Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Josdemosselmans modelbaan - part 2

Gestart door josdemosselman maandag 27 april 2026, 13:17:32

Josdemosselmans modelbaan - part 2
Een goeiemiddag allemaal. Een nieuwe post een nieuw begin. 
Vooraleer ik hier ga posten, uitleggen, showen, een woordje van dank. Dank aan diegenen die onwetend de microbe eens zo hard hebben aangewakkerd. Maar ook aan diegenen die fdb hebben gegeven op mijn vorig topic (Link) en fdb op mijn baanplan (Link), privé of publiek. 
Een welgemeende dankjewel!

Nu, het oude topic, dat gaan we sluiten. Dat waren babystapjes 15 jaar geleden, een paar huizen verder zitten we op een mooie zolderkamer.
De onderbouw staat, al moeten er nog een 6 tal kopse plankjes gehangen worden in de hoeken. (Let zeker niet op de rommel onder de onderbouw, het is en blijft een zolder)
Het schaduwstation ligt vast, dus de grootte van de tafel ook. Het zichtbare gedeelte, met name het station is nog wat tekenwerk voor nodig. Dat komt wel...
2 fotootjes die een idee geven, dan moeten jullie niet gaan scrollen in mijn banenplan topic...

En dan het timmerwerk. 15 geschaafde planken van 4,2m x 14cm x 2cm geven ongeveer dit resultaat.
Het volgende is aan de rechterzijde tijdelijke OSB 12mm erop om een testbaan te maken.
Jullie lezen het goed, een testbaan. Het is een stevig project en ik wil het degelijk uitvoeren. Een stevig project betekent ook een forse investering naast hetgeen ik al heb.
Een testbaan betekent ook, mijn eerste stappen met terugmelding en blokrijden terug opfrissen en programmeren. Ook de software keuze wordt terug in vraag gesteld. 

De updates gaan schaars zijn, toch zeker betreffende de bouw. Maar er gaan er volgen. Voor mij is het een momentje van "eindelijk" en dat deel ik graag.
Zoals altijd, feedback, goede maar ook slechte, laat maar komen. Ik kan er maar van leren.

Geniet van het zonnetje en tot gauw!
Re: Josdemosselmans modelbaan - part 2
Leuk dat je terug begonnen bent, zeker en vast een leuk baanplan!
Veel succes met het leren van blokmelders enz, hier ga je wel even bezig mee zijn!

We zien de updates wel verschijnen!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Jos.

Je hebt mij als volger erbij!
Succes met de baanbouw  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

En nog een volger erbij Jos.

Groet Michel
Bingo. #3. ;-)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Jos,

Leuk om weer een nieuwe baan te zien ontstaan, je frame ziet er goed en stevig uit  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik heb de notificatieknop al ingedrukt.

Luc

doe maar een treintje

en ook ik gaat dit volgen  :thumbup:

groetjes, Ruud

BLIJ dat ik analoog RIJ

Yep. Me too.

Fantasietjes op de baan

Dat ziet er een behoorlijk baantje uit Jos.
Hi all,
een weekje vakantie doet wonderen. Dus de laatste dagen voornamelijk bezig geweest met de zogenaamde testbaan. OSB aangekocht, al ben ik hier ook geen fan van, maar het is betaalbaar.
2 ovalen, r1, r2, verbonden met 6 wissels en in totaal 3 'stationssporen'. Dat lijkt me wel ok om mee te testen. 
Een paar jaar geleden wat Rosoft wdd en s88n aangekocht, die komen nu mooi van pas.

7 blokken, telkens met 3 melders per blok. 
wat soldeer en vijs en slijpwerk later, komen we tot een kabelspaghetti die ik absoluut wil en zal vermijden bij de definitieve baan. Maar er is een reden voor 'test' in 'testbaan'

Gezien de tijd beperkt is, ga ik mij even storten op koploper/andere gratis software. itrain wil ik ook nog wel testen, maar de testlicensie is op deze moment nog te beperkt in tijd in mijn geval.
om dan zulke som neer te tellen, voorlopig on hold dus.

Koploper werkt alvast, 3 treinen rijden volautomatisch rond. De absolute minimum van config steekt erin om dit te laten werken.
Volgende stappen...?  tja, uitzoeken, testen lezen... Ik zit nu in een deadlock op de buitenste ovaal, dat moeten we uiteraard vermijden. :-) Al weet ik waar de oorzaak zit, dat is ook al iets.

een beeld zegt meer dan woorden,

een fijne dag toegewenst...

Fantasietjes op de baan

Prachtig gedaan Jos. Geniet er van.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuke testbaan Jos, en met een bekend programma en hardware  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Goed gedaan Jos, en nu maar testen. Als je nog bijkomende S88 terugmelders met diode-truc nodig hebt kan ik Tams Elektronik aanbevelen nu Rosoft gestopt is.

Luc
Citaat van: josdemosselman op woensdag 06 mei 2026, 13:24:11OSB aangekocht, al ben ik hier ook geen fan van
Mijn voorkeur gaat uit naar 9 mm (populieren) multiplex. Dat zaagt makkelijker en de kans op splinters (in je vingers) is kleiner.