Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

lawaai van de C rail

Gestart door 7700serie woensdag 02 juli 2008, 01:08:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lawaai van de C rail
7700serie
gast

lawaai van de C rail
Wat doen Julie tegen het lawaai van de C rail als het op hout ligt ?
Een beetje geluid vind ik oke! Maar als ik 5 locs heb rijden tegelijk dan heb ik oordopjes nodig.

Ik heb wel een paar ideeën maar om die te gaan uitproberen wil ik daar liever geen geld in steken.
Graag advies, om kosten te besparen.

Gr davy
Re: lawaai van de C rail
conducteur
gast

Re: lawaai van de C rail
lees http://www.nproject.nl/modelspoor/geluidsisolatie-en-demping-voor-de-rails.html
deze pagina even door!

peipschuim is goed te versnijden,op vooorwaarde dat je het met een speciaal toestel doet met een hete draad.
Re: lawaai van de C rail
7700serie
gast

Re: lawaai van de C rail
dank je, maar deze systemen waren al bekend  :wink:

het probleem zit in de hoogte van de rail.
als ik deze oplossingen gebruik van komt de rail minimaal weer 1 cm hoger te liggen, dat is niet de bedoeling.

Re: lawaai van de C rail
Kijk eens bij de bouwmarkt naar die blauwe ondergrond voor onder laminaat.
Ik gebruik dat ook, is dacht ik 3 of 4 mm dik en werkt goed geluiddempend en is niet al te duur. Dacht 45,- oid en dan kan je er een behoorlijke baan mee bedekken hoor :)
Maar wat je er ook onder legt, je rails komt uiteraard altijd hoger te liggen, maar dat kan je er niet van weerhouden om ook de rest toch te verhogen?

s6
Mark
Re: lawaai van de C rail
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: lawaai van de C rail
Hoi Davy,

Ik gebruik zelf k-rails met laminaat ondervloer eronder. net zoals Mark in de post hierboven zegt.
Je kunt het bij elke bouwmarkt kopen op een rol van ongeveer 20 a 25 vierkante meter. Dit is al extreem veel en je kunt hier waarschijnlijk wel 3 banen mee doen, maar het is gelukkig niet duur.
De rol ondervloerisolatie is 3 mm dik en zeer makkelijk met een scherp mesje in repen te snijden. Ook is het flexibel genoeg om het in bochten met de bocht mee te buigen. Zelfs r1 !
Ik heb de strips ondervloerisolatie gewoon met een paar plakketjes dubbelzijdige tape aan de houten ondergrond vastgeplakt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel suc6.

Groetjes,
Menno
Re: lawaai van de C rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: lawaai van de C rail
ik gebruik gewoon de C-rail op een houten plaat en dat is bij +4 locs idd geen gehoor meer :lol:

kijk anders eens voor kurkstrips(ikea). wordt ook veel voor k-rail gebruikt

Dennis
Re: lawaai van de C rail
Davy,

Kijk eens op deze LINK.
Daar heb ik precies beschreven hoe ik dit heb opgelost.
Deze manier is al door vele gevolgd en men is er blijkbaar heel tevreden over.
Re: lawaai van de C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: lawaai van de C rail
Ha die Davy!
Ik wilde eigenlijk zeggen dat je dan het geluid van de locs harder kunt zetten maar ik ga toch voor de oplossing van Riny!
Het is eenvoudig, goedkoop en erg makkelijk om hier (indien nodig) je eigen ideeën in te verwerken.
Zo heel veel demping heb je niet eens nodig, iig niet vastschroeven of vastlijmen!
2-zijdig plakband, isolatie materiaal en dan gewoon wat stukjes uitproberen!

Veel succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: lawaai van de C rail
7700serie
gast

Re: lawaai van de C rail
allemaal bedankt voor de tip!,

idd de tip van Riny lijkt mij de beste, ik heb er zelf ook al over nagedacht om het op die mannier te maken.

Nogmaals bedankt allemaal!

Gr davy
Re: lawaai van de C rail
dat blauwe spul van riny is exact wat ik bedoelde :D:D:D
kost iets van 45,- voor een heel pak, en dan moet je het wel heeeel gek maken als je d'r voor het begin niet genoeg aan hebt hahahaha.

groetjes en bouw ze

mark
Re: lawaai van de C rail
Conducteur wat moet ik me voorstellen bij peipschuim  :shock: worden daar peipen uit gemaakt.  :lol:
Re: lawaai van de C rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: lawaai van de C rail
Davy,

gisteren een reclamefolder van de Praxis binnen gekregen. Platen zijn 9mm dik, 86*59cm groot en kosten Euro 4.29/m2(met zomerkluspas maar Euro 3.86/m2).

