Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet

Gestart door Wildt dinsdag 02 juni 2026, 16:45:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Ha mensen,

Na al een tijdje rondgekeken te hebben op het forum dan toch maar eens een vraag stellen.
Ik heb pas een tweedehands E52 (37661) aangeschaft maar tot op heden krijg ik er geen beweging in.
Ik rijd analoog met de witte trafo's en heb de decoder ingesteld op analoog rijden. Als ik de trafo opendraai, begint het lampje aan een kant aan te gaan maar de loc komt niet in beweging. De rijrichtingschakelaar lijkt wel te werken, want met een omschakelpuls en daarna de trafo weer opendraaien gaat het lampje aan de andere kant branden maar evenmin enige beweging.
Wel kan ik wat zoemen bij de decoder horen als de trafo opengedraaid is.
Ik heb de schakelaar voor stroomtoevoer van de bovenleiding al geprobeerd, maar die staat goed.
De asjes zijn vrij te bewegen en met voorzichtig wat druk tegen de aangedreven wielen kunnen die ook draaien. De soldeerpunten lijken ook allemaal in orde te zijn.
De verkoper geeft aan dat deze het bij hen wel gewoon deed, wat ik geziene eerdere ervaringen ook wel geloof. Hij heeft ook aangeboden dat ik de loc naar een reparateur kan sturen, maar ik zou toch graag nog eerst zelf kijken of ik het probleem kan vinden en oplossen.
Hebben jullie nog ideeën die ik zou kunnen proberen?
Ik hoop morgen de motor er even uit te halen om te kijken of er daar toch toevallig iets mis is.

Mvg,
Jan-Willem
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Wat zegt de (multi)meter?
Als de motor wel spanning krijgt conform de stand van de trafo, is je motor niet lekker maar als er helemaal geen spanning op de motor komt, heb je een uitdaging in de decoder.
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Je zegt ingesteld op analoog rijden. Dat kan, en hoeft niet bij deze decoders. Ze herkennen automatisch analoog of digitaal.
Zet er een geldig adres in.

Bart
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Enorm  :offtopic: maar ik kan het vragen niet laten.

Heb je een proefstand gemaakt van Lego en Bambino? Bambino is wel van heel lang geleden. Zelf maakte ik er de opritten van voor de Lego trein.

Dit heel erg terzijde.

Ten overvloede, ook ik zou de motorspanning willen zien, daar moet-ie het van hebben tenslotte.

Fokko
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Koolborstels gecontroleerd?  Zitten ze goed en komen ze tegen de collector aan?

Willy
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Blauwe en groene draden gecontroleerd of die nog vast zitten ?
Willen nog wel eens losraken bij het soldeerpunt.

Groet Michel
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
alle dipswitches op off is een illegale instelling (geloof ik), verander minstens 1 dipswitch en probeer het opnieuw
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Het lijkt erop alsof mijn reactie niet goed is verzonden, dus nog maar een keer (en dan zeggen ze dat de jonge generaties digitaal alles kunnen :-) )
Citaat van: ikke op dinsdag 02 juni 2026, 17:02:51Wat zegt de (multi)meter?
Als de motor wel spanning krijgt conform de stand van de trafo, is je motor niet lekker maar als er helemaal geen spanning op de motor komt, heb je een uitdaging in de decoder.
Ik zal eens kijken of mijn ouders er eentje hebben liggen, maar ik vrees van niet. Zou het ook te controleren zijn door middel van een lampje? Draad naar massa-aansluiting/rails en eentje naar de juiste soldeerpunten?

Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 02 juni 2026, 17:17:43Je zegt ingesteld op analoog rijden. Dat kan, en hoeft niet bij deze decoders. Ze herkennen automatisch analoog of digitaal.
Zet er een geldig adres in.

Bart
Aha, helder. Ik denk dat ik het met een adres ook heb getest zondag, maar ik zal er morgen eens een adres in zetten.

Citaat van: FokkoKPD op dinsdag 02 juni 2026, 17:38:35Enorm  :offtopic: maar ik kan het vragen niet laten.

