Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

van welk metaal zijn de wielen van de wagons

Gestart door BR41-fan maandag 27 juli 2026, 20:28:02

van welk metaal zijn de wielen van de wagons
Waar ik maar niet achter kom:
van welk metaal zijn de wielen van de wagons.
Zijn wielen van Trix, Roco, Fleischmann beter?
En van welk metaal zijn die?

Jan
Re: van welk metaal zijn de wielen van de wagons
Magneet testje al eens geprobeerd? Indien die blijft kleven is het hoogstwaarschijnlijk PBS  O:-D
Natuurlijk al geprobeerd,
Wielen zijn niet magnetisch.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Vanwaar deze vraag?
Messing met een laag nikkel?
Deze vraag gesteld in het (g)orakel:
Van welk metaal worden wielen van modelspoor gemaakt?

Antwoord van het (g)orakel:
Wielen van modelspoor worden meestal gemaakt van messing, nikkelzilver (nieuwzilver) of gegoten metaal (zoals zamak), vaak voorzien van een stalen of verchroomde as.

Dit antwoord heeft als bron de site van Meijer en Blessing.

Verdere uitleg geeft het volgende:

Gebruikte Metalen
Messing: Goed te bewerken, sterk en geleidt stroom goed.
Nikkelzilver: Roest niet snel, houdt lang de kleur en is heel hard.
Zamak / Gietmetaal: Wordt vaak gebruikt voor de zwaardere wielen en wielen met fijne details.

Van de laatste wordt de site van ETS Modelspoor aangehaald
Vernikkeld messing is heel gebruikelijk, in ieder geval voor rijtuigen en wagens. Maar is dat bij Märklin ook zo? Nieuwe wielen van vernikkeld messing glimmen. Wielstellen van Märklin zijn eigenlijk altijd dof en lijken van een ander materiaal gemaakt.
 @citaat

Zou mij niet verbazen, dat Märklin daarvoor nog steeds Zamak gebruikt, welke dan chemisch gezwart worden.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Als je google AI vraagt krijg ik als antwoord dat de meeste wielen van zamak (zinkdrukgietwerk) zijn gemaakt.
Een heel enkele keer kan je een klein restantje van een gietnaadje op een wiel ontdekken.
Het zou inderdaad Zamak kunnen zijn.
Messing is het zeker niet.
De reden van mijn vraag is omdat we met een paar modelbouwers er over aan het denken zijn
om zelf wielen te gaan maken voor Märklin Minex wagons.
Probleem als het Zamak is, is dat het niet te krijgen is als stafmateriaal
dus dan moet ik toch weer gaan zoeken naar iets wat wel te krijgen is en wat cnc gedraaid kan worden.
Zelf vernikkelen kunnen we niet en we willen geen wielen met glans.
Citaat van: BR41-fan op woensdag 29 juli 2026, 07:22:15De reden van mijn vraag is omdat we met een paar modelbouwers er over aan het denken zijn om zelf wielen te gaan maken voor Märklin Minex wagons.

Kijk eens bij de modelbouwers die modellen van messing maken. Die ervaring hebben met het maken van metalen treintjes. Die weten meestal ook wel hoe en wat kwa wielen. Daarvoor zal je wel moeten uitwijken naar andere fora. Dit omdat er niet veel met messing gebouwd wordt hier. Kijk eens: Wielen in Spoor-0 (en 1) maken.. Je kan het natuurlijk ook gebruiken voor spoor H0.

Citaat van: BR41-fan op woensdag 29 juli 2026, 07:22:15dus dan moet ik toch weer gaan zoeken naar iets wat wel te krijgen is en wat cnc gedraaid kan worden. Zelf vernikkelen kunnen we niet en we willen geen wielen met glans.

Zelf draaien moet geen probleem zijn. Zie het eerdere genoemde draadje. Zoek je op dat forum zal je wel meer zelfbouw tegenkomen. Je kan natuurlijk ook bij MK eens informeren. Voor het zelf vernikkelen: Zelf wielen vernikkelen ervaringen?. Daarin staat een link naar de experimenten van Frits. Frits is actief op een aantal fora waaronder BNLS en Spoor 0-forum. Voor het bruinieren: Wielen bruineren. Hoe?. Onder andere een linkje naar een draadje van Karst Drenth die het allemaal wat technisch aanpakt.
Dat jullie zelf wielen willen maken, zal wel te maken hebben met dat jullie iets willen wat de markt niet biedt.
Neem dan messing en bruineer het met bijvoorbeeld dit. Er zijn ook wel andere middelen.
@Ronald Dat zijn goede tips.
Märklin Minex is schaal 0e en ik heb in gedachten om een baan te gaan maken zoals B.A.Bodil (YT)
Op de voorgrond spoor 0, daarachter 0e en daarachter h0.
0e valt overal tussenin qua afmetingen.
In 0 is van alles te krijgen maar in 0e niet.
Citaat van: BR41-fan op woensdag 29 juli 2026, 08:31:51@Ronald Dat zijn goede tips.
Märklin Minex is schaal 0e en ik heb in gedachten om een baan te gaan maken zoals B.A.Bodil (YT)

