Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

IB2 met digikeijs DR4088LN en verder

Gestart door orient express dinsdag 12 mei 2026, 18:57:01

IB2 met digikeijs DR4088LN en verder
mijn configuratie is:
Intellibox2, op de T poort met loconet kabel digikeijs (1) DR4088LNgnd, op de S88N  IN poort met netwerkkabel
naar de (2) DR4088DS poort S88 OUT. Via USB naar de PC met iTrain 5
Op de 4088LN staan massa melders van C rails, op de 4088DS staan de stroommelders, beide werken prima.

Nu heb ik nog een aantal M rails melders aan te sluiten, ook op een (3) DR4088DS met een netwerkkabel.
Ik dacht deze gewoon net als de 2e melder aan te sluiten, maar dit werkte niet. Ik krijg althans geen bezetmeldingen.

gezocht op internet en dit forum, handleidingen gelezen, maar alle oplossingen werkten niet.
Blijkbaar zie ik iets over het hoofd en daarom graag suggesties svp

Wat al gedaan:
Op de IB de melders 1 t/m 48 aangemaakt.
De DR4088LN meerdere malen met deze adressen geprogrammeerd (1.1 t/m 1.48)
De RJ45 stekkers en kabel tussen melder 2 en 3 getest en gewisseld met een werkende kabel
Op melder 3 een terugmelder een adres van melder 2 gegeven, deze werkteL
Melder 1 (loconet) met massa IB2 verbonden
Melder 2 met spanning digitaal met IB2 verbonden
Melder 3 exact hetzelfde als Melder 2. De stroomloze blokken hebben via digitale spanning stroom.

Zolang melder 3 niet werkend is, heeft het geen zin om melder 4 aan te sluiten denk ik.
-Wim-

Re: IB2 met digikeijs DR4088LN en verder
Test eerst even de kabel die tussen de 2e en 3e unit zit door die tussen de 1e en 2e unit aan te sluiten.

Koppel de s88 kabel van melder twee los.
Duw die tijdelijk in een van je andere melders.

Je kunt nu testen of je nieuwe s88 unit werken op de adressen van unit twee.

Werkt dit kun je je originele unit twee erachter hangen. ( deze heeft dan de adressen van de 3e unit. )

Maar ik denk eerder dat je toch de range voor de LOconet niet goed staat.
Eventueel kun je de eerste twee melders tijdelijk om adresseren naar de adressen van unit 3 en 4. Dan kun je op de IB en in je software zien of die de hogere adressen verwerken.

Succes.

Mvg Robin
Re: IB2 met digikeijs DR4088LN en verder
Klinkt als htzelfde probleempje wat ik had.
Ik was vergeten om op de, in jouw geval de DR4088LNgd, in te stellen hoeveel kastjes er nog achteraan kwamen. Bij jou zal dat denk ik op 2 zijn ingesteld, daardoor werkt nr 3 idd niet.