Net zoals bij versie 2.6.0 kunnen hier misschien de ervaringen met de nieuwe CS3 versie 2.6.1 (beschikbaar sinds 30.4.2026) beschreven worden. Bij versie 2.6.0 werden wat problemen aangegeven door gebruikers.
Sinds gisteren is nu versie 2.6.1 geinstalleerd bij mij.
Ikzelf had sinds versie 2.6.0 problemen met:
1) aanmelding nieuwe MFX lokomotieven
2) programmeerspoor werkt niet
Eerste ervaring.
Sinds de installatie van 2.6.1 gaat het aanmelden van nieuwe MFX lokomotieven beter. Het programmeerspoor werkt nog steeds niet. Ik zal mijn verdere ervaringen op een later tijdstip hier beschrijven.
Dit is wat Märklin over versie 2.6.1 schrijft.
Software update versie 2.6.1Märklin ontwikkelt voortdurend de besturingssoftware van het Central Station 3. Deze ontwikkelingen zijn in de vorm van software update 2.6.1 beschikbaar. De update wordt op de bekende wijze verspreid: Heeft CS3 contact met Internet dan verschijnt een ronde punt, om aan te geven dat een update beschikbaar is. Een USB-update is ook beschikbaar.
De update 2.6.1 (3) van 30.04.2026 vervangt de vorige update 2.6.0 (13) volledig. Onder andere het doorgeven van terugmeldingen aan modelbaansoftwarebesturingsprogramma's en het weergeven van seinpanelen in de WebApp zijn weer operationeel.
In het kort omvat de update het volgende:
- Updateknop is verbeterd
- Uitgebreide mfx-decoderreset
- Slanke C-baan DKW en 2025-seinen
- QR-codes voor CS3-webserver
- Nieuwe tractiesamenstellingen
- Recursieherkenning van Gebeurtenissen
- Informatie over nieuwe items na een update
- Introductie van een experts-tip-systeem
- Nieuw USB-apparaatbeheer
- Veiligheidsvragen bij eerste gebruik en na nieuwe in bedrijfname
- In de update zijn daarnaast de volgende componenten opgenomen: software voor het updaten van het Mobile Station 60653/60657/Trix 66950/Trix 66955 naar versie 5.6 met Railsbox v1.70; GFP2 voor CS2 en Booster versie 3.96; decoder-firmware mLD3/mSD3 v3.3.6.2 en mSD3.5 v3.5.1.1; stand 30.04.2026