Ik heb een vraag? Ik wil graag mijn wissels analoog blijven bedienen alleen zou ik wel op een bord willen zien hoe de wissel staat. Nu heb ik me al op de wiki gestort en ben daar ?het schakelen van wissels met CDU? tegen gekomen. Daar mijn kennis van de elektronica na de basis op houd heb ik een paar vragen;
Ik heb begrepen dat je om van wisselspanning naar gelijkspanning een gelijkrichter nodig hebt.
- Heb je voor iedere schakeling een eigen gelijkrichter nodig.
- De spanning die uit een reguliere Märklin trafo komt is 16 V klopt het dat je na die gelijk richter een spanning val hebt van 2,8 V en dus 13,2 overhoud.
Nu is je spanning van wissel naar gelijk spanning gegaan.
Nu lijkt mij uit de wiki de 4e schakeling het handigst

Ik begrijp alleen een paar dingen nog niet.
-zijn dit nu op het schema 4 wissels?
-Ik herken het schakelpaneeltje zeg maar 7072 als schakelaar Sa en Sb alleen
- wat is in het schema de schakelaar Se a en Se b.
Kun je dus een marklin wissel ook met gelijkspanning schakelen
Nu mijn verzoek wie kan mij helpen om dit voor mij zo duidelijk mogelijk weer te geven in een schema wat ik zou kunnen na bouwen zodat ik kan zien aan een brandende led in welke stand de wissels staan.
Ja ik weet ook dat je de stand van de wissels met brandende led?s ook middels een schakeling met een bistabiel relais kan maken alleen die vind ik wat prijzig.
Ik zal als tegen prestatie een zo uitgebreid verslag maken met foto?s etc voor op de wiki zodat hierna iedereen het kan
Help me alsjeblieft!!!