Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin CS3 software-update 2.6.1

Gestart door Sprengerville zaterdag 09 mei 2026, 07:12:38

Marklin CS3 software-update 2.6.1
Net zoals bij versie 2.6.0 kunnen hier misschien de ervaringen met de nieuwe CS3 versie 2.6.1 (beschikbaar sinds 30.4.2026) beschreven worden. Bij versie 2.6.0 werden wat problemen aangegeven door gebruikers.

Sinds gisteren is nu versie 2.6.1 geinstalleerd bij mij.

Ikzelf had sinds versie 2.6.0 problemen met:

1) aanmelding nieuwe MFX lokomotieven
2) programmeerspoor werkt niet

Eerste ervaring.
Sinds de installatie van 2.6.1 gaat het aanmelden van nieuwe MFX lokomotieven beter. Het programmeerspoor werkt nog steeds niet. Ik zal mijn verdere ervaringen op een later tijdstip hier beschrijven.

Dit is wat Märklin over versie 2.6.1 schrijft.

Software update versie 2.6.1

Märklin ontwikkelt voortdurend de besturingssoftware van het Central Station 3. Deze ontwikkelingen zijn in de vorm van software update 2.6.1 beschikbaar. De update wordt op de bekende wijze verspreid: Heeft CS3 contact met Internet dan verschijnt een ronde punt, om aan te geven dat een update beschikbaar is. Een USB-update is ook beschikbaar.

De update 2.6.1 (3) van 30.04.2026 vervangt de vorige update 2.6.0 (13) volledig. Onder andere het doorgeven van terugmeldingen aan modelbaansoftwarebesturingsprogramma's en het weergeven van seinpanelen in de WebApp zijn weer operationeel.

In het kort omvat de update het volgende:

• Updateknop is verbeterd
  • Uitgebreide mfx-decoderreset
  • Slanke C-baan DKW en 2025-seinen
  • QR-codes voor CS3-webserver
  • Nieuwe tractiesamenstellingen
  • Recursieherkenning van Gebeurtenissen
  • Informatie over nieuwe items na een update
  • Introductie van een experts-tip-systeem
  • Nieuw USB-apparaatbeheer
  • Veiligheidsvragen bij eerste gebruik en na nieuwe in bedrijfname
  • In de update zijn daarnaast de volgende componenten opgenomen: software voor het updaten van het Mobile Station 60653/60657/Trix 66950/Trix 66955 naar versie 5.6 met Railsbox v1.70; GFP2 voor CS2 en Booster versie 3.96; decoder-firmware mLD3/mSD3 v3.3.6.2 en mSD3.5 v3.5.1.1; stand 30.04.2026
Re: Marklin CS3 software-update 2.6.1

doe maar een treintje

@citaat ook hier werkt het programmeerspoor niet terwijl M* had aangegeven dat dit probleem was opgelost.
Niet dus en dit is wel heeeeeel erg slordig en ik noem dat nu incompetentie  :(
Dus weer terug naar de 2.52 versie

gr. Ruud

update,

sommige lopi decoders werden trouwens niet herkend
Citaat van: Rudibeer op zaterdag 09 mei 2026, 16:16:21@citaat ook hier werkt het programmeerspoor niet terwijl M* had aangegeven dat dit probleem was opgelost. Niet dus en dit is wel heeeeeel erg slordig en ik noem dat nu incompetentie  :(

En je hebt het gemeld aan Märklin? Als ze het niet weten dan kunnen ze het ook niet oplossen. Ze hebben geen glazen bol om te weten wat er bij iemand op het zoldertje gebeurd.

doe maar een treintje

@citaat als jij een nieuwe auto koopt ga je er toch vanuit dat je stuur werkt en dat t'ie vooruit rijdt in plaats van achteruit :D
Bij mij werkt het programmeerspoor zowel met 2.6.0 als met 2.6.1
Bij mij werkt alles naar behoren na de update. Het heeft overigens wel een aantal dagen geduurd voordat de update automatisch in beeld kwam. CS3+ is altijd gekoppeld aan internet.
Misschien verschil tussen een CS3 of CS3+? Of bepaalde hardware versie? Dat het verschil maakt of programmeerspoor na de update niet meer werkt.

doe maar een treintje

@citaat ja dat zou kunnen, ik heb hier de CS3
Citaat van: Rudibeer op zondag 10 mei 2026, 14:14:02@citaat als jij een nieuwe auto koopt ga je er toch vanuit dat je stuur werkt en dat t'ie vooruit rijdt in plaats van achteruit :D

Dat test ik voordat ik bij de garage weg rijdt..... Als iets niet goed is aan de auto dan gaat hij niet mee totdat ze hem helemaal goed hebben. Dus een onzin vergelijking. Met (firmware)updates is het altijd eerst afwachten of alles goed gaat, de reacties afwachten dus. En als je iets vindt na het installeren en tijdens het gebruiken: Melden aan Märklin, anders kunnen ze er niets mee. Mogelijk gaat het bij Märklin met hun testapparaten wel goed. Het is de vraag of het wel een probleem daar wel voorkomt. Of dat het een bepaalde versie van je apparaat is die de problemen geeft. Dus melden.

doe maar een treintje

Je kan wel roeptoeteren dat ik het moet melden maar ik meld het dus niet.
Internet staat vol met deze probleem update en ik verwacht dat M* eerst zijn huiswerk goed doet voordat je dit het internet op gooit.

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 10 mei 2026, 17:12:24Misschien verschil tussen een CS3 of CS3+?
Dat verschil is er.
Die is als volgt:
Je kan aan de CS3+ een 2e CS3 aansluiten, en de CS3+ heeft een extra bus voor de nieuwe terugmelders (RJ45).
Software matig zal er een master/slave constructie tussen zitten.
Voor de rest zal ie gelijk zijn.

Kijk ook als je programmeerspoor niet werkt, of de GFP van de CS3 ook een rode stip vertoont.
Bij de vorige update gebeurde dit ook niet automatisch in veel gevallen.