Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig

Gestart door mDDM zaterdag 28 juni 2008, 16:14:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijdt jouw Märklin 39401 (SNCF 40100) of 39402 (NMBS reeks 18) ook schokkerig?
ik heb geen van beide locs

16 (76.2%)

weet ik niet, want ik heb er nog nooit mee gereden

0 (0.0%)

ja, maar ik heb er alleen nog maar als losse loc mee gereden

0 (0.0%)

nee, maar ik heb er alleen nog maar als losse loc mee gereden

1 (4.8%)

ja, maar alleen met een rijtuig erachter

1 (4.8%)

nee, ook niet met een rijtuig erachter

0 (0.0%)

ja, met en zonder rijtuig erachter

3 (14.3%)

nee, met en zonder rijtuig erachter

0 (0.0%)

Totaal aantal stemmen: 10

39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
De 39401 is mijn eerste loc met Softdrive Sinus (SDS) aandrijving. Zoals gewoonlijk heb ik in de winkel eerst getest of alles functioneert, en daarbij niets bijzonders opgemerkt. De loc leek op de Märklin speeltafel zeer soepel te lopen en dat vrijwel geluidloos.

Het was mijn verjaardagscadeau voor 2007 en ik heb er bijna een jaar op moeten wachten. Dus thuis gekomen heb ik alles zo snel mogelijk uitgepakt om de loc te bewonderen en een stukje te laten rijden. Daarbij kreeg ik op een zeker moment de indruk, dat de loc niet helemaal gelijkmatig liep, maar dat was niet goed te zien. Daarom heb ik er één PBA Inox rijtuig achter gehangen, zodat eventuele kleine rukken in langsrichting makkelijker zichtbaar zouden worden. En inderdaad, bij vrijwel alle snelheden zie je het rijtuig ten opzichte van de loc duidelijk heen en weer bewegen. Wanneer de snelheidsbalk van het MS zo rond de 8 à 10 blokjes aangeeft (waarbij in mijn geval de maximum snelheid van de loc is ingesteld op 76%), staat de koppeling enorm te jutteren. Het ligt niet aan het MS, want met een ander MS en ook met een Control Unit gebeurt exact hetzelfde.

Nu dacht ik, dat het schokken een kwaal was van de C-Sinus motor in compacte bouwwijze en dat dit met de SDS nu juist verholpen zou moeten zijn. Daarom ben ik teruggegaan naar de winkel, waar men bereid was de loc eventueel om te ruilen voor een ander exemplaar. Omdat het fenomeen alleen goed te zien is op rechte trajcten en de speeltafel eigenlijk alleen maar gebogen rails bevat, heeft de verkoper op de grond een recht traject uitgelegd en hebben we mijn loc net als thuis met één rijtuig er achter laten rijden. Ook nu was het schokken duidelijk zichtbaar, maar helaas bleken ook de andere locs die hij nog op voorraad had (waaronder zusterlocomotief 39402 reeks 18 van de NMBS), niet schokvrij.

Omruilen had dus niet veel zin, maar ook voor opsturen naar Keuterman voelde ik weinig, want wat valt er te repareren als je loc zich net zo gedraagt als alle andere? Het kan natuurlijk zijn dat ik veel te hoge eisen stel (maar mag dat niet voor ? 299,-?).

Daarom wil ik graag van de forum leden horen of zij met deze locomotief het zelfde probleem hebben. Op een Frans forum wordt door enkele bezitters ook gesproken over schokken, met name in het middelste snelheidsgebied. Echter niemand lijkt er daar een groot probleem van te maken (wel over de hoogte van de buffers en dat soort uiterlijke dingen). Dus misschien is het wel veel minder erg dan bij mij. Het gekke is dat ik ook wel eens in andere winkels vraag of ze dit probleem kennen, maar ik lijk tot nu toe de enige te zijn die er over klaagt.

mDDM
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Zover ik weet rijdt deze loc bij de meeste mensen perfect.

