08
Ziet er goed uit! Een paar opmerkingen:

  • Probeer de spiraal zo ruim mogelijk te maken. Het kan gerust over die bovenste sporen naar je schaduwstation heen gaan.
  • De 2 korte opstelspoortjes kunnen een stuk langer als je het meest rechtse spoor met een meegebogen wissel aansluit op het omloopspoor, en het spoor links ervan kun je ook voor de boog al laten beginnen
  • De aansluiting bij de spiraal zou ik juist helemaal links leggen (dan zijn je opstelsporen zo lang mogelijk), of zo ver mogelijk naar rechts (dan kun je zelfs de slinger na de wissel van het omloopspoor weghalen)
  • Eventueel zou je zelfs het omloopspoor helemaal naar rechts kunnen leggen. Dan heb je ruimte voor nog meer sporen.
  • Eventueel zouden er ook nog wat doodlopende sporen bij kunnen, voor treinstellen en trek-duw treinen

Bedankt voor de tips, ik ga deze eens toepassen.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: Wijbe op dinsdag 25 december 2012, 14:11:18
Zo te zien gebruik je C-rails. Als je dan toch een nieuwe baan bouwd, zou ik proberen de r1 (24130) boog niet te gebruiken. 1:87 rijtuigen van 30,3 cm kunnen hier veelal niet doorheen.

Waarom verkopen ze deze nog  :P
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: brietdijk op dinsdag 25 december 2012, 14:15:30
Citaat van: Wijbe op dinsdag 25 december 2012, 14:11:18
Zo te zien gebruik je C-rails. Als je dan toch een nieuwe baan bouwd, zou ik proberen de r1 (24130) boog niet te gebruiken. 1:87 rijtuigen van 30,3 cm kunnen hier veelal niet doorheen.

Waarom verkopen ze deze nog  :P

Omdat je vaak niet zonder kunt, omdat de meegebogen wissels anders ook de prullenbak in kunnen, en (vooral) omdat ze ze anders ook niet meer goedkoop in startsets kunnen stoppen :-)
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: EgMaf op dinsdag 25 december 2012, 14:19:10
Citaat van: brietdijk op dinsdag 25 december 2012, 14:15:30
Citaat van: Wijbe op dinsdag 25 december 2012, 14:11:18
Zo te zien gebruik je C-rails. Als je dan toch een nieuwe baan bouwd, zou ik proberen de r1 (24130) boog niet te gebruiken. 1:87 rijtuigen van 30,3 cm kunnen hier veelal niet doorheen.

Waarom verkopen ze deze nog  :P

Omdat je vaak niet zonder kunt, omdat de meegebogen wissels anders ook de prullenbak in kunnen, en (vooral) omdat ze ze anders ook niet meer goedkoop in startsets kunnen stoppen :-)

Haha had ik zelf ook kunnen bedenken  :P
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Heb de spiraal gemaakt met R2 en R3 bochten. (wel een duur geintje) Weet niet of het verstandig is of kan ik ook gewoon R1 voor het naar beneden rijden? Als de R1 bochten veel problemen geven dan kan ik ook beter geen bochtwissels gebruiken of ga ik nu te ver?  ;)

Re: schaduwstation Barry
Aliebengalie
gast

Re: schaduwstation Barry
Ik geef toe , radius groter dan R1 is mooier dan R1 , maar.....

Ik maak gebruik van heel veel meegebogen wissels en ook heel veel R1.

Ik ondervind totaal geen enkel probleem met de lange rijtuigen.

Ik rij ook niet met 10 stuks achter elkaar , maar max 4 anders word me station te klein.

Dus lekker toepassen als het je beter uitkomt.

Mvg: Alex
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Dit is waarschijnlijk een betere oplossing, alleen nog ff kijken waar ik de doodlopende sporen ga plaatsen.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: brietdijk op dinsdag 25 december 2012, 14:40:36
Heb de spiraal gemaakt met R2 en R3 bochten. (wel een duur geintje)
Niemand zegt dat je c-rails moet nemen. Je kunt ook kiezen voor flexrail, code 100, 2-rail, en met een draad en punaises een middenrail maken. Dat is veel goedkoper. En er zijn ook beslist goedkopere wissels te vinden dan C--rail wissels...

Voorbeeld alternatieve rails  op verborgen trajecten?
Deze foto van het stummisforum:

Re: schaduwstation Barry
Citaat van: brietdijk op dinsdag 25 december 2012, 15:20:06
Dit is waarschijnlijk een betere oplossing, alleen nog ff kijken waar ik de doodlopende sporen ga plaatsen.
Leuk! Je zou nog een spoor diagonaal vanuit de laatste wissel links-onder naar de boog rechts-boven ervan, van het omloopspoor kunnen leggen.
Dan heb je een extra opstelspoor (want het oude omloopspoor dat parallel loopt aan de overige opstelsporen wordt dan ook een opstelspoor), en je kunt je doodlopende sporen aan dat diagonale spoor aansluiten.
Re: schaduwstation Barry
Spoorman
gast

Re: schaduwstation Barry
Brietdijk,

Als je rechts gaat rijden draait je spiraal de verkeerde kant op. :important:

En ik zou je het gebruik van R1 afraden.