Ah... Had even niet meer scherp dat Minex 0e was. Dat maakt niet zoveel uit. :D Het principe blijft hetzelfde. De baan B.A.Bodil ken ik wel al een paar keer in het echt mogen bewonderen.. Altijd leuk om met verschillende schalen in één baan te experimenteren.

Citaat van: BR41-fan op woensdag 29 juli 2026, 08:31:51In 0 is van alles te krijgen maar in 0e niet.

Het is principe gewoon schaal 0 dus 1:45 (Engels) / 1:43,5 (Europees vasteland). Amerikaans is het 1:48. De liefhebbers van Amerikaans kennen deze schaal als 0n3. Alleen het spoor is 16,5mm breed dus maat van H0. Wat ook veel wordt gebruikt door smalspoorders van 0. Je kan dus rustig terecht bij de jongens met spoor 0. Er is van alles te krijgen voor Spoor 0.

Fleischmann had Magic Train. Ook schaal 0e. De Fleischmann Magic Trains zijn nu nog populair onder de bouwers om te bouwen naar een ander model. Voor 0e is nog wel wat zelfbouw (o.a. 3D-print) te krijgen. Daarom gaf ik al aan: Dit forum is niet het beste forum voor dit soort informatie. Andere fora zijn wat diverser. Bij BNLS zijn veel mensen actief die een baan en/of modellen op smalspoor maken.
Bij zelf draaien nikkelzilver nemen. Stuk harder dan messing en net zo gemakkelijk te bruneren. Oxidatiebestendig en van nature ook nog eens zilverkleurig.

Wil je grip, maar geen antislipbanden dan neem je titanium :D

Bart
Gisteren een ritje gemaakt langs alle leveranciers die hier genoemd worden,
maar er zit helemaal niets bij wat maar in de buurt komt.
Ik zoek gewone dichte wielen voor de Minex wagons. 16mm binnendiameter.
De verschillende Minex wagons hebben hetzelfde onderstel (lijkt op h0, alleen met grotere wielen) met een andere opbouw.
Ik heb nog gekeken naar een lange rongenwagen in h0, 4694
Misschien is het onderstel geschikt om iets in 0 op te bouwen
maar dan valt meteen op dat de wielen veel te klein zijn.
Optie zou nog kunnen zijn om een 4513 te gebruiken voor de wielassen en de koppelingen,
zelf nieuwe wielen draaien en een onderstel maken van lasersnijwerk en 3D-printwerk.
Jammer dat Märklin gestopt is met Minex.
Het is mooi spul en kwalitatief een stuk beter dan Fleischmann Magic Train.
Weet iemand trouwens een goede leverancier voor gereedschap om de wielen van de assen te halen en er op te persen?
Dit bedrijf heeft het in de catalogus. Goede snelle levering.
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 29 juli 2026, 23:37:32Bij zelf draaien nikkelzilver nemen.

Mee eens, maar dat vraagt wel wat ervaring. Het materiaal kan bij bewerking hard en bros worden, waardoor uitgloeien soms nodig is. Koelen bij cnc-bewerking is aan te bevelen.
Daarnaast is het ook duurder dan messing.
Ik zie de meerwaarde van nikkelzilver = alpaca niet.
Komt bij dat het als stafmateriaal nauwelijks aan te komen is.
Fleischmann maakt zijn wielen gewoon van messing en die gaan ook 100 jaar mee.
Dan wordt het zelf maken.
Weet iemand een leverancier van 2mm en 2,5mm rond stafmateriaal?
MCB heeft die diameters niet.

En filmpjes van demontage en vooral weer oppersen van de wielen?
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: BR41-fan op donderdag 30 juli 2026, 06:47:41Weet iemand trouwens een goede leverancier voor gereedschap om de wielen van de assen te halen en er op te persen?
Ik heb deze gekocht bij Fohrman Werkzeuge in Duitsland >>> Klik <<<

En kijk voor wielstellen eens bij https://www.modellbahnradsatz.de/
@Kappa     
Ik heb dat gereedschapje van Fohrmann ook gezien.
Uitpersen zal geen probleem zijn,
maar bij het inpersen heb je geen diepte-aanslag
en die moet je wel hebben.

Ik zoek wielen in schaal 0e.