Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Led verlichting marklin 37340

Gestart door Colablik zaterdag 09 mei 2026, 17:44:03

Led verlichting marklin 37340
Goedemiddag
Hier bij een vraagje over Marklin model 37340.
Dit model heeft heeft Led verlichting.  Aan beide zijden zit een printje met de nodige Leds er op.
In de explosie tekening van dit model heeft deze print met Leds geen artikelnummer. Herstel kan volgens Marklin alleen gebeuren in het service centrum.  Kan dus een dure grap worden. Van diverse andere vergelijkbare  modellen zijn de artikel nummers wel deels terug te vinden.
Zijn er toevallig leden die weten wat voor Led printjesmarklin in de 37340 heeft gezet en een eventueel artikel nummer?
Zou het soms artikel nummer E253056 kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Groet Erwin
Re: Led verlichting marklin 37340
Is er dan een LED kapot?

graag een glaasje wijn

hier vind je alle modellen en ze zullen zeker niet voor dit model een aparte verlichtingsprint gemaakt hebben dus zouden de andere ook moeten passen :

https://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Re_4/4_II

PS : met een foto van de print zijn we veel meer om raad te geven
Goedenavond,
Het gaat om een model waarvan aan 1 zijde de bovenste Led defect is.
Model staat ergens te koop en is dus niet in mijn bezit.
Zelf heb ik hier reservedeel E253056 nog liggen en ik vroeg mij dus af of dit deel in het model zou passen.
@bellejt : dank voor de reactie. Je zult zeker gelijk hebben dat Marklin niet voor elk model van de Re 4/4 II een aparte led print heeft gemaakt maar er zijn wel degelijk verschillen er zijn er met en zonder rode leds. En hele oude hadden zelfs nog gele leds.
Groet Erwin

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht dat er sowieso al 3 varianten bestaan.
Oude gele verlichting, maar ws ook verschil ivm oude en nieuwe koplampen.
Ik heb zelf de 2 eerste blauw-rode cargo locs. Uit de startset 29483 en de 37345.
Ik zal eens even kijken.
Mvg. Marcel
#marcel: er zijn zeker meerdere varianten. Zelf heb ik hier meerdere Re 4/4 II's en Re 6/6's. Bij de lancering van de Re 4/4 II waren er gele Leds en vaak nog de "gebondete
Leds. Hier kon je helemaal niets mee. Later is marklin overgestapt op SMD Leds 0603.
En dan met of zonder schijnwerpers.  Nog later zijn er ook rode leds toegevoegd. Dus inderdaad heel wat varianten.  In de door jou genoemde modellen zitten waarschijnlijk geen rode Leds maar wel schijnwerpers. De 37345 heeft mogelijk nog gele LEDs terwijl de lok uit set 29483 waarschijnlijk al witte Leds heeft. Volgens mij heeft marklin bij model 37359 voor het eerst rode Leds toegepast.
Dat is reservedeel E253056. Deze print heb ik in een aantal Re 4/4 II's ingebouwd. Maar ik vraag me nu af welke print in de modellen 37340 en 37875 is ingebouwd. Dat staat niet aangegeven op de explosie tekening van tante M.
Groet Erwin

graag een glaasje wijn

zoals gewoonlijk missen dus foto's waar om gevraagd is om het blijven gissen te vermijden

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Volgens de gebruiksaanwijzing van de 29483, is nr 28; Beleuchtungseinheit 137084 gebruikt.
Wat de aansturing betreft:
F0 verlichting aan (rijrichtingsafhankelijke frontseinen)
F1 schijnwerper
Meer verlichtingsmogelijkheden kent het model niet.
Mvg. Marcel
37340.jpg

Hier een foto van de binnenkant van de 37340.
Print lijkt wel erg op E253056
De led print lijkt een E253056 te zijn maar de kleuren die door Marklin zijn gebruikt kan ik absoluut niet plaatsen.
Mogelijk zit er een hele complexe aansturing achter. SUSI misschien?
Als ik de handleiding van het model lees valt mij op dat er wel een mogelijkheid is om een rood sluitsein te schakelen maar niet twee rode sluitseinen. Dit terwijl een Re 421 geschikt is om in Duitsland te rijden en dus twee rode sluitseinen moet kunnen schakelen.
Opmerkelijk dat bij model 37875 wel de mogelijk is om twee rode sluitseinen te schakelen terwijl dit model een Re 420 is voor diensten binnen CH.
Groet Erwin
wanneer f10 en f11 tegelijk worden geschakeld branden aan beide zijde de rode sluitlichten
Volgens mij heb je dan aan beide zijden een rood noodstop signaal 3x rood.
Groet Erwin
Ja dat klopt inderdaad.
Maar door middel van functie-mapping heb ik het wel voor elkaar gekregen om 2 rode sluitlichten werkend te krijgen.
Dit gedaan door SUSI f6 te activeren op een nog vrije functie toets.
Dat is dan mooi gedaan :thumbup:
Zelf heb ik geen verstand van SUSI helaas
De led prints worden dus blijkbaar aangestuurd middels SUSi.
Groet Erwin