Vandaag weer een aantal wissels voorzien van draad, en aangesloten op de 7072 om deze te schakelen.
een hele klus, maar we gaan rustig verder.
tevens heb ik voor Bram een eigen trein/rangeer spoortje gemaakt op een plaat.
omdat hij binnenkort een spreekbeurt op school gaat houden over Märklin.
er past net de BR81 en 1 wagonnetje op,
1 wissel en vooruit, achteruit, telex bedienen, afkoppelen, en weer verder.
niet te groot, maar voldoende om te laten zien hoe het werkt.
Bram is daar huisjes en boompjes, e.d. op aan het maken, zodat het ook een beetje aangekleed is.
als je dan toch alles weer aan het bedraden bent...
kom je ook een aantal ontkoppel railzen tegen...
die moeten ook werken...
kan die ook aansluiten op een 7072, maar....
ik had laatst kleine drukknopjes gekocht op de beurs in Zutphen.
die wou ik in een aluminium plaatje boren om daarna de ontkoppel railzen hiermee te schakelen...
tja.....is dat mooi....weet ik niet....
een oude 7072 gevonden...krom...
Wat kun je daar nog mee doen, de helft van de knoppen werkt niet meer....
het kromme binnenwerk met het oude schakelmechanisme...
alleen de aansluitingen zitten nog in het kastje, de rest is er uit gesloopt.
de openingen opgeboord naar 7mm..
en kleine drukknoppen geplaatst
voorste rits met drukknoppen past niet in het kastje...
kleine aanpassing nodig...
beide aansluitingen voorzichtig omgebogen...
en nu een bruikbaar kastje met 8 drukknoppen.
elke knop gaat nu een ontkoppelrail bedienen...
Handige oplossing.
Bedrading moet ik nog wel aanbrengen.
Nu nog eens uitzoeken hoe ik deze ontkoppelrails op gelijkstroom kan schakelen.
ik heb eerder gelezen dat deze dan niet zoveel lawaai maken.
moet ik dan een 12V= transformator gebruiken, maar hoe dan mat de massa,
of moet ik een printje maken die de wisselspanning omzet naar gelijk en deze tussen de M trafo en de ontkoppelrails aansluiten.
als je weet hoe, hoor ik het graag.
groet Winno