Het gerommel met punaises en draadjes trouwens ook :thumbdown: , koop een fatsoenlijk 3-rail systeem of ga 2-railen.

Gr, Ben.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 december 2012, 18:08:23
Brietdijk,

Als je rechts gaat rijden draait je spiraal de verkeerde kant op. :important:

En ik zou je het gebruik van R1 afraden.

Het gerommel met punaises en draadjes trouwens ook :thumbdown: , koop een fatsoenlijk 3-rail systeem of ga 2-railen.

Gr, Ben.

Hmmm, met links of rechts rijden heb ik idd geen rekening gehouden. Ik denk dat ik de spiraal aan de andere kant ga maken. Met R1 bochten heb ik nooit problemen gehad vroeger. Alleen met lange rijtuigen van andere merken over de bochtwissels ging fout. Dit was toen wel met m-rails.

Met punaises en zo ga ik zeker niet doen.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
ivm rechts rijden heb ik mijn plan veranderd, omdat ik met Duits materieel ga rijden. (die rijden toch recht?) :?
Nu komt het spiraal in de hoek van de kamer wat ook beter uitkomt achteraf  ;)
Voorlopig heb ik nog maar 4 locs, maar denk dat ik zo wel genoeg ruimte heb in het schaduw station.

Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2010

offline
Re: schaduwstation Barry
Als je die doodlopende sporen 180" omdraait kun je die twee overloopwissels ook wegbezuinigen.
Aftakken waar nu de laatste bocht ligt onder je stootblokken.
Bovendien rijd je dan een stuk korter tegen het verkeer in en kun je alle 5 je sporen als opstelspoor gebruiken.

Robin
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: Hero op woensdag 26 december 2012, 00:21:10
Als je die doodlopende sporen 180" omdraait kun je die twee overloopwissels ook wegbezuinigen.
Aftakken waar nu de laatste bocht ligt onder je stootblokken.
Bovendien rijd je dan een stuk korter tegen het verkeer in en kun je alle 5 je sporen als opstelspoor gebruiken.

Robin

Ja je hebt gelijk. Dit ga ik morgen maar ff aanpassen, nu ga ik mijn nestje opzoeken.
Dank voor tip :)

Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Heb het even aangepast, ik wordt steeds handiger met Railmodeller  8)

Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: schaduwstation Barry
Kijk ook eens naar de wisselstraat direct na je spiraal.
Alle binnenkomende en uitgaande treinen moeten in tegengestelde richting over dezelfde Engelse wissel.
Dat gaat veel oponthoud veroorzaken!
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: rscosworth op woensdag 26 december 2012, 11:00:47
Kijk ook eens naar de wisselstraat direct na je spiraal.
Alle binnenkomende en uitgaande treinen moeten in tegengestelde richting over dezelfde Engelse wissel.
Dat gaat veel oponthoud veroorzaken!

Ja dat had ik al gezien, maar weet effe niet hoe ik dat ga oplossen. Hebben jullie een idee?
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2010

offline
Re: schaduwstation Barry
Je kan die Engelsman naar de rechter van de vijf sporen verplaatsen.
Dan ben je 80% vh probleem kwijt.
Of in de bocht naar je opstelsporen dan kruist er alleen  niets meer.
Werp eens een blik op mijn baanplan daar zie je wat ik bedoel. (Onder de wereldbol links)

Als je in de aftakking een 230 en de wissel voor een engelswissel en een 206 stukje vervangt kun je vanaf de spiraal zo  je kruispunt op een gunstige plaats maken.

Robin
Re: schaduwstation Barry
Hallo Barry

Met de gedachte dat werken makkelijker is mét wintrack bestand heb ik je plan overgetekend, maar de boog aan de rechterkant kwam er heel anders uit bij mij 8o Dus ik heb die maar aangepast ;)

Iedereen, doe er je voordeel mee!

Edit: Niet alle railnummers zijn zichtbaar in de afbeelding, wel in de .tra file ;)
Re: schaduwstation Barry
Spoorman
gast

Re: schaduwstation Barry
Citaat van: brietdijk op dinsdag 25 december 2012, 21:28:31
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 december 2012, 18:08:23

En ik zou je het gebruik van R1 afraden.


Met R1 bochten heb ik nooit problemen gehad vroeger. Alleen met lange rijtuigen van andere merken over de bochtwissels ging fout.


Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie .... enz.

R1 is niet meer van deze tijd. Maar je moet dat zelf natuurlijk bepalen.

Kijk nog even naar je klimspiraal: wat is je stijgingspercentage en kunnen je treinen dat wel aan?

Gr, Ben.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
@C-Brian, Helaas werk ik met Apple, dus wintrack wordt hem niet. Wel raar dat bij jou die boog anders uit kwam.

