Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

DCM draden los

Gestart door Ernst1 zaterdag 18 juli 2026, 12:38:59

DCM draden los

DCM draden los
Beste allen, mijn 34988 loc zat vast motor. Nu uit elkaar maar 2 draden zijn los gegaan. Ik weet niet waar ze aan vast gemaakt moeten worden. Onder links de zwarte en rechts onder dan bruine ronde item. Had geen foto gemaakt van te voren. Zie foto hoe het nu is. Graag advies dank groet Ernst
Re: DCM draden los

Bij de rechter koolborstel op dezelfde plek waar nu dat bruine ding (wat je weg kan halen overigens) zit.

Pas op. De draadjes die uit de spoel komen zijn extreem breekbaar.

Bart

Bart, dank,
Zie foto. Correct?
Waarom kam dat ronde bruine item weg? En dat koperen item waar aansluiten?
Ik hoor graag Bart. Groet

Het koperen ding zat onder de schroef die het motorhuis op z'n plaats houdt en wordt gebruikt als massa-punt. Gewoon terug zetten en het losse pootje van het bruine ding (condensator) eraan solderen. Dat was de originele toestand.
Bij digitale loks kun je de condensatoren weg laten maar het is geen must.

De rest van je tekening klopt.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Ernst1 op zaterdag 18 juli 2026, 12:38:59Beste allen, mijn 34988 loc zat vast motor. Nu uit elkaar maar 2 draden zijn los gegaan.
Als je de motor uit elkaar haalt, soldeer dan eerst de draadjes van het motorschild los. De rest kan blijven zitten.
Want als je dat niet doet en je beweegt en draait de boel tig keer tijdens schoonmaken, is de kans groot dat de draden bij de solderingen afbreken.
Wat hier dus is gebeurd.