Jij bent de eerste die ik over deze loc heb horen klagen. Bij ons heeft een lid deze loc zelf als Trix model en ook daar loopt hij schokvrij.

Bovendien moet je nieuwe locs altijd in laten rijden een half uur op 2/3 snelheid vooruit en daarna de andere kant op. En dat zou hij perfect moeten rijden.

Zoniet ga er dan mee terug naar de winkel eerder niet want dat heeft geen zin.


En de oudere motoren van Marklin zijn geen haar beter eerder slechter.

Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
ik heb een andere loc met een SDS en heb nergens last van, loopt volledig schokvrij en zeer stil :)

hoop dat het snel verholpen kan worden.

Dennis
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Heb nog bij mijn handelaar gevraagd of hij veel klachten had ten aanzien van deze loc. Hij had er behoorlijk wat van verkocht en geen enkele was tot nu toe teruggekomen.

Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Dat is dus het gekke. In de shop/store waar ik de loc gekocht heb, zeggen ze hetzelfde: veel van deze locs (39401/39402) verkocht, maar geen klachten. Maar als we dan zomaar een andere loc uit het schap pakken en uitproberen, vertoont hij het zelfde gedrag als mijn exemplaar.

Ik heb ook in een andere store/shop mijn verhaal verteld. De verkoper was ook wel nieuwsgierig geworden, nam een nieuwe loc uit de doos, zette deze op de fameuze speeltafel met een rijtuig erachter, en ja hoor: hetzelfde gedrag. Maar ook hier zei men veel van deze locs verkocht te hebben zonder dat er ooit een terug was teruggekomen met deze klacht (wel met een uitgebrande motor...).
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Zeg mDDM, heb je de assen van alle wielstellen en tandwielen wel eerst een drupje olie gegeven, voordat je de lok liet rijden?
Als dit niet zo is dan zou ik dit eerst een doen.
Kan best zijn dat door gebrek aan olie, de boel wat stroef loopt en daardoor gaat schokken.
Marklin geeft dit altijd aan in de handleiding, want af fabriek zit nergens olie op, alleen het vetpotje van de SDS is gevuld, verder niet.
Dit kan ook de rede zijn dat alle andere loks in de winkel hetzelfde rijgedrag vertonen, omdat die ook nog gesmeerd dienen te worden.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Citaat van: mDDM op vrijdag 04 juli 2008, 00:09:09
Dat is dus het gekke. In de shop/store waar ik de loc gekocht heb, zeggen ze hetzelfde: veel van deze locs (39401/39402) verkocht, maar geen klachten. Maar als we dan zomaar een andere loc uit het schap pakken en uitproberen, vertoont hij het zelfde gedrag als mijn exemplaar.

Dat is op zich niet zo vreemd dat ze dat zeggen. Een winkelier probeerd zich vaak een beetje in te dekken. Als je met een defect produkt terug gaat naar een willekeurige winkel dan ben meestal de eerste en enige die hier last van hebt, is mijn ervaring.
Je kunt je ook afvragen wat 'veel verkocht'  inhoud. Twee, drie of zelfs vier stuks? Dit model is nog niet zo lang uit, en ik kan me niet voorstellen, gezien de geringe populariteit van franse modellen, dat deze loc's als warme broodjes over de toonbank gaan.
Dit schokkerige rijgedrag is op zich niet echt typerend voor dit specifieke model. Veel nieuwe marklin-produkten met dit motortype vertonen dit gedrag. De eigenaar van de marklin-shop waar ik regelmatig kom is gelukkig eerlijker, en heeft zelf ooit eens gezegd dat die nieuwe motoren gewoon 'bagger' zijn.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Beste mDDM,

ik heb zelf de Belgische variant van de 39401 (de 39402 dus) en heb deze zo uit de doos, dus zonder allerlei smeerfratsen bij ons op de baan gehad, met de hele rits van 8 rijtuigen erachter.
Ik heb niet gemerkt dat de loc vreemd rijgedrag vertoonde, terwijl ze op onze modulebaan toch meer dan een uur vrijwel continu doorrijden.