@Spoorman, ik twijfel nog wel aan de R1 bochten in de spiraal... :?

Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2010

offline
Re: schaduwstation Barry
Brietdijk,

Het voordeel was ook voor anderen bedoeld. :thumbup:
Als je twijfelt dan zeker geen R1 doen.Probeer je stijgingspercentage zo laag mogelijk te houden. Dus een zo groot mogelijke R in de spiraal.

Ik heb Brian zn plannetje even vernaggelt voor je. ;)
Zal nog wel mooier kunnen maar dan heb je een eerste aanzetje binnen.

Robin
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Je was me voor. Wel vind ik het een goed idee dat stukje dubbel spoor van spiraal naar de engelsman. :thumbup:
Ik ga hem zo tekenen en de spiraal met R2 en R3. De spiraal gaat uit 2,5 ronde gemaakt worden, dus dat zou voldoende moeten zijn.
Re: schaduwstation Barry
Spoorman
gast

Re: schaduwstation Barry
Met nog een setje overloopwissels erin begint het er op te lijken. Je moet namelijk nog vanuit de kopsporen de spiraal in rechts rijdend naar boven. :)

En je kunt in de boog naar de kopsporen al eerder gaan wisselen, scheelt ruimte maar vooral een rare kronkel.

Gr, Ben.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Heb het nu zo.

Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: Spoorman op woensdag 26 december 2012, 13:17:16
Met nog een setje overloopwissels erin begint het er op te lijken. Je moet namelijk nog vanuit de kopsporen de spiraal in rechts rijdend naar boven. :)

En je kunt in de boog naar de kopsporen al eerder gaan wisselen, scheelt ruimte maar vooral een rare kronkel.

Gr, Ben.

Ik snap alleen jou 2de opmerking niet helemaal?
Re: schaduwstation Barry
Spoorman
gast

Re: schaduwstation Barry
Van je laatste plan de 24624 en de 24611 zo veel mogelijk naar voren halen, dus nog voor de boog. En dan in de boog al wissels leggen van de kopsporen en dat zo vloeiend mogelijk.

Gr, Ben.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2010

offline
Re: schaduwstation Barry
Ben bedoelt denk ik onderstaande.
Even heel snel erin geperst.
Re: schaduwstation Barry
Ideetje (die opstelling bij de engelse wissel ziet er vreemd uit.. :P)

Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: C-Brian op woensdag 26 december 2012, 13:31:51
Ideetje (die opstelling bij de engelse wissel ziet er vreemd uit.. :P)
Is een ideetje ja, maar ik wil toch de R1 bochten zoveel mogelijk weg hebben. Die rechts in de boog zitten wil ik eigenlijk
weg hebben, omdat daar elke trein overheen komt. Die in de binnenste opstelspoor zitten laat ik dan geen lange rijtuigen overheen gaan. Maar als ik die R1 in de boog vervang voor R2 dan kom ik in de knoei met het aansluiten naar de spiraal.
Ik word een beetje tureluurs van die passtukjes :?
Heb ook het volgende gemaakt, zo kan ik toch wegkomen vanaf de doodlopende sporen. Dus zonder te veel oponthoud voor het binnenkomt verkeer.

Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2010

offline
Re: schaduwstation Barry
Ik vind dat je het nu wel ingewikkeld maakt.En zie niet hoe je opstelsporen nu verbinding maken met de buitenste ring vd spiraal.
Laat die delen van de spiraal boven je wissels eens weg. Dan kunnen we zien of je daar nog wissels verstopt of wat voor rails er ligt.(past wat makkelijker aan)

Die R1 boog  Haal de laatste 172 weg en vervang door een 077 Plaats R2 ,begint wel een klein stukje eerder dan nu gebeurt.

Robin
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Even een andere vraag... Wat zijn jullie bevindingen om een enkelspoor spiraal te gebruiken :help:
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2010

offline
Re: schaduwstation Barry
Enkelspoor spiraal alleen met een enkelsporige bovenbaan. Anders wordt dat je grote knelpunt waar alles op elkaar wacht.

Ik keek net nog eens goed en begreep ook ineens de verborgen R1 bocht.

Dus de boel aangepast.Wissels na de spiraal zijn om de tussenafstand vast te houden tijdens het tekenen.
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: schaduwstation Barry
Citaat van: Hero op woensdag 26 december 2012, 15:58:45
Enkelspoor spiraal alleen met een enkelsporige bovenbaan. Anders wordt dat je grote knelpunt waar alles op elkaar wacht.

Ik keek net nog eens goed en begreep ook ineens de verborgen R1 bocht.

Dus de boel aangepast.Wissels na de spiraal zijn om de tussenafstand vast te houden tijdens het tekenen.

Dankje, ik denk dat ik hem zo ga houden.  :thumbup: Alleen nog even natekenen in Rail Modeller..
Re: schaduwstation Barry
Lid sinds: 2010

offline
Re: schaduwstation Barry
Deze past net iets beter.