Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Contactraile

Gestart door Digibeet maandag 03 augustus 2026, 12:46:34

Contactraile

Contactraile
Wie kan mij helpen bij het volgende probleem:
Baan helemaal klaar en bevestigd op een ondergrond; boompjes, huisjes, beestjes, bergen, water allemaal aanwezig.
Nu wil ik op diverse plaatsen knipperlichten plaatsen. Theoretisch zou ik de baan weer los moeten schroeven en contact rails aanleggen.
Moet er even niet aan denken. Het betreft C en K rails. Heeft iemand een idee, suggestie hoe ik dat zonder schade zou kunnen oplossen?
Dit probleem moet toch vaker gespeeld hebben?
Alvast bedankt voor een reactie
Hans
Re: Contactraile

Citaat van: Digibeet op maandag 03 augustus 2026, 12:46:34Nu wil ik op diverse plaatsen knipperlichten plaatsen. Theoretisch zou ik de baan weer los moeten schroeven en contact rails aanleggen.

Wat voor een "Knipperlichten" zijn het dan? Moeten die reageren op de treintjes die langs komen? Zo ja: Dan kan je denken aan het volgende: Reedcontacten in de baan en magneetjes onder je treintjes om zo contact te maken. Of een lichtsluisje maken. Of gewoon een schakelcontact te maken door één van de spoorstaven door te slijpen en dan zo een contact te laten reageren, dat is dan wel weer een voordeel van 3rail.

Het aardige is dat vaak het probleem "dat bedenk je pas later" en dan mag je inderdaad de boel aanpassen. Nou gefeliciteerd: Het is je hobby  :D Dus ja dan heb je wat te doen  :D

graag een glaasje wijn

Forum Moderator

Juist met K-rails is het makkelijk. Bij een zijde van de rails twee snedes slijpen of zagen en een "massa" contact erin prikken.

Ben zelf zeer tevreden met de Busch 5961 i.c.m. Viessmann 5835.
Ruime instelmogelijkheden, weinig werk en voor iedereen te doen.
Laat zich prima camoufleren.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Wellicht is dit een optie voor jouw probleem?

Groeten,

Erik.

achteraf inbouwen van een contactstukje ondervond ik al in 1999.  B)
Opgelost met de Busch Lichtschranke.
Later er wat ijslands mos tegengezet zodat het minder opviel.
17.jpg

Bij K rails is het heel simpel: Gewoon één van de railstaven op twee plaatsen doorzagen en die sectie als massa voor het te schakelen object aansluiten.
Doen we bij M-Track al meer dan 35 jaar.

De grootste uitdaging is het solderen van het snoertje aan de rails, want die troep is bijna niet te solderen.

Voorwaarde: Je wagons/rijtuigen dienen wel niet geïsoleerde assen te hebben

Re: Contactrails

Re: Contactrails
Bedankt allemaal. Genoeg suggesties om verder te gaan.
Solderen aan K-rails is inderdaad een crime. Is/lijkt wel rvs, ook niet te solderen. Meestal soldeer ik dan op de verbindingslipjes. Dat gaat wel.
Hans

graag een glaasje wijn

er bestaan gewoon insteekplaatjes voor K rails als je toch zou slijpen : Marklin 7500 . heb ik in nood toegepast want normaal soldeer ik op de lipjes en heb sporen zo aangelegd dat er op sommige plaatsen gewoon 2x halve rail is toegepast