Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wie weet raad??? Flex rail inkorten.

Gestart door veen dinsdag 01 juli 2008, 22:24:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Hallo allemaal,

ik ben zover dat ik de rails van mijn schaduwstation kan gaan leggen maar loop gelijk tegen een probleem aan  :?:

Ik wil Flex rails inkorten en daarna aansluiten. Ik zou echter niet weten hoe. Mijn zoektocht op internet heeft weinig opgebracht dus vandaar drop ik de vraag graag hier.

Wie o wie heeft er voor mij een advies? Ik heb gesproken met mensen van Harlaar maar eerlijk gezegd, techneut als ik ben, werd ik daar niet zoveel wijzer van. Dat ligt meer aan mijn fantastiche inzicht en kennis dan aan hun uitleg dus als iemand het handboek "flexrails voor dummies" heeft; ik hou me aanbevolen.

Groet,
Niels
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Hoi Niels,

ik heb bij de aanleg van mijn baan uitsluitend felxrails gebruikt (ook voor de kleinere stukjes)
De rails van Marklin is best wel hard en daarom heb ik de rails ingekort met een slijpschijfje.
Eerst probeerde ik het met een figuurzaag te doen maar dat was absoluut geen succes.

Groetjes en zaag ze Bert :)
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Hoi Niels,

Ik denk dat je het beste een multitool zoals een Dremel kan gebruiken met een slijpschijfje erop. Hiermee slijp je gewoon de railstaven door. Je kan daarna de raileinden voorzien van losse 'railschoentjes' van Marklin.
Veel suc6 ermee!

Groetjes,
Menno
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Hallo Niels,

Marklin heeft standaard kontakten voor de stroomtoevoer, als je K rail inkort, deze in combinatie met railverbinders laten je de K rail in combinatie met een dremel tot iedere gewenste lengte inkorten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Hallo Walter, Menno en Bert,

Dank je wel voor jullie reactie. Dat wordt dus ff shoppen voor aansluitingen en dan slijpen maar. Ik zal het resultaat in dit draadje zetten.

Groeten,
Niels
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Als je heel veel moet slijpen, zou een afkortzaag ook handig zijn.
Proxxon heeft deze dingen, prima geschikt voor rails, en andere kleine metalen natuurlijk.

Met de hand wil uiteraard ook nog steeds perfect.
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Roco had vroeger (en misschien nu nog wel) ook zo'n handzaagje om de flexrails in te korten en dat lukte best aardig (ik had geen geld voor een Dremel  :?).
De zaag heb ik nog steeds maar hij is wel bot.

Groet,
Ronald
Re: Wie weet raad??? Flex rail inkorten.
Oh ja...

Als je het aansluitgarnituurtje van M* gebruikt (de aansluitlipjes van de middenleider als los ding om onder de rails te klemmen) moet je de klem iets aandrukken met een tang en vooraf de zwarte verf aan de onderkant van de rail wegschuren!

Groet,
Ronald