Heb je een proefstand gemaakt van Lego en Bambino? Bambino is wel van heel lang geleden. Zelf maakte ik er de opritten van voor de Lego trein.

Dit heel erg terzijde.

Ten overvloede, ook ik zou de motorspanning willen zien, daar moet-ie het van hebben tenslotte.

Fokko
Grappig dat de bambino direct herkenning oproept, heb er ruim vijftien jaar geleden heel wat mee gespeeld tegelijkertijd met lego. Bambino is grotendeels naar familie gegaan, maar ik heb wat bewaard om hellingen te kunnen maken en meerdere niveaus te kunnen maken. Als thuiswonende student zonder een kamer waar een permanente baan kan staan moet je wat improviseren om wat rijlengte te hebben :D De Bambino werkt overigens fantastisch, want de bedding van de M-rails klemt stevig op een bambinosteen dus lekker stabiel.

Citaat van: nmbssncb op dinsdag 02 juni 2026, 17:50:55Koolborstels gecontroleerd?  Zitten ze goed en komen ze tegen de collector aan?

Willy
Ga ik morgen even controleren, koolborstels was ook mijn volgende gedachte.

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 02 juni 2026, 17:56:24Blauwe en groene draden gecontroleerd of die nog vast zitten ?
Willen nog wel eens losraken bij het soldeerpunt.

Groet Michel
Ik zal het nog eens langslopen, maar alle soldeerverbindingen leken helemaal in orde.

Citaat van: Gerard31956 op dinsdag 02 juni 2026, 18:07:54alle dipswitches op off is een illegale instelling (geloof ik), verander minstens 1 dipswitch en probeer het opnieuw

Ga ik doen, ook al heb ik dat naar ik dacht al wel geprobeerd.
In ieder geval al hartelijk dank allen voor de adviezen!

Mvg,

Jan-Willem
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
multimetertje is 10 euro en heb je voor het leven :)
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Staat je motor niet vast?
Even controleren door deze via de opening tussen permanent magneet en borstelschild met een cocktail prikker te draaien. Niet via de wielen!

Mvg Marcel

PS... Waar woont een schaap? Texel?
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Citaat van: bellejt op dinsdag 02 juni 2026, 18:22:23multimetertje is 10 euro en heb je voor het leven :)
Daar kan ik je geen ongelijk in geven. Ik heb tot op heden relatief weinig problemen gehad met locomotieven als het gaat om willen rijden dus eigenlijk het nooit nodig gehad om wat te testen. Heb er dan toch maar even eentje besteld.
Citaat van: loc1200 op dinsdag 02 juni 2026, 19:11:43Staat je motor niet vast?
Even controleren door deze via de opening tussen permanent magneet en borstelschild met een cocktail prikker te draaien. Niet via de wielen!

Mvg Marcel

PS... Waar woont een schaap? Texel?
Dank! Ik had wel ergens opgevangen dat het draaien van de wielen afgeraden werd, maar dat het wel kon mits je het met heel veel beleid deed. De tandenstoker-wijze ga ik proberen.
De ware schapekoppen komen van het prachtige eiland van Dordrecht :) Komt van een verhaal uit de Middeleeuwen, dus waarschijnlijk klopt er vrij weinig van maar de naam is altijd gebleven.

Mvg,
Jan-Willem
Re: Märklin 37661 geeft licht maar rijdt niet
Probleem opgelost!
Hartelijk dank iedereen voor de suggesties, het veertje voor het rechter koolborsteltje bleek niet vast te zitten en dus de koolborstel niet tegen het armatuur te duwen. Dat kwam door het verbogen metaalstripje waar de veer normaal achter haakt. Die teruggebogen, het veertje weer gehaakt erachter en probleem opgelost! De loc heeft misschien nog een beetje olie nodig om wat stiller te rijden maar verder is alles in orde.
Gek dat het mij niet eerder is opgevallen, maar ach het is nu opgelost.

Mvg,
Jan-WillemAdobe Express - file (1).jpg