Ook bij de Formido zijn ze nu in de aanbieding, 7mm dik en 120*60cm groot. Ze Kosten Euro 2.19/m2. Of deze geschikt zijn voor onze hobby?

Groetjes, John
Re: lawaai van de C rail
tjoektjoek
gast

Re: lawaai van de C rail
ik gebruik zachtboort
Re: lawaai van de C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: lawaai van de C rail
Placemats van IKEA ("Duga"), dit is 2,5 mm dik kurk wat zich makkelijk laat verwerken.



Ongeacht het isolatiemateriaal: niet de rails met spijkers of schroeven vastzetten in het onderliggende hout, omdat dit de werking van je isolatie teniet doet.

Martijn ;-)
Re: lawaai van de C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: lawaai van de C rail
Citaat van: Acido op zondag 27 juli 2008, 12:47:42
Ongeacht het isolatiemateriaal: niet de rails met spijkers of schroeven vastzetten in het onderliggende hout, omdat dit de werking van je isolatie teniet doet.

En ook niet (op dit forum gelezen) balasten met keihard wordende lijm, hiervoor moet je dan blijkbaar een flexibele lijmsoort gebruiken.
Aangezien ik zelf nog niet aan het balasten ben toegekomen zou ik graag willen horen hoe en welke lijmsoorten hiervoor geschikt zijn? :?:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: lawaai van de C rail
Blausee-Mitholz
gast

Re: lawaai van de C rail
Boekbinders lijm heeft elastische eigenschappen.

Mvg, Johan
Re: lawaai van de C rail
Ook de lijm van Merkur is elastisch blijvend.
Re: lawaai van de C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: lawaai van de C rail
Hallo Johan en Johnny.
Drogen deze lijmen (op waterbasis?) dan ook "onzichtbaar" op en hoe verwerk je deze? (verdunnen?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: lawaai van de C rail
Bij mijn weten is de lijm van Merkur grijs zoals de bedding en blijft deze grijs. Ik heb deze nog niet zelf gebruikt dus kan niks zeggen van de verwerking. Ik zag het resultaat bij een colega treinman
Re:lawaai van de C rail
marklinfanaat
gast

Re:lawaai van de C rail
ik heb veel last van mijn oren, kan niet veel hebben qwa harde geluid, ik heb dus gemerkt dat c-rails zeer veel lawaai maakt qwa treingeluid,

de vraag is, is dit bij k-rails ook zo of geeft het minder geluid?
Re:lawaai van de C rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:lawaai van de C rail
Citaat van: marklinfanaat op zondag 20 juni 2010, 01:29:53
ik heb veel last van mijn oren, kan niet veel hebben qwa harde geluid, ik heb dus gemerkt dat c-rails zeer veel lawaai maakt qwa treingeluid,

de vraag is, is dit bij k-rails ook zo of geeft het minder geluid?

Zeker, K-rails is bijzonder stil, vooral als je ook nog flexrails gebruikt. Mijn K-rails ligt op het kurk wat ik eerder noemde, maar bij K kan het geen kwaad om de boel vast te zetten met kleine spijkertjes: het gaat er nauwelijks meer geluid van maken. Ervaring met inbedden van K-rails heb ik echter niet.
Re:lawaai van de C rail
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:lawaai van de C rail
de ruimte onder de c rail werkt alleen maar als klankkast.
m rail is nog erger door het ijzer.

maar de ruimte onder de  baan dient als klankkast met houten kap.  :?

bij mij ligt er zoveel rommel onder dat je amper iets hoort  :lol: al is dat soms een probleem  :?

ga zelf de holte in de tunnel opvullen met piepschuim nu zit er antibotsstrip en dat werkt al aardig. )alleen naar boven en onder geluid en wat erboven uitsteekt

julian
Re: lawaai van de C rail
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: lawaai van de C rail
Citaat van: Mark147 op donderdag 03 juli 2008, 00:02:08
dat blauwe spul van riny is exact wat ik bedoelde :D:D:D
kost iets van 45,- voor een heel pak, en dan moet je het wel heeeel gek maken als je d'r voor het begin niet genoeg aan hebt hahahaha.

groetjes en bouw ze

mark

Dat is toch geen ?45,-? :o

Ik heb het bij de gamma voor iets minder dan ?20,- waarin 10 platen van ong 1m bij 1m in zitten.

Dus ik weet niet waar jij die ?45 vandaan haalt, maar dat valt wel mee hoor!

Groetjes Daniël