Omdat je elders ook een draadje hebt lopen over de slecht lopende VT602, zou ik toch eens kijken naar de voeding van jouw baan.

Heb je voldoende dikte in de voedingsdraden?
Heb je voldoende vermogen om te rijden?
Een tweemotorige loc of twee aparte loks op een kleine MS (startset-MS, 1,2A, zwarte trafo) werkt bij mij ook niet.

Kijk voor de voedingsdraden in de diverse topics over dikkere ringleidingen en dergelijke.

John

Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Beste VT 601.

Bedankt voor je reactie.

Ik weet gelukkig zeker dat het geen probleem met de voeding is, want het doet zich reeds voor op een klein testbaanje zonder andere verbruikers, en dan zowel met MS als 6021. En die laatste heeft zeker voldoende vermogen.

In ieder geval prettig te horen dat er dus ook kopers zijn die het probleem niet hebben. Maar zonder je een probleem aan te willen praten: heb je ook van dichtbij gekeken wat er gebeurt op een recht traject als je er maar één rijtuig aanhangt en dan de regelaar iets voorbij het midden hebt? Bij mij is dat dus ongeveer 8 à 10 blokjes op het MS, waarbij de maximum snelheid is ingesteld op 76%. Je ziet het ook goed als je de loc gelijk op laat rijden met een ander model op het spoor ernaast waarvan je zeker weet dat die wel gelijkmatig rijdt. En die heb ik gelukkig ook.

Tenslotte heb ik inderdaad gereageerd op een draadje over de 37606 (VT602), maar niet omdat ik problemen met het rijgedrag had.

Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Citaat van: Kappa op vrijdag 04 juli 2008, 04:16:36
Zeg mDDM, heb je de assen van alle wielstellen en tandwielen wel eerst een drupje olie gegeven, voordat je de lok liet rijden?

Beste Kappa,

Nee, ik heb niet eerst een drupje olie gegeven. Volgens de handleiding hoeft dat pas na 40 uren. Hoewel ik weet dat Märklin tegenwoordig heel zuinig smeert, durf ik toch niet zo goed nu al olie toe te voegen. Ik ben bang dat het gauw te veel is en heb daar reeds minder goede ervaringen mee (vervuiling van het spoor).

Toch zou het kunnen zijn dat je gelijk hebt. De decoder-elektronica probeert bij wisselende belasting de snelheid constant te houden. Het zou in theorie kunnen dat in deze regeling een instabiliteit optreedt wanneer er een wisselende wrijvingsweerstand is. Maar dan denk ik toch eerder aan een instabiliteit door speling in de aandrijfketen. Ik heb bovendien de indruk dat het probleem zich niet voordoet in bogen. Daar treden door de boogstraalverschillen tussen binnen- en buitenspoorstaaf allerlei slipverschijnselen op, die effect kunnen hebben op de verdeling van de krachten in de aandrijflijn tussen voorste en achterste draaistel. Daar komt bij dat bij deze loc de antslipbanden per draaistel telkens aan één zijde zitten en niet op beide wielen van dezelfde as. En dat is ook nog eens voor elk draaistel aan een andere zijde. Dus in een boog lopen bij het ene draaistel de antislipbandjes op de buitenspoorstaaf en van het andere op de binnenspoorstaaf. Hierdoor wil het ene draaistel harder gaan lopen dan het andere. Daardoor ontstaat er een interne mechanische spanning op de aandrijflijn. Misschien dat daardoor de speling verdwijnt en dus de instabiliteit in de regeling. De motor drijft immers via een cardan beide draaistellen aan. Maar het blijft tot echt gissen.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
De nieuwe SNCF CC40100 (39401) en NMBS 1805 (39402) met de softdrive sinusmotor rijden schokkerig bij lage en minder lage snelheden.

Ik heb de test die nDDM heeft uitgevoerd met een TEE-rijtuig zelf uitgevoerd met een aantal Märklin en niet-Märklin loks.

1)         Märklin 39401 ? SNCF CC40100
Motor: softdrive sinus
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > schokkerig
- gemiddelde snelheid > schokkerig

2)   Märklin 39402 ? NMBS 1805
Motor: softdrive sinus
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > schokkerig
- gemiddelde snelheid > schokkerig

3)   Märklin 39421 ? SBB Re 4/4 I 10023
Motor: softdrive sinus
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

4)   Märklin 36331 ? SBB Ee 3/3 13367
Motor: miniatuur
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > soms een weinig schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

5)   Märklin 37272 ? NMBS 201054
Motor: DCM
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > soms schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

6)   Märklin 39800 ? DB V 200 021
Motor: compact C-sinus
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > weinig schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

7)   Märklin 37490 ? PR GG-1 4935
Motor: drum
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > zeer weinig schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

8)   Märklin 37522 ? SBB De 6/6 15302
Motor: drum
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

9)   Märklin 29524 ? NMBS 260013 (uit starterset)
Motor: DCM
Decoder: fx
- lage snelheid > goed
- gemiddelde snelheid > goed

10)   LS Models 528  ? CFL 3004
Motor: drum
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

11)   Brawa  333  ? DB 232-001-B
Motor: drum
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > goed
- gemiddelde snelheid > goed

12)   Roco  43974  ? NMBS 2023
Motor: drum
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > weinig schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

13)   Roco  69883  ? BLS 252
Motor: drum
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > weinig schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

14)   Olaerts  ?  NMBS 150 001
Motor: drum
Decoder: mfx
- (zeer) lage snelheid > weinig schokkerig
- gemiddelde snelheid > goed

Praktisch geenenkele lok rijdt niet schokkerig bij zeer lage of zelfs lage snelheden. Brawa scoort het best in de test. Het NMBS rangeerlokje uit de starterset 29524 deed het uitstekend maar kon niet erg langzaam rijden zoals de andere loks met mfx en 128 rijstappen.

De nieuwe SNCF (39401) en NMBS (39402) stellen op dit punt teleur. Er is m.i. geen mogelijkheid de dekoder preciezer in te stellen qua motorgedrag. De softdrive sinusmotor heeft zijn eigen stuurelektronika separaat van de dekoder. Er valt weinig in te stellen.

De DB V200 (39800) met compact C-sinusmotor deed het verrassend goed. Maar ik moet hierbij aanstippen dat deze lok na reparatie bij Märklin Göppingen nu een zeer goed rijgedrag vertoont. De print met de stuurelketronica is vervangen. Aanvankelijk was het rijgedrag van deze lok slecht (zoals vele verkochte loks met compacte C-sinusmotor).

Het inrijden en smeren van de lok kan het rijgedrag verbeteren. Echter bij de 39401 en 39402 gaat het m.i om een ietwat minder goed ontwerp of uitvoering wat betreft de stuurelektronica. Ik heb geen andere verklaring voor het schokkerige rijgedrag.


nmbs < Willy > sncb
===============

Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Citaat van: nmbssncb op zondag 13 juli 2008, 18:26:34
Ik heb de test die Gijs heeft uitgevoerd met een TEE-rijtuig zelf uitgevoerd met een aantal Märklin en niet-Märklin loks.

Beste nmbssncb,

Welke test van Gijs bedoel je?
Of bedoel je misschien mijn test?

Mijn 39401 rijdt dus zeer schokkerig.
Ik heb ook enkele andere loks getest:

SBB Re 4/4 II uit set Mä 26534,
-MFX
-5* motor
rijdt zeer gelijkmatig

NMBS reeks 55  Mä 37673.802 (Van Biervliet)
-MFX locsound
-5* motor
rijdt als een zonnetje

NS 1835 Mä 37264
-MFX
-5*motor
rijdt zeer gelijkmatig

R4C1206 Mä 37631
-MFX
-klokankermotor (Maxon?)
rijdt zeer gelijkmatig

mDDM
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Citaat van: mDDM op zondag 13 juli 2008, 19:11:07
Citaat van: nmbssncb op zondag 13 juli 2008, 18:26:34
Ik heb de test die Gijs heeft uitgevoerd met een TEE-rijtuig zelf uitgevoerd met een aantal Märklin en niet-Märklin loks.

Beste nmbssncb,

Welke test van Gijs bedoel je?
Of bedoel je misschien mijn test?


Best nDDm,

Inderdaad, jouw test. Ik heb mijn bericht gecorrigeerd.

nmbs < Willy > sncb
==============
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Citaat van: mDDM op zondag 13 juli 2008, 19:11:07
NMBS reeks 55  Mä 37673.802 (Van Biervliet)
-MFX locsound
-5* motor
rijdt als een zonnetje
Inderdaad,

Hier staan ze ook beide :). Helel mooie machientjes :D.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Op Stummi een bericht gevonden waarin de 40100 een absolute uitschieter wordt genoemd (in negatieve zin; Topic gaat overigens vooral over gelijkspanningsversie).

http://stummi.foren-city.de/topic,25599,25,-wenn-dich-der-sinus-freut.html

Omdat eerder al op een Frans forum melding werd gemaakt van "rückeln" van deze locs, ben ik nu zo benieuwd geworden naar de echte omvang van het probleem, dat ik maar eens een poll heb geplaatst.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
De knoop doorgehakt. De loc is vorige week toch op weg gegaan naar Keuterman. Benieuwd naar het resultaat.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Vrijdag was de loc weer terug van Keuterman en zaterdag heb ik hem in de winkel opgehaald. Helaas zat er geen briefje bij wat Keuterman gedaan heeft en of hij überhaupt iets gedaan heeft. Heel eigenaardig.

Thuis de loc uitgebreid aan de tand gevoeld. Een ding is zeker: het probleem met het schokken is beslist niet erger geworden, en lijkt zelfs verminderd. Het schokken is zeker niet 100 procent over, maar het lijkt wel zoveel minder te zijn geworden, dat ik me er niet meer aan stoor. Zou Keuterman er echt iets aan gedaan hebben of is het alleen maar placebo effect?

Overigens had ik ook gevraagd om meteen even te kijken naar een ander probleempje, namelijk dat de snelheidsbalk van het MS begint te knipperen zodra de loc wat snelheid maakt. Dat duidt erop dat er geen terugmelding is van de MFX decoder, een probleem dat bij deze locs en ook andere modellen (o.a. Gottardo) vaker voor schijnt te komen. Helaas is dit niet verholpen. Overigens heb ik er geen last van, want bij stilstand is er wel terugmelding.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Waarschijnlijk is dit een probleem van je MS heb je nog garantie erop vraag om een nieuwe.

Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Mijn br 189 van marklin schokt ook.
Heeft ook soft drive sinus.
Kan er helaas niet mee terug heb er n.l sound in gebouwd.
Ga dit verhelpen door een pluklok op te offeren (taurus MWB)
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Hoi,

Ik heb alle 5 de BR 189's van Marklin en hier schokt er totaal niets :!:.
Re: 39401 SNCF CC40100 rijdt schokkerig
Citaat van: Davy op maandag 13 oktober 2008, 18:52:01
Waarschijnlijk is dit een probleem van je MS heb je nog garantie erop vraag om een nieuwe.

Davy,

Als je knipperen van de snelheidsbalk op het MS bedoelt, kan ik je met zekerheid melden dat dit NIET aan het MS ligt. Ook met andere (nieuwe) MS gebeurt dit, ook in de winkel!! Het is een bekend probleem van enkele nieuwe types locs (met SDS).