Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Central Station 3

Gestart door Henk Dijkstra donderdag 07 mei 2026, 10:41:31

Central Station 3

Central Station 3
Hallo

Sind deze week ben ik in het bezit van een cs3 hiervoor had ik een mobiele station.
Nu moesten alle treinen natuurlijk in de cs 3 en op alle filmpjes op youtube die ik heb gezien was er geen een optie om de treinen uit de ms te kopiëren.
Tis inmiddels opgelost door de oude ms aan de stroom te hangen en het digitale adres te zoeken.
Maar heb ik nu niet goed gezocht of kan je helemaal niets uit de ms kopiëren?

Groet Henk
Re: Central Station 3

Windhoven

Als het echt een oude Mobile Station is dan niet.
Maar bij een Mobile Station 2 kan wel iets doen met kopiëren. Maar niet direct. Je zou de loc via de MS2 kunnen opslaan op een lockaart. En die lockaart dan weer uitlezen op de CS3. Maar is niet veel sneller dan het handmatig doen.

als er maar een "v" voor op staat

Je kan de CS3  de loks uit de MS2  laten overnemen.
Maar ben nu even niet thuis om er een filmpje van te maken.

Ik heb het volgende probleem met de CS3.
 Alle treinen reden naar tevredenheid.
Ik ben toen begonnen om een Viessmannsein aan te sluiten op de M84'ers en toen ik daarna weer spanning op de baan zette kreeg ik dit bericht:

er is een overstroom- of kortsluitingssituatie opgetreden op het hoofdspoor bij apparaat CS3 (stroom hoofdspoor).
   Nadat de oorzaak is verholpen kan de Central station weer worden opgestart.

En ik heb geen flauw idee waar dit vandaan komt.
Ik heb de M84 losgekoppeld, de spanning van de seinen afgehaald, maar de mededeling komt terug.
Verder is er niets veranderd, ik ben niet bij de rails geweest en er ligt nix op de rails wat sluiting kan veroorzaken.
Wat is er aan de hand?

doe maar een treintje

en toch is er ergens een kortsluiting, misschien dat een lok niet helemaal goed op de rails staat en dat de sleper sluiting maakt of dat een lipje van een rails sluiting maakt als je deze hebt doorgeknipt voor een bezetmelding

Reverse enginering. Koppel alles los tot het moment, dat je weet, dat alles nog functioneerde. Dan stap voor stap alles weer aansluiten met de CS3 aan. Dus eerst de M84, dan 1 sein, enz.

Zoiets heb ik ook bedacht en ik heb alle loks eraf gehaald: storing blijft. Ik heb geen rails gedremeld de laatste tijd, dus dat is onwaarschijnlijk.

@Cor,dat was t eerste dat in me opkwam. M84 van de voeding losgemaakt en de voeding van de seinen losgemaakt. (die voeding komt van de Viessmann 5200 en niet van de CS3.

doe maar een treintje

@citaat nee dat is niet onwaarschijnlijk, zelf ook een keer meegemaakt dat na jaren toch een lipje zover zakte dat het toch sluiting maakt.
immers ook als zijn H0 treintjes ze maken toch trillingen

Na jaren. Maar mijn baan ligt er pas 1 jaar en ik heb niet alleen doorgeknipt maar ook een gedeelte verwijderd.
Maar vrijwel alle rails zijn geknipt, en een aantal zitten vast vanwege  ballasting en een gedeelte is overdekt. Dat wordt een hopeloze opgave. Ik ben ook niet aan de voeding en haar bedrading geweest, dat maakt t ook onwaarschijnlijk. snap er werkelijk mnix van

Uit je betoog maak ik op, dat je c-rail hebt. Je rijdt met de CS3 en heb de rails geknipt. Rij je met software of handmatig met de CS3?