Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Decoder KN160725A decoder

Gestart door Sens zondag 19 april 2026, 09:52:17

Dag Forum!

Ik heb een Locje gekregen met een KN160725A decoder; dat Locje wil ik graag op een oude analoge (metalen) trafo laten rijden.

Ik denk dat de decoder defect is: op bruin en rood meet ik wel AC vanuit de trafo, maar op groen en blauw geen DC spanning.
Het Locje doet helemaal niets.

Door welke decoder zou ik de oude moeten vervangen, rekening houdend met de trafo.
Ik stel verder weinig eisen. De Loc hoeft alleen maar vooruit te kunnen rijden en het lampje moet kunnen branden.
Of zou een simpel zelfbouw gelijklichtertje de oplossing kunnen zijn?

Vol gaarne uw advies.

Re: Decoder KN160725A decoder

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Even de draden lossolderen van de decoder en met een 9 volt batterij testen of de motor nog draait, daarna verdere stappen ondernemen.

Groet, Anne W

Na het advies van Anne: gelijkrichtertje erin en rijden maar. Dat is de simpele methode. Met een blauwe trafo heeft een decoder niks toe te voegen.
Check wel even de spanning van het lampje. Wellicht moet je daar dan een voorschakelweerstand voor zetten, net als bij een LED (als het zo'n 1,5V lampje is)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

En hoe dan rijrichting veranderen met een wisselspannings trafo?

Groet, Anne W
De Loc hoeft alleen maar vooruit te kunnen rijden en het lampje moet kunnen branden.

Dat stond in het eerste bericht

graag een glaasje wijn

zou genoeg zijn maar er zitten al 2 condensatoren teveel aangesloten naar massa

Motortje had ik inderdaad getest met 9 V en hij draait prima!

Het Locje gaat rijden in het Eftelinghuisje in Drunen. (zie foto)
Er hangt buiten een sensor en zodra er iemand langsloopt gaan alle bewegende zaken (rode schoentjes, 3 treintjes, waterlelies, auto's, kleren van de keizer,...) 2 minuten draaien.
Zo ook het Locje; altijd vooruit!

Lampje zal ik checken Hoeveel Watt zou dat gelijklichtertje ongeveer moeten zijn?

graag een glaasje wijn

zo een motortje trekt maar paar 100 mA dus neem een 1.5 amp versie als gelijkrichterbrug. Desnoods vervang je het lampje door een led versie
Met die oude metalen trafos moet je goed opletten dat de bekabeling niet versleten is. Ik zou daarom voor jouw toepassing een mogelijk alternatief willen voorstellen:

Als je de decoder er gewoon uitsloopt kun je dat locje perfect op een DC voeding laten rijden. Je zou dus eerst met een 9V of 12V voeding (overschotje van een of ander willekeurig kapotgegaan toestel) kunnen uitproberen of de snelheid goed is en dus gewoon gelijkstroom op de rails zetten ipv wisselstroom. Met een beetje geluk werken de andere treintjes zonder aanpassen ook direct op gelijkstroom (ouderwetse analoge locomotieven met relais, of locomotieven met multiprotocoldecoder)

Gelijkrichtertje met elco en extra weerstandje (10Ohm) geplaatst en hij doet het!
Zonder extra weerstand liep de loc te snel.
Soldeerwerk kan netter, dat weet; ga ik nog een keer opknappen. Ik wilde eerst even kijken of het wel werkte.

Lampje is op de foto nog niet aangesloten, maar werkt inmiddels wel.

Locje loopt prima, alleen vooruit, maar dat was de bedoeling!

Dank voor het meedenken!!

locje.jpg

graag een glaasje wijn

ik zou wel nog de 2 kleine condensatoren naar massa weghalen

Ok, deze zaten er al, maar deze tip neem ik mee.

Dank!

Nog even een vraagje over de 2 condensatoren.
Waarom zou het beter zijn deze weg te halen?

mvg,

Halvor

graag een glaasje wijn

voor analoog spelen ze weinig rol maar wat er niet is kan ook niet kapot gaan en problemen geven :)