Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

isolatie onder c-rails

Gestart door wiebrand zondag 19 april 2026, 10:50:50

isolatie onder c-rails

isolatie onder c-rails
goede dag , ik wil vragen wat is het beste materiaal voor geluids isolatie voor c-rails.
Ik zag bij falckenstein dat ze in soort vloerbedekking met plak laag eronder gebruiken waar is deze te koop koop liever niet op de site want die is gehackt geweest .

Re: isolatie onder c-rails

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: wiebrand op zondag 19 april 2026, 10:50:50wat is het beste materiaal voor geluids isolatie voor c-rails.
Ik denk dat je vraag niet volledig is. Gaat het je bij je vraag om de isolatiewaarde in decibels? Of gaat het over andere zaken, zoals hechting,  herstelbaarheid, scenery criteria, en schoonmaak?

Ieder zal de eigen keus het meest waarderen (of niet), en elke keus hangt samen met een paar andere vragen of keuzen.
Op dit forum kom je C-rail rijders tegen die isoleren met XPS (o.a. grijs en blauw), Kurk of Groene isolatieplaten (6 mm dik zachtboard).
Beslist apart is het gebruik van Neopreen band (Haradigi is daarvan een fan).
Voor elk valt iets te zeggen, en ook ertegen.

Ik noem er een paar:

henkiepenkie XPS en Groene platen
o.a. hier

XPS:

Zachtboard:

Geluidman Groene platen (zachtboard).
o.a. hier: #17075

en #17717

Hero (de bouw van Hero's baan) XPS

Kaj Gigengack XPS #42 en #52
en dat begin hier Stel ik kies XPS, met welke lijm dan? (2022)

Tilly XPS #125
bijvoorbeeld hier

lucdiels Kurk #136 #138
bijvoorbeeld hier

Rudibeer (Rudiesheim) Kurk
bijvoorbeeld hier

Het grijze XPS (o.a. Hero) deukt in, en eenmaal ingedeukt, veert het niet terug.
Het is veel dunner dan ander materiaal maar qua decibels doet het niet onder voor groene platen.
Er bestaat ook dikker XPS en dat heeft o.a. als voordeel dat je er greppels in kunt uitsteken.

Kurk is in allerlei diktes verkrijgbaar maar het verlijmen is een groter probleem, vooral als je kurk in stroken verlegt (vanwege de spanning in het materiaal in bogen). ook vocht (b.v. in ballast) kan een probleem vormen. XPS heeft geen vochtprobleem.
Rails op kurk kun je o.a. verlijmen met hete lijm.

De groene isolatieplaten (soort zachtboard) zijn makkelijker te verschroeven dan te verlijmen, ze zijn vochtgevoelig, en veel dikker (6 mm) dan de andere materialen. Het is lastiger om de rails erop vast te zetten dan op XPS.

Neopreen band Haradigi #50. Dat is in stroken op de rol verkrijgbaar. Neopreen hecht goed op hout, en C-rails hecht goed op neopreen.

Al met al: kijk hoe je de rails ergens op bevestigt (zo dat de rails ook weer los kan), en kijk hoe het isolatiemateriaal hecht op de ondergrond.

Een criterium waarop bijna niemand wijst: de schoonmaak. Als een baan een paar jaar ligt, ontstaat een fijnstof laagje over alles heen. Zuigen helpt niet om het weg te krijgen. Kurk en Groene plaat kun je alleen licht vochtig afnemen (met een wonderdoekje b.v.) XPS maakt veel makkelijker schoon.

graag een glaasje wijn

kurk 4 mm gelijmd met speciale spuitlijm voor kurk. Die lijm kon/kan je kopen in action aan voordelige prijs.Ligt hier al jaren zo in schaduwrails.

Forum Moderator

@citaat  @citaat
"Kurk is in allerlei diktes verkrijgbaar maar het verlijmen is een groter probleem, vooral als je kurk in stroken verlegt (vanwege de spanning in het materiaal in bogen)."

Ik zie het probleem niet als je de kurk in dezelfde bogen knipt of snijdt

doe maar een treintje

of een proefje met een stuk rails zonder geluidsisolatie en rijden maar en daarna met elk isolatiemateriaal wat maar verkrijgbaar is.  :D
ben benieuwd?

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Het zou heel mooi zijn als iemand een decibelmeter heeft, om zo'n experiment te doen ...
@citaat Dat is niet zo simpel experiment. Iedere baan is anders opgebouwd, denk dan onder andere aan constructie en houtsoorten, vloer e.d. Verlijm je de boel en met welke lijm doe je dat? Of nagel je de boel? Dat is allemaal van invloed op het aantal decibels dat je hoort. Dat m maakt allemaal niet simpeler.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat als m'n vrouw de TV zachter zet dan kan ik dat zowaar horen, toch gek hè  :P

Swiss rail .. what else?

Maakt je vrouw zoveel lawaai dan >:-D.

Overigens maak ik zelf gebruik van PU-rubber ondervloer van 2,8mm dik (10 meter op rol). Die optie was nog niet voorbij gekomen geloof ik.

Groeten,
Wico

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Voor het geluid van de sleper over de puko's vormt C-rails een klankkast, dat bestrijd je door de holte van de C-rails op te vullen met geluidsabsorberend materiaal.

Rails nooit spijkeren of schroeven, vast leggen met een flexibel blijvende lijm.

Groet, Anne W
Ik gebruik rubberkurk. Iets duurder. Droogt niet uit, zoals kurk na verloop van tijd.
Deze YT-er heeft wat testen gedaan, voor wat het waard is.

Citaat van: Ton van het Fort op maandag 20 april 2026, 16:05:50Ik gebruik rubberkurk. Iets duurder. Droogt niet uit, zoals kurk na verloop van tijd.

Ton ben ook met rubberkurk bezig. Nu moet ik de k-rail bevestigen. Hoe heb jij dat gedaan. Denk zelf aan Minitec rails lijm of verwarmde lijm. Het moet ook nog los kunnen worden gemaakt.  :)
Beste Frank,
Ik heb alleen M- en C-rails en heb deze op sommige plekken vastgekit. Bij K-rails zou je dat onder de rails ook met een dun laagje kit kunnen doen. Je hebt van Bison van die mooie gele kit/lijm schappertjes, die laten voldoende kit achter.
De kit is ook weer verwijderbaar. Overigens zou ik zwarte kit gebruiken. Succes.

Gek genoeg komt deze vraag met enig regelmaat terug en vindt een ieder er het zijne van en heeft ieder het wiel uitgevonden. Wat ik deze keer fijn vind, is dat er nu een heleboel mogelijkheden worden aangedragen. Eigenlijk een mooie samenvatting.

Geluidshinder voorkomen kent drie verschillende mogelijkheden: bij de bron, tussen de bron en ontvanger en bij de ontvanger.

Bij de ontvanger kun je snel zijn: oordoppen of iets dergelijks :D Maar dan hoor je niet de geluiden, die digital mogelijk zijn bij locomotieven of iets anders

Tussen de bron en ontvanger kun je denken aan de baan achter glas plaatsen oid. Maar dat is natuurlijk geen optie.

Bij de bron worden hier al diverse opties besproken. Het is dan aan de persoonlijke voorkeur, welk optie wordt gekozen. Het filmpje heb ik bekeken, maar de geluidservaring van N-spoor kan weer anders zijn dan van H0 of welke schaal dan ook. Daarnaast is het weer de persoonlijke ervaring van deze onderzoeker welke demping hij voor hem als beste ervaart. Ieder mens heeft zijn eigen stemgeluid, maar ook ieder mens heeft zijn eigen geluidservaring. Dit is volledig afhankelijk van de toestand van het gehoor.

Het advies van Rudibeer is eigenlijk het beste. Ga onderzoeken welk materiaal voor jou het beste voldoet. Er worden voldoende materialen hier aangedragen en daar zal vast 1 jou het beste bevallen.

Dan even de zaak benaderen van de andere kant met een vraag: Waarom wil je het geluid beperken? Mijn persoonlijke ervaring is dat het geluid storend is als de treinen te hard rijden.

Ik heb diverse locomotieven met sound en als die op schaalsnelheid rijden merk ik weinig van het geluid van de rails. Eerlijkheidshalve moet ik hierbij wel vermelden, dat ik 2-rail rij. Tillig op 9 mm berkenmultiplex en deze ligt gewoon op een tafel.