Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Wie weet waar dit onderdeel vanaf komt.

Gestart door Degeluidsman zondag 02 augustus 2026, 12:51:42

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo allemaal,

Op mijn modelbaan lag dit onderdeel, het is duidelijk dat het van rollend materiaal afkomt maar ik kan nergens ontdekken waarbij dit thuis hoort.

En de achterkant.

Ik hoop dat iemand het herkend, alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wie weet waar dit onderdeel vanaf komt.
Het lijkt wel of dit aan de voor of achterkant van een lok of wagon hoort te zitten, maar waarschijnlijk was je zelf ook al zover.
Herkennen doe ik het niet
Forum Moderator

:reactie:

Zover was ik ook gekomen  :)
Bij iedere trein die voorbij komt rijden let ik op maar tot op heden ( onderdeel ligt al zeker 3 weken voor mijn neus ) heb ik niet kunnen ontdekken bij welke loc of wagon dit thuis hoort.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Is dat geen onderdeel (bufferbalk) van een rollende "Landstrassewagen"?
Forum Moderator

Ik ben gelijk onder de baan gedoken Ad, met veel pijn en moeite een vage foto kunnen maken.

Lastig te zien maar ik vermoed dat hij hier niet bij hoort, deze wagon is grijs en bij de laatste wagon plaats je een balk waar ook de buffers op zitten.
Bedankt voor het meedenken.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Het onderdeel wat je hier toont hoort zo te zien pal boven de buffers te hangen Peter, en ik heb stiekem het vermoeden dat het afkomstig is van een Piko of Roco loc of wagen is. Alleen ik durf niet te zeggen welke...

doe maar een treintje

:offtopic: ik heb hier een bakje vol liggen met dat soort spul, het hoort ergens op maar geen idee meer op welke lok of wagon.  :?
Een goederenwagon met gele handgrepen boven de buffers, dat kunnen er toch niet veel zijn? Vooral alle Roco (en bijv Artitec) zou ik goed bekijken, doorgaans raken Marklin en Piko niet zo snel onderdelen kwijt.
Forum Moderator

@citaat @citaat
Hoi Thierry,
Rondom de buffers lijkt mij ook de juiste plaats, bij een wagon die ik recentelijk voorzien had van allerlei onderdeeltjes zaten die gele grepen onder de buffer.
Ik ga het verder in de gaten houden, de treinen rijden lekker rond en probeer per trein goed te kijken ( en dat deed ik al regelmatig )  :)

@citaat
Hoi Ruud,
Herkenbaar, veel kleine onderdelen liggen hier ook op een hoopje. maar omdat dit een wat groter geheel is zou je toch denken dat het makkelijk te vinden moet zijn.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Citaat van: frank-103 op zondag 02 augustus 2026, 17:44:16Een goederenwagon met gele handgrepen boven de buffers, dat kunnen er toch niet veel zijn? Vooral alle Roco (en bijv Artitec) zou ik goed bekijken, doorgaans raken Marklin en Piko niet zo snel onderdelen kwijt.
Dan zou het van een Roco moeten zijn Frank, van Artitec heb ik helemaal niets in huis.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Meestal heb je bij locs van die vulstukken voor als je geen koppeling gebruikt maar een dichte voorkant wil. Past dit stuk qua breedte tussen de buffers? Voor een Marklin loc zegt mij zo niks.
Forum Moderator

Ik zal hem na het eten eens bij een loc houden voor de maat Johan, tot op heden is het mij nog niet opgevallen waar hij thuishoort en er zijn al de nodige treinen langsgekomen.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik heb Google Lens er op los gelaten, maar daar kom ook niet veel uit.
Misschien van een railstofzuiger?
Forum Moderator

Dat was een goed idee Ad om Google lens te gebruiken, jammer dat hij het ook niet wist.
De railstofzuiger van Lux is het helaas ook niet.

We zoeken door.
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 02 augustus 2026, 18:44:26Meestal heb je bij locs van die vulstukken voor als je geen koppeling gebruikt maar een dichte voorkant wil. Past dit stuk qua breedte tussen de buffers? Voor een Marklin loc zegt mij zo niks.
De gele grepen zitten precies op dezelfde breedte als bij een Marklin Taurus Johan.

Mvg,

Peter Degeluidsman

US rail .. what else?

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 02 augustus 2026, 18:44:26Meestal heb je bij locs van die vulstukken voor als je geen koppeling gebruikt maar een dichte voorkant wil. Past dit stuk qua breedte tussen de buffers? Voor een Marklin loc zegt mij zo niks.

Dat lijkt mij ook, ik ken alleen geen loc van Märklin die op die positie die gele beugels heeft zitten. Ik vermoed dus een Roco loc.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

Zoiets moet het wel zijn Wico, ik heb nog steeds niet kunnen achterhalen waar het vanaf komt.
De baan net afgesloten, morgen is er weer een nieuwe dag  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hmmm is voorkant wel voorkant en niet de onderkant? Dat het onder een wagon of loc hangt in plaats van er tegen?  :idea:
Forum Moderator

Ik denk ook dat het ergens onder moet hangen Johan, er zit bovenop een rondje wat waarschijnlijk over een staafje geschoven dient te worden.
De twee kleine pennetjes zorgen dat hij recht zit.

Mvg,

Peter Degeluidsman