Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Andere koppeling nodig

Gestart door Ernst1 donderdag 21 mei 2026, 18:57:52

Andere koppeling nodig

Andere koppeling nodig
beste mensen, ik heb vandaag de nieuwe 30391 Marklin BR E10 binnen gekregen . Daar zit een reflexkoppeling onder E214840. Als ik daar een rijtuig achter hang met een kortkoppeling van Märklin dan ontspoort het rijtuig. Ik wil dus op de lok de koppeling vervangen door een kortkoppeling. Maar er zit geen nem schacht op. Welke zou ik moeten aanschaffen als alternatief. Ik hoor graag. Groet ernst
Re: Andere koppeling nodig

kijk eens hier.

Kun je aan je rijtuig geen relex monteren? De lok is een "retro" model. Bedoeld voor bij blikken 24cm wagens.
Wat je ook kan doen is de twee pennetjes die bij een kortkoppeling uitsteken eraf snijden.

Barr

Klein Jünkerath

Op mijn 3039 zitten kortkoppelingen van Mobadapter / Rudolf Wansorra, naar volle tevredenheid.
Zoek even op het forum, laatst vroeg iemand anders er ook al naar.
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1621234

Groet, Paul

graag een glaasje wijn

Nu ben ik misschien te lui maar een koppeling met iets langere schacht zoeken?
Maat opnemen, Houten uitknijpen op de juiste maat en klaar ben je. Deze koppelingen zijn er in diverse lengtes.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Het is een retro model, waarbij het accent niet ligt op het kortgekoppeld rijden.
Ondanks dat moet het wel mogelijk zijn om een soort NEM schacht te plaatsen.
De vraag is: wat voor trein wordt er gekoppeld? De buffers kunnen ook verhinderen dat de koppelingen te weinig vrijheid hebben. Bij een NEM schacht kan je dan voor een Fleischmann profi koppeling kiezen.

Maar wat wil je er achter hangen?

Mvg